DIRT RALLY |
DIRT RALLY |
Dovtedy sa chodí s krčahom po vodu, kým sa nerozbije. Staré slovenské príslovie dokonale vyjadruje to, čo Codemasters spravili s jednou zo svojich najobľúbenejších sérií. Colin McRae Rally hráči na rôznych platformách milovali. Po menšej odmlke sa séria vrátila v pozmenenej forme ako Colin McRae: Dirt. Nebodovala len v tej dobe vynikajúcim vizuálom, ale ešte stále aj slušnou hrateľnosťou. V Dirt 2 sa hráči rozlúčili so známym škótskym jazdcom, no ešte netušili, že pomaly hra okrem Colinovho mena stratí aj to, vďaka čomu ich bavila. Odklon bol postupne taký veľký, že s príchodom Dirt: Showdown sa džbán rozbil.
Codemasters sa však podobne ako niektoré ďalšie spoločnosti ocitli v zložitej finančnej situácii a museli z nej hľadať cestu von. Stále majú k dispozícii veľkú licenciu na F1, ktorá ich dokáže podržať, no zdá sa, že s Dirt Rally sa konečne vybrali tým správnym smerom. Orezali tím vývojárov, takže na hre pracuje fakticky len malá skupinka, ale sú to všetko nadšenci. A hlavne začali úplne odznova. Preč sú šarády ako gymkhana, milióny energetických sponzorov a aj jazdný model taký tolerantný, že sa vám za kolízie pomaly až ospravedlňuje.
Vrátili sa prašné a zablatené cesty z tých najzaujímavejších lokalít sveta, kde sa každá chyba trestá a pri prechádzaní úzkymi zákrutami sa pred obrazovkou sami nakláňate, len aby ste sa pokúsili auto vyvážiť a prejsť najbližšiu pasáž riadeným šmykom. Lebo ak nie, čaká vás skutočne dlhý a strmý pád dole skalným zrázom. Dirt Rally sa sústredí na to najdôležitejšie a nepotrebuje ani oficiálnu WRC licenciu k tomu, aby sa hra stala tým najlepším videoherným spracovaním tohto odvetvia motoršportu za poriadne dlhú dobu.
Dirt Rally nestavia na sľuboch do budúcnosti, ale na tom, čo si sami môžete už dnes vyskúšať. Reklama hry je skutočne minimalistická. No už nejakú dobu sa môžete na vlastnej koži v Early Access presvedčiť, že cesty v hre sú skutočne kľukaté, prašné a až nebezpečne úzke. Ponuka titulu je síce zatiaľ dosť obmedzená, no to dôležité jej vychádza. Konečne totiž prináša hráčom víziu viac simulačných rally pretekov, kde cítite, keď zadok vášho auta v zákrute predbieha predok a aj viete, ako sa s tým máte vysporiadať. A autori na oplátku chcú, aby ste im svojimi názormi pomohli hru ďalej tvarovať.
Ponuka áut v Dirt Rally je už takto skoro po vydaní pomerne pestrá a mala by potešiť každého rally fanúšika. Celkovo tu nájdete 17 kúskov rozdelených do 6 nových aj klasických tried, pričom pokrývajú všetky obdobia, od 60. rokov, cez skupinu B, až po súčasnosť. Samozrejme, v ponuke nechýbajú také známe autá, ako je klasický Mini Cooper, Lancia Fulvia, Fiat 131 Abarth, Lancia Stratos, Audi Sport Quatro, či Ford Fiesta RS. Okrem rally však už hra ponúka aj preteky do vrchu, ktoré prichádzajú s vlastnou trojicou áut: Peugeot 405 T16 PP, Audi Sport quattro S1 PP a Peugeot 205 T16 PP. Celková herná ponuka tak zatiaľ obsahuje dve desiatky vozov a všetko sú to legendy a hviezdy tohto športu. Už len treba dúfať, že čoskoro pribudne aj Alpine A110.
O niečo slabšie je to v oblasti pretekov, ktoré môžete absolvovať. Hra zatiaľ obsahuje len trojicu prostredí pre rýchlostné skúšky: Wales, Grécko a Monaco. Pozitívom je, že sú to naozaj masívne prostredia charakteristické veľkou variabilitou a dokonca aj rôznorodosťou povrchu, pričom každé z nich ponúka niekoľko veľmi náročných a taktiež rozdielnych trás a taktiež nastavení počasia a dennej doby. Vo Walese sa budete preháňať úzkymi lesnými cestičkami plnými blata, kde každý nerozvážny šmyk môže skončiť tým, že sa dôkladne zoznámite s najbližším stromom. Monaco v hre nie je tradičným slnečným letoviskom a aj jeho úzke asfaltky sú pokryté snehom a ľadom. Prašné trate Grécka vyzerajú skvele na obrazovke, no ak si nedáte pozor na plyn v ostrých zákrutách, razom sa môžete ocitnúť o pár desiatok metrov nižšie pod skalným zrázom.
Na začiatok to síce nie je nič extra, no ak si chcete len tak zajazdiť, na pár hodín vám to vystačí. Obrovským plusom je to, že pre úvod autori zvolili trojicu úplne rozdielnych prostredí, kde v každom treba jazdiť úplne iným spôsobom. Každé má vlastné nástrahy, ktorým sa musíte vyhýbať a ktoré musíte zvládať. A potom je tu ešte legendárny Pikes Peak v pretekoch do vrchu, ktorý ponúka úplne iný zážitok z jazdy. Množstvo vlastných rýchlostných skúšok pridáva ďalšie hodiny adrenalínovej hrateľnosti, kedy sa závratnou rýchlosťou rútite hore a niekedy skutočne nevidíte, čo vás čaká za horizontom najbližšieho prejazdu.
Dirt Rally však už teraz stavia na režime kariéry, ktorý je ťažiskom hry. Môžete si vybrať kariéru v oboch kategóriách hry, a to ako v rally, tak aj v pretekoch do vrchu. Má to však jeden háčik – financie. Dirt Rally nie je len o jazdení, ale významnú úlohu v hre zohráva aj manažment. Do kariéry vstupujete s určitým obnosom peňazí, no ten vám dovoľuje začať len veľmi skromne, v 60. rokoch a len so základným tímom. Pokúšate sa tak šplhať v rebríčku na čo najlepšie pozície, čím získate viac peňazí, aby ste sa po sezóne mohli posunúť vyššie. A zo začiatku sa to nemusí vôbec podariť.
Autenticita hry na vás kladie veľké nároky. Všetko niečo stojí. Vysekáte sa na trati a nedokážete ďalej pokračovať? Buď sa uspokojíte s diskvalifikáciou, alebo za reštart zaplatíte. Či chcete alebo nie, nejaké to poškodenie auta sa pri jazdení vždy objaví. Môžu to byť len menšie chybičky, môžete niekde nabúrať, prípadne môže nastať aj porucha a odíde vám motor či strelí pneumatika. V určitých fázach máte nárok na opravu, no musíte sa zmestiť do stanoveného časového limitu. Na opravu niektorých vecí pri vážnejších poškodeniach vám tak jednoducho nemusí zostať čas. Rovnako vám na kúpu nového auta a postup do vyššej kategórie nemusia zostať peniaze.
Vysoká miera autenticity však má aj svoje výhody. V autách sa môžete do sýtosti vŕtať, nastavovať si ich podľa potreby, podľa vášho štýlu či podľa toho, čo vás na najbližšom preteku čaká. Ak je niekde cesta tvorená tromi zložkami, môžete to vo svojich nastaveniach reflektovať. Taktiež ale manažujete svoj vlastný tím. Najímate ľudí, ktorí vám vedia pomôcť pri opravách, aj prispejú k lepšiemu umiestneniu. Opäť do nich musíte investovať zo svojich peňazí, no výhodou sú bonusy, ktoré vám sprístupnia. Niektorí navyše majú aj sloty pre umiestnenie jednotlivých perkov, ktoré im vedia ešte ďalej upraviť skúsenosti.
Finančne a časovo náročný manažment však nie je jedinou vecou, čo robí Dirt Rally náročnou hrou. Realistický jazdný model vám dá poriadne zabrať a ani za pomoci niektorých asistentov a na najnižšej obtiažnosti si nemôžete byť istí, že preteky hravo zvládnete. Nesmiete tak byť prekvapení, keď budete končiť na pozíciách od tretieho do piateho miesta a súperi vám pokojne nadelia 20-30 sekúnd. Musíte sa naučiť zvládať šoférovanie na rôznych typoch povrchu, prechádzať zákruty riadeným šmykom a, samozrejme, aj udržať stále čo najvyššiu rýchlosť. Chyby sa však tvrdo trestajú. Deštrukčný model je parádny a auto si dokážete hravo rozbiť. Bohužiaľ, kolízny model má ešte nejaké tie chyby a občas nereaguje práve adekvátne. Váhu vozidla však stále cítiť, či už sa rútite do zákruty alebo z nej padáte dole zrázom.
Graficky je na tom Dirt Rally už teraz veľmi dobre. Hra beží na novej generácii EGO enginu. Samozrejme, nie je to Project CARS, no hra sa nemusí hanbiť. Modely áut vyzerajú dobre a hodnoverne - čerstvo naleštené aj otlčené po niekoľkých nárazoch. Výborne sú spracované časticové efekty, ako prach od kolies alebo dážď. Okolie tratí je, bohužiaľ, slabšie, no to tu pravdepodobne prvé husle hrať ani nebude. Poteší obstojná optimalizácia a prítomnosť benchmarku. Zvuky motorov by si však ešte zaslúžili dopracovať. Znejú akosi tlmene. Zvlášť pri oblude ako Lancia Stratos to zamrzí. Naopak potešia priestorové zvukové efekty. Počujete za sebou kamienky, ako vám udierajú do podbehov a vylietavajú za auto.
Dirt Rally to má už teraz našliapnuté veľmi dobre. Vyzerá výborne, aj skúsených jazdcov dokáže poriadne potrápiť, a to nie len na gamepadoch, ale aj na volantoch. Hra ponúka parádne rozšírené možnosti manažmentu, ktoré vás dokážu pohltiť a zároveň prinútiť uvažovať aj mimo trate. Ak bude vývoj dobre napredovať, vo finále sa môžeme dočkať najlepšej rally hry za veľmi dlhú dobu. Zatiaľ ju ale sprevádzajú väčšie aj menšie bugy a nedostatky. Ich odstránenie je však len otázkou času, no v Codemasters by radšej už teraz mali poctivo makať na poriadnom Force Feedbacku pre volanty, keďže ten je v hre zatiaľ asi len preto, aby tam bol, no chváliť ho v žiadnom prípade nemôžem.
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Codemasters / Codemasters Štýl: Racing / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|