RESIDENT EVIL 2 |
RESIDENT EVIL 2 |
Pomaly si púšťam demo remake Resident Evil 2 za zatvorenými dverami Capcom stánku, horím nedočkavosťou, kedy sa konečne zase vrátim na policajnú stanicu v Raccoon City. Claas Wolter, PR manažér Capcomu pre Strednú Európu, mi počas nahrávania ešte posledný raz pripomína tri základné stavebné kamene série: skúmanie prostredia, hádanky a survival horor. Mnohí z vás možno už zabudli, mnohí to pravdepodobne ani nezažili, no pôvodná Resident Evil séria bola dosť odlišná od toho, čo ste poznali od štvorky po šestku. A ešte výraznejšie odlišná aj od toho, čo nám priniesla sedmička. Štvorka, päťka a sedmička neboli vôbec zlé hry, no stále iné.
Pravdepodobne to ani nestihol dopovedať a už som pozeral na chrbát (novej) Claire Redfield. Na tom istom mieste, ktoré si ešte matne pamätám z roku 1998 – zdanlivo opustenej policajnej stanici v Raccon City, kam sa dostala pri pátraní po svojom stratenom bratovi Chrisovi. Ak ste hrali pôvodnú hru, tak si to určite pamätáte, ak nie, vedzte, že Resident Evil 2 ponúka príbeh za dve postavy. Jednou je mladý policajt Leon S. Kennedy, ktorého prvý deň v práci sa pravdepodobne nevyvíja tak, ako si to želal. Druhou postavou je práve ešte mladšia Claire.
Najlepšie na týchto postavách je, že nikdy neboli typickými akčnými hrdinami. A stále nimi nie sú, čo nám potvrdilo aj Gamescom demo, ktoré sa sústredilo na Claire. Bohužiaľ, toto demo bolo naozaj veľmi krátke, no z dobre známej pasáže, ktorá je zameraná skôr akčne. Predsa len to bola výstava a tam ľudí viac zaujmete dynamikou a streľbou ako pomalým postupom a riešením hádaniek. Aj napriek tomu ale rozhodne o hre samotnej vedelo prezradiť pomerne veľa, či už o jej akčných kvalitách, alebo o technickej stránke.
Chvíľku som sa s Claire túlal po chodbách, zbieral zelené rastliny, náboje a najmä si užíval nové audiovizuálne spracovanie, ktoré hre neuveriteľne pristane. A to najmä v oblasti spracovania svetla a tým pádom aj tieňov, ktoré tu vyzerajú parádne a sú jedným z kľúčov k vybudovaniu naozaj poctivej hororovej atmosféry. Navyše aj bez toho hra vyzerá veľmi dobre, či už sú to postavy, alebo samotné prostredie. Hovorte si o novej Claire čo chcete, samozrejme, jej model sa nepodobá na ten pôvodný, no stále je spracovaný špičkovo.
A potom hru, samozrejme, hráte s headsetom na ušiach. Predsa len ste v miestnosti, kde sú okolo vás ďalší traja novinári, jeden hrá to isté, dvaja zase Devil May Cry 5 (dojmy čoskoro), takže síce svetlo všade navôkol trošku kazí hororovú atmosféru, ale každé jedno šuchnutie v slúchadlách vyvolá takú tú príjemnú husiu kožu, ktorú dnes už často nezažijete, keďže sa žáner príliš často spolieha len na lacné triky ako jump scare a podobne. Hudba do diania nezasahuje vlastne žiadna, počujete len okolité zvuky a medzi nimi oceníte slušný dabing hlavnej postavy.
Po tej chvíľke túlania sa prichádza na scénu malé dievča. Pamätníci vedia, o kom hovorím. A zároveň sa im vynárajú spomienky práve na túto pasáž. V kúte sa krčí malá Sherry, ktorá sa tu skrýva pred neznámou hrozbou a snaží sa nájsť svoju mamu. Ako sa však ukazuje, nie je to Sherry, kto potrebuje pomoc, ale práve Claire, za ktorou sa znenazdania objavuje Tyrant, čo je na toto malé žieňa poriadna porcia problémov. A práve kvôli tomuto je toto demo skôr akčne zamerané. Boj sa presúva do úzkych industriálnych chodieb, kde síce nájdete dostatok nábojov, nejaké granáty a aj zelené rastliny na liečenie, no taktiež si musíte dávať pozor, aby ste nevbehli do slepej uličky, keďže vám je nepriateľ neustále za chrbtom.
Nemusíte sa na svojho nepriateľa pozerať dlho na to, aby ste zistili, kde je jeho slabé miesto. Na druhej strane ale nemáte ani veľa času na mierenie. Vždy tak musíte odbehnúť, rýchlo namieriť a správne trafiť. Ak vás zaženie do kúta a chytí, smrť vám priamo nehrozí, no čaká vás poriadna rana a drobná príležitosť na to, aby ste sa ubránili. Takto to ide dookola, kým sa vám tohto obrovského nepriateľa nepodarí skoliť. Pri tom všetkom si ale navyše užívate naozaj parádne výbuchy a aj hrateľnosť, ktorá je oveľa bližšie napríklad k päťke než pôvodnej dvojke.
Strieľať a pohybovať sa dokážete naraz, kamera je za ramenom postavy a hrateľnosť je dynamickejšia. Titulu takáto hrateľnosť vyhovuje. Jednak jej autori prispôsobili hru ako takú, no taktiež by dnes už tou pôvodnou asi veľa hráčov neoslovili. Možno budú teraz puristi mrnčať, ale pravdou je, že sa demo hralo veľmi dobre, stále z neho sálala naozaj dobrá atmosféra a jediným problémom bolo to, že som sa ani nenazdal a už som pozeral na obrazovku, ktorá mi ďakovala za to, že som si vyskúšal Gamescom demo. Demo totiž pokračovalo už len krátkym putovaním po garáži, hľadaním karty na odomknutie brány a...nechajte sa prekvapiť, prípadne zalovte v spomienkach. Ak ale hru/sériu nepoznáte, majte radšej na pamäti, že aj keď to už občas môže vyzerať tak, že je všetko v poriadku, vždy sa môže situácia ešte poriadne zamotať.
Vychutnať som si mohol už len jednu prestrihovú scénu, ktorá tiež dokazuje, že sa v Capcome naozaj snažili zachovať čo najviac z pôvodných nápadov a pôvodnej atmosféry, no zároveň hru priniesli novej generácií hráčov bez obetovania kvality. Pre pôvodných fanúšikov je tu navyše dostatok rozdielov, vďaka ktorým napríklad niektoré scény prebehnú odlišne, no stále vlastne rovnako. Len na inom mieste, za trošku iných okolností, pričom by som povedal, že fungujú v rámci žánru možno lepšie. Uvidíme, či to bude rovnako dobre fungovať aj v celej hre, ktorá vyjde 25. januára 2019.