GRAND THEFT AUTO V |
GRAND THEFT AUTO V |
Neexistuje stupnica, ktorá dokáže odmerať očakávania vkladané do GTA V. Čo by ste boli ochotní urobiť, pre to, aby ste sa tam pozreli aspoň na maličký moment? Cez kľúčovú dierku, na zlomok sekundy uvidieť, ako bude vyzerať najočakávanejšia hra tejto dekády. Čo? Rockstar Games sú skromní, majú vypestovaní status skromných elitárov, ktorých nereprezentuje tvár, ale brand. Logo. R*. Netvoria hry, tvoria značky.
Bol som v Los Santos a môžem sa tam kedykoľvek vrátiť. Aj teraz. Na čerstvo pooranom láne poľa stojí traktor s pluhom. Nehýbe sa. Dívam sa cez kukátko namierené do svetla na pohľadnicu a nápis ma víta na vidieku. Je jedným z darčekov sponzorovaných fiktívnou leteckou spoločnosťou Fly Us. “Uži si trochu, leť s nami.” Rockstar Games mi dali do rúk zbraň hromadného ničenia. Môžem kedykoľvek nakuknúť do GTA V a predstavovať si, aké to tam bude, keď hra s obrovským treskom vyjde 17. septembra.
Geniálny marketingový nástroj súčasne umožňuje nazrieť do budúcnosti a propaguje vymyslený brand. Spolu vytvárajú hmatateľnú fikciu sveta, ktorý neexistuje, ale chcete mu uveriť, pretože je živý a všetko tam dáva zmysel. A keď uvidíte nápis Butt Lovers na boku smetiarskeho auta a v kine zase film Bitch in the Trunk, dôjde vám, že Rockstar Games sa s neobyčajnou radosťou vyžívajú v dvojzmysloch.
Pozrite sa na jeden z kľúčových promo plagátov, kde prísna policajtka zatýka slečnu a vo vyzývavej póze - prehnutej cez prednú kapotu luxusného auta - jej nasadzuje putá. Od zadu. Chýba už len žmurknutie a oblízanie hornej pery špičkou jazyka. Kto by sa nechcel zatknúť, preboha?!
Varšavský klub Capitol je pre hru ako GTA V stvorený. Veľkolepé krištáľové lustre nad pohodlným sedením s červeným čalúnením, nad parketom nočná obloha, dokonale nasvietený bar, celozrkadlové záchody, ako vystrihnuté z prepichovej vily. V rohu stojí socha chrta a slogan klubu hlása “We Love High Heels” (Milujeme podpätky). Sem sa nechodí na džús a kolu. Dnes je na programe GTA V a vie o tom iba hŕstka ľudí.
Na vstupe dostanem na ruku pásku, bezkrký pán mi oznámi, aby som dobrovoľne všetky elektronické zariadenia schopné vytvárať zvukový alebo video záznam odovzdal slečne, tašku poslušne zaniesol do šatne, vzal si drink a v tichosti čakal na zahájenie programu. Šialené bezpečnostné opatrenia majú svoje dôvody, dnes neuvidím trailery, ale skutočný gameplay. Bežal z PS3.
Rockstar Games dáva jasne najavo, že o nič menšie ako o ultimátnu hru sa nesnažia. GTA V bude stáť na piatich pilieroch: obrovskej mape, aktivitách odohrávajúcich sa nezávisle na tom, čo robíte, troch hrateľných postavách, rozprávaní príbehu a revolučnom multiplayeri, o ktorom zatiaľ nehovoria.
Prvú vec na GTA V si nevšimnete, ale budete počuť. Je to zvláštne, ale scény vďaka tomu majú filmovejší rozmer. V hre po prvýkrát hrá hudba. Žiadne licencované tracky z rádia, ale hudba dynamicky sa prispôsobujúca akcii na obrazovke. Z reproduktorov sa valí pulzujúce napätie, ktoré vystrieda odľahčený motív, až keď Franklin, jedna z hrateľných postáv, nevyskočí z lietadla.
Počas brutálnej prestrelky s policajtmi každá ďalšia hviezdička Wanted levelu nabalí na basovú linku nástroje a silnejúca hudba postupne vytlačí z popredia zvuky štekajúcich zbraní a vy viete, že vám prihorieva pod zadkom. Malý krok pre hru, veľký pre sériu, kde doteraz všetko stíchlo, keď ste vystúpili z vozidla.
GTA V sa po prvýkrát pohráva aj s myšlienkou troch hrateľných postáv. S Franklinom, Trevorom a Michaelom sa už isto poznáte, ako však bude fungovať prepínanie? Samotný proces teleportácie prebieha z pohľadu satelitu na obežnej dráhe, ktorý zaostruje a skokovo zoomuje na miesto, kde sa vybraná postava nachádza. Vzhľadom na to, že každá pochádza z iného sveta, dá sa prepínanie využiť aj na rýchle cestovanie po obrovskej mape. A keď hovorí Rockstar o obrovskej mape, tak si treba predstaviť rozlohu Red Dead Redemption, San Andreas a GTA IV dohromady.
Počas misií je prepínanie okamžité, vyberiete Trevora a už ste na streche, odkiaľ posielate raketu smerom k prevrátenému obrnenému transportéru, v ktorom sa, bohužiaľ pre hrdinov, nenachádzali žiadne prachy. Ďalším ťuknutím ste už v koži Franklina a ťažkým guľometom kosíte prichádzajúcich členov špeciálnej jednotky. Postavy medzi sebou komunikujú, dávajú si rozkazy, aby ste (povedzme) kryli strechu, odkiaľ do horúcej zóny prichádzajú sniperi alebo si sami pre seba zahrešia, keď sa zjaví vrtuľník s reflektorom. Keď ich nemáte pod kontrolou, ovláda ich AI a počas záťahu môžu zomrieť, ak sa o nich nepostaráte. Mimo misií sa po smrti objavíte pred nemocnicou. Klasika.
Čas sa v hre nezastaví, postavy nebudú čakať v byte na to, aby ste v ich koži niečo podnikli. Nikdy neviete, kde a pri čom ich zastihnete. Vôbec sa netreba čudovať, keď sa Trevor len v spodnom prádle zobudí s poriadnou opicou na pláži plnej mŕtvol. Neviete, čo sa stalo ani neviete, čo sa môže prihodiť. Michael počas prechádzky po chodníku slávy narazí na zúfalú filmovú hviezdičku schovávajúcu sa za v bočnej uličke pred lovcami senzácií. Žiadne prijate misie, stačí k nej podísť a buď jej venujete pozornosť alebo si idete po svojom - pozerať na cosplayerov pred čínskym divadlom, ktorých môžete dokonca pomocou telefónu aj fotiť a svoje úlovky vystavovať na obdiv ostatným na Social Clube.
Michael je však dobrák a tak hviezdičke prisľúbi, že ju odvezie do bezpečia. A tu prichádza ďalšia novinka, autá na ceste neplávajú. Kamera za nimi nelieta a aj vo vysokých rýchlostiach máte prehľad o tom, čo sa deje okolo vás. Na uliciach je viac obyvateľov aj obyčajnej premávky. Jednou zo zaujímavostí je, že minimapa sa prispôsobuje tomu, čo robíte. Ak kráčate, dívate sa na ulice a značky zhora, ak ste za volantom, prepne sa do 3D, keď skáčete padákom, vidíte horizont a keď ste pod vodou tak zase vidíte hĺbku.
Po prvýkrát budete môcť preskúmať aj podmorský svet. Trevor ako jediná z trojice postáv má aj špeciálnu schopnosť, ktorá ovplyvňuje objem pľúc. Ani pod vodou nebudete sami, okrem rýb, žralokov sa k vraku nákladnej lode potápajú aj iní zvedavci. Na pláži zase narazíte na ľudí okolo táboráku, pri rieke na rybárov a na druhej strane pasúcu sa vysokú zver. Otvorený svet je neuveriteľne živý, neustále sa niečo deje aj bez vašeho pričinenia. Z dráhy sa odlepí veľké dopravné lietadlo, v prírode čvirikajú vtáci, počujete v diaľke vodopád, chodci sa zastavujú pri výkladoch, môžete si vypočuť na chodníku historku stroskotanej herečky, autá dodržujú predpisy, trúbia na seba. Kam sa pozriete, niečo sa hýbe, svieti, bliká.
Postavy sú opäť definované viacerými parametrami (riadenie vozidiel, streľba a pod), ktoré sa budú vylepšovať. Samozrejmosťou je návšteva obchodov s oblečením či tetovacích salónov. Nám však Rockstar Games predvádzal iba zlomok možností GTA V, videli sme prakticky iba dve misie: jednu s herečkou a prepad obrneného auta. Takýto záťah bude v plnej verzii vyžadovať predprípravu, prieskum terénu, plánovanie, zaistenie potrebných áut, konkrétne ťahača s návesom, ktorým zablokujete cestu a autom odťahovej služby, ktorým do obrneného transportu napálite zboku.
Ako bude prebiehať plánovanie, či to bude sériou vedľajších úloh, alebo bude stačiť len zohnať potrebné informácie sledovaním, nevieme. Začiatok misie mala plne pod kontrolou hra, prepínala postavy podľa potreby na Trevora, ktorý sa stará o to, aby varoval Michaela a Franklina pri odpaľovaní dverí na transporte, keď pribehnú policajti. Celá lúpež sa vymkne spod kontroly, keď posádka vozidla spustí tichý alarm a na miesto priletia policajné hliadky a špeciálna jednotka.
Rockstar Games vraví, že si požičali z Max Payne 3 akčnú zložku, ale to, čo sa odohralo na plátne, tomu príliš nenasvedčovalo. Postavy sa vedia kryť za prekážky, ale ani zďaleka sa tak plynule nehýbali ako Max. Je to len osobný dojem a do vydania ešte zostáva zopár mesiacov, vo výsledku sa toho môže, ale nemusí veľa zmeniť.
Po zbabranej operácii a vystrieľaní všetkého živého, čo sa na mape objavilo, sa trojica rozhodne utiecť a zbaviť sa všetkých áut. Rockstar Games tvrdí, že podozrivé vozidlá teraz nebudú len hlásené policajnými hliadkami, ale aj bežnými chodcami, ktorí ich odfotia mobilmi. Smetiarske auto sa tak ocitlo pod mostom, kde bolo zničené granátom, čím bola prezentácia jednej z malých misií u konca.
Krátke stretnutie s GTA V vybičovalo očakávania ešte vyššie než boli predtým. Uistila nás, že prepínanie medzi postavami nielen funguje, ale je aj zábavné a že nás čaká živý svet tak natrieskaný príležitosťami, že do konca roka nebudete musieť z konzoly vyťahovať disk. O GTA V sa toho ešte veľa nevie, ale už teraz je jasné, že v septembri, keď sa dostane na trh, vás paralyzuje.
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One PS5 PS5 Vývoj: Take 2 / CENEGA / Rockstar North Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|