BREED |
BREED |
Roku pána dvetisícšesťstoadajakédrobné ľudstvo kolonizuje galaxie a darí sa mu veľmi dobre. Pri rozpínaní vesmírom nemali väčšie problémy. Až raz padla kosa na kameň a ľudia narazili na prekážku. Stretli mimozemskú rasu, ktorú neskôr nazvali BREED. Tieto veľmi zábavne vyzerajúce humanoidné bytosti, ktoré sa najviac asi podobajú na E.T. kríženého s robotmi z Hviezdnych vojen z Epizódy I a svetlom z Babety v strede hlavy + účes ala dikobraz, len veľmi ťažko niesli kolonizovanie ľudí a rozhodli sa, že sa už nebudú nečinne prizerať a skolonizujú si vlastné galaxie. Pre začiatok začali niečím ľahším. Zaútočili na Zem a dostali ju pod svoju kontrolu. Na obranu zostala už len jedna loď USC Darwin so špeciálnymi geneticky upravenými vojakmi GRUNTS (Genetically Revived Universal Tactical Sentinels), na ktorých leží záchrana rodnej planétky.
Brat Design ohlasovalo Breed od roku 2000 a získalo aj dajaké ocenenia na ECTS 2002. Takže sa na hru dosť ľudí tešilo. Aké však bude ich prekvapenie, keď si zakúpia tento paskvil bez toho, aby si zahrali aspoň demo? Myslím, že asi dosť veľké. Už demo naznačovalo, že nie je všetko s kostolným poriadkom, ale bolo to len demo a finálna verzia mala byť maximálne doladená. To sa však nestalo.
|
|
|
Už intro vás pekne naladí do bojovej nálady. Veľmi sa podobá na správy vo filme Starship Troopers. Výsadok je pripravený na odlet z USC Darwin (mimochodom veľmi pripomínajúcej Solaco z Aliens) s výsadkovým modulom (tiež pripomínajúci modul z Aliens). Na starosti máte tím GRUNTov zložený zo snipera, medika, heavy guya (rotačný gulomet) a vojaka. Budete vysadení na ostrove niekde v strede mora a úlohou je zničiť komunikačný satelit. Ovládanie sa za chvíľu dostane do ruky, takže môžete vyraziť. Svoj tím ovládate pomocou tlačidiel F1 až F8, kde sa skrývajú funkcie ako nasleduj ma, rozptýliť sa, stoj, zmena formácie, paľba podľa uváženia, ošetri ma, daj mi náboje. Môžete sa aj prepnúť a veľa krát aj musíte do inej z vašich postáv. Zatiaľ žiadne námietky.
Prvé problémy nastávajú, keď sa stretnete s Breedmi. Takmer vždy útočia v presile a veľakrát majú výhodu terénu, pretože útočia zo skál, kam sa vy nedostanete. Ale to by sa dalo ako tak vydržať. Horšie je to s vašim tímom GRUNTov. Ja som si ich familiárne premenoval z GRUNTS na DUMBS (Debilní Ultra Mamľasoidní Blbí Sráči). Pár príkladov za všetky: bežíte s tímom a zrazu zistíte, že sa jeden zasekol niekde vo vraku stroskotanej lode. Prepnete sa teda naňho a snažíte sa stadiaľ vymotať. To sa vám samozrejme nedarí a nejde vám do hlavy, ako sa tam vôbec dostal. Zbytok tímu samozrejme beží na pomoc a šup, ďalší z tímu je vo vraku. Samozrejme sa už von nedostane. Prepínate na zbytok a bežíte preč, aby aj ostatní nevbehli dnu. Ďalší príklad: stretáte Breedov a začínate paľbu. Heavy guy sa snaží rozstrieľať kameň, za ktorým je breed. To sa samozrejme nedá a kľudne by minul všetky náboje, keby ste vy breeda neodpravili. Z diaľky pribiehajú ďalší, ale na samopal sú ďaleko. Prepínate na snipera, resp. sniperku, ktorá sa však zasekla o kameň a je teda hodný kus za vami. Než s ňou dobehnete, majú už ostatní asi tak o 50 % menej zdravia, lebo ich nenapadlo po breedoch vybehnúť, ale stoja na mieste a kukajú okolo a nevadí im, že ste im dali príkaz na útočenie.
Apropo, útočenie je tiež fajn. Keď je skupina na kope a váš vojak s raketometom je posledný, tak kľudne začne strieľať na Breedov vaším smerom, čo znamená, že celý tím vyhodí do luftu a zostane sám = na 90 % mission failed. A najväčšia perlička. Treba eskortovať engineera k počítačovému terminálu a ciele misií bývajú ukrutne strážené Breedmi. Prepínate teda zo snipera (na odstránenie breedov v kanónoch, ktoré sú ďalej) na vojaka s raketometom (na húfy, ktoré sa približujú) až na heavy guya s rotačným guľometom (na Breedov, ktorí sú už veľmi blízko).
|
|
|
Keď je po 10 minútovom boji, treba engineera dopraviť k terminálu. Lenže aké bolo moje zdesenie, keď som zistil, že engineer sa zrútil zo skaly a zasekol sa medzi svahom a morom. Takmer 90% stúpanie by nevyliezol ani Koprfíld, takže skúšam oboplávať a nájsť inú cestu k tímu. Lenže engineer nie je hovno v záchode a plávať nevie, takže sa utopil ako sekera. Takže Mission failed, pretože bez neho sa dohrať nedalo. Load. Zase ten istý 10 min. súboj s Breedmi, že ledva stíhate prepínať medzi vojakmi a na engineera nedávate pozor. Po boji prepínam na engineera. Uááááá. Ten dement sa zase zje.. spadol na úplne tom istom mieste. Čiže Mission Failed.
Problematické sú aj mosty. Ak stojíte na jednej strane a tím na druhej a dáte príkaz pre nasledovanie, tak sa občas stane, že niektorým asi zle vyšiel krok a na most netrafia a popadajú dole do vody. Ak tam bola dajaká kľúčová postava a spadla dolu = Mission failed. Ak ste zvyknutí tak ako ja, že si ukladáte pozíciu len na jeden slot a nevšimli ste si, že dakto zakapal, ostáva už len reštart misie, čo môže byť aj pekná hodinka hrania odznova. Hodinka nie preto, že by bola hra až taká nabitá akciou, ale preto, že jednotlivé checkpointy sú od seba brutálne ďaleko a niečo trvá než sa ku nim dostanete. Koľkokrát musíte na určené miesto ísť veľmi dlhou okľukou, pretože svahy jednoducho nepustia. Na zrýchlenie presunu autori implementovali vozidlá, ktoré sú väčšinou jednomiestne, takže v horšom prípade čakáte kým dobehne zbytok tímu. V tom lepšom poskáču po ceste do vody a teda čakať nemusíte.
K dispozícii je napr. bugina alebo vrtuľníku podobné vznášadlo. Na bugine je úžasné, že guľomet je namontovaný napevno a nedá sa s ním otáčať, čiže ak chcete dakoho trafiť, treba otáčať celým autom. Ak je niečo nad alebo pod úrovňou guľometu, tak máte smolu. Vliezť sa dá aj do stacionárnych zariadení ako laserové palposty alebo do zničeného tanku, kde len otáčate vežou a strieľate. V tanku je namontovaný guľomet a ak máte šťastie, tak aj pár navádzaných normálnych rakiet alebo pár rán do kanóna. Všetci vojaci majú k dispozícii univerzálny samopal s vrhačom granátov a sekundárnu zbraň podľa špecializácie (raketomet, sniperka, brokovnica, rotačný guľomet). Zo strany breedov sú to veľmi podobné zbrane, len sú založené na laserovej a plazmovej technológii. Zbrane sú zjavne vyrovnané na oboch stranách z dôvodu multiplayerových hier.
Multiplayer ponúka hru po lokálnej sieti alebo na internete cez Gamespy. Na výber sú len tri módy a to Deathmatch, TeamDeathmatch, TeamDeathmatch Melee. Na začiatku si môžete vybrať výzor postavičky, stranu, za ktorú chcete hrať, primárnu a sekundárnu zbraň. Dúfam, že v update sa objavia aj nové módy, lebo tri sú žalostne málo. Také veľké mapy aké ponúka Breed by sa mali zužitkovať viac.
Po grafickej stránke by som povedal, že je veľmi pekná, lenže to by som nesmel vidieť Far Cry. Hra vyzerá ako Far Cry zhruba na minimálnych detailoch. No netvrdím, že je zlá. Je rýchla aj vďaka in-house enginu Mercury Brat Designu a stíha v pohodičke aj na starších strojoch. Slnko pichá do očí, palmy, porasty a niektoré veže a stavby sa dajú zničiť raketou a tak neutralizovať posádku na nich. Niektoré pohľady z útesov na more by sa dali kľudne dávať na fotografie. Proste idylka, nebyť hnusných Breedov. Keby vyšla hra tak pred pol rokom, tak by to bol grafický skvost. V hre zaznievajú pekné tanečné aj techno melódie, ktoré dobre podfarbujú akciu. No nájdu sa aj hluché miesta, hlavne medzi presunom medzi checkpointami, kedy je ticho.
|
|
|
Na záver asi toľko, že Breed veľa ľudí sklame. Sľuboval tímovú akciu, ktorá sa však kvôli dementnej AI spolubojovníkov takmer nekoná a dovolím si povedať, že celú hru zakopala pod zem. Nepríjemné zasekávanie vašich vojakov o prekážky a padanie z útesov, po ktorom musíte loadovať alebo reštartovať deklasuje hru o triedu nižšie. Ak vydajú Brat Design opravný patch na AI a bude spoľahlivo fungovať, potom môžeme prirátať ku konečnému verdiktu ešte 20%. Presuny medzi jednotlivými checkpointami sú zdĺhavé a nudné. Nezachraňuje to ani strojový park, ktorý je oproti Far Cry menší a väčšinou môže nastúpiť len jeden človek a ostatní idú peši.