DAKAR DESERT RALLY |
DAKAR DESERT RALLY |
Ak je vývojár naozaj vášnivo zažratý do svojej hry, je to cítiť. Hlavne na Gamescome, kde máte možnosť na osobné stretnutie. Ak vaše stretnutie mešká kvôli tomu, že riaditeľ vývoja to predchádzajúce naťahuje, lebo jednoducho nevie prestať rozprávať o hre. To bolo varovanie, ktoré som dostal vopred pri návšteve stánku portugalského Saberu, kde bol Paolo Gomes tak ponorený do hry, že stratil pojem o čase. Potom prišla na rad naša skupinka a situácia sa opakovala. Paolo sa rozrozprával a nevedel prestať. Autenticita, realizmus, simulácia, detaily. To sú slová, ktoré lietali vzduchom, kým som si mohol sadnúť za volant parádneho playseatu a sám si naživo zajazdiť.
Nová hra sa volá Dakar Desert Rally a pozornejší z vás si asi všimli, že v názve (na rozdiel od predchodcu) chýba číslo. To je jednoducho tým, že autori sa teraz nechcú obmedzovať na nejaký konkrétne ročník, ale chcú ponúknuť bohatú nádielku obsahu spätého s Dakarom. Konkrétne sa dočkáme spracovania ročníkov 20, 21 a 22. Dočkáme sa autentických vozidiel z týchto ročníkov vo všetkých kategóriách. Ak som dobre postrehol, Paolo spomínal, že každý ročník bude mať tak 80-90 vozidiel. To znamená kopa oficiálne licencovaných motoriek, štvorkoliek, áut, SSV offroadov aj kamiónov. Všetky tieto stroje v hre boli schválené výrobcami skutočných predlôh. Tatra nesmie chýbať.
Rovnako je autentický aj svet Saudskej Arábie v hre a etapy, ktoré vás čakajú. Svet v hre je naozaj obrovský a podľa autorov má viac ako 20000 kilometrov štvorcových. Samozrejme, nie je to jeden veľký svet ako vo Forza Horizon sérii, ale jednotlivé etapy sú tiež dosť rozsiahle a môžete sa v nich aj stratiť, ak budete zle čítať navigáciu. Aby svet pôsobil čo najviac autenticky, autori ho posiali prvkami, ktoré ho oživili. Sú to napríklad ťavy, drony, helikoptéry a ďalšie prvky. No a naozaj to pomáha, aj keď si to pri samotnej jazde veľmi všímať nebudete. Bez toho by ale svet pôsobil prázdno.
Zároveň tento rozsiahly svet môžete využiť aj sami pri tvorbe vlastných etáp alebo tratí. Kreatívnejším hráčom autori prinášajú možnosť tvoriť obsah pre seba aj priateľov. Jednoducho si zoberiete časť z herného sveta, vytýčite si tam vlastné checkpointy a máte vlastnú trať. Môže byť jednoduchá, môže byť náročná, to všetko je len na vás. Najlepšie na tom je, že si tieto trate nemusíte nechať iba pre seba, keďže ich v rámci hry môžete jednoducho zdieľať s ostatnými hráčmi. Vytvoríte si tak trať, na ktorej potom môžete vyzvať napríklad priateľov. Tým to ale nemusí končiť, môžete si vytvárať aj turnaje a ďalšie veci.
Dole si nájdete moje vlastné gameplay video, kde si môžete, ako hra vyzerá. Avšak hru to nereprezentuje dokonale. Dakar Desert Rally má totiž viacero možností nastavenia a môžete si z nej spraviť arkádová racingovku v štýle Motorstorm (čo môžete vidieť vo videu), ale aj realistický simulátor extrémne náročnej púštnej rally. Detailné nastavenia sa mi do rúk nedostali, ale mohol som vidieť tri základné – Sport, Professional a Simulation. Tie sa líšia v náročnosti a aj v jazdnom zážitku. A kým vo videu si môžete pozrieť Sport, mohol som si vyskúšať hru ešte aj na Simulation, čo som však nemal dovolené nahrať (aj keď mi to paradoxne išlo lepšie).
Čo sa ale týka rozdielov v detailoch týchto nastavení, tak sa líšia v navigácii, možnosti respawnu, cenách opravy, náročnosti umelej inteligencie a ukladaní po waypointoch. Ako môžete vidieť vo videu, Sport ponúka casual navigáciu, kedy vám pred nosom svieti priamo lúč svetla, kam sa máte vydať. Je to jednoduché, je to rýchle (simulácia má ešte aj rýchlosť obmedzenú) a dobre sa to hrá. V Simulation sa musíte riadiť realistickou navigáciou a kompasom. Musím priznať, že zo začiatku to bolo dosť náročné, ale keď som dostal zopár inštrukcií od autorov, pomaly som sa do toho dostal a pochopil, čo si všímať a ako to interpretovať, aby som nestrácal čas.
Musím povedať, že tie dva rozdielne jazdecké zážitky boli naozaj ako dve rozdielne hry. Tá prvá pripomínala Motorstorm, ale bola trochu realistickejšia. Navyše nebola taká extrémne z pohľadu prostredia, tu je prakticky len púšť, takže piesok, duny, skaly. Tá druhá bola náročná, ale asi ma bavila aj viac, lebo som nemal okolo seba súperov plech na plechu, neblikali tu checkpointy, neboli tu pomôcky. Bolo to len o jazde, o jej zvládnutí a s volantom v rukách to bol naozaj parádny zážitok. Hru chcem recenzovať, ale bez takejto zostavy volantu a playseatu pravdepodobne aj niečo stratí zo svojho čara. Pozitívom ale je, že je hra takto otvorená širokému publiku a hráči si ju môžu hrať tak, aby ich bavila.
Pri jazdení ma zaujali dve veci. Prvá z nich je umelá inteligencia. Ak si pozriete video, asi budete vedieť, o čom píšem. Neviem, kedy som naposledy v nejakej racingovke narazil na agresívnejšiu umelú inteligenciu. Táto sa kontaktom nevyhýbala, ona ich vyvolávala. Ale zároveň som si mohol vyskúšať ďalší aspekt hry a to model poškodenia. Ten autori prepracovali, aby bol viac autentický a realistický. Samozrejme, nie je úplne dokonalý, ale je dosť dobrý. Pablo k nemu pridal aj drobnú pikošku a to fakt, že ak nejaký výrobca vozidiel nechcel povoliť poškodenie jeho strojov v hre, tak ho jednoducho vyškrtli a nebavili sa ďalej. Pre autorov bolo veľmi dôležité, aby bol model poškodenia v hre spracovaný dobre.
Hra ponúkne kopu obsahu a rozsiahlu kariéru. Nebude to však len o tom a budú tu aj pomerne rozsiahle multiplayerové možnosti. Tie budú viac aj menej tradičné, ale jedna z nich ma extrémne zaujala. Hra totiž ponúkne aj kooperáciu pre dvoch hráčov, s ktorou sa môžete zapojiť do online jazdenia. A ako sa dá jazdiť kooperačne? Jeden z vás bude jazdec, druhý bude navigátor. Každý z vás bude mať na obrazovke niečo kompletne iné a bude mať aj kompletne iné úlohy. Jazdec je jasný, navigátor je už trochu zložitejší. Musí mať naštudovaný rulebook, trasu a adekvátne to všetko komunikovať spoluhráčovi. Škoda, že sme si toto na Gamescome nemohli vyskúšať.
Na posúdenie grafiky môže poslúžiť video vyššie, ale vedzte, že to ešte nie je finálna kvalita. V každom prípade hra nevyzerá zle. No zase ani nejako extrémne dobre. Je zrejmé, že sa v oblasti grafického spracovania nedopracuje na úroveň nejakej Forzy Horizon. Stručne teda neurazí, ale mohlo to byť aj lepšie. Čo sa týka zvuku, ten je náročné zhodnotiť v reáliách Gamescomu, čo je fakt gigantická výstava s kopou ruchu z každej strany. S headsetmi sa to ešte dá, ale keďže tu som pri hraní komunikoval s autormi, z herného zvuku som si veľa neužil. Akurát jednu vec som si všimol a to sú autentické zvuky elektrických áut. Sú naozaj autentické. A nemám ich rád, ani v skutočnosti.
Na Dakar Desert Rally som mal na Gamescome vyhradených len 30 minút a chcel som viac. Po dvoch rozdielnych jazdách som chcel ešte jednu, kde by som si vyskúšal Tatru, no už ma vyháňali von, lebo Paolo nestíhal a už bol rad na ďalšej skupinke. Škoda. Na druhej stranu je to dobrá vizitka pre hru, lebo som naozaj nechcel odísť. Tento Gamescom bol síce na racingovky chudobnejší, ale niekoľko som ich videl. Táto bola s prehľadom najlepšia a najzaujímavejšia. Navyše má šancu zabodovať aj u úplne nového publika, keďže ponúkne široké možnosti nastavení pre každého.