FORZA MOTORSPORT 6 |
FORZA MOTORSPORT 6 |
5Z?VQ-5AB70-8ZT9W Turn 10 nikdy nespia, neberú si dovolenku a už vôbec nečakajú na to, čo spraví konkurencia. Forza Motorsport 5 zavítala na novú generáciu Xboxu hneď s vydaním novej konzoly. Fanúšikovia tejto pretekárskej série sa však museli zmieriť s tým, že za skorý príchod na Xbox One ich obľúbená hra zaplatí svoju daň. Prechod z Xbox 360 na novú generáciu bol tvrdý. O to viac, keď sa autori nechceli hrať s vylepšovaním starého materiálu, a tak všetok obsah zahodili do koša a začali ho vytvárať úplne odznova. Piata Forza ponúkala oproti predošlému dielu citeľne menej áut (cez 200) a pôvodne iba 17 okruhov. Modelovať všetko úplne od začiatku, do lepšej grafiky a v lepšom engine, dá jednoducho zabrať. Forza Motorsport 5 tak bola takou menšou ochutnávkou toho, čo môžeme čakať od ďalšieho dielu, ktorý si zahráme v plnej verzii už o necelý mesiac.
Tak ako sa čakalo, minulý rok si dala Forza Motorsport prestávku a prenechala miesto svojej open-world sestre, Forza Horizon 2. Na začiatku tohto roka však Turn 10 príliš neotáľalo a prakticky pri prvej príležitosti oficiálne odhalilo šieste pokračovanie série. Počas automobilového festivalu v Detroite nám autori bez ďalších detailov potvrdili, že pracujú na novej časti. Prvé, stručné informácie boli síce vypustené približne týždeň pred E3, no na plné odhalenie sme si museli počkať až na E3 konferenciu Microsoftu. Na nej nám Microsoft okrem prvých záberov z hry predstavil tiež sériu noviniek spolu s dátumom vydania. Šiesta Forza nám už má ponúknuť nekompromisný zážitok, dvojnásobný počet áut a viac tratí, z ktorých si hneď niekoľko odbije v sérii svoju premiéru.
Našu virtuálnu garáž si budeme môcť zaplniť viac ako 450 vozmi rôznych značiek (vrátane Porsche a týchto konkrétnych automobilov), ktoré sú vymodelované do tých najmenších detailov. Každý jeden z nich tak podporuje obľúbený režim ForzaVista, kde si môžeme svojho štvorkolesového tátoša obzrieť detailne zvonku, zvnútra, dozvedieť sa o ňom množstvo informácií a nahliadnuť mu aj pod kapotu. Rovnaká situácia je aj pri okruhoch. Turn 10 sľubuje 26 svetových okruhov, z ktorých až 10 je v sérii úplne nových. Medzi najväčšie nové okruhy určite patrí britský Brands Hatch, americká Daytona, talianska Monza či brazílske Rio de Janeiro. Zvyšné okruhy, ktoré sú vynovené vo Forza Motorsport 6, no objavili sa v predošlých dieloch na Xbox 360, boli znova vytvorené, aby spĺňali súčasný grafický štandard a mohli sa hrdo zaradiť medzi najnovšie kúsky.
To, že bude nová Forza nabitá obsahom, je jasné, no Turn 10 sa nezamerali iba na túto časť hry a pripravili niekoľko veľmi žiadaných funkcií. Áno, vo Forza Motorsport 6 bude konečne pršať a zajazdíme si aj v noci. Len je škoda, že počasie nebude dynamické a rovnako chýba plynulá zmena medzi dňom a nocou. Jazdiť v tme pod svetlami reflektorov je však nová výzva. Preteky v noci sú úplne o niečom inom a musíte sa v podstate spoliehať hlavne na to, ako dobre daný okruh poznáte. Väčšine hráčov dá ale určite oveľa viac zabrať mokrý asfalt. Dážď, pochopiteľne, nie je iba naoko, ale výrazne zmení správanie áut na trati. Voda na asfalte znamená menšiu priľnavosť, väčšie riziko šmyku a kolízií. Pri vjazde do zákrut musíte omnoho skôr brzdiť, pričom vám zaručujeme, že úsek Kesselchen-Klostertal v Nurburgringu v plnej rýchlosti určite neprejdete.
V deme, ktoré sme si mohli zahrať, bola dostupná ako noc, tak aj dážď a, samozrejme, aj deň. Každý režim obsahoval jednu trať, pričom slnečno bolo na trati Rio de Janeiro, v tme sme si mohli zajazdiť na okruhu Sebring a v daždi zas na večne upršanom Brands Hatch. Z áut sme mali k dispozícií Lamborghini Huracan, McLaren P1, Ford GT či Volvo Polestar Racing S60 STCC. Slnečné Rio de Janeiro bolo čistou ukážkou pôsobivej grafiky, ktorú Forza ponúka. Detailné, rozmanité prostredia boli typicky preplnené farbami.
Jazda v noci vyzerá skvele, no je omnoho náročnejšia. Ak ide o okruh, ktorý je pod silnými reflektormi, je to ešte v poriadku, no ak ide o menšie mestské osvetlenie, nastáva peklo. Sebring, našťastie, patrí do prvej kategórie tratí, ktorým noc iba pridá na atmosfére. Dážď bol však celkom iná liga. Ako bolo spomenuté pri prezentácií, dážď nie je len vizuálnym doplnkom, ale tvorcovia si na ňom dali veľmi záležať aj z pohľadu fyziky. Na trati sa tvoria mláky, na ktoré si musíte dávať obzvlášť pozor. Podľa slov autorov sa vytvárajú presne na tých miestach, kde aj v realite. Pri jazde je úplne najlepšie vyhnúť sa im. Vbehnúť do kaluže vody pri 200 km/h nie je príjemné a ak včas nezareagujete, je isté, že si o pár sekúnd potykáte so stenou.
Pri pohľade z kokpitu vidíte na čelné sklo dopadať kvapky vody, na ktoré je aplikovaná fyzika, a teda reagujú na pohyb auta. Ak by sme ich mali porovnať s ostatnými hrami, oproti Forza Horizon pôsobia určite realistickejšie a o malý chlp predbiehajú aj Project Cars, no na arkádový DriveClub sa nechytajú. Určite je dobré spomenúť aj fakt, že intenzita dažďa je pre každú z tratí fixná. To znamená, že exituje iba jedna verzia - žiadny light či heavy rain tu nie je prítomný.
Forza Motorsport sa vždy zaraďovala medzi konzolové semi-simulátory. Šiesty diel sme mali možnosť hrať iba na ovládači, čiže hodnotenie jazdného modelu nepripadá príliš do úvahy. Či už ste ale skúsený jazdec alebo iba začiatočník, Turn 10 myslelo na každého. V nastaveniach si môžete štandardne zvoliť medzi predvolenou obtiažnosťou ovládania alebo si jednotlivé parametre nastavíte manuálne. Asistent brzdenia, trakčná kontrola, ABS či stabilizácia - každý si môže nastaviť presne také parametre, aké mu vyhovujú.
Niekoľko odhalení noviniek si Microsoft nechal aj na Gamescom. Počas prezentácie nás autori stručne oboznámili s kariérou, ktorá má byť taká rozsiahla, že jej dokončenie by malo zabrať viac ako 70 hodín. Každopádne, absolútnou novinkou v sérii, ktorú tvorcovia predstavil práve počas Gamescomu, sú online ligy. Ide o multiplayerové súťaže, ktoré sa budú v pravidelných intervaloch meniť. Napríklad jeden typ súťaže môže byť otvorený štyri hodiny denne po celý týždeň (časy sa budú líšiť s ohľadom na časové pásmo). Za ich odohranie budú jazdci získavať body hneď po dokončení preteku, ale aj po uzatvorení danej ligy, na základe umiestnenia v celkovom rebríčku. Všetky súťaže však nebudú dostupné každému hráčovi - Turn 10 pripraví viac typov súťaží, ktoré budú prispôsobené skúsenostiam daného jazdca.
Nebojte sa, nepôjde o jednoduchý systém, ktorý by poradie vypočítaval iba na základe získaných bodov či odohraných pretekov. Do úvahy bude brať úplne všetko od vášho prvého preteku až po ten posledný. Do zložitého vzorca sa zaraďuje, na akom mieste ste skončili v každom preteku a tiež to, či jazdíte čisto alebo ostatné autá nemilosrdne vyhadzujete z trate. Poslednou oznámenou novinkou, ktorá určite poteší viacerých z vás, je režim diváka v online pretekoch. Keď sa nebudete môcť postaviť na trať, budete mať teda aspoň príležitosť pozrieť sa na prebiehajúci pretek z pohľadu diváka.
Zatiaľ sa zdá, že Forza Motorsport 6 je oproti svojmu predchodcovi lepšia po každej stránke. Prináša do série nové funkcie, nový obsah a v neposlednom rade toľko žiadanú noc a dážď. Aj vďaka tomu pôsobí šiesty diel dobre, no len čas ukáže, či sa bude môcť zaradiť medzi najlepšie časti série. Na vyrieknutie finálneho verdiktu si počkáme do vydania kompletnej verzie hry, ktorá u nás vychádza už 18. septembra.