DIABLO IV

DIABLO IV

Sanctuary nás opäť láka

Ľudská chamtivosť môže byť našou skazou. A nezáleží na tom, či je to chamtivosť za zlatom alebo znalosťami. Neveríte mi? Pozrite si úvod Diablo IV, prichádzajúceho pokračovania jednej z najlegendárnejších herných sérií vôbec. Blizzard nás chce opäť zaviesť do sveta Sanctuary, hlbšie nám rozpovedať jeho príbeh, pričom nás opäť čaká boj proti zlu, ktorý do sveta vypustila práve chamtivosť. Tento príbeh začína presne tak, ako sme od Blizzardu zvyknutí – s luxusným CG filmom, pri ktorom vám padá sánka k zemi a na chrbte nabieha husia koža.

Sanctuary nevznikol ako svet ľudí. Vznikol ako útočisko vo vojne medzi nebom a peklom, ale nakoniec sa stal bojiskom medzi silami dobra a zla, kde sa ľudstvo ocitlo práve v strede. Jedna aj druhá strana ľudí manipulovala vo svoj prospech a o ich prežitie sa staral rád Horadrim. Tento kedysi mocný rád je ale teraz na konci. Zostalo už len pár členov, ktorí sú roztrúsení po svete. Nedokážu tak zabrániť návratu Lilith, matky démonov a dcéry nenávisti, ktorá hneď po svojom príchode rozpútala krviprelievanie a je už len otázkou času, kedy si svet ľudí úplne podmaní.

Zlo má v novej Diablo hre podobu rohatej ženy a Blizzard nám ukazuje ďalšie monštrum zo svojej pestrej palety. Lilith zároveň predstavuje veľmi príjemnú zmenu a už beta nám ukázala, že bude trochu iným záporákom, ako sme v rámci série zvyknutí. Je len jeden človek, ktorý sa dokáže postaviť novému zlu a to ste vy. Už závisí len na vás, kým sa tu stanete. Hra ponúkne päticu rôznorodých tried, z ktorých si vyberiete tú, ktorá najlepšie odráža váš herný štýl – Barbarian, Sorceress, Rogue, Druid a Necromancer. Posledné dve pritom v bete neboli dostupné, takže som stavil na klasiku v podobe Barbara.


Výber tried je ale veľmi slušný a potešiť by mohol hlavne hráčov, ktorí mali radi dvojku. Už je to totiž nejaká doba, čo sme si naposledy mohli zahrať za triedy Sorceress a Druid, ktoré prinášajú naozaj pomerne unikátnu hrateľnosť. Výber postavy ovplyvňuje vaše zbrane, schopnosti, skúsenostné stromy a podobne. Vyberáte si tak postavu podľa hrubej sily, útokov na väčšiu vzdialenosť a ďalších atribútov. Zároveň aj podľa toho, či hráte hru v kooperácii a s kým. Môžete sa tak vhodne dopĺňať so svojimi spoluhráčmi, keď sa spoločne vydáte sekať démonov, monštrá, kostlivcov a inú háveď.

Pozastavím sa ešte pri príbehu, ktorý sa v štvorke zatiaľ javí naozaj zaujímavo. Áno, na jednej strane to je trochu zase o tom istom, akurát s inými postavami. Ale oveľa lepšie je spracovaný svet, kde práve boj síl svetla a temnoty v trojke nechal v štvorke otvorený priestor pre to, aby do sveta preniklo nové zlo práve v podobe Lilith. Je to príbeh, ktorý už nie je high-fantasy a ani nechce byť. Je o životoch obyčajných ľudí, ktorí živoria, sily svetla sú príliš zahľadené samé do seba a osud ľudí tak do svojich rúk musí zobrať váš hrdina. Je osviežujúce vidieť hru, ktorá je o obyčajných postavách, kde nadprirodzené postavy majú chyby a vlastne sa na ne nemôžete spoľahnúť. Pomôžete si len a len sami.

Blizzard si zjavne zobral k srdcu dávnu kritiku Diabla 3, že je hra príliš svetlá a farebná. Štvorka je tematicky temnejšia a rovnako aj vizuálny štýl je skôr chladnejší, drsnejší, tmavší. Niekedy až tak, že v obraze veľa nevidíte. Akoby v Blizzarde príliš tlačili na pílu a snažili sa hru spraviť temnejšiu až za úroveň toho, čo je ešte stále racionálne. Zaujímavosťou sveta je tiež to, že je akoby viac inšpirovaný slovanskou mytológiou a aj estetikou, čo môžete vidieť na určitých monštrách, ale pretavilo sa to aj názvov. Jedno monštrum sa napríklad volá Volkodlak, mená znejú slovansky, postavy majú výrazný prízvuk a niektoré geografické názvy obsahujú napríklad slovo „zelený“.

Blizzard si je vo štvorke vedomý bohatej histórie svojej série. Vracia staršie triedy, narazíte na niekoľko už známych postáv, no hlavne je tu hrateľnosť, ktorá aj napriek niekoľkým novinkám stále povedomá. A ani nemôže byť iná, lebo ak by Blizzard priniesol väčšie zmeny, hnev hráčov by bol nezastaviteľný. Diablo IV je tak klasickou akčnou RPG, kde pri pohľade zhora nazeráte na svet a svoju postavu v ňom. Chodíte po svete, sekáte nepriateľov, objavujete mestá a dedinky, kde si môžete na pár chvíľ oddýchnuť.

Začínate s jednoduchým útokom a pomocou plnenia úloh a likvidácie nepriateľov získavate skúsenostné body a levelujete sa. Postupne sa vám tak začne košatieť skúsenostný strom, kde sa vám začnú sprístupňovať ďalšie aktívne aj pasívne schopnosti. Aktívne si budete vedieť priradiť na akčné tlačidlá (klávesy), pasívne sa aktivujú samé po splnení nejakých kritérií alebo podobne. Väčšina z vás to dobre pozná, ale ak patríte medzi mladších hráčov a nemáte so žánrom veľa skúseností, aspoň viete, čo od hry môžete očakávať. Skúsenostný strom je pritom dosť rozsiahly a sami si môžete vybrať, kde budete body investovať. Nebude ich však tak veľa, aby ste sa dokázali vybrať každým smerom. Musíte sa sústrediť na stránky, ktoré lepšie reflektujú váš herný štýl.

Vylepšovanie schopností postáv a tvorba buildu sú však len jeden aspekt hry, pričom takto z bety sa nedá úplne dobre posúdiť hĺbku a relevanciu rôznych typov buildov. Ďalším dôležitým aspektov sú zbrane a výbava, kde sa tiež musíte sústrediť na čo najlepšie veci, ale aj na také, ktoré lepšie zodpovedajú vášmu hraniu. Postupne budete nachádzať rôzne časti výbavy na rôznej úrovni vzácnosti a nielen s hlavnými, ale aj vedľajšími štatistikami. Opäť je to vec, ktorú Diablo hráči už roky poznajú a v tomto ohľade sa veľa nemení. Beta však ukázala, že už teraz poskytuje hromadu predmetov, ktoré môžete získavať z koristi, kupovať, predávať alebo postupne aj vylepšovať a upravovať.


Hra je totiž plná rôznych NPC a v mestách si vždy nájdete niekoho, kto vám niečo vylepší alebo predá. Do výbavy, zbraní alebo predmetov môžete vložiť drahokamy pre zlepšenie vlastností, môžete výbavu upgradovať, ale aj rozobrať na materiály, ktoré neskôr použijete na upgrade. Môžete tiež miešať a vylepšovať elixíry a hra vám umožní jazdiť na koňoch, stačí si v meste nájsť stajne. Veľa vecí ale obmedzuje levelmi, úlohami alebo nejako inak, aby to na vás hra nevysypala všetko naraz. Takto sa aj ku koňom dostaneme až neskôr a dovtedy treba po svete chodiť pešo, prípadne využívať teleporty.

A teda zdá sa, že toho chodenia bude veľa. Sanctuary sa tu javí byť obrovským svetom a to sa pod ním nachádza ešte kopa bludísk, ktoré pridávajú ďalšiu kopu hrania a aj herného sveta. Sanctuary sa vo finálnej hre skladá z 5 regiónov (Scosglen, Fractured Peaks, Dry Steppes, Hawezar a Kehjistan), čo ale v bete bolo obmedzené. Každý región má byť rozsiahly a rozdielny, pričom progres v hre nie ej nutne lineárny. Môžete tak prechádzať regióny v poradí, ako sami chcete. Vpred vám poháňa hlavná príbehová línia, ktorá sa zatiaľ javí byť dosť zaujímavá, avšak v hre nechýba ani hromada vedľajších úloh. Menších, väčších, s dôležitým príbehom alebo aj len menších odbočiek. Nájdete ich tu naozaj veľa, ibaže beta predviedla, že niektoré zatiaľ úplne nefungujú a nedali sa splniť. Chýbala interakcia, postava alebo podobne.

Musím priznať, že nie som veľkým fanúšikom toho, ako hra spracovala inventár a skúsenostný strom. Sú stavané na rýchly prístup, pri ktorom stále musíte vidieť dianie na hlavnej obrazovke. Zároveň sú stavané na konzoly a ovládanie gamepadom. Ja mám rád ale to klasické spracovanie, s veľkým a prehľadným inventárom, kde sa môžem pohodlne hrabať. Tu je malý, neskôr neprehľadný a len so základnou možnosťou zoradenia. Skúsenostný strom je na tom podobne – je síce rozsiahly, ale obrazovka s ním je malá, takže musíte medzi schopnosťami dosť prechádzať. Jedine odbornosť – vaša zručnosť so zbraňami – je spracovaná prehľadne.


Lilith bude, samozrejme, hlavný boss a cestou k nej sa presekáte cez rôznych démonov, ale kým sa k nej dostanete, čakajú vás tisícky rôznych iných nepriateľov a aj bossov, ktorí ovládajú dungeony či časti sveta. Nepriatelia sú v hre zvládnutí veľmi dobre. Nájdete tu určité druhy, v rámci jedného druhu sa zgrupujú rôzni nepriatelia, od jednoduchších po silnejších. Niektorých nepriateľov nájdete všade, niektoré časti sveta sú ale posiate hlavne nejakým konkrétnym druhom. Nepriatelia majú medzi sebou synergie, takže sa dokážu navzájom ovplyvňovať a posilňovať. Musíte tak pri boji premýšľať, meniť taktiku za pohybu, sústrediť sa na články, ktoré vám dokážu narobiť najväčšie problémy. Súboje a aj hra sa tak javia zábavné, aj keď to je vlastne stále ten istý koncept, ktorý už poznáme dekády.

Diablo IV bude hra, ktorá bude výrazne stavať na kooperácii. Tá bude dostupná lokálne aj online a beta už naznačila schopnosti. V Sanctuary nie ste sami, ale po svete behajú aj iní hráči. Nemusíte si ich všímať, ale taktiež môžete hrať spoločne. Spolu sa môžete pustiť do kampane, ale ak nie ste na „dlhodobé vzťahy“, môžete spolu splniť len nejaký quest či výzvu, kedy treba vyčistiť časť mapy. Nemusíte sa na tom ani dohodnúť, možno vás spojí náhoda, chvíľu budete spolu bojovať a potom sa vaše cesty zase rozídu. Nechýbajú tak ani možnosti na interakciu s hráčmi, ktoré si ďalej môžete prispôsobiť.

Technicky hodnotiť túto betu je trochu náročné. Koniec koncov ako často pri hrách od Blizzardu. Veľký záujem hráčov ich ťahá dole a inak to nebolo ani tu. Dlhé čakačky boli v prvý deň bety bežné. Časom sa síce skrátili, ale stále tu boli chyby ako občasné trhanie a podobne. Raz ma dokonca hra nepustila cez most z mesta, pričom ma tam sama poslala za úlohou. Ale asi nastal nejaký problém so serverom a jednoducho sa postava na moste vždy zasekla. Môžete to vidieť vo videu vyššie. CG scény sú špičkové, grafika nie je zlá, aj keď si myslím, že by mohla a mala byť aj lepšia. Hudba a dabing sú na skvelej úrovni.

Vydanie Diablo IV je naplánované na 6. júna, takže má Blizzard ešte relatívne dosť času na to, aby chyby v hre opravil a prípadne reflektoval spätnú väzbu hráčov v niektorých oblastiach. Zároveň máme my hráči dostatok času pripraviť sa na to, že si v prvé dni hru nezahráme, lebo čakačka na pripojenie bude nekonečná. Pachuť z toho ťažko potlačiť už teraz, ale okrem toho beta naznačila, že sa je na čo tešiť. Opäť nás čaká rozsiahly herný zážitok na stovky hodín pri hľadaní najvhodnejších buildov počas pribúdajúcich sezón herného obsahu, kedy budete postupne zvyšovať obťažnosť a likvidovať tisícky démonov a iných monštier. Mnoho hráčov hráva trojku doteraz. Niektorí ešte aj dvojku (dokonca v pôvodnej verzii). A ja už teraz nepochybujem o tom, že štvorka na tom bude podobne, predá milióny kusov a hráči si ju budú užívať roky.


napísal matus_ace 21.3.2023
Páči sa mi! (+5)
DIABLO IV


PC
PS4
Xbox One
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Blizzard / Blizzard
Štýl: Akcia / RPG
Dátum vydania: 6. jún 2023
  2024 (PC, PS4, Xbox One,Xbox Series X|S,PS5)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29273)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk