SILENCE OF THE SIREN |
SILENCE OF THE SIREN |
Pražské štúdio Oxymoron Game možno poznáte vďaka jeho simulácii nemocnice Project Hospital z roku 2018 alebo spolupráci na tituloch, ako Mafia II/III, Quantum Break, Top Spin 4, SilentHill: Downpour či iných. Všetku svoju energiu a čas teraz však venujú novinke, ťahovej stratégii Silence of the Siren (SoS), ktorú si už pár mesiacov môžete vyskúšať v rámci predbežného prístupu.
Mnohí hráči pokladajú za vrchol žánra ťahových stratégií legendárnu sériu Heroes of Might and Magic a zvlášť 3. časť tejto ságy. Práve HOMAM je jednoznačnou studňou inšpirácie, nápadov a herných mechaník, z ktorej Oxymoron Games čerpali. To, prosím, neberte ako výtku, práve naopak. Načo vymýšľať koleso, keď to staré funguje takmer bez problémov už takú dlhú dobu?
Neznamená to ale, že staré, pôvodné drevené koleso nemôžeme zmeniť na blýskajúci sa zliatinový disk obutý do nízkoprofilovej športovej pneumatiky. Len to stále musí ostať koleso. Najväčšou zmenou v SoS je zasadenie a poňatie herného sveta. Budeme totiž fungovať v exotickom sci-fi svete, kedy sa proti sebe postavia ľudia proti rase krtkov a kyberhmyzákov, pričom vo finálnom produkte majú pribudnúť ešte dve iné rasy. Každá skupina má svoje špecifiká, ale majú aj niečo spoločné – nesmiete ich brať úplne vážne. Na začiatku príbehového režimu sa sprístupní krtko-kampaň a tak trochu komunistická rasa podzemných hmyzožravcov vám pri svojich rozhovoroch neraz vyčarí úsmev na tvári. Irónia, sarkazmus a humor SoS neobchádzajú a určite odporúčame nepreskakovať dialógy a príbehové vložky.
Zasadenie do sci-fi sveta otvára aj nové možnosti, čo sa týka spracovania prostredia a jednotiek. Exotické planéty hýriace farbami sú ideálnym domov pre rôzne mimozemské bytosti. Samotné rasy sú originálne samé osebe, ale rovnako neopozeraní sú natívni obyvatelia svetov, predmety, artefakty, schopnosti a kúzla.
Ak ste doposiaľ žiadny z HOMAM titulov, resp. z jeho klonov, nehrali, tak si poďme aspoň v pár vetách vysvetliť základy hrateľnosti. K dispozícii v rámci misie, kampane alebo skirmish scenáru dostanete pod kontrolu jedného alebo viac hrdinov a jedno alebo viac miest. Mestá sú centrom vašej ríše, kde staviate nové budovy, upgradujete ich, najímate nové jednotky, skúmate nové kúzla atď. Hrdina je grafickou reprezentáciou armády, t.j. „postavička“, ktorou cestujete po mape. Získava skúsenosti, leveluje, zbiera vybavenie, otvárajú sa mu nové schopnosti a kúzla. Po mape sa pohybuje v ťahoch, pričom si ich treba veľmi dobre plánovať, nakoľko pohybových bodov nie je veľa a opustenie strategicky výhodnej pozície môže využiť nepriateľ.
Aby bolo vaše vesmírne impérium úspešné, budete musieť dbať na peniažky a nerastné suroviny. Zdroje získavate z baní a tovární, čo sú budovy umiestnené mimo vašej základne a vyžadujú manuálne obsadenie hrdinom. To vás núti preskúmavať blízke i ďaleké okolie základne, navyše zuby si na ne brúsia aj nepriatelia – a tu znova prichádza na rad umné zaobchádzanie s dostupnými hrdinami a ich akčnými bodmi tak, aby ste naraz aj expandovali, ale tiež sa bránili. Keďže sa presúvate v ťahoch, treba si častokrát premyslieť, či budete v rámci zostávajúcich akčných bodov radšej niečo obsadzovať, bojovať alebo najímať pechotu. Nezabudnite na rozvoj mesta, ten sa taktiež vykonáva jedným krokom za kolo.
Objavovaním sveta strávite polovicu herného času pri SoS. Druhú polku tvoria samotné súboje armád. Tie sa odohrávajú na hexagónových políčkach, znova v ťahoch, pričom k slovu sa dostanú všetky jednotky, ktoré sú „ukryté“ pod daným veliteľom. Hrdina do bojov zasahuje iba zosielaním podporných alebo útočných kúziel či schopností. Ako jednotka priamo na bojisku nefiguruje. Armády sa môžu skladať z rôznych typov vojakov z rôznych rás a dokonca aj z neutrálnych jednotiek. Niektoré bojujú na blízko, iné na diaľku, sú tu jednotky určené na obranu, iné na útoky, niektoré dokonca disponujú samostatnými špeciálnymi schopnosťami. Podstatnou je aj možnosť levelovania jednotiek v dvoch stupňoch, pričom povýšenie má aj vizuálny charakter (vidíte, že tento podzemný červ dostal nové brnenie a vyzerá oveľa viac nebezpečnejšie). Nechýba možnosť automatického ukončenia bitky pre tých, ktorí veria umelej inteligencii.
Práve umelá inteligencia je jednou z mála nie ideálne fungujúcich súčastí gameplayu a autori sa jej do finálneho vydania hry rozhodne budú musieť povenovať. Netrápi nás ani tak automatické vyhodnocovanie bojov, kedy tak nejako počítame s tým, že pri podobnej sile armád je lepšie, ak si súboj odklikáme ručne (veď to je koniec koncov jeden z podstatných rysov každej HOMAM hry). Podozrivé je správanie nepriateľských hrdinov. Konkrétny príklad. Jedna z dostupných misií v kampani končí útokom na nepriateľské mesto, ktoré stráži nadpriemerne silná armáda. Trápili sme sa s ňou niekoľko save/load cyklov, nedarilo sa nám ju zdolať ani za cenu najvyšších obetí. Tak sme sa chvíľu motkali s našimi jednotkami pred bránami mesta a zistili sme, že nepriatelia prioritizujú obsadzovanie baní pred strážením mesta. Jednoducho sme teda počkali, kým cudzí hrdina opustil mesto, odišiel do najbližšej továrne a my sme mesto dobyli doslova a do písmena bez skriveného chlpu na krtkovskej hlave.
Grafika a vizuálne spracovanie zodpovedajú funky poňatiu hry. Krtkovia vo vojenských uniformách vás pobavia, farebné spracovanie planét neurazí a mierne kostrbaté animácie sú zrejme „naschvál“, aby podtrhovali celkové spracovanie hry. Hudobný podmaz je nevtieravý, ale pritom príjemne dokresľuje atmosféru a hrá na správnu sci-fi nôtu (veľmi sa podobá soundtracku zo Subnautica). Podstatnou informáciou môže tiež byť, že titul je už teraz ponúkaný v kompletnej českej textovej lokalizácii.
Silence of Siren je síce zatiaľ dostupná iba v Early Access, avšak už teraz zahŕňa množstvo obsahu a okrem pokrivkávajúcej AI sme nezaznamenali žiadne výrazné chyby či problémy. Zároveň hra dostala na začiatku februára naozaj rozsiahly update a vidieť, že autori to s ňou myslia skutočne vážne. Ak ste fanúšikmi HOMAM (a možno aj keď nie ste), určite si zaslúži, keď už nie rovno kúpu, tak aspoň pridanie do wishlistu.
![]() |
PC
Vývoj: Oxymoron Games Štýl: Stratégia / Ťahová
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|