TRAIL OF AYASH |
TRAIL OF AYASH |
Pôvodní obyvatelia kontinentu, ktorý omylom objavil obávaný taliansky moreplavec v španielskych službách, si nežili pokojným životom asi nikdy – aspoň to tvrdia autori titulu Trail of Ayash, ktorý je zasadený do predkolumbovskej éry. Existovali tam väzenia, povinné práce bez pláce ako trest, žili tam rôzne mýtické a nebezpečné potvory a pridala sa k tomu hromada technických chýb. V skratke povedané – takto vyzerá projekt dvoch vývojárov, ktorí si ako svoj debut zvolili veľkú RPG hru, nie nepodobnú najväčším šlágrom typu Skyrim alebo Gothic. Práve k druhému menovanému má titul najbližšie.
Čakali sme dosť dlho, kým sa hra dočkala vydania – hoci v predbežnom prístupe. Je hrateľná od začiatku až do konca - aspoň to tvrdia autori hry. Je to možné v prípade, ak všetko šliape tak, ako má. Dostaneme sa k tomu, prečo to tak nie je vždy. Ale poďme na to postupne.
Na začiatku hry sa objavíte, tak ako v mnohých hrách podobného typu, takmer bez informácií. Viete, že sa voláte Ayash, ktorý je uväznený v pracovnom tábore a doluje drahokamy. Práve tu sa zoznamujete s prvými úlohami – zabitie potkanov, plnenie príkazov – doniesť suroviny na jedlo, priniesť a vyliečiť zranenú osobu a podobne. Zoznamujete sa s bojovým systémom a lukostreľbou. Práve úvod hry je nezaujímavý, tmavý a veľmi neestetický. Takto sa to dnes už nerobí. Každopádne sa treba prehrýzť cez tento začiatok, pretože to čo dostanete potom, vás posadí do stoličky. Doslova.
Takmer otvorený svet plný farieb, búrlivých monštier a hromady obsahu na objavovanie. To všetko vytvorili prevažne dvaja vývojári. Klobúk dole. To, že to vyzerá ako titul z nultých rokov 21. storočia je druhá vec, ale aj v grafickom predstavení vedia autori prekvapiť. Obzvlášť osvetlenie a pohľad na krajinu je zaujímavý. Horšie je na tom grafické prevedenie postáv a príšer a najmä ich animácie.
Kde zatiaľ titul víťazí, tak to je práve to RPG. Čiže v zásade po dokončení projektu bude všetko dôležité v poriadku. Vylepšovanie postavy prebieha klasicky. Poskočíte na novú úroveň a rozhodnete sa, do čoho investujete body. Chcete byť dobrým lukostrelcom? Super – investujte. Lenže to nie je všetko. Na mnohých miestach sa nachádzajú učitelia, ktorí vás za miestnu menu naučia aj iné veci, tie je dobré vedieť. V tomto smere ale hra ešte úplne nefunguje.
S čím má hra dosť problém, je vysvetľovanie mechanizmov. Napr. čarovať pomocou stredného tlačidla myši je umenie. To aj potom, keď už prídete na grif ako to spraviť. Je to veľmi nejasné a nepohodlné a v praxi nefunkčné – na tom ešte autori vraj popracujú. Prvé hodiny hry som používal kombináciu gamepad + klávesnica a myš. To aj vtedy, keď ešte oficiálne autori gamepad nepridali ako povolenú perifériu.
Príbeh je zaujímavý a rozhodne je motiváciou na hranie tejto hry. Dialógy a úlohy sú však oproti Zaklínačovi na mizernej úrovni a sú tam len preto, že tam majú byť. Aportovacie úlohy ako zober, prines a často ako hráč ani niekedy neviete kam a ako. Totiž orientovanie sa na mape a označovanie cieľov je doslova mizerné a plné chýb. Niektoré úlohy vám označia, kde sa nachádza daná postava a niektoré z neznámeho dôvodu nie. Niektoré úlohy sú typu „v rybárskej dedinke sú ľudia, ktorých sa treba spýtať." Ale na celej mape som nenašiel žiadnu rybársku dedinku a prekliknúť na inú mapu a oblasti, kde som bol predtým, sa nedá. Alebo som neprišiel na to ako. Niektoré veci som bol nútený sa pýtať priamo vývojárov. Tí radi vysvetlili, ale niekedy ani ich vysvetlenie neviedlo k zdarnému výsledku. Takže množstvo vedľajších úloh zapadlo prachom, prípadne sa označili ako nesplnené.
Bojový systém. Môžete uskakovať, použiť silný, slabší útok alebo útok z výskoku a ešte aj iné. V tomto je veľká variabilita, ale vo výsledku je to zle spravené hlavne kvôli slabším animáciám a súčinnosti nepriateľov voči vám. Ak na hráča nabehne veľa potvor, tak je to jeden veľký chaos. A dosť často to vedie k smrti aj napriek množstvu vypitých nápojov ozdravenia. Preto sa mi osvedčil boj na diaľku. Luk a šíp boli vždy dobrí priatelia a tu to platí dvojnásobne. Šípy si musíte buď kupovať, nachádzať ich, alebo si ich vyrábať – čo je najlacnejšie riešenie a všeobecne dostupné. Čo sa týka chýb, tak sú aj tu. Niekedy strieľa postava z ničoho, lebo animácia luku ostane zaseknutá. Prípadne zase animácia funguje, ale luk nestrieľa. To sú všetko chyby, ktoré sa vzhľadom na rozsah projektu dajú pochopiť. Ale budú vyžadovať ešte množstvo práce.
Čo sa týka výroby, môžete vyrábať elixíry, oblečenie, zbrane a na to budete zrejme po svete nachádzať návody a recepty. Zatiaľ to veľmi nefunguje a výroba je veľmi obmedzená, ale dôležité základné veci si viete vyrobiť. Na každom kroku po dedinkách sú obchodníci, u ktorých si to, čo vám chýba, môžete kúpiť. Peňazí tu je dosť. Veci nachádzate kade-tade a môžete predávať, čo chcete. Len tá práca s inventárom a predaj po jednej položke je ubíjajúci.
Vízia autorom nechýba, ale čo chýba, je personál, ktorý by pracoval na takomto rozsiahlom projekte. Navyše do oči bijú aj predmety, ktoré sa do predkolumbovskej Ameriky nehodia. Rôzne výbušné sudy a podobne. Pevne verím, že príšery, ktoré stretávam, vychádzajú z lokálnych mýtov, lebo tam stretnete kadečo, ale rozhodne nie európskeho upíra, či vlkolaka a podobne.
Grafické prevedenie sme už prevažne zhodnotili, a teda technický stav by si zaslúžil poriadnu opravu. Vieme ale, že sa stále pracuje na opravách a hlavne na novom obsahu. Do hry na mapách postupne pribúdajú nové dedinky, obchodníci, lepšie veci do inventára, jednoducho je titul ešte v plnej fáze vývoja. Rozhodne autorom držíme palce, lebo hra je to zaujímavá, ale trpí chybami, ktoré sa dali očakávať.
V zásade toto je presne ten typ hry, ktorý každý hráč v puberte chcel spraviť po tom, čo hral napr. Morrowind. Urobíme veľkú hru, kde bude toto, tamto a bude to veľké a zábavné! No...nebude. Na to potrebujete skúsenosti, veľa času a najlepšie viac ľudí a hlavne testerov. Takže možno teraz, keď už to budú môcť hrať všetci, sa projekt zdarne dokončí a bude čo najlepší. Viem však už v tejto chvíli, že diamant to nebude. Za výlet do Ameriky medzi jej pôvodných obyvateľov som ale vďačný.