SMITE |
SMITE |
Zaujímalo vás niekedy, čo by sa stalo, keby sa do seba pustili mocné božstvá takmer všetkých svetových náboženstiev? Filozofické debaty tenraz bokom. Odpoveď, ktorú nám ponúkajú autori zo štúdia Hi-Rez Studios, sa nesie skôr v trochu akčnom, trochu strategickom aj poriadne krvavom duchu. Pomaly a nenápadne sa na nás rúti a my sme mali možnosť vyskúšať si ju ešte pred ostrým štartom. A má aj konkrétne meno. Volá sa Smite a zasiahne vás tak, ako ešte takmer žiadna hra.
Smite je hrou, ktorá sa nesie v znamení dvoch aktuálne čoraz populárnejších fenoménov. Prvým je fakt, že hra vyjde vo forme free 2 play. To samotné je síce potešujúce, že za vyskúšanie a koniec koncov ani hranie nič nedáte (doslova), no v ľuďoch vyvoláva často právoplatné obavy aj nedôveru voči vyváženiu herných mechanizmov, či ich nakoniec sama neprinúti zaplatiť, aby vôbec boli schopnými súpermi. Miktotranzakcie prinášajúce so sebou makroplatby za vybavenie a sú v tejto oblasti veľkým strašiakom, no už teraz hra ponúka niekoľko záruk. Prvou je samotné meno, ktoré za ňou stojí. Autori z Hi-Rez majú za sebou kvalitné oživenie značky Tribes s podtitulom Ascend a v ňom skvele našli ideálny pomer medzi hraním zadarmo a platením.
Podobne to vyzerá aj v prípade prichádzajúceho Smite, kde hlavným artiklom uchádzajúcim sa o vaše peniaze sú už spomínaní bohovia - vaše hlavné postavy. Tých bude vo svojej finálnej verzii presne 30. Aktuálne ich je k dispozícii 20 a traja ďalší sú už ohlásení. Sú rozdelení do piatich kategórií: grécka mytológia (Artemis, Arachne, Zeus, Hades), egyptská mytológia (Anubis, mačacia bohyňa Bastet, Ra, Sobek, Anhur), nórska mytológia (Hel, všeotec Odin, ľadový Ymir), čínska mytológia (drak Ao Kuang, Guan Yu, He Bo, opičí kráľ Sun Wukong) a z hinduizmu (Agni, Bakasura, krvavá Kali a Vamana).
Také kvantá postáv dávajú každému šancu, aby si vybral takú, ktorá mu vyhovuje najviac. Samozrejme, zo začiatku nemáte sprístupnených všetkých hrdinov a musíte vyberať z piatich. Úvodná pätica celkom dobre vystihuje rozdelenie na triedy. Nájdete tu tankové postavy, podporné, postavy na útok na diaľku a taktiež aj stavané na „hit & run“ štýl hry. Každý z bohov má svoje unikátne schopnosti a postupne si otvárate ďalšie a taktiež aj nové itemy. Navyše majú aj zopár svojich unikátnych posmeškov, ktorými môžete častovať ostatných hráčov. Vybalansované sú slušne, no stále medzi nimi objavíte muchy. Napríklad Ra je poriadne silnou postavou, o ktorú sa pri výbere často vedú preteky.
Druhým z fenoménov spomínaných v úvode je žánrové zaradenie hry. Smite je vlastne akčnou stratégiou, no taktiež sa na tieto hry používa označenie MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Tým sa síce zaraďuje k hrám ako DotA, Demigod, League of Legends, či napríklad Rise of Immortals, no prináša do subžánru aj poriadnu dávku inovácie, ktorá začína pri jednom síce malom, no o to výraznejšom kroku.
Smite oproti všetkým spomenutým hrám ponúka iný náhľad na bojisko. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako až taká výrazná zmena, no v konečnom dôsledku to z hry robí úplne nový zážitok. Preč je pohľad zhora, v Smite sa na svet pozeráte spoza chrbta svojej postavy. Riadite jej pohyb na klávesnici, základnej akcii slúži myška a na ďalšie si odskočíte na klávesnicu. Už samotná zmena perspektívy pridáva výrazne na akcii, no zase uberá zo stratégie.
To so sebou prináša ďalšie zmeny. Napríklad nemáte taký prehľad o súperoch ani vlastných spoluhráčoch. Môžete ich síce sledovať pomocou minimapky či ikoniek na obrazovke, no nemôžete si „odskočiť“ na inú časť mapy a skontrolovať dianie. O to väčší význam naberá tímová komunikácia a taktika, aby sa vaši bohovia v akcii čo najlepšie dopĺňali. Hra je rýchlejšia, takmer vyvoláva dojem akčných adventúr či strieľačiek. Je to zároveň aj spôsob, ako môžete napríklad „schovať“ svoj útok, keďže pri použití niektorých z nich za vás súper dobre nevidí. Boj je však viac priamy, na obchádzanie protivníkov nemáte dostatočný prehľad.
Inak je Smite pomerne tradičným zástupcom MOBA žánru. So svojimi štyrmi spoluhráčmi začínate na svojej základni, ktorá slúži aj ako obchod na kupovanie itemov, elixírov a podobných vecí za zlato, ktoré získavate aj automaticky, aj v boji. Po úvodnej minútke sa vám spawnujú AI jednotky v niekoľkých typoch, ktoré postupujú automaticky po waypointoch a pomáhajú vám. Ich správanie je veľmi jednoduché, no to je aj ich účel. Vaša časť mapy sa skladá z kontrolných veží, troch fénixov a Minotaura, ktorý stráži vašu základňu. A samozrejme, vašou úlohou je všetko toto obrániť a súperom to zničiť.
Okrem toho sa na mapke vyskytujú kľukaté cestičky, lesy, mytológiou inšpirované prvky aj jaskyne, svätyne a obdobné miesta, kde sa nachádzajú skupinky AI súperov, ktoré tam čakajú len na to, aby ste ich porazili. Ale také jednoduché to zase nie je. Odmenou vám však budú rôzne bonusy pre vás aj pre celý váš tím. A oplatí sa do tohto rizika ísť, nakoľko sa často môže jednať o drobnosti, ktoré priebeh boja naklonia vo váš prospech.
Obrovským pozitívom je prístupnosť hry. Je na nej jasne vidieť, že sa snaží zapôsobiť aj na úplne nových hráčov. Aj preto to akčnejšie prevedenie. Smite ponúka tréningový režim, kde sa zoznámite nielen s jej základmi, ale aj základmi MOBA hier. Ďalším krokom sú nováčikovské zápasy pre hráčov do 6. levelu. A k tomu tu nájdete aj barličky ako automatické levelovanie postavy aj itemov, automatické nákupy základných vecí. Všetko samozrejme dobrovoľné a taktiež do 6. levelu. Poteší jednoduché sociálne rozhranie na spravovanie priateľov a vytváranie hry s nimi. Vychádza zo základov, ktoré autori položili v Tribes: Ascend.
Graficky je hra veľmi jednoduchá. Naozaj veľmi, o čom vás môžu presvedčiť aj okolité obrázky. Šetrilo sa na všetkých možných efektoch, ktorými neprekypuje, modely všetkého v nej sú jednoduché, textúry tiež nie práve najostrejšie, no grafika v Smite má aj svoju artovú stránku a snaží sa budovať animovaný dojem, napríklad tmavšími kontúrami. Navyše sa hýbe skvele už teraz v bete, aj keď občas ešte zvykne dropnúť.
Začalo to dávnejšie jedným módom a rozkvitlo to do samostatného žánru, ktorý dnes obľubuje množstvo hráčov. Smite sa snaží MOBA hry posunúť niekam ďalej, no nie príliš ďaleko. Hra prišla s jednou novinkou, od ktorej sa odvíjal celý zástup zmien. Zarytým stratégom možno nebude až tak po chuti, no môže osloviť akčne zameraných hráčov, ktorí doteraz k tomuto typu hier neinklinovali. Do vydania ešte zostáva trochu času, takže majú autori priestor na vyladenie chýb. Hlavne čo sa týka balansovania postáv a stability lobby, ktorá doteraz nebola najlepšia. A treba aj dúfať, že platby v hre nenarušia rovnováhu medzi hráčmi a zostanú len pri rýchlejšom postupe.
PC
Xbox One Free2play Vývoj: Hi-Rez Studios / Hi-Rez Studios Štýl: MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|