MARVEL'S AVENGERS |
MARVEL'S AVENGERS |
To ale trvalo, kým sme sa dočkali predstavenia Marvel's Avengers. Hra bola teasovaná už v januári 2017 a až toto leto sme sa na ňu konečne mohli pozrieť. A ono vlastne prišlo trochu sklamanie. Možno ani tak nie z hry samotnej, ale z toho, ako nám ju Square Enix a Crystal Dynamics predviedli. Po deme ale nasledovala naozaj rozsiahla prezentácia a možnosť pozhovárať sa s autormi, čo hneď trošku zmenilo pohľad na celú vec. Určite ste už totiž čítali/počuli/videli, že je demo lineárne a preplnené QTE. A je to fakt, dokonca si nie som istý, či som v priebehu dema vôbec odbočil do strany, ale mám taký dojem, že som len bežal rovno. Prečo to tak ale bolo?
Písal som to už pri Biomutantovi, že pripraviť demo na takúto veľkú verejnú výstavu je problém. Ľudia čakajú hodiny, hrajú ledva 15 minúť. Musí to byť rýchle, jednoduché, priamočiare, aby nikto nemal dojem, že to čakanie bol spláchnutý čas. A tak Crystal Dynamics po výstavách chodia s demom vystavaným z tutoriálu hry. Ten QTE pre silný úder Mjolnirom do zeme v hre nebude vždy, ale autori vás chcú naučiť, ako niektoré schopnosti fungujú. Ani lineárne prechádzanie vpred mostom Golden Gate nepredstavuje to, ako bude hra vyzerať, keď sa jej prostredia otvoria. Ale škoda z nešťastne zvoleného dema je už napáchaná. Teda aspoň podľa mňa.
Úvod hry sa odohráva počas A-Day, kedy Avengeri oslavujú a zároveň otvárajú svoje druhé ústredie práve v San Franciscu. Nešťastie však na seba nenechá dlho čakať, most kolabuje, civilisti sú ohrození, hellicarrier ohrozuje zvyšok mesta a niekde v pozadí sa smeje Taskmaster. Tu prvý raz spoznávate päticu známych hrdinov a zároveň vám autori servírujú skôr filmový zážitok, kde nechýba napätie a najmä veľa akcie. Dostávate sa do príbehu v najhorší deň histórie týchto Avengerov a zároveň sa učíte, ako sa s každým z nich hrá. Ako som už spomenul, autori sľubujú, že sa po tomto úvode levely otvoria, hra bude náročnejšia a ubudnú QTE, no ešte si počkáme, kým sa dozvieme, či to bola pravda.
Zároveň ale vieme, čo bude v príbehu nasledovať. Toto nešťastie sa podpíše na svete. Hrdinovia sú postavení mimo zákon a bezpečnosť si na starosť zobral AIM, ktorý ale buduje nie príliš pozitívnu víziu sveta. Tony je bez peňazí a bez vybavenia. Black Widow je špiónom na voľnej nohe. Thor sa vzdal kladiva, lebo si myslí, že ho nie je hodný. Bruce už nie je, je len Hulk, keďže sa odmieta premeniť naspäť a Bruce sám si kladie otázku, či svetu naozaj nie je lepšie bez hrdinov. No a Kapitán Amerika v príbehu chýba (asi viete prečo), čo je na ňom aj cítiť. Toto tak nebude príbeh o záchrane sveta, ale aj o záchrane samotných Avengerov, takže v hre budeme znovu dávať dokopy tím.
Crystal Dynamics na hre spolupracujú s Marvelom, aby vytvorili niečo komiksovo autentické a zároveň originálne. Hra sa dištancuje od MCU a nie je s ním prepojená, no opäť trpí podobným syndrómom ako mnohé iné Marvel hry v posledných rokoch. Chce byť samostatná, no mnohé (nepriame) odkazy na MCU si nemôže odpustiť. Nuž je to ako daň za to, že sa chcú zapáčiť aj filmovým divákom, nie iba hráčom. Vytvoríte si tu však akúsi vlastnú verziu známych hrdinov, a to ako po stránke skinov, tak aj po stránke schopností, k čomu sa ešte dostanem.
Nepotvrdili to, no podľa mňa práve skiny budú monetizovať. Nemajú mať dopad na hrateľnosť, no budú odkazovať na množstvo ďalších materiálov. Crystal Dynamics majú k dispozícii celú Marvel históriu, z ktorej môžu ľubovoľne čerpať, takže môžu okrem vlastných skinov prinášať aj komiksové alebo filmové. Spomenuli napríklad pôvodného komiksového Iron Mana a mohol by sa objaviť aj Joe Fixit (Hulk). Keď som sa však spýtal na to, či už teraz uvažujú nad in-game eventmi naviazanými napríklad na prichádzajúce filmy, odpovedať zatiaľ nevedeli, takže uvidíme.
Hrateľnosťou je to vlastne mix všetkého možného, čo bolo za posledné roky na trhu úspešné. Cítiť tu vplyv Batman hier a ako asi tušíte, hlavne na súbojoch. Koniec koncov z Batmana v tomto ohľade čerpá každá podobná hra. Len tu mi to prišlo dynamickejšie, jednoduchšie a na pohľad krajšie. Ocenil by som niečo komplexnejšie, ale to možno prinesú neskoršie pasáže hry. Taktiež je tu trochu z Tomb Raidera. Napríklad sklzom padáte z mosta, no ak nestlačíte tlačidlo pre skok, zomriete a vraciate sa na checkpoint, aby ste sa zachytili. Nechýba „lockovanie" na nepriateľov a hlavne unikátne schopnosti a špeciálne útoky každej z postáv.
Iron Man samozrejme lieta a v hre to je spracované obstojne. Jeho útoky sú tak naviazané práve na toto, čo ho odlišuje od ostatných. Thor na mňa pôsobil trochu tankovo, no nie zas ako Hulk, čo je čisto silová postava. Kladivo sa predsa len dá používať na plošné útoky a aj na hádzanie, pričom škodu dokážete spôsobiť aj pri jeho vracaní do vašich rúk. Hulk môže vytrhávať kusy zeme a tie hádzať, Black Widow je zas najagilnejšia. Kapitán sa nezaobíde bez štítu a to ako na útok, tak na obranu. Každá postava sa ovláda inak a má aj vlastné kombá (aj keď stále cítiť základ v Batmanovi), ktoré si potom viete prispôsobiť. Postavám nechýbajú špeciálne „superchargované" útoky, ktoré vyzerajú cool. Môžete si dokonca vytvárať vlastné buildy, o čom nám autori prezradili aj niečo viac.
Každý hrdina má vlastné schopnosti a aj vlastné skúsenostné stromy, kde si ich postupne budete sprístupňovať. Ďalšiu úroveň úprav a vylepšení predstavujú perky, ktoré si budete odomykať a tie budú mať taktiež vplyv na hrateľnosť. No a nakoniec budete upgradovať aj výstroj jednotlivých postáv, pričom výstroj je vždy špecifický pre danú postavu. Budete ho získavať v klasickom RPG štýle, takže v rôznych kategóriách podľa stupňa unikátnosti, od bežných vecí až po legendárne. V rámci výstroja navyše fungujú synergie, ktoré vám dodajú ďalšie bonusy. A to napríklad vtedy, ak máte všetok výstroj of Stark Industries. Toto postupné vylepšovanie autori pekne ilustrovali na Iron Manovi, ktorý má postupne „melee", repulzor, laser a raketové stromy. Vyzvedali sme aj o atribútoch, no tu si na odpovede budeme musieť počkať.
Obrovské množstvo informácií sme sa dozvedeli o hernom svete. Príbeh sa totiž bude odohrávať po celom svete a vo vašom hube na mape vidíte rôzne hotspoty naznačujúce misie, ktoré sú pred vami a zavedú vás na rôzne lokality, či už známe, alebo aj nové. V hre budú dva druhy misií. Príbehové misie budú singleplayerové a budú šité na mieru konkrétnemu hrdinovi, aby ste využili jeho schopnosti. Iron man tak bude lietať, Black Widow sa bude zakrádať a Hulk bude...ničiť. Príbehové misie sú bližšie tutoriálu, no nie sú lineárne.
Ďalším druhom sú Warzone misie, ktoré sú stavané na kooperáciu až pre štyroch hráčov (hra škáluje obťažnosť v závislosti na počte hráčov), takže každý preberie nejakého hrdinu. Žiaden hrdina sa v misii nedokáže objaviť 2x. Warzone misie sú tak otvorené a ponúknu iný zážitok. Oba druhy misií vám pritom otvárajú nový obsah a to ako na postup vpred v príbehu, tak aj nové vojnové zóny. Čo sa týka konkrétnych typov misií, autori ich sľubujú viac, no počet nekonkretizovali, snáď to tak nebude dookola to isté.
Graficky to rozhodne nebude zlé. Môžete mať svoje výhrady voči výzoru postáv, lebo sa nezhodujú s tými filmovými, no aj tak celkovo hra vyzerá viac než len dobre. Veď si sami môžete pozrieť gameplay hore. Disney si tu postrážil, aby hra s ich licenciou vyzerala čo najlepšie. Rovnaké kvality môžeme očakávať aj od zvukovej stránky, kde si Square Enix zaplatili tých aktuálne najznámejších dabingových hercov, aby postavám prepožičali svoje hlasy. Rovnako očakávam, že sa produkčné hodnoty podpíšu aj na hudbe, ktorá už v deme mala úroveň MCU filmov.
Crystal Dynamics chcú hru vystavať na štyroch kľúčových pilieroch: originálnom príbehu, sólo a online hraní, úpravách a schopnostiach. Až 15. mája 2020 uvidíme, ako sa im to podarilo. Dovtedy budeme dostávať ďalšie informácie. Počas ďalších mesiacov sa dozvieme viac o kooperácii, príbehu, úlohe AIMu a aj endgame obsahu. O tej kooperačnej časti endgame obsahu autori mlčia, no zatiaľ vieme aspoň to, že sa svet v tej príbehovej bude vyvíjať a stále tu budú hrozby, aj keď pôvodný príbeh uzavriete happyendom. Po vydaní bude hra dostávať nových hrdinov aj nové regióny a to úplne zadarmo. Detaily o nových hrdinoch prídu začiatkom budúceho roka.
Na záver už len tri také drobné čriepky informácií. Autori nám potvrdili, že uvažujú o corssplatform hraní, keďže je časť hry výrazne založená na kooperácii, no v tomto momente nemajú čo oficiálne potvrdiť. A ako poznáme situáciu ohľadne crossplatform hrania, nebude to asi úplne závisieť od nich. Hra rozhodne nebude obsahovať PvP hranie, nehodí sa to do jej konceptu. No a autori majú v rukáve skryté aj nejaké prekvapenia, avšak pre PS4 hráčov. Môžeme odhadovať, že to v rámci nejakej platenej exkluzivity bude beta, prípadne nejaká tá kozmetika pre postavy.
Ťažko je hodnotiť Marvel's Avengers viac ako 8 mesiacov pred vydaním. Zahral som si demo, ktorého záznam ste už asi dávno videli online. A na zadok som z neho teda nepadol. Takéto jednoduché a lineárne zážitky ma už dlhodobo nedokážu upútať, navyše si myslím, že sú v žánri aj lepšie hry ako to, čo nám ukázalo demo. Na druhej strane sme za zatvorenými dverami z hry videli viac a tam to už vyzeralo oveľa zaujímavejšie. K tomu autori priblížili detaily o hre a aj svoje plány, ktoré znejú rozhodne odvážne. Ak všetko do seba dobre zapadne a hra sa naozaj otvorí po tutoriáli, môže to dopadnúť veľmi slušne. Ak nie, môže z toho byť len efektná akcia postavená na licencii, ktorá má k PC a konzolám priviesť tie milióny filmových divákov, ktorí sa o hranie bežne až tak nezaujímajú.
PC
PS4 Xbox One Stadia Akčná adventúra Vývoj: Square Eidos / Crystal Dynamics Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|