NEVERWINTER |
NEVERWINTER |
Trh s MMORPG je už presýtený, ale stále sa objavujú nové prírastky, ktoré napriek tomu chcú dostať svoju šancu. Niektoré prerazia, iným nepomôže ani bezplatný režim a zakrátko stroskotajú. Po otestovaní online sveta Neverwinter vám môžem povedať, že v tomto prípade je Cryptic Studios na veľmi dobrej ceste.
Početné upútavky síce naznačili, že spracovanie a dizajn lokalít budú na slušnej úrovni, ale to samo osebe na udržanie hráčov v online svete nestačí. Neverwinter ale nestavia len na kvalitnom stvárnení známeho fantasy univerza, hoci rozhodne prispieva k atraktívnosti hry. Po prechádzaní dištriktmi mesta na Mečovom pobreží, som sa rýchlo zabýval s úľavou: „ Áno, toto je skutočne Neverwinter!“ Každá štvrť má svoj vlastný štýl a fluidum, ktoré na vás dýcha z každého rohu domu či temnej uličky, odkiaľ náhle vyskočí banda hrdlorezov. Pri tomto putovaní som si nostalgicky spomenul na prvú hru Neverwinter Nights, ktorá na mňa zapôsobila rovnako silnou atmosférou.
Dištrikty sú úchvatné, ale nebezpečné miesta, kde narážete na iných hráčov a banditov a plníte prvé úlohy, ktoré vedú priamo do príbytkov, šachty a zradných bludísk ukrytých za dverami pivníc. Napriek prítomnosti iných hráčov má mesto nádych skôr tradičnej RPG, nie MMO. Je to dané práve komplexným spracovaním oblastí a dôrazom na detaily, ktoré mnohé online svety opomínajú. Výnimkou je len centrálna zóna, ktorá ostro kontrastuje s dištriktmi. Centrum je totiž klasické MMO klišé, kde sa zhromažďujú hráči predovšetkým za účelom obchodovania a v húfoch postávajú okolo niektorej kľúčovej postavy. S výnimkou niektorých pohybov a animácií tvári, ktoré vyzerajú trochu prihlúplo a strnulo, je hra spracovaná veľmi dobre. Napokon, vo finálej verzii môžu byť aj tieto kazy odstránené.
Rovnako tradičný je aj systém úloh, ktoré dostávate na rôznych miestach od toporných NPC. Oslovíte osobu, dostanete zadanie, po splnení sa vrátite po odmenu. Prvé dialógy sú plne nahovorené, neskôr ozvučenie chýba, ale zrejme je to len súčasť, ktorú tvorcovia dopracujú. Niekedy sa v rozhovoroch a vybraných momentoch prepne pohľad kamery. Navigáciu pri úlohách uľahčí minimapa a vodítko, ktoré sa ligoce na zemi. Náplň úloh je pomerne rôznorodá, hoci medzi nimi sotva nájdete niečo nevšedné. Musíte nájsť a zabiť bossov, oslobodiť zajatcov, zapáliť debny s kontrabandom, ale občas stačí aj poroznášať pivo alebo doručiť správu. Priebeh úloh však spestrujú spínače, hľadanie kľúčov alebo iných predmetov a nastražené pasce. Strely z múrov alebo ostne, na ktoré stúpite počas boja, dokážu nepekne zredukovať váš život a pomáhajú nepriateľom. Po prezradení zostávajú pasce vyznačené červeným kruhom, a ak máte postavu zlodeja, dokážete ich zneškodniť. Pri potulkách narazíte na voľne prístupné truhlice, ktoré obsahujú zaujímavý lup, ale aj objekty, ktoré už vyžadujú rozličné sady nástrojov, aby ste ich mohli použiť a vziať. Sady arcane, dungeoneering, nature, religion a thievery kit umožňujú preskúmať a osvojiť náboženské relikvie, tajné zvitky, rastliny a ďalšie užitočné veci, ktoré vás obohatia, alebo ich použijete pri remeselnej výrobe.
Soľou hry je však veľmi nápaditý systém boja. Dovolím si tvrdiť, že patrí v RPG a MMORPG k tým najlepším. Princípy akčne orientovaných súbojov som si rýchlo osvojil a obľúbil najmä kvôli ich dynamike a praktickým možnostiam. Keďže inklinujem k magickým postavám, zvolil som si elfského mága. V úvode si však môžete vybrať aj iné rasy a spomedzi šiestich tradičných fantasy povolaní od bojovníka po klerika. Hneď prvá skvelá vec je, že mág na používanie kúziel nepotrebuje žiadnu manu ani inú energiu, ktorú by ste museli dopĺňať. Cieľom útokov je vždy nepriateľ, ktorého máte pred sebou a vidíte ho v zameriavači. Keď sa otočíte na iného protivníka, automaticky mieria na nový cieľ. Základné útoky, magické strely, mág rýchlo zosiela ľavým tlačítkom myši a to bez akéhokoľvek obmedzenia a regenerácie. Ak sa rýchlo pohybujete a točíte, dokážete už týmto základným atakom zraniť viacerých protivníkov takmer súčasne. Ďalej k tomu pridáte ľadový lúč vyvolaný podržaním pravého tlačítka myši, ktorý spomalí a niekedy aj zmrazí súperov.
K týmto okamžitým kúzlam, ktoré neskôr môžete vymeniť za iné, čoskoro pribudnú ničivé sily z kategórie encounter powers. Sily spôsobujú vyššie poškodenie ako okamžité kúzla, ale už potrebujú niekoľko sekúnd vyčkávania, aby sa dali znovu použiť. Kým ich znovu aplikujete, zasýpate protivníkov rýchlymi útokmi a je vhodné aj uhýbať, odskakovať, respektíve sa teleportovať dozadu a do strán, dvojitým stlačením smerovej klávesy. Na pohyb používate klávesy WASD a sily sú veľmi prakticky umiestnené po stranách pohybu vpred, čiže vaše prsty siahnu naľavo po Q a TAB a napravo po E a R. To umožňuje veľmi rýchlo aplikovať ničivé výpady popri štandardných strelách.
V boji proti skupine potom môžete postupovať napríklad takto. Začnete silami, prvého nepriateľa znehybníte vytiahnutím do vzduchu, druhého odhodíte do steny odpudzovacím útokom, tretieho oslabíte ľadovým vírom. Popri tom rýchlo vrháte okamžité kúzla, magické strely a mrazíte obete ľadovým lúčom. Keď sa protivníci spamätajú, uskočíte a zakrátko ich opäť ochromíte silami. To však nie je všetko. V boji sa vám dopĺňa zásobník na vyvolanie takzvanej dennej sily, čo je kúzlo najvyššej úrovne s devastačným účinkom. Mág má na úvod ľadovú búrku, ktorá ostro zasiahne všetkých v okolí. Neskôr môžete aj toto kúzlo nahradiť iným a na lište budú rýchlo prístupné hneď dve možnosti. Všetky kúzla a útoky sa hrdinom sprístupňujú automaticky pri dosiahnutí patričného levelu. Nemusíte chodiť za učiteľmi, ani ich iným spôsobom pracne vyhľadávať. V boji sa liečite odvarmi alebo vás zotaví klerik, mimo boja zregenerujete život postávaním pri vatrách.
Hrdina a schopnosti sa po desiatej úrovni vylepšujú aj bodmi, ktoré zdokonaľujú jeho črty. Sú to spravidla pasívne vlastnosti zvyšujúce poškodenie alebo výdrž. Ojedinele môžete zlepšiť aj atribúty postavy čiže v prípade mága je najvhodnejšie riešiť inteligenciu a múdrosť, u bojovníka silu a podobne. Inventár postavy sa rozširuje batohmi s oddelenými druhmi sortimentu a na hrdinu navlečiete až dvanásť kusov výstroje od zbraní a oblečenia až po klenoty. Najlepšie nálezy treba spravidla identifikovať magickými zvitkami. Pri výmene vidíte porovnanie výbavy a aj odporúčanie, ktorá sa vám viac hodí. Zaujímavé nálezy sú pri eventoch, o ktorých vás včas informujú aj praktické odkazy pri minimape.
Pri putovaní po dvadsiatej úrovni využijete mounty a nemusíte sa spolčovať len so živými hráčmi, môžete mať aj osobných AI spoločníkov a maznáčikov. Zaujímavým doplnkom je dovolávanie sa pomoci božstva, ktoré ste si zvolili v úvode hry. Raz za hodinu si môžete vymodliť podporu vášho patróna. Hrdina k tomu potrebuje oltár, pričom sa dá získať aj dočasný, prenosný. Odmenou sú astrálne diamanty, skúsenosti, peniaze a dočasné bonusy.
Newervinter je naozaj sľubný online svet. Tradičné MMO prvky a mechanizmy okoreňuje skvelým dizajnom lokalít, precíznym vývojom postáv a výbornými bojmi, ktorými si získa väčšinu hráčov. Priznávam, že od istého času som prejedený MMO titulmi, Neverwinter však vo mne opäť dokázal oživiť záujem o tento žáner. Už aby začal ďalší beta víkend!
PC
PS4 Xbox One Free2play Vývoj: Perfect World Entertainment / Cryptic Studios Štýl: RPG / MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|