HEROES OF THE STORM |
HEROES OF THE STORM |
Žáner multiplayeorvých online bojových arén alebo ak chcete MOBA, za posledné roky zažil neuveriteľný boom. To, čo začal mód pre Warcraft 3 v podobe Dota 1, neskôr obohatil Heroes of Newerth, aby ho nasledoval League of Legends, Dota 2, Smite, Strife a rôzne ďalšie PC, konzolové a aj mobilné klony. Každá väčšia firma jednoducho musí mať svoju MOBU, a tak sa ani Activision Blizzard nemohol tomuto trendu vyhnúť. Heroes of the Storm (Hots) sa pred pár týždňami dostal z alfa fázy do uzatvorenej bety, a to znamená najvyšší čas pre naše preview.
Blizzard sa pri budovaní sveta na pozadí Hots nechal inšpirovať svojimi najpopulárnejšími titulmi. Na jednom bojisku sa stretávajú najznámejšie postavy zo sérií Diablo, Warcraft a Starcraft. V takomto ultimátnom mixe nemôžu chýbať hrdinovia, ako Illidian, Arthas, Thrall, samotný Diablo, Tyrael či Zagara a Kerrigan. Momentálne hovoríme zhruba o štyridsiatke postáv, ďalšie určite pribudnú formou patchov a updatov.
Už viete, s kým budete hrať. Je načase si vysvetliť, čo vás v Hots očakáva. Ak už máte nejaké skúsenosti s MOBA žánrom, nečaká vás žiadne zásadné prekvapenie. Dva tímy po 5 hráčov sa proti sebe postavia v aréne s jednoduchým cieľom – zničiť základňu protivníka. Okrem samotných hrdinov musíte dávať pozor aj na neutrálne, nekontrolovateľné jednotky, ktoré vo vopred stanovených intervaloch a po vopred stanovených trasách (takzvaných lajnách) útočia na základne hráčov. Predstavte si to ako šach, kde je mapa vždy rovnaká, základné pravidlá sú vopred známe, ale záleží na figúrkach s rozličnými schopnosťami, ako zápas dopadne.
Tvorcovia Hots sa rozhodli vo viacerých zásadných smeroch odkloniť od „klasického“ MOBA štýlu reprezentovaného najmä Dotou, LoL-kom a pomaly vymierajúcim HoN-kom. Po zabití prvého creepa si všimnete, že smrť AI riadenej príšerky vám nepriniesla žiadne zlato. Presne tak, v Hots neexistuje ekonomický systém založený na lasthitovaní a denyeovaní. Zlato nezískavate ani za zničené budovy, zabitých nepriateľských hrdinov - jednoducho za nič. S tým úzko súvisí aj absencia vybavenia. Skutočne, Hots je MOBA, v ktorej nenakupujte žiadne predmety, nešetríte, neskladáte, nevylepšujete, newardujete. Jediným klasickým predmetom je bezplatný teleport do vašej základne, veľmi podobný tomu z League of Legends.
Ako je to s experience? Ani tu neočakávajte klasiku. Skúsenosti pretavené do levelov získavate ako tím. Inými slovami, váš tím má nejaký level, súperov tím ma nejaký level a práve levely odzrkadľujú to, ako sa ktorému družstvu darí. Troj a viac bodový rozdiel v leveloch väčšinou znamená prehratú hru, rozdiel v rozmedzí jedného až dvoch levelov ešte dáva nádej na zvrat.
Keďže nemusíte hromadiť zlato, nepotrebujete "expiť" carry herov a už vôbec sa nemusíte starať o ekonomiku vášho tímu, ostáva čistá hrateľnosť a najmä priamočiara akcia založená na využívaní špecifických schopností jednotlivých hrdinov. Každý z nich má hneď od začiatku k dispozícii 3 (respektíve 4) schopnosti, niektoré sú aktívne, iné pasívne. Na tímovom leveli 10 sa sprístupní takzvané ultimátne kúzlo, ktoré dokáže zvrátiť nejeden súboj, no vyznačuje sa vysokým nárokom na zásobu many a najmä dlhým čakaním na jeho opätovné použitie.
Zaujímavo je riešené upgradovanie schopností. Na rozdiel od klasických MOBA hier, kde každá schopnosť býva zlepšovaná len formou väčšieho poškodenia, rýchlejšieho obnovenia a podobne, Hots i v tomto smere prichádza s iným modelom. Kúzla vylepšujete stromovým systémom a keď sa rozhodnete kráčať po jednej vetve, druhá sa zablokuje. Schopnosti je treba vylepšovať podľa vášho i nepriateľského tímu, niektoré vetvy stromov sú skôr zamerané na podporu, iné na poškodenie, ďalšie na kontrolovanie oponentov.
Hrdinovia sú podľa svojho zamerania rozdelení do štyroch skupín: assassin, warrior, support a specialist. Prvá voľba zhruba zodpovedá takzvanému. „carry“, druhá tank/iniciátor, tretia je klasický support a špecialisti vynikajú konkrétnymi vlastnosťami, napríklad extrémnym poškodením voči budovám. S hrdinami úzko súvisí ekonomický systém Hots. Teraz však nemáme na mysli herný, ale ekonomický systém z pohľadu Blizzardu, teda ako firma na titule plánuje zarábať peniaze.
Beta je postavená na týždennej rotácii hrdinov. Dostupných je 6 hrdinov zdarma a ich ponuka sa vždy raz za týždeň zmení. Páčil sa vám Stitches, obdoba Devourera, respektíve Pudgeho a chcete s ním hrať aj o týždeň? Treba si ho kúpiť za ingame peniažky, ktoré sa síce dajú získať aj poctivým hraním (a plnením denných questov, podobne ako v Hearthstone), no rýchlejšie je to za reálne peniaze. Pamätníci Heroes of Newerth vedia, ako tento model (ne)fungoval. Uvidíme, ako si s ním poradí Blizzard a či vôbec ostane zachovaný aj v plnej verzii.
Absencia peňazí a výbavy priniesla na bojisko Hots oveľa väčšiu porciu „jednoduchej“ akcie, na akú ste možno zvyknutí z ostatných MOBA titulov. Súboje hrdina vs hrdina sa dejú od prvej do poslednej minúty, nefarmí sa a hra má rýchly spád. Nedovolíme si polemizovať, či to je dobre alebo zle, každopádne je to iné.
Táto „inakosť“ tiež pramení z ponuky herných módov alebo skôr z ponuky máp. Vo všetkých treba zničiť nepriateľskú základňu, no zatiaľ čo na mape Garden of Terror vám k tomu dopomôžu semienka obetované gigantickej rastline, v Blackhearts Bat treba zbierať poklady, za ktoré pirátsky kapitán zaútočí na nepriateľskú základňu ťažkým delostrelectvom. V Haunted Mines funguje „dvojposchodová mapa“, kde druhým poschodím sú bane, ktorých ovládnutie výdatne pomôže pri pushovaní. Tieto úlohy väčšinou veľmi rýchlo prilákajú zástupcov oboch strán a už tak neustála akcia ešte naberá grády. Len pre porovnanie, kým priemerná doba jedného zápasu v MOBA hrách trvá cca 45 minút, v Hots je to zhruba 20-25 minút.
Ako sa nakoniec rozhodne Blizzard hru distribuovať, aká a či vôbec bude rotácia hrdinov a či absencia predmetov a farmenia hre z dlhodobého hľadiska skôr uškodí alebo pomôže, sa určite dozviete aj v našej recenzii, ktorá príde spolu s finálnym produktom. Dátum vydania zatiaľ Blizzard nekonkretizoval.
PC
Vývoj: Blizzard Štýl: Akcia / Multiplayer
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|