XCOM |
XCOM |
Skôr než si prečítate o tom, že na novom Xcome nepracuje Julian Gollop, že to nebude vôbec ťahová stratégia a že sa skôr podobá na Brothers in Arms s bojmi ala Fallout 3, dovolím si pár riadkov venovať prezentačnej miestnosti, pardon, veliteľskému mostíku, kde bežne armáda robila pre pilotov, vojakov a vysoko postavených politikov brífingy o blížiacej sa hrozbe. Steny sú posiate nástennými hodinami ukazujúc čas z rôznych pásiem, tlačítkami, teplomermi, budíkmi, ovládacími panelmi a ktoviečím ešte, čo môže za bežnej prevádzky ukazovať, kde buchla bomba, akou silou dopadla, koľko si odniesla obetí a iné. V preplnenej miestnosti by som povedal, že ak by ukazovali teplotu, bol by to úspech.
Dekorácia však plní svoju úlohu na jednotku, keď zabliká plátno (televízor), ocitnem sa v základni XCOM a prechádzame sa chodbami, som tam, v 60-tych rokoch, v časoch, keď svet zachvátila mimozemská invázia a ľudstvo opätovalo útoky sformovaním špeciálneho oddelenia, kam sa nalievajú miliardy ako kedysi do vesmírneho programu počas Studenej vojny. Atmosféra XCOM je vynikajúca a treba oceniť, že práve sem autori zasadili taktickú FPS, pretože je neopozerané a súčasne atraktívne. Je to taký kríženec Falloutu, Bioshocku a prvých Bondoviek.
Je rok 1962 a v kancelárii, v koži Williama Cartera, súčasného riaditeľa XCOM, sledujeme mimozemskú inváziu z amatérskych záberov z kamery, ktorá so šťastím zachytila prvý kontakt s mimozemskou entitou reprezentovanou levitujúcimi a spájajúcimi sa geometrickými útvarmi. Za sebou zanecháva iba smrť a kryštalickú stopu, ktorá infikuje prostredie a zasklieva ho. Kameraman už také šťastie nemal, to už sa Carter prehrabáva záznamami a vyberá regrútov u veliteľa Barnesa. Noví agenti sú definovaní rôznymi classmi a neskôr aj perkami a schopnosťami, ktoré sa levelujú ako v iných RPG hrách.
Cestou do iného oddelenia za plexisklom vidíme inžinierov ako testujú nové zbrane, to nám už Angela na mape Ameriky ukazuje dôležité príbehové misie a niekoľko náhodne generovaných vedľajších úloh. Nás zaujíma záchranná akcia s cieľom lokalizovať a odviezť do bezpečia mladého Dr. Weira, mimoriadne cenný prírastok do tímu. Agenti naskákali do Skyrangeru a ten už plachtí ponad predmestie s katalógovými domčekmi so vždy veselou fasádou a perfektne skoseným trávnikom.
FPS pohľad sa ani po výsadku nemení, vystrieľaná vojenská základňa naznačuje, že prvý kontakt na seba nenechá dlho čakať. Prostredie je zmineralizované, všade zakopávate o telá a niekde v popredí počujete ruchy. Z kancelárie sa proti tímu rozbehne uniformovaný vojak, ktorý sa v zápätí premieňa na jedného z mimozemšťanov, v hre sú familiárne nazvaní Outsiders. Okamžite modré telo zasypú dávky zo samopalov. O pár metrov ďalej, už dochádza k plnému stretu.
Medzi postavami tímu sa prepínať nemôžete, ale poslúchajú na slovo, zaľahnú ku krytu, presunú sa, kam im ukážete a opätujú paľbu alebo strhávajú na seba pozornosť, zatiaľ čo vy sa nerušene presuniete za chrbát a napálite to do Outsiderov. Postup z veľkej miery pripomína Brothers in Arms, prakticky každá prestrelka bola vyriešená rovnako a bolo jedno, či na vás mali zálusk traja, piati alebo celá čata s podpornou vežou, alebo Titanom strieľajúcim spaľujúci laser.
Od pôvodného XCOMu sa nový odlišuje aj tým, že hranie je mimoriadne dynamické a akčné, na mapu sa z materskej lode neustále teleportujú nepriatelia, aby pušky nevychladli. No vy okrem zbraní, nasadzujete aj špeciálne schopnosti, ktoré potrebujú Action Points, aj mimozemskú technológiu, ktorú môžete zajať a neskôr odniesť do laboratórií na detailnejšiu analýzu. Zajať sa dokonca dajú aj nepriatelia. Do boja o doktora na pozemku univerzity používajú Outsideri čoraz silnejšie zbrane a tím XCOM ich obracia na svojich pôvodných majiteľov a s transformovaným Titanom otáča bitku na svoju stranu.
Weir je však v poslednej chvíli unesený niečim, čo pripomína modré priesvitné chápadlo. Carter neváha ani sekundu a rozbehne sa do portálu, ktorý sa za ním zavrie. Po precitnutí sa zobúdza na palube materskej lode, v ktorej útrobách sa niečo obrovské presúva, skladá a opätovne rozoberá - z jednotlivých blokov vzniká niečo, čo môže zhltnúť planétu ako jednohubku. V tomto momente prezentácia XCOM skončila.
Na veliteľskom mostíku sa rozsvietili svetlá a preškolení agenti (novinári) postupne schádzajú zo schodíkov a premietajú si, čo vlastne videli. XCOM sme mali možnosť vidieť už pred rokom, to nás však 2K zaskočila rozpracovanou verziou ako prekvapila hrou, na ktorú sa môžeme tešiť. Hra v pohybe, s funkčnou taktickou zložkou a manažmentom tímu i základne, zbieraním technológií a ovládaním tímu už znie oveľa lepšie, i keď majú autori ešte do budúceho marca plné ruky práce. XCOM totiž po grafickej stránke vôbec neohromí.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: 2K Games / CENEGA / 2K Marine Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|