ENLISTED |
ENLISTED |
Ešte stále sa vám nezunovala druhá svetová? V tom prípade sa zaraďte medzi regrútov, ktorí odchádzajú na ruský front. Enlisted bude ďalšia akcia z pohľadu prvej osoby zameraná na multiplayerové konflikty, ale chce sa odlíšiť jednou zásadnou vecou - nebudete ovládať jednu postavu, ale svoj vlastný oddiel. A to znie dosť sľubne. Preto sme sa zapojili do uzatvoreného beta testu, kde padli mnohé obete a na rad prišli aj povýšenia.
Hra ešte zďaleka nie je kompletná, ale ak si kúpite sovietsky alebo nemecký balíček s prémiovou čatou a extra výzbrojou, môžete sa okamžite zapojiť do boja. V menu už máte pripravené oddiely obidvoch znepriatelených strán. Sú to niekoľkočlenné družstvá pechoty s puškami, prípadne samopalmi a k tomu tank s posádkou. V boji môžete používať všetky tieto jednotky a navyše ich po nazbieraní levelov a skúseností vylepšovať, dopĺňať alebo aj nahradiť novými odomknutými oddielmi. A dostanete sa aj k vlastnému lietadlu s pilotom.
Na bojisku to funguje intuitívne, menšie rozdiely oproti tradičným FPS vás nezaskočia a rýchlo si zvyknete. Momentálne je dostatok hráčov, takže čakanie v lobby sa väčšinou dá počítať na sekundy, najmä ak zaškrtnete voľbu, že vás hra môže zaradiť na hociktorú stranu. Na bojisku sa objavíte v koži lídra ľubovoľného sovietskeho, respektíve nemeckého oddielu z vášho menu. Zvyšok čaty / posádky ovláda umelá inteligencia. Kedykoľvek si však môžete prepnúť iného vojaka v tíme. Okrem vás sú na bojisku oddiely iných hráčov na strane spojencov alebo nepriateľov.
AI vojaci vás poslušne nasledujú, kamkoľvek sa pohnete, ak im nedáte iný pokyn - najlepšie cez kruhové menu. Veľa povelov ale nie je. Najužitočnejší je pokyn na obranu vybraného miesta, u technikov vybudovanie obranných valov, zátarás alebo guľometného hniezda, prípadne vyzvete spolubojovníkov, aby vás vyliečili či doplnili muníciu. Od AI však nečakajte žiadne inteligentné počínanie. Nespoliehajte sa na to, že vám ostatní vojaci z čaty budú kryť chrbát. Ani na to, že im naplánujete nejaký komplexnejší postup, ako to bolo vo výborných hrách Brothers of Arms.
Tu zadávate len jednoduché pokyny, na ktoré spolubojovníci väčšinou veľmi nemotorne reagujú. Nešikovne, prakticky bez krytia a bez toho, aby pri spozorovaní nepriateľov reagovali streľbou, sa ťapkajú po bojisku a stávajú sa ľahkým cieľom pre protihráčov. Úplne bežné je, že prídete o zvyšok svojho družstva ešte skôr, ako sa dostanete bližšie k nepriateľom. Strely totiž lietajú z veľkej diaľky a bežne vás zasiahnu aj pri plazení v tráve, takže je samozrejmé, že neminú vašich AI hlupáčikov, ktorí postupujú bez zakrádania a pudu sebazáchovy.
Napriek tomu viete svojich spolubojovníkov využiť. A to hlavne na doliečenie a menšie službičky. Predovšetkým je však fajn, že keď zastrelia vami ovládanú postavu, okamžite sa viete prepnúť do inej. Takže je šanca, že stihnete odpraviť svojho vraha a môžete pokračovať v postupe z aktuálneho miesta. Keď padne celá čata, nie je to žiadna veľké tragédia, jednoducho si zo zoznamu vyberiete inú a od vybraného kontrolného bodu bojujete s ňou. Len v niektorých režimoch tak uberiete svojej strane z limitovanej zásoby celkových posíl. Inak ale môžete dookola používať všetky svoje oddiely - aj tie zlikvidované sa totiž časom obnovia. Ak namiesto pechoty zvolíte tankistov či pilotov, rovno sa objavia v tanku alebo lietadle. Každé bojisko má však obmedzený počet aktívnej techniky.
Boje sa snažia byť realistické, takže bežne umierate po prvej guľke, ktorá priletela niekde z diaľky a neraz ani presne neviete odkiaľ. Preto je dôležité plaziť sa, prikrčiť, skrývať v zákopoch, kríkoch či budovách, kam sa dá liezť cez okná a neraz sa tam zblízka konfrontujete s nepriateľom. Pritom ľahko spoznáte, či proti vám stojí živý protihráč alebo jeho AI vojaci. Umelá inteligencia totiž reaguje pomaly, strieľa len minimálne, zasekáva sa na plotoch a múroch. Prestrelky s človekom sú o šikovnosti, pohotových reakciách, využívaní terénu, ale „umelých" bez veľkej námahy pobijete ako muchy, aj keď ich stojí niekoľko pri sebe. Takto sa rýchlo zbierajú zárezy na pažbe.
Úlohy na bojisku sa zameriavajú na obsadzovanie kľúčových bodov alebo obranu či zničenie dôležitých objektov. Na bojisku je pritom husto. Keďže je totiž na každej strane po desať hráčov a každý má priemerne dvoj až päťčlenný oddiel, premáva sa tam súčasne niekoľko tuctov jednotiek. A to už naozaj pôsobí ako väčšia bitka.
Najlepšie sa na bojisku pohybuje pechota, ktorá prakticky nemá obmedzenia. Trochu nemotornejšie, ale stále dobre ovládateľné sú tanky, ktoré môžu aj zničiť niektoré objekty, vrátane múrov. Ale vo vode sa utopia a na mape posiatej barikádami musia robiť veľké obchádzky. Pre lietadlá sú mapy dosť malé, celú hrateľnú plochu preletíte v priebehu pár sekúnd, ale môžete manévrovať aj mimo vyhradenej oblasti. Je pomerne náročné naučiť sa presne strieľať alebo zhadzovať bomby pri rýchlych preletoch.
Po vyhranom či prehranom zápase si pozriete štatistiky, oddiely dostanú skúsenosti a stúpajú im levely. Je správny čas na úpravy a prípravy pred vstupom do ďalšej bitky. Dostanete body na zdokonaľovanie jednotlivých čiat v troch kategóriách - vylepšenia oddielu, osobné vylepšenia a workshop. Vhodným investovaním odomknete extra sloty pre ďalších vojakov v oddiele, vaši muži budú rýchlejšie naberať skúsenosti, môžete mať viac jednotiek s určitou špecializáciou, upravíte si zbrane a techniku.
Okrem toho ale môžete upravovať každého jedného vojaka v každej svojej čate. To znamená možnosť dať mu lepšiu primárnu či sekundárnu zbraň podľa jeho zamerania, granáty, lekárničky, doplnky. A navyše sa mu odomkýnajú sloty na niekoľko perkov, ktoré vyberáte podľa vašich preferencií. Takto vojakovi zvýšite hodnotu zdravia, regeneráciu, rýchlosť pohybu či vybraných aktivít, hodnotu staminy alebo bude mať extra muníciu. Jednotky sa navyše dajú trénovať v akadémii.
Zvyšuje sa aj celkový level kampane, ktorý je odrazom vašich úspechov v multiplayerových bitkách. Tým sa odomykajú nové oddiely, vojenské zamerania aj výzbroj. Avšak na to, aby ste aj skutočne dostali nové zbrane aj konkrétnych mužov, potrebujete špeciálne body v logistike, kde sú dva druhy dodávok - výzbroj a posily. Manažment oddielov a súvisiacich vecí je teda komplexný a zaujímavý, len je škoda, že v konečnom dôsledku sa (aspoň zatiaľ) vaši AI spolubojovníci v bitke stále správajú ako dobytok idúci na porážku.
Enlisted je nápaditá multiplayerová akcia, kde je však momentálne najväčším problémom paradoxne práve to, čím chce a môže najviac zaujať. Manažment svojich vlastných oddielov je pozoruhodný, ale čo z toho, keď v boji totálne zlyhávajú kvôli absolútne neschopnej umelej inteligencii. AI spolubojovníkov je skutočne mizerná a ak ju tvorcovia radikálne nezlepšia, hra na to veľmi doplatí. Bola by to však škoda, pretože Enlisted má slušný potenciál.
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Gaijin Entertainment / Darkflow Software Štýl: Akcia / Multiplayer
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|