FAR CRY 4 |
FAR CRY 4 |
Far Cry sa v rukách Ubisoftu stala jednou z najväčších značiek na trhu. Tropický ostrov a mutantov tvorcovia postupne vymenili za dobrodružstvo v africkom púštnom prostredí, boj o život na ostrove plnom šialencov a v drobnej odbočke aj za retro osemdesiatych rokov a technologický ostrov s klasickým hlavným hrdinom v hlavnej úlohe. Vo Far Cry 4 nás chcú tvorcovia znovu posunúť o niečo ďalej. Opäť ponúknu známu hrateľnosť a princípy, avšak tentoraz v inom prostredí, s inými problémami a iným šialeným záporákom, ktorý má v pláne znepríjemňovať nám v najbližších hodinách život.
Vitajte v krajine Kyrat. Leží niekde pod Himalájami a vládne jej psychopat Pagan Min s účesom Neymara a ružovým oblekom. A vy ste hrdina hry. Voláte sa Ajay Ghale, ste z Nepálu a zhodou okolností, ste aj starý priateľ hlavného záporáka. Zabudnite však na dovolenkovú idylku vo svojej domovine pri návrate po dlhom odlúčení. Žiadne výstupy na hory sa nekonajú, nakoľko sa ocitáte uprostred občianskej vojny v rozpadávajúcej sa krajine. Kyrat krachuje, jeho obyvatelia trpia, sám Pagan Min má však viac zbraní ako niektoré vyspelé krajiny. A už vám je asi jasné, na ktorú stranu sa v tomto konflikte pridáte.
Tentoraz však nie ste ukecaným mladíkom ako tomu bolo v prípade Jasona, hrdinu predchádzajúcej časti. Autori úlohu hlavnej postavy, najmä jej dialógov a monológov, okresali. Tým pádom sa hráč hneď necíti tak, akoby sledoval nejakú cudziu postavu, s ktorou sa neviete zžiť, lebo je to úplne iná osoba. Celkovo sa zmenil rozprávačský štýl, akým k vám hra pristupuje. Far Cry 4 je násilnejšia hra ako prechádzajúce, no snaží sa na to pozerať s miernym nadhľadom. A podľa slov autorov by sa v tomto prípade malo výraznejšie dopĺňať rozprávanie príbehu a otvorený svet, do ktorého je hra zasadená.
V zásade ale Far Cry 4 veľmi pripomína svojho predchodcu. Je to ako s Assassin's Creed sériou, kde sa na prvý pohľad hry podobajú ako vajce vajcu, hrajú sa takmer identicky, avšak pri hlbšom ponorení vám každá ukáže svoje špecifiká. Aj v tomto prípade autori ponúkajú zabehnutý základ, v niečom sa poučili z predchádzajúcej časti a samozrejme, skúšajú aj nové veci. Aj napriek tomu sme sa pri hraní dvoch ukážok z hry nevedeli zbaviť pocitu, že predsa len by sa hra svojmu predchodcovi mala podobať o niečo menej.
Prvá ukážka prezentovala jednu z príbehových misií a zároveň bola prehliadkou noviniek, ktoré v tejto časti obohatia hrateľnosť. Hneď v úvode skáčem z nejakého skalného zrázu. Cieľ je oproti a oveľa nižšie, takže najrýchlejšia cesta k nemu je skydiving. A okrem toho je to cool. Vedľa mňa stojí developer a vysvetľuje, že v správnom momente musím vypustiť padák, inak tam už nedopadnem. Nevypustil som. Ale hra je pripravená aj na takéto prípady. Ajay netrafil miesto dopadu, no pod ním sa zachytil na skalách a vďaka lanu sa na miesto určenia vyšplhal.
Laná často nájdete len tak v prostredí, predsa len ste vo veľhorách. Umožňujú vám dostať sa na zdanlivo nedostupné miesta, získať výškovú prevahu či použiť alternatívne cesty. Samozrejme, k cieľu vedie niekoľko ciest a vy si môžete vybrať tú, ktorá sa vám hodí najviac. Úplný stealth postup je však v hre takmer nemožný a hra vás ženie k tomu, aby nakoniec ku konfliktu došlo. Vy ho môžete len obmedziť. Hlavným cieľom ukážky bolo zlikvidovať vodcu ozbrojenej skupiny, ktorý sa skrýval v starom chráme. Najskôr ho však bolo treba odhaliť z diaľky pomocou ďalekohľadu.
Máme cieľ, máme zbrane a pred sebou relatívne otvorené prostredie, ktoré nám ponúka niekoľko možnosti. Môžeme vybrať samopal a prestrieľať sa až k vodcovi a potom mu vraziť nôž do srdca (jeho zastrelenie znamená game over). Alebo ho môžeme čo najväčšou okľukou obísť, ale jeho ochranka nás už spozoruje. A moja najobľúbenejšia alternatíva - dostať sa ku klietke s medveďom, vypustiť ho a kúsok šťavnatého steaku hodiť rovno medzi nepriateľov. To rozpúta taký cirkus, že sa cesta k veliteľovi hneď uvoľní. Len potom pozor na medveďa, aby zrazu neskočil od chrbta! Najviac frustrujúcou časťou sa nakoniec aj tak stáva to prebodnutie srdca, lebo veliteľ sa bráni nevyberaným spôsobom a jednoducho nie je možné strieľať.
Ponuka zbraní bola pestrá, oveľa viac však zaujali ostatné možnosti, ktoré ponúkol inventár. Ostrý nôž padne vždy vhod, zvlášť ak ho môžete hádzať a ticho tak likvidovať protivníkov spoza skál. Rovnako potešilo aj hádzanie drobných kameňov na odlákanie nepriateľov. Nepochybne zaujímavá je možnosť využívať zvieratá. Už ste určite čítali o náloži na slonoch, no v hre sa toho dá robiť oveľa viac a nie je to len o virtuálnom týraní. Zvieratá môžete priamo nahnať alebo aj nalákať, aby zaútočili na vašich nepriateľov. V divočine ich totiž nájdete skutočne mnoho.
Druhá ukážka Far Cry 4 pripomenula zdrogovaný gameplay z trojky. Rovnako ako keď ste pojedli hubičky, aj teraz sa dostanete do pokriveného a pokrúteného fantasy sveta. Volá sa Shangri La a predstavuje akúsi mystickú reflexiu skutočného herného sveta, kde bojujete iným spôsobom a taktiež proti iným nepriateľom. A aj vaše ciele sú transcendentné - hľadáte osvietenie. A my sme sa na cestu za ním vybrali vďaka zničeniu magického zvona.
Shangri La je skutočne fantazijným svetom, kde zákony toho nášho nefungujú a môžete si dovoliť oveľa viac. Taktiež tu však na vás čakajú obrovské nástrahy a medzi nimi takmer neporaziteľní lukostrelci. A práve luk je aj vašou hlavnou zbraňou, no nie jedinou. Po vašom boku je verný tiger, ktorému môžete zadávať rozkazy na likvidovanie nepriateľov. A budete to potrebovať. Protivníci sa vedia teleportovať a prekvapiť vás zozadu. A tí najsilnejší z nich sú prakticky nezraniteľní, kým ich najskôr nenapadnete tigrom a potom odzadu neporazíte vďaka jednotlačidlovému kombo útoku.
Svet v Shangri La je oproti tomu bežnému uzavretejší. Konkrétne v prezentovanej hrateľnej ukážke sa skladá z akýchsi ostrovčekov, ktoré levitujú v priestore a medzi nimi sa dá presúvať pomocou teleportov. Lukostrelci sú všade a na rozdiel od vás sa môžu kedykoľvek premiestňovať. Vy musíte len správne trafiť modrý oblak, ktorý indikuje ich prítomnosť ešte predtým, než naberú telesnú podobu. A okrem nich na vás útočia aj ich zvieratá, ktoré z nejakého podivného dôvodu po zásahu explodujú, čo už, úprimne, v rámci „cool“ noviniek, autori trochu prehnali . Aj v Shangri La však viete nepriateľov obchádzať, aj keď skutočne len ojedinele a dočasne.
Graficky hra už teraz vyzerá veľmi dobre. V tejto oblasti je Far Cry 4 vylepšením tretej časti po každej stránke. Najmä na konzolách je vidieť skok o generáciu vpred. Od zvuku môžeme čakať rovnaký štandard, pričom hlavného zloducha dabuje známy Troy Baker. Finálna hra ponúkne aj kooperatívny multiplayer, kde sa vaši priatelia môžu jednoducho pripájať a odpájať bez prerušenia. A možno práve toto bude ten najväčší prídavok oproti predchádzajúcej hre, ktorý vám umožní vydať sa do otvoreného sveta pod Himalájami s výpomocou. Ak vás bavila trojka, bude vás baviť aj Far Cry 4.
PC
PS3 PS4 Xbox 360 Xbox One Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|