PRISON ARCHITECT |
PRISON ARCHITECT |
Prison Architect je čistokrvný tycoon. Je to simulátor, v ktorom sú peniaze až na prvom mieste a úspech sa meria počtom cifier na bankovom účte. Tentokrát nebudeme riaditeľom železníc, majiteľom stavebnej firmy ani prevádzkovateľom zábavného parku. Naše zariadenie bude oveľa lepšie než akýkoľvek zábavný park. Také dobré, že v ňom ľudia zostanú aj spať a niektorí nikdy, ale naozaj nikdy neodídu. Založíme si súkromnú väznicu.
Hra prichádza od štúdia Introversion Software, čo sú v podstate ľudia živiaci sa bláznivými nápadmi prevedenými do digitálnej formy. Na konte už majú simulátor hackera, real-time stratégiu odohrávajúcu sa vo virtuálnom svete, RTS venovanú zničeniu nášho sveta termonukleárnou vojnou, pokračovanie RTS vo virtuálnom svete zamerané na multiplayer a nikdy nedokončenú hru s vykrádaním procedurálne generovaných budov. Keď sa to vezme z tohto uhla, väzenský tycoon je asi ich najmenej odvážny počin, ale zároveň najúspešnejší. Hra sa vďaka predaju verzie s predbežným prístupom dostala k miliónu hráčov skôr, než vôbec oficiálne vyšla.
Autori nám v úvodnom menu ponúkajú založenie väznice na zelenej lúke aj kampaň. K tej sa ale nakrátko vrátime neskôr, pretože srdcom hry je piplanie sa s vlastnou väznicou bez rozptyľovania nejakým príbehom. Ešte pred štartom hry je dobré rozmyslieť si svoju stratégiu. Je totiž potrebné vybrať jedného zo správcov väznice s unikátnymi vlastnosťami. Okrem úplne nenápadného, ničím nevýrazného chlapíka je v ponuke aj strach vzbudzujúca tvrďáčka, charizmatický pánko či šikovný lobista. Neskôr si v hernom menu vyberiete, či chcete ubytovávať väzňov prvej, druhej alebo tretej nápravnovýchovnej skupiny, alebo ich v nejakom pomere kombinovať či postupne prejsť od jedných k druhým. Je dobre mať o svojich budúcich väzňoch predstavu vopred, aby ste pre nich pripravili zodpovedajúce podmienky. Prijímanie vrahov, lupičov a všemožných násilníkov je finančne lákavejšie, ale tento typ väzňov si vyžaduje špeciálnu starostlivosť.
Introversion sa rozhodlo použiť jednoduchú a hlavne účelnú 2D grafiku. Screenshoty sa preto ako pozadie pracovnej plochy veľmi neuchytia, ale výstavba väznice na štvorčekovanej mape je vďaka tomu jednoduchá, výsledok prehľadný a nie len vy, ale ani umelá inteligencia strážnikov v ňom nebude mať problém s orientáciou. Roztomilé 2D postavičky väzňov a strážnikov, ale aj stavbárov, kuchárov či upratovačov, navyše majú svoje čaro. Možno sa mohlo trochu menej šetriť na ozvučení, absentuje soundtrack, dabing a aj zvuky sprevádzajúce jednotlivé činnosti a udalosti sú maximálne skromné.
Hráča Prison Architecta spravidla zastihnete pri jednej z troch kľúčových činností – plánovaní, budovaní a kochaní sa. Plánovanie je potrebné k rozumnému utrateniu tisícov virtuálnych dolárov, pričom hlavný konflikt spočíva medzi potrebou mať viac väzňov a potrebou mať spokojnejších alebo prísnejšie strážených väzňov. S nízkym počtom väzňov sa nedajú zarobiť skutočné peniaze, s vysokým počtom nespokojných väzňov hrozia nepokoje, úteky, zranenia, úmrtia a v najhoršom prípade aj smutný koniec vašej kariéry.
Pri výstavbe je dôležité myslieť na efektívnosť. Deň má iba 24 hodín a väzni potrebujú spať a očakáva sa, že budú mať aj dostatok času na premýšľanie nad svojimi skutkami. Tiež sa ale potrebujú občas osprchovať, potrebujú dostávať čisté oblečenie, potrebujú teplú stravu, potrebujú si príležitostne natiahnuť svaly, potrebujú kontakt s rodinou, potrebujú... a potrebujú. Ak sa svojim väzňom rozhodnete vytvoriť ideálne podmienky k zmene k lepšiemu a pripraviť ich na život tam vonku, nebude budovanie väznice zas až také odlišné od budovania penziónu so stále lepšími službami.
Prvoradé je uspokojovanie základných potrieb, takže štartovací rozpočet musí stačiť na to, aby ste aspoň pár väzňom ponúkli štyri steny, jednu posteľ, jeden záchod a stravu. Na opačnom póle stoja kurzy a zamestnania. Obrovský záujem býva o pravidelné návštevy kňazov, problémy s hnevom pomôžu vyriešiť posedenia so psychológom v jeho vlastnej kancelárii, proti alkoholizmu sa bojuje skupinovou terapiou v spoločenskej miestnosti, závislosť na drogách rieši väzenský lekár a jeho injekcie na ošetrovni, s negramotnosťou si zasa poradí učiteľ v učebni. Každá špecializovaná miestnosť má stanovené minimálne rozmery a zoznam nevyhnutne potrebného nábytku. Unikátne postavenie majú posedenia s komisiou rozhodujúcou o podmienečnom prepustení. Ak sa väzňovi darí dobre, môže byť prepustený predčasne a uvoľní tak celu inému väzňovi, a teda ďalšiemu jednorazovému príjmu.
Niekoľko ďalších kurzov väzňom umožní podieľať sa na chode väznice. Ako sa hovorí, práca šľachtí človeka a treba ešte dodať, že lacná väzenská práca šetrí peniaze. Spokojní a duševne vyrovnaní väzni dokážu výdatne pomáhať v kuchyni, pobehovať s mopom a tiež pracovať v práčovni a roznášať čisté oblečenie. Tu má unikátne postavenie práca vo väzenskej fabrike, s ktorou je spojených niekoľko úskalí, ale väzni sa v nej premieňajú na skutočnú pracovnú silu.
Problémom je, že keď všetko nefunguje ako dobre namazaný stroj, vznikajú nebezpečné situácie. Väzni, obzvlášť rodení problémisti, kradnú príbor, hocikedy odhodia mop a využijú neopatrnosť zamestnancov k úteku, zakladajú požiare. Následky sú neraz tragické a človek sa učí na vlastných chybách. Zriadenie vlastnej zbrojnice a najatie ťažkoodenca s brokovnicou vyzeralo ako skvelý nápad, až pokým nevinnú šarvátku neukončila streľba a dvaja mŕtvi väzni. Stretnutia s komisiou šli ako po masle aj bez prítomnosti strážnika, až pokým záchvat zúrivosti jedného z väzňov neukončil život člena komisie. A takéto škandály neprospievajú biznisu.
Aby sme sa ale vrátili k tým kľúčovým činnostiam, „kochanie“ sa prvýkrát objavuje, keď už väznica ako-tak funguje a pravidelne sa vracia vždy, keď je na účte prázdno. Plynutie času sa dá, našťastie, zrýchliť, ale neraz sa môžete pristihnúť pri sledovaní predstavenia, ktoré ste napísali vy osobne. Väzni ráno vstanú, dvere sa otvoria, oni si nájdu cestu pod sprchovacie hlavice, následne nástup na raňajky, chvíľka odfúknutia, rozchod na kurzy a pracovné pozície a po pár hodinách stretávka na dvore, večera, voľnočasové aktivity, večierka...
Najväčšie mínus tejto hry vypláva na povrch, keď si uvedomíte, že po objavení správneho receptu, už toho okrem kochania sa veľa nezostáva. Keď už máte aspoň jeden kus z každého typu miestnosti, odomknuté všetky možnosti a fungujúcu väznicu, už nie je žiadna ďalšia výzva. Môžete pokračovať v pristavovaní ďalších ciel a k nim aj jedální, spŕch, spoločenských miestností a všetkého ostatného dookola až po úplné zaplnenie mapy alebo môžete väznicu predať. V takom prípade začnete odznova, ale s väčším balíkom peňazí, čo však urobí hru podstatne jednoduchšou. Veď väzňov bude čakať 5-hviezdičkové zariadenie.
Toto sa nepekne spája s obmedzenou znovuhrateľnosťou. Môžete byť prísni a staviť na hrubú silu a zámky a môžete poskytnúť pohodlie, prácu a množstvo programov. Môžete zarábať na prijímaní 3. nápravnovýchovnej skupiny alebo môžete zarábať na práci zlodejíčkov vo fabrikách, ale to je už plus-mínus všetko. A to je veľká škoda, pretože po prvom úspešnom dohraní chuť pokračovať nechýba a decembrová aktualizácia so ženskými väznicami a miestnosťami pre ich bábätká je strašne malou náplasťou.
Ešte sme sa nedostali ku kampani, ale to bude rýchly proces. Z piatich kapitol sú tri čistým tutoriálom, štvrtá začína vzburou a pôsobí ako misia skutočnej kampane a v poslednej vlastne ide iba o vybudovanie celej väznice so špeciálnou požiadavkou na počet väzňov a bankové konto. V bonusoch nájdeme ešte možnosť obuť si topánky radového väzňa a zdrhnúť z vlastnej väznice, ale ide skôr o príležitosť narobiť s jedným zapaľovačom a malým nožíkom veľký chaos, než o skutočný pokus o simuláciu života v našich väzniciach.
Prison Architect je teda roztomilým, a pritom komplexným tycoonom a rozhodne si nemyslite, že do odstavcov vyššie sa zmestilo všetko. Rozdeľovaniu väznice na zóny, využívaniu kamier a automatických dverí, popravám, práci s informátormi či boju s prenášaním nepovolených predmetov sa budete musieť priučiť sami. Hra vás do seba dokáže vtiahnuť a v tom prípade si budete často hovoriť, že už musíte zariadiť iba jednu miestnosť, skontrolovať poslednú vec či vyskúšať ešte jedno riešenie logistického problému a potom už naozaj môžete ísť spať. Chýba tu nejaký ultimátny cieľ alebo možnosti špecializácie väznice či menenia podmienok, ktoré by sa postarali o znovuhrateľnosť. Začínať zas a znova s cieľom vybudovať ešte efektívnejšiu väznicu nie je pre každého, ale kým hru prvýkrát pokoríte, užijete si horúce chvíle, pocit zadosťučinenia i radosť z vypustenia prvého vtáčika späť do šíreho sveta.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Introversion Software Štýl: Managementová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|