HALO 4

HALO 4

Päť rokov spal a teraz je Master Chief späť

Dojmy

“Máte ešte desať minút,” zaznie odniekiaľ. Dávam si dolu slúchadlá, otočím sa smerom k hlúčiku osôb tváriacich sa oficiálne a duchu si zakričím: “Za desať minút nestihneme odraziť útok na kopci, nie to ešte vyhrať galaktickú vojnu!” Myslím, že je čas, podáva mi jeden z organizátorov ruku, potrasie ňou a druhou taktne naznačí, aby som priestory hlboko pod zemou kúpajúce sa v sýto-modrom opare reflektorov opustil. Pre istotu kontrolujem pohľadom hodinky, či naozaj nadišiel čas. Od úvodného zeleného kofeínového drinku ubehli presne tri hodiny. Počkať, TRI hodiny bez prestávky som hral Halo 4 a nemrkol som pri tom ani okom.

343 Industries po prebratí štafety od Bungie a prvom veľkom kontakte s Halo univerzom v podobe remastru Combat Evolved máva pestrým farbám na pozdrav použitím temnejšej, no stále sýtej a výraznej palety. Pre lentilkovo zelenú tu niet miesta, ak nepočítate Mjolnir Master Chiefa. Dá sa povedať, že Halo v rukách 343 Industries dospieva, ale stále vie, kde je jeho miesto. Halo 4 je po novom modré.

Uplynulo päť rokov od zničenia prstenca na konci Halo 3, kedy sa Master Chief odobral na odpočinok a zakotvil na palube, alebo lepšie povedané na tom, čo si kedysi hovorilo palube, krížnika Forward Unto Dawn. Keď ho preberie Cortana, prebehne kalibrácia ovládania, AI sa nasťahuje naspäť do obleku, označuje ventilačnú šachtu, komanduje Chiefa a podáva informácie o stavu vraku v hlbokom vesmíre, ktorý doletel k niečomu, čo vyzerá ako Requiem, planéta Forerunnerov, technologicky vyspelej rasy, tvorcov prstencov. Akoby sa odohral incident len včera. 


Ak nedokáže FPS hra zaujať počas prvých piatich minút, je stratená. 343 Industries sa spoliehajú výhradne na skripty, rozpadajúce sa trosky, quick time eventy a stonanie trupu s kolabujúcimi kovovými konštrukciami a koridormi, z ktorých unikáte, čo vám sily stačia. Zvláštne je len jedno, nestretnete ani jedného nepriateľa a než stisnete kohútik na vernej útočnej puške UNSC, oblohu križujú Covenanti. Chief a Cortana sa pokúsia o hlúpy útok, ktorý nakoniec uvedie kolesá novej trilógie do pohybu a prebudí tretiu stranu - Prometheanov.

Chief a Cortana sa snažia nadviazať kontakt s Infiniti - obrovskou loďou aliancie, ktorá zohráva v Halo 4 viac ako len úlohu kulisy - zatiaľ čo sa zamotávajú do konfliktu dvoch mimozemských rás, z ktorých ani jedna nemá v láske obrnených vojakov. Prometheani sú dôvodom, prečo Halo 4 vyzerá a pôsobí cudzo. Technologicky nadradená rasa je na najvyššom stupni potravinového reťazca. Má príbuznú hierarchiu Covenantov, aj humanoidné tvary, ale je ďaleko nebezpečnejšia. Štvornohé beštie podobné mačkám vedia loziť po stenách, útočia vo svorkách a tesne pred smrťou s radosťou explodujú. 

Obyčajne tvoria predvoj elitným bojovníkom - rytierom. Jeden z nich dokáže vyžmýkať vaše zásobníky a stále sa bude ďalej telerportovať a zapínať štít. Jeho štýl boja predstavuje novú výzvu aj pre hranie v co-ope. Okrem rýchleho presunu využívajúceho aj na hádzanie granátov naspäť, disponuje implodujúcou výbušninou a osobným bodyguardom, ktorý lieta nad ním. Keď prasknú štíty, doplní ich a keď mu tečie do topánok, zmizne a vráti sa v plnej sile. Prvý kontakt s takýmto nepriateľom vám rozdupe taktiku, akú ste používali doteraz. 


V Halo 4 stále platí, že častá výmena zbraní podľa typu nepriateľov je základom úspechu v stretoch, kde čelíte presile. Jeden eliťák vás zamestná na dlhé minúty, ak sú dvaja - traja, pripravte sa na hru na schovávačku. AI po reštarte misie mení pozície a presnosť mušky ju zvýhodňuje v prestrelkách. Koordinuje sa, vie obchádzať prekážky aj vás prekvapí útok zo zálohy. S novým typom nepriateľa sa do hry dostali aj zbrane Prometheánov. V momente, keď vezmete do rúk základnú pištoľ, a začne sa vám pred zrakom skladať z častí ako Transformer, ju zahodíte, aby ste ten efekt skladania videli ešte raz. V Prometheanskom arzenáli sa odrážajú najčastejšie archetypy používané v iných FPS, narazíte na brokovnicu, automatickú pušku s vysokou kadenciou aj na sniperku s optikou. Ich unikátny vzhľad dopĺňajú takmer žijúce prvky ako levitujúce časti alebo plávajúce mieridlá. 

"Halo 4 vyzerá rovnako,” počujem hlasy cez plece a nemožno im odporovať. Je to Halo. Výtvarný štýl aj charakteristický feeling je nezameniteľný. Stále tu máte úzke hrdlá, kde sa vyroja nepriatelia z výsadkových lodí a ako poslední vždy pristanú elitní bojovníci. Aj level dizajn si pomáha barličkou, keď vás pošle späť na miesta, kde ste už boli. To všetko sú prvky, ktoré z Halo robia Halo. 343 Industries sú na správnej ceste, univerzum im sadlo a čo je najdôležitejšie, chápu ho. Čo meniť netreba, to zmenené nebude, ale bezo zmien Halo 4 nezostane. 

Tie najväčšie spočívajú v prekopaní online komponentu, v ktorom Infiniti zohráva kľúčovú rolu. Všetky boje vo War Games (tak sa volá multiplayer) sú simuláciami a odohrávajú sa na palube obrovského krížnika. War Games sa hrá na obrovských mapách, kde sa bez používania vozidiel nezaobídete, aj na malých, kde prichádza k slovu kontaktný rýchly boj. Jednou zo zaujímavostí je návrat obľúbenej mapy Ragnarok (remake Valhally z Halo 3 s kopcom uprostred a dvomi katapultami na základniach stojacich oproti seba), na ktorej je odparkované nové vozidlo - dvojnohý walker Mantis. Je vyzbrojený raketami, guľometom a schopnosťou dupnúť si na Spartana. Mimoriadna sila je kompenzovaná rýchlosťou pohybu. Vždy platí, kto v ňom sedí, ten drží bojisko v hrsti. 

V Halo 4 bude debutovať nový Free For All režim nazvaný Regicide, v ktorom je náhodne spomedzi hráčov vybraný Kráľ, a zvyšok poľuje na korunovaného. Trik spočíva v tom, že za zabitie iných hráčov dostávate body ako obyčajne, ale ak skolíte Kráľa, zhrabnete aj jeho bonusy, ktoré naakumuloval. A aby boli boje ešte divokejšie, pozícia Kráľa je vždy označená majákom. Na malých mapách tak dochádza k rýchlej mele, kde niet času na prehadzovanie výzbroje (loadoutu). 


Upgradovanie a odomykanie nových súčastí je podobne vyriešené ako v Halo Reach, autori však o tomto aspekte odmietajú hovoriť, ako aj o nových schopnostiach obleku, kam pribudne položenie štítu pred seba, zvýraznenie nepriateľov cez steny a pod. 343 Industries okrem kampane a multiplayeru prezentovali v Londýne aj kooperatívny mód nazvaný Spartan Ops. Predstavuje evolučný stupienok vo vývoji Firefight. Spartan Ops tvoria scenáriá doplnené o naračnú zložku. Štvorica Spartanov je postavená pred sériu úloh na mapách, kde sa objavuje jedna vlna nepriateľov za druhou. Podmienky sa menia a cez rádio z Infinity dostávate zadania. Raz útočíte do kopca, potom sa sústredíte na ničenie generátorov, navigačných majákov a nakoniec odrážate výsadky.

Scenáre Spartan Ops s dĺžkou 10 - 20 minút majú po vydaní Halo 4 pravidelne pribúdať vo forme epizód. Nepôjde len o misie, ale aj o súperenie tímov o miesto v rebríčkoch. Nehovoriac o tom, že každý z módov si môžete upraviť lebkami a netreba snáď pripomínať, že na progres bude vplývať aj odomknutá výzbroj a zohranosť tímu.

Od vydania Halo 4 nás delí mesiac. 343 Industries nie je Bungie, nie sú nováčikovia, ale odvážne píšu novú kapitolu série. Stála u zrodu konzoly Xbox a bude stáť aj na konci cyklu Xbox360.


napísal spacejunker 2.10.2012
Páči sa mi!
HALO 4


Xbox 360
PC
Xbox Series X|S

Vývoj: Microsoft / Microsoft / 343 Industries
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 6. november 2012
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29292)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk