JOINT OPERATIONS: TYPHOON RISING |
JOINT OPERATIONS: TYPHOON RISING |
Firma Novalogic, ktorá sa preslávila vďaka rôznym simulátorom (napr. Commanche) využívajúcim Voxel engine, nám približne pred rokom priniesla FPS akciu Delta Force: Black Hawk Down, čerpajúcu zo skutočných udalostí, ktoré sa stali v období nepokojov v Somálsku. Aj keď sa jednalo o kvalitnú porciu zábavy, medzi hráčmi výraznejšieho úspechu nedosiahol a nepomohol mu ani neskoršie vydaný datadisk. Časy sa, ale menia a so svojim novým titulom Joint Operations: Typhoon Rising Novalogic (JO) dokazuje, že ešte vonkoncom nepatrí do starého železa. Podarí sa, ale Jointu poraziť tak silnú konkurenciu, akou je bezpochyby Battlefield Vietnam?
Indonézia, krajina známa svojim prírodným bohatstvom, sa zmieta v občianskych nepokojoch a tak je na územie tohto ostrova vyslaná jednotka US Army (poprípade armády spojenckých krajín), aby urobila škrt cez tamojšie etnické čistky a náboženský fanatizmus. Pre každú zo strán konfliktu je každý vojak dobrý a tak bude záležať len na vás (a od zaplnenosti servera), či sa rozhodnete pre službu vo farbách spojencov alebo statočne prelejete hektolitre krvi ako soldát povstalcov. JO ponúka štandardnú ponuku herných módov, ako napríklad: co-op, team deathmatch alebo team king of the hill, ale prichádza aj s novým perím v podobe „advance and secure“. V skutočnosti, sa ale za týmto veľkohubým názvom skrýva mierne vylepšený klon conquestu známeho z Battlefieldu, takže žiadne prekvapenie sa nekoná. A ako je to so singleplayerom? Ten v hre prakticky nenájdete, je tu len séria tréningových misií, v ktorých si na určených mapách natrénujete všetko od streľby, cez ovládanie vozidiel a helikoptér, útoky až po obranu základne. Nemôžete si zvoliť možnosť hrať sám proti botom na ľubovoľnej mape podobne, ako to bolo v Battlefielde. Podobnú možnosť ponúka jedine kooperatívny mód, kde sa stretne váš team (tzn. vy a vaši spoluhráči) proti tímu dementných samovražedných figurín.
|
|
|
Novalogic bol odjakživa známy svojou pedantnosťou v oblasti realizmu a nie je tomu inak ani aj u tohoto titulu. Striedanie dňa a noci sa vďaka NovaLogicu stalo skutočnosťou a vojnový stret môže trvať aj niekoľko herných dní a nocí. Okrem toho sú preč doby, kedy ste v pohode zbadali snipera na vzdialenosť 300m. Každá postava bola upravená tak, aby ľahšie splývala s okolím, čím autori poskytli obrovský priestor pre záškodnícke akcie a taktické manévre. A verte mi; vysoké trávnaté porasty a husté nepriechodné kríky sa stanú vašim druhým domovom a opatrný rozvážny pohyb vašim šiestym zmyslom (sniperi si to tu naozaj užijú). Na druhú stranu, ale hra nebráni prudkým povahám zobrať zbraň a zbrklo sa rozbehnúť kosiť všetko živé, až kým neskapú aj oni sami. Výskyt takýchto kazičov je pritom viac než len pravdepodobný, keď si uvážime, že počet osôb v jednej mape môže dosiahnuť až hodnotu 150. Pri takomto počte sa už, ale bojisko doslova mení na krvavé kúpalisko plné pozvoľne sa povaľujúcich zohavených tiel. A práve táto masovosť tvorí základ výbornej hrateľnosti a vojnovej atmosféry, ktorá sa nedá v súčasnosti so žiadnou inou hrou porovnať.
Ako u každých tímovo orientovaných strielačiek, aj tu vaša púť do hrobu začína výberom povolania, ktoré bude váš vojak hrdo zastávať. Okrem neodmysliteľných povolaní, ako striptér, mím, posunovač u dráhy a smetiar (hail spacejunker J ), sa najužitočnejšími classami javí rifleman vyzbrojený klasickým samopalom, ale taktiež šikovne narábajúci s protivozidlovým náradím typu rakeťák a inžinier, ktorého znalosti mu umožňujú efektívne využívať stinger anti-air rakety resp. anti-gruppenpersonal mortar. Bez prítomnosti snipera, medika a gunnera (tažkotonážny guľometčík) by bol každý tím nekompletný a ťažko schopný sebamenšieho odporu a tak je hojný výskyt týchto classov považovaný za samozrejmosť. Dôležitá je naviazanosť jednotlivých povolaní na tie ostatné, čo napríklad dokazuje dvojica sniper+inžinier = lepšia presnosť mortaru. Autori, ale prinášajú jednu novinku, ktorá sa nesie presne v duchu realizmu a síce nosnosť. Každý vojak môže so sebou ťahať len obmedzené množstvo náradia a munície, pričom toto množstvo priamo ovplyvňuje hráčovu rýchlosť a obratnosť. Často sa tak ocitnete v dileme, keď sa budete rozhodovať medzi rýchlym presunom na bojisko bez ťažších zbraní a zásob alebo si po zuby ozbrojený vychutnáte pomalú prechádzku cez krásnu nedotknutú prírodu. Ale vždy sa majte na pozore, nepriateľ sa môže skrývať všade a nikdy neviete, kedy si vás zamerá niektorí z nepriateľských sniperov (často sa vám stane, že sa bude niekoľko sniperov povaľovať na kopcoch nad vašou základňou).
|
|
|
Ďalšiou lahôdkou sú jednotlivé mapy, na ktorých sa bojové strety odohrávajú. Tie sú dostatočne rozmanité a ponúkajú, ako plochy s vysokým stupňov urbanizmu, tak aj bojiská odohrávajúce sa výlučne v prírode. Hra ponúka bezmála 30 scénarov, ktorých rozloha je spolu viac, než 50 km2. Vďaka tejto obrovskej rozľahlosti sa aj s plným počtom hráčov (150) môžete v niektorých lokalitách cítiť osamotene, ale to je zvyčajne len na malý okamih, pretože hneď na to sa vo vašom okolí dozaista rozpúta peklo. Autori pristúpili k jednotlivým úlohám, v tej ktorej misii s rozvahou a tak sa väčšina bojov sústreďuje do niekoľkých strategických bodov, aby sa docielila už spomínaná masovosť stretov. Toto podporuje aj onscreen štatistika bojov, kde máte prehľadne vypísané počty vašich a nepriateľských vojakov pri danom kontrolnom bode, čo vám upresní miesto najväčších bojov a aj to, kde vás je treba. Čo sa týka detailu a grafického prevedenia máp, vylepšený engine z DF: Black Hawk Down odvádza kvalitnú robotu a takmer dosahuje kvalitu Far Cry prostredí. Hráči si do sýtosti užijú maledné dedinky, nepriechodné husté džungle, vždy zelené ryžové polia a hlavne nedozierne moria a rieky s kvalitne zobrazenou vodnou hladinou.
V prípade, že vás presun po svojich omrzí (čo sa stane v prvých 5 minútach), hra prichádza s nepreberným množstvom dopravných prostriedkov cez rôzne tanky, jeepy, obrnené transportéry až po vznášadla, helikpotvory a iné armádne vozidlá. Prekvapujúcim faktom je, že väčšina hráčov vyúžíva tieto prostriedky hlavne na transport a na ich zbraňové systémy akosi pozabúda. Aj tak, ale nie je nič krajšie, ako rýchly prílet vrtulníkom a následný výsadok čerstvých posíl, ktoré sa ihneď zapoja do bojovej vravy. V súvislosti s vrtulníkom musím ešte dodať, že autori sa rozhodli upustiť od realistického ovládania a priklonili sa viac k hrateľnosti a tak vám na jeho zvládnutie postačí štvorica ovládacích kláves a myš (veľmi príjemné na rozdiel od Battlefieldu). Práve vďaka ťažkej technike si hráči budú môcť dovoliť rôzne taktické pochutiny a akcie ala Black Hawk Down sa stanú skutočnosťou.
|
|
|
Pomaly, ale isto som sa dostal k chybám, ktoré mierne kazia inak výborný dojem z hrania JO. Všetky mapy sú z grafického hľadiska detailne prepracované, ale niektoré z nich sú až príliš veľké a akýkoľvek presun môže trvať aj značnú chvíľu. Ďalšie mínus si zaslúži zvuková stránka hry, presnejšie zbrane, ktoré znejú ešte horšie, než ich airsoftoví bratia a klaksóny na vozidlách, ktoré snáď zvukári nasamplovali z hračiek. Okrem toho sa mi občas stalo, že hra nezmyselne spadla alebo jednoducho prerušila spojenie a najväčšiu zásluhu na tom mal NovaWorld, služba na tvorbu zápasov, pomocou ktorej bolo občas takmer nemožné sa pripojiť do hry. Našťastie sa tieto chyby v internetovom spojení dajú opraviť patchom, ale aj tak si ich mohli autori odpustiť. V prípade, že si chcete hru zahrať a to plynulo, neskúšajte to na horšom stroji, než s procesorom 2,5GHz, 512 MB ram a nejakou slušnejšou grafárnou (tzn. všetko lepšie ako GeForce 4 MX).
Konečný verdikt je, ale viac než pozitívny. Hra svojim realistickým spracovaním, obrovskou rozlohou máp, krásnou grafikou a v neposlednom rade tou pravou vojnovou atmosférou znamená ďalšiu možnosť, ako si to vojnové peklo odsrať na vlastnej koži. Takže dať či nedať si Jointa? S radosťou...