ARMA 3

ARMA 3

Skvelý vojenský zážitok z Čiech

Dojmy

V stánku Bohemia Interactive na GamesCome tento rok našli svoj domov hneď tri tituly – Arma 3, Carrier Command a Take on Helicopters. Netreba asi konkretizovať, ktorý z nich pútal najviac pozornosti. Arma 3 opäť o niečo posunie hranice virtuálneho bojiska smerom k tomu reálnemu a nám viac na túto tému porozprával senior designer Martin Vaňo.

„Jedna z najväčších zmien oproti predchádzajúcemu dielu je zapracovanie podmorského sveta,“ hovorí na úvod prezentácie. „Zahŕňa to prístroje, aby človek mohol pod hladinou vydržať, niekoľko vozidiel a samozrejme prostredie, ktoré sa rovnako ako povrch snažíme zapracovať čo najrealistickejšie. Uvidíte zvieratá, ryby, rastliny a všetko, čo sa pod vodou skutočne nachádza.“ To, čo sa odohráva na obrazovke, Martinove slová potvrdzuje. Vojak navlečený do neoprénu sa snaží bez spozorovania priplávať k brehu ostrova a používa na to práve podmorský prístup. Pod hladinou vládne čulý ruch a vyzerá to tu rovnako dobre ako nad ňou.


Cieľom krátkej infiltračnej misie je zničiť dva rýchločlny zakotvené pri drevenom móle vbiehajúcom do mora. Priamy útok na lode by skončil takmer istou smrťou a k slovu sa tak dostáva druhá novinka, prezliekanie, resp. výmena uniforiem. V blízkosti pláže sa prechádza nepriateľská hliadka zložená z dvoch vojakov. Prvý vojak padne po presnej strele k zemi, druhý ale úvodnú guľku prežil a o niečo sa snaží, pohybuje rukami, ako keby siahal k zásobám na chrbte. „Chcel sa doliečiť,“ zodpovedá nevyslovenú otázku Martin. Ďalších pár výstrelov aj druhého vojaka poslalo do večných lovíšť a potom už bolo iba otázkou niekoľkých sekúnd vymeniť potápačský neoprén za uniformu lokálnych bojových útvarov. Obhliadka mŕtvol odhalila inováciu v podobe implementácie ragdollovej fyziky pri umieraní. V Arme sa doteraz „umieralo“ iba v animáciách, teraz to už bude realistickejšie a pod dohľadom fyzikálneho systému.

Zamaskovaný do tej správnej uniformy sa po nepriateľskom území pohybuje oveľa ľahšie. Meniť sa nebude iba oblečenie, ale aj zbrane, vesty, batohy alebo napríklad helmy. Keďže dej je zasadený do blízkej budúcnosti, helmy budú podporovať rôzne virtuálne HUD displeje spolu s detektormi atď.

Položenie výbušnín do člnov prebehlo bez komplikácií, pri ceste do bezpečnej vzdialenosti sme sa ešte zastavili v nepriateľskej základni. Opevneniu kraľovali múry vybudované z pieskových vriec, tie sa v súčasnosti používajú napríklad v Iraku. Druhou, mierne futuristickou súčasťou kempu sú prefabrikované kontajnerové budovy, ktoré budú s veľkou pravdepodobnosťou už o pár rokov aj v reále tvoriť majoritu vojenských stavieb. Za základňou príhodne odstavený džíp nám poskytol vítanú pomoc pri opustení horúcej zóny, pričom interiér vozidla po prvýkrát zobrazuje animáciu točenia volantom. Po pár sekundách jazdy sme použili diaľkový bombový spínač a lodičkám sme zapriali tradičné „nazdáááár“.

„Slotové invetáre zmenili náš prístup k zbraniam,“ rozhovorí sa Martin o vojenskom vybavení. „Namiesto 50 zbraní ich máme menej, ale všetky sú modifikovateľné a upraviteľné tak, aby vyhovovali rôznym typom použitia. Zahŕňa to napríklad aj muníciu a podobne.“ Jeho slová sme si odskúšali na strelnici. Zobrali sme obyčajnú automatickú pušku a strieľali s ňou na terč vzdialený 30 metrov. Pohodička. Tá istá zbraň, tá istá optika, vzdialenejší terč – a už to až taká pohoda nie je. Nepomáha ani zaľahnutie, ani zadržanie dychu. Stačí však vymeniť zameriavaci systém, na pušku nasadiť optiku a efekt je okamžitý. Zbraň inak vyzerá, možnosti zoomovania sú ďaleko širšie a tiež je možné korigovať námer (vzdialenosť od cieľa a od nej sa odvíjajúca trajektória vystrelenej guľky (balistická krivka)). Dôležitosť námeru bola predvedená na granátomete. Mieridlá pre vzdialenosť na 100 metrov boli absolútne nepresné pri streľbe na 250 m, korekcia námeru na 200 metrov a mierne nadvihnutie zameriavacieho kríža si so skupinkou nepriateľov poradilo úplne presne.

Arma 3

Ďalšou časťou prezentácie bola grafika. Iste tušíte, že Arma 3 vyzerá ešte lepšie ako jej predchodcovia a ak by sme skladali rebríček najlepšie vyzerajúcich PC hier, tituly od Bohemia Interactive by v ňom určite nechýbali. Pre nový diel bol ako herná plocha použitý grécky ostrov Limnos. Dvaja fotografi strávili na ostrove niekoľko dní, aby domov doniesli stovky fotiek z ostrova. Priame porovnanie reálnych a virtuálnych zákutí niekedy doslova vyráža dych. O geograficky presné zobrazenie sa stará digitálny satelitný podklad a celý 400 km2 veľký ostrov tak vďaka kombinácii orbitálnych (mimochodom, sú štyrikrát detailnejšie) a fotografických snímkov dostal veľmi pôsobivý vizuál.

Keď zodvihnete zrak z takmer dokonalej krajiny, novinky nájdete aj na nebi. Prvýkrát sú použité volumetrické mraky, v ktorých sa dá pri chvíľke nepozornosti stratiť, čo sa samozrejme dá využiť v leteckých súbojoch. Prelet v stíhačke tiež dáva vyniknúť strácaniu a znovuobjavovaniu pevniny za mliečnymi hrudami mrakov. Skutočne máte pocit, že letíte v lietadle a pod vami sa v zábleskoch strieda modrý oceán so zelenými kúskami pevniny.

Ostrov pozostáva okrem divokej prírody aj z miest. Hlavné je najväčšie, ďalších cca 50 menších dotvára tú správnu atmosféru žijúcej krajiny. K tomu si pripočítajte malé osady, továrne, opusené sklady a podobne. Mestá sú domovom stoviek obyvateľov a zopár z nich bude hrať extra dôležitú úlohu. Pokusy o „adventúrne“ prvky z minulých Arma hier prerástli do takmer regulárneho sand boxu s množstvom questov.

Dizajnéri to pritom pri tvorbe questov  vôbec nemali ľahké. Vzhľadom na obrovský svet, otvorenosť a voľnosť bolo veľmi náročné navrhnúť dynamický systém, ktorý by reagoval na aktuálny stav na ostrove. Navyše, v istých momentoch bude musieť hráč rozhodnúť, či ostane verný frakcii, s ktorou to už nejaký ten čas tiahne, alebo naopak prezlečie kabát a z bývalých kamarátov sa veľmi rýchlo stanú nepriatelia.


NPC postavy budú s hráčom komunikovať tak ako to poznáme z RPG, teda nie iba jednou suchou vetou, ale širšou ponukou možných smerov vedenia dialógu. Tešiť sa môžete na klasické zbieranie informácií, vypytovanie sa, skladanie dôležitých poznatkov o sile a rozmiestnení nepriatelia z útržkov rozhovorov atď. 

Poslednou zmenou, na ktorú nás Martin upozornil, bola fyzika. „Veľa ľudí sa nám v minulosti smialo, že keď príde ku kolízií, veci lietajú na všetky smery. My sme sa s tým snažili niečo urobiť, výsledkom je nový systém fyziky. Keď do niečoho vrazíme, zrúti sa správnym smerom.“ Nová fyzika umožní dokonca prevádzkovať aj obľúbene drevorubačské povolanie, prípadne sa realizovať strieľaním do stien a tí najväčší ničitelia prežijú malý orgazmus pri ničení budov.

Arma 3 ostáva exkluzívnou PC záležitosťou a nové počítače začnite šetriť už teraz. V lete 2012 sa vám úspory určite zídu.


napísal je2ry 2.9.2011
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
ARMA 3


PC

Vývoj: Bohemia Interactive / Bohemia Interactive
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 12. september 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28973)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk