MASS EFFECT 3 |
MASS EFFECT 3 |
Asi nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že je vyžadované tráviť Valentína s tým, koho milujete. Alebo si myslíte, že milujete. A čo ak je tou osobou kapitánka Shepardová? Odhoďte bonboniéry, rozdupte kytice, svet je v plameňoch a potrebuje zachrániť. Okamžite. Vie to aj EA, ktorá 14. februára vypustila hrateľnú ukážku Mass Effect 3 s mimoriadne bohatým obsahom, dokonca takým, že všetky tohtoročné demá schováva do vrecka.
Netvorí ho len singleplayer ochutnávka, ale aj kooperačný mód pre štyroch hráčov, ktorý je kolieskom online komponentu nazvaného Galaxy At War premosťujúceho základnú hru s mobilnými aplikáciami. Vo svete, kedy sa do veľkých sérií, postavených na príbehu a vzťahu postáv, vkrádajú prvky z online akcií, tak trochu sa od nich vyžaduje, aby obsahovali aj online. Ten v Mass Effect sa tvári obyčajne, ale spokojne môžeme povedať, že nejde o povinnú výbavu, i keď nemusí byť vyslovene revolučným.
Co-op počíta podobne ako pri vytváraní postavy s classmi, od toho sa odvíjajú vaše schopnosti a ich sila investovaním do upgradov. Princíp Galaxy At War vychádza zo základov hordy, inými slovami odrážate jednu vlnu za druhou. Namiesto obyčajnej žatvy vojakov Cerbera sa objavujú aj miniúlohy typu hackovanie, či udržanie pozície, takže vás hra núti po kompaktných, ale členitých mapách pobehovať hore dolu. A budete to musieť robiť vzhľadom na to, že náboje môžete doplniť iba v krabiciach so zásobami.
Ekonomický systém poháňajú expy utŕžené za zabitia, asistencie a spoluprácu pri plnení úloh. Tieto odomykajú upgrady a nové schopnosti, no existujú ešte jednorazové podporné balíčky pre okamžité doplnenie munície, ak ste vo víre boja alebo omni gel, ak vás zabijú a nie je na blízku kolega, ktorý by vás oživil. Balíčky si kupujete za kredity získané na bojisku za headshoty a iné drobné challenge a ich obsah je náhodný. Šetriť sa tieto bonusy oplatia, boje sú ťažké a vlny nepriateľov sa spoliehajú na presilu a čoraz silnejších obrnencov so zapnutými štítmi.
Demo obsahuje dvojicu máp, jeden typ nepriateľa (Vojakov Cerberus, v plnej verzii budú aj iné rasy) a tri stupne obtiažnosti, podľa ktorých vám na scénu prichádzajú čoraz silnejšie verzie. Co-op je vhodné hrať aj na tej najnižšej úrovni vo štvorici, nepriatelia sú presní, pohybujú sa, ale občas sa zaseknú alebo dlho trčia schovaní za prekážkami. A čo je najdôležitejšie, dostanete sa ďalej ako za piatu vlnu, keď máte po boku iba jedného hráča.
Galaxy At War má nábeh na rozšírenie a natiahnutie hernej doby Mass Effect 3 o poriadnych pár hodín. To najdôležitejšie však tvorí uzatvorenie vesmírnej ságy a posledný odpor ľudstva proti Reaperom, ktorých jediným poslaním je vyhubiť všetko živé vo vesmíre. Demo otvára úvodná pasáž tesne pred inváziou. Shepard je žiadaný o radu, ako vyriešiť problém so vzdialenými kolóniami, ktoré miznú bez stopy. Na diplomaciu nie je čas, treba konať. Obrovské lode Reaperov strihajú mesto ako nožnice laserom. Začína útek smerom k Normandy cez sériu vonkajších lokalít, ktorých účelom je oboznámiť vás s členitejším dizajnom. Používajú sa rebríky, úzke chodníčky a levely nie sú vybudované len v jednej rovine. Obsahujú šikmé plochy, kaskády, chodby sa točia, ale aj otvorené pasáže, ktoré maskujú fakt, že nie je kam odbočiť, resp. že nemáte veľa možností ako nepriateľov obkľúčiť.
Pred samotným hraním dáva demo na výber, aký štýl hrateľnosti preferujete, či sa chcete zamerať na akciu, RPG alebo príbeh. Od tohto sa odvíja, ako budete konzumovať napríklad aj také prestrihové scény. Ak patríte medzi akčných hráčov, budete ich len pasívne sledovať a ak zase máte radi komplikované vzťahy a chcete sa naplno ponoriť do príbehu, tak akcia bude zjednodušená obtiažnosťou.
BioWare sa snaží balansovať niekde medzi Mass Effect 1 a 2 a dať hráčom to, po čom najviac túžili, ale nechce obetovať výpravný štýl, ktorý sa dokonca zahráva s emóciami a životnými tragédiami ako Heavy Rain. Autori sa neboja použiť malého chlapca, ktorý lieta s malým výsadkovým modulom v rukách na malom ihrisku pre navodenie pokojného obdobia a potom mesto v ďalšej sekunde rozsekať niečim, čo si dáva mrakodrapy na raňajky. V inej scéne sa Shepard márne snaží zachrániť chlapca z ventilačnej šachty, kam sa schoval. A keď ho uvidí, ako naskakuje do záchranárskeho modulu, odľahne mu. Ale nie na dlho. Laser Reaperov roztrhá aj modul. S chlapcom vo vnútri.
Autori nám dávajú najavo, že rozhodnutia budú zohrávať veľkú rolu a budú ťažšie ako kedykoľvek predtým. Nie je možné zachrániť ľudstvo bez obetí, aj preto zostáva Anderson pomáhať vojskám, zatiaľ čo Shepard odlieta s Normandy do Citadely presvedčiť radu, že je čas spojiť sily a odraziť útok Reaperov. Ľudstvo čaká obrovská skúška a bremeno na hrdinoch hry bude tentoraz väčšie ako počas samovražednej misie. Z nebies padá na Zem oheň, ako parazity pristávajú na povrchu Reapery a celé menu a galaxia s ním akoby ronili ohnivé slzy. Neuveriteľne silný part uzatvára prvú časť dema.
Druhá časť singleplayer ukážky je zameraná na boj. Úlohou je brániť matrónu Kroganov, ktorá môže zachrániť celú rasu. Proti Kroganom bola turianmi nasadená v boji biologická zbraň, ktorá im bráni mutáciou v rozmnožovaní. Za Genophage stoja Salariani a práve oni potrebujú pomoc pri extrakcii matróny. A keďže je na palube aj Wrex, výstup na planétu nemôže začať inak ako ostrým konfliktom. Scenár misie je jednoduchý a chŕli na vás jednu vlnu za druhou, pričom dávate pozor, aby nebol zasiahnutý modul s cenným nákladom. Ovládanie tímu zostalo po starom, stále máte pod kontrolou výzbroj členov aj biotické sily. Ak máte Kinect, môžete štekať príkazy.
Novinkou je inklinácia k RPG s hlbším prepracovaním upgradov schopností. Zvyšujete ich účinnosť a silu distribúciou bodov, no dajú sa navyše upgradovať. Máte tak väčšiu kontrolu nad vývojovým stromom postáv a nemusíte levelovanie odbiť automatikou. Napríklad distruptor, čo je munícia trhajúca bariéry a štíty, dokáže cieľ pri povýšení na vyšší rank omráčiť a od štvrtej úrovne sa môžete špecializovať na vyšší damage alebo headshoty.
BioWare sa chce vrátiť späť, ale nemá v úmysle obetovať čitateľnosť a prehľadnosť Mass Effect 2. Môžete zabudnúť na preplnený inventár, ale zato sa vráti detailnejší upgrade zbraní. Autorov treba pochváliť za ukážkovú náplň dema, na príchod konca sveta vás nepripraví nič lepšie ako osobná skúsenosť.
A Mass Effect 3 bude stáť za to. Koniec Zeme a ľudstva nastane 9. marca na PC, PS3 a Xbox360.