PRISON ARCHITECT |
PRISON ARCHITECT |
Na hrách od nezávislých či malých vývojárskych štúdií najviac milujem, že ma neraz postavia pred problém, ktorý som ešte nikdy neriešil, posadia do kresla, v ktorom som ešte nesedel a obujú do topánok, v ktorých som ešte nechodil. Nechcem počítať, koľkokrát som sa už ocitol v úlohe mladého kráľa, pretekárskeho jazdca či vojaka druhej svetovej vojny, ale len veľmi zriedka mi hra dovolí snívať o živote herného vývojára, baktérie či riaditeľa väznice. A práve na život riaditeľa väznice sa teraz pozrieme trochu bližšie.
Ako už názov titulu naznačuje, svoju snahu začínate na zelenej lúke. V úvodných nastaveniach si môžete vybrať z troch veľkostí mapy. Okrem toho je k dispozícií už len hŕstka áno/nie nastavení a už sa aj presúvate do hry. Mapa je skutočne spomínanou „zelenou lúkou“, na ktorej nájdete len pár stromov či jazierko. Vidiecku idylku ruší iba pruh asfaltovej cesty vedúci zo severu na juh – vaše jediné spojenie zo svetom. Vy prichádzate spolu s osemčlennou partiou stavbárov. Čas pustiť sa do práce.
Základnou výzvou tejto hry a zároveň jej asi najmenej reálnym prvkom je, že vy by ste síce mali pripraviť väznicu ako sa sluší a patrí podľa zákonov celého civilizovaného sveta, ale prachy hold nepustia. Takže si predstavíte, že svoju väznicu budujete niekde v krajine tretieho sveta a väzni sa nejaký čas zaobídu aj bez zdravotnej starostlivosti, miestnosti pre návštevy a neraz vám nezostanú peniaze ani na niekoho, kto by po väznici pobehoval s kýblikom a mopom. Na začiatku hry je dôležité využiť svoj veľmi obmedzený rozpočet na sledovanie dvoch základných cieľov – väzni nesmú utiecť a mali by pobyt vo väzení prežiť - pochopiteľne, okrem tých odsúdených na smrť.
Ak si ale predstavujete, že väzňov len tak zavriete do miestnosti 12x12 metrov a zahodíte kľúč, tak ste zas na omyle. Keď už niečo robíte, musíte to robiť poriadne. Napríklad každá cela musí mať štyri steny, strechu, mreže, minimálne 6 m², posteľ a toaletu. Väzenskí kuchári musia mať k dispozícií mrazničku, dres aj šporák a samozrejme, nemôžu variť pod holým nebom.
Len čo majú väzni kde spať, má im kto variť a majú sa kde najesť, už im k dočasnej spokojnosti chýba len nejaká tá vychádzka na dvore. Ich nároky sa však rýchlo zvyšujú a veľmi rýchlo sa začnú dožadovať už spomínanej miestnosti pre návštevy a čistejšieho životného prostredia. Pár z nich tak-či tak zneužije fakt, že máte nedostatok strážnikov a začnú z kuchyne kradnúť príbor a iné drobnosti, ktorými by sa mohli prekopať, či prebojovať von z tohto vami riadeného pekla. Vašou úlohou teda je, postupne väzenie rozširovať o nové budovy, najímať nový personál a vôbec, robiť všetko pre to, aby sa u vás vaši hostia cítili ako v bavlnke.
Na rozširovanie väznice i platy zamestnancov potrebujete peniaze, ktoré k vám môžu tiecť z troch zdrojov. Na každého väzňa vám štát samozrejme pravidelne prispieva sumou, závislou na tom, či sa jedná o väzňa zaradeného do prvej, druhej, alebo tretej nápravnovýchovnej skupiny. Druhým zdrojom príjmov sú granty, ktoré dostanete na výstavbu svojej prvej ošetrovne, knižnice či kancelárie psychológa. Tretím zdrojom môže byť práca samotných väzňov, ktorých môžete postaviť k výrobným mašinám. Tie sú však dosť drahé a väzni potrebujú pred začatím prác absolvovať školenia.
Vďaka množstvu možností výstavby, motivácií ubytovať stále viac a viac väzňov vyžadujúcich prísny dozor, nutnosti zabezpečiť väzňom pravidelný denný režim a neustáleho nedostatku financií, budete mať hlavu vždy plnú plánov do budúcnosti. Stereotyp sa zaručene nedostaví skôr, než sa vám podarí zorganizovať vašu prvú popravu a prvé telo previesť do vašej vlastnej, nablýskanej márnice.
Bohužiaľ, hraním Prison Architecta ma sprevádzalo množstvo bugov a nedorobkov, ktorých jediným ospravedlnením je, že hra sa stále ešte oficiálne nachádza v alfa-štádiu (recenzovaná verzia: Alpha 19). Bohužiaľ sa ale jedná aj o veci, ktoré by sa nemali dostávať ani do verejnosti dostupných alfa-verzií a už vôbec nie do hry predávanej v režime early access. V top trojke sa určite umiestni UI, ktorá nechá personál postávať zaseknutý vo dverách, či poverí strážnika, aby zamkol úbohého upratovača v cele.
Problémom je, aby väzenie vôbec udržalo väzňov pod zámkom a nedá mi neuviesť príklad. Kuchár prechádza z jedálne do kuchyne cez dvere určené len pre personál, jeden z väzňov ale prejde dverami spolu s ním. Kuchár si z väzňa pobiehajúceho po kuchyni nič nerobí a rozhodne sa vyniesť odpadky. Cesta von ale našťastie vedie cez zamrežované dvere, od ktorých majú kľúče jedine uniformovaní strážnici. Keď teda privolaný strážnik vpochoduje do kuchyne, kuchár s vrecom odpadkov i väzeň pripravený na útek stoja tesne pri dverách. Strážnik ich obidvoch vypustí von a odchádza k automatu na kávu.
Všetky moje snahy ale nakoniec definitívne pochovali až problémy s výstavbou budov. Na určité miesta v stenách sa nedajú umiestniť dvere, niektoré budovy sa nedostavajú, ale nedajú sa ani zbúrať a peniaze sa vám nevrátia. Ďalšie budovy sa postavia, ale opäť sa do nich nedajú vložiť dvere, na niektoré miesta sa nedá položiť vodovodné potrubie, inde vám zostane drahá výrobná linka trčať zabalená v krabiciach...
Prison Architect má potenciál, ale zatiaľ aj množstvo chýb. Možno som mal iba veľkú smolu, že ma postihli všetky bugy, ktoré kedy v hre existovali a vy budete mať pri výstavbe a prevádzke vlastnej väznice oveľa viac šťastia, ale ja sa k tomuto titulu s obrovským potenciálom vrátim, až keď vývojári zahlásia: „Done!“
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Introversion Software Štýl: Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|