GOOKA: THE MYSTERY OF JANATRIS |
GOOKA: THE MYSTERY OF JANATRIS |
Interaktívne prevedenie postavy Gooky a sveta Janatris nabralo hernú podobu v roku 1997, v ručne kreslenej point-n-click adventúre Gooka. Na svoju dobu odrádzala hráčov predovšetkým vysokou obtiažnosťou. V šľapajách pôvodného dielu malo kráčať aj pokračovanie. A prečo malo? Pôvodnému 2D konceptu Gooky 2 sa rozhodli autori dať zbohom a previedli Janatris do stále populárnejšieho 3D aj v žánre adventúr. Odklon od prvého dielu je znateľný nielen v grafike, ale aj v herných mechanizmoch. Gooka: The Mystery Of Janatris (ďalej Gooka 2) totižto nie je čistokrvná adventúra, ale v hre narazíte na RPG elementy a súboje.
Gooka je najvyšším sudcom v hlavnom meste Parenti, oženil sa s krásnou Lidrou a tá mu počala syna Yorimara. Idylka rodinnej pohody pred blčiacim krbom skončí stratou strechy nad hlavou. Pri návrate z ďalekej cesty nájde Gooka svoje sídlo v troskách. Yorimar sa vyparil a je nezvestný už niekoľko dní a v žilách jeho milovanej ženy koluje vzácny jed, proti ktorému niet lieku. Bola uložená do sarkofágu, ktorý udržuje jej vitálne funkcie pri živote, ale bez protijedu nebude dlho dýchať. Navyše energia poháňajúca sarkofág sa čoskoro vyčerpá. Gookovi nezostáva nič iné, iba sa vydať na cestu za hľadaním protijedu a syna
Gooka 2 sa najviac podobá sa český titul Brány Skeldalu 2, ktorý sa podobne odklonil od pôvodného dielu. Z čistokrvného dungeonu sa stala adventúra s ťahovými súbojmi a RPG prvkami. Gooka 2 je oproti svojmu predchodcovi oveľa jednoduchšia hra, je to dané malým počtom hotspotov, možností v hre a striktne lineárnym príbehom. Väčšinou lokácie tvorí iba niekoľko prázdnych obrazoviek, kde dôležitý predmet nemôžete prehliadnuť. Obrovská pomôcka pri hraní sa skrýva aj v rýchlom rolovaní predmetov v inventári. Ak sa postavíte pred hotspot (interaktívne miesto), predmet, ktorý je možno použiť zasvieti nažlto. Ďalej ako pomôcku môžete využiť Gookovu schopnosť čítať myšlienky akejkoľvek postavy. Hra vás nepustí ďalej pokiaľ nesplníte v danej lokácii úlohy. Napríklad do jaskyne Kaigana sa nedostanete bez nádoby na jeho krv. V tejto časti však hra chybne odkazuje na lokálny obchod, v ktorom nádobu nenájdete. Nedovolí vám dokonca opustiť dedinu a navštíviť tak Avaral, kde sa k nádobe konečne dopracujete. Tu pomohla jedine staršia pozícia a prechádzanie predchádzajúcich úsekov odznovu. Nespoliehajte sa preto na automatické ukladanie pozície, ale ukladajte často po dôležitej udalosti.
|
|
|
Popri sledovaní hlavnej dejovej línie narazíte aj na bočné úlohy, ktoré budete plniť pre zúfalých obyvateľov Janatris. Odmenou za splnenú úlohu je vždy nejaký predmet, špeciálny úder, kúzlo alebo finančná odmena. Úlohy sú veľmi jednoduché a ich náplň tvorí iba pobehovanie z jedného miesta na druhé. Stane sa z vás na chvíľu posol správ, budete hľadať stratený kľúč, ktorý doslova leží majiteľovi pod nosom alebo budete zbierať vzácne kvety. Spomenul som peniaze a na čo sú v adventúre? Tu Gooka prekvapuje nenásilnými RPG prvkami a zábavnými ťahovými súbojmi. Za utŕžené peniaze si môžete v niekoľkých skromných obchodoch kupovať zbrane, liečivé byliny a iné podporné látky užitočné v bojoch. Ponuka obchodov mohla byť širšia a zbrane nemuseli byť iba meče a dýky. Autori mohli pre vytrvalých hráčov pripraviť špeciálne predmety, ktoré možno zakúpiť iba po splnení niektorých bočných úloh.
Vlastnosti hlavnej postavy sú rozdelené medzi telo a myseľ. Toto sú dva hlavné ukazovatele, ktoré treba počas súboja sledovať. Gooka a samozrejme aj ostatné postavy dokážu počas súbojov prenášať silu mysle na telo a opačne. Jednotlivé zbrane takisto posilňujú tieto vlastnosti, ale penalizujú napríklad rýchlosť alebo berú vzácne body zo života. Účinnosť zbraní alebo úderov si môžete postupom v hre vylepšovať kúzlami. Každá jedna akcia sa odrazí na výdrži a postava sa súbojom vyčerpáva. Tu prichádza k slovu meditácia alebo nápoj, ktorý nedovolí postave vyčerpať sa. Osobne som však používal iba nápoj na doplnenie života a o zostatok sa postarali spolubojovníci alebo kúzla. Gooka, ako ste už zaregistrovali, nebude v súbojoch sám, ale občas sa k vám pripoja vojaci, kapitán lode alebo námorníci. Skupinu môžu tvoriť maximálne štyri postavy. Pri bojoch s veľmi silným nepriateľom sú slabé postavičky iba zábavkou pre príšeru. Boje prebiehajú na ťahy a v závislosti od rýchlosti postavy môžete ťahať počas jedného kola aj viackrát. Obtiažnosť súbojov je vysoká, nie však fatálna. Nepriatelia sa dokážu liečiť, podporujú sa v boji a taktizujú. Každý jeden súboj je odlišný, podobne ako generované hodnoty nepriateľov. Ak sa stane, že vám zabijú niektorú postavu, nevešajte hlavu, je iba omráčená a po úspešnom súboji nebude odmenená skusenostnými bodmi. Tie sa pridávajú k jednotlivým vlastnostiam automaticky.
|
|
|
Obtiažnosť pre súboje a logické hádanky si môžete kedykoľvek počas hrania upravovať. Aj na najvyššej obtiažnosti nebude problém dohrať Gooku 2 za dva až tri pohodové dni hrania. Krátka hracia doba pramení hlavne z jednoduchosti logických hádaniek, priamočiarosti a linearity. Jediné zdržanie, tak predstavujú súboje s naozaj silnými nepriateľmi. Popri zbieraní a používaní predmetov nájdete v hre aj klasické puzzle alebo minihry, ako napr.: hľadanie rovnováhy na obrazci tvoreného sieťou guličiek, hranie kociek alebo rulety. Ich výskyt je však zriedkavý, čo je možno veľká škoda. Gooka 2 pôsobí ako hra, do ktorej chceli autori vtesnať oveľa viacej nápadov, ale nezostal im už čas. Ak sa snažili udržať rovnováhu medzi prvkami adventúry a súbojmi, tak im zámer nevyšiel. Súboje predstavujú jednoznačne najzábavnejšiu časť hry. Rozhodne by sme uvítali rozšírenie predmetov, nákupu širšieho zbraňového arzenálu a viac súbojov. To by už, ale Gooka 2 nebola adventúra, ale RPG. Hlavnú postavu môžete ovládať na klávesnici alebo pomocou myši. Najlepšia je však kombinácia oboch. Pre pohyb sú najlepšie šípky a na rýchlejšiu manipuláciu s inventárom a kamerou myš. Veľmi zamrzí, že na klávesnici si nemôžete rolovať predmetmi v inventári.
Na svet Janatris sa dívate spoza Gookových pliec. Hra sama rozhoduje o pozícii kamery a iba občas nechá hráčovi korigovať scénu. Ako to už býva pri takomto type hier, niektoré uhly kamery alebo jej pohyb nie je zvolený najšťastnejšie. Niekedy kvôli zle zvolenému uhlu kamery nevidíte dvere do ďalšej miestnosti. Tento problém by vyriešil 1st person pohľad, ale v hre by ste ho hľadali márne. Stavba jednotlivých lokácií je veľmi jednoduchá a postráda detail. S polygónmi sa naozaj šetrilo všade, postavy vyzerajú ako krabice, interiéri sú veľmi pusté, rovnako ako dediny/mestá, kde pobehuje minimum ľudí, s ktorými sa nemožno baviť. Prechod do 3D Gooke neprospel, zasekáva sa do stien alebo sa jeho časť tela ocitá vo vedľajšej miestnosti. Veľmi často sa mi pri hraní stalo, že pri behu mi hra nedovolila prejsť do inej časti miestnosti. Sú to však zbytočné chyby, ktoré by už mali byť v českej verzii odstránené (hodnotili sme anglickú verziu hry).
|
|
|
Vzhľadom na jednoduché spracovanie vyžaduje Gooka 2 poriadne železo. Na testovenej konfigurácii CPU 1Ghz + GF4Ti bola hra hrateľná iba v rozlíšení 640x480 a častokrát lagovala aj pri tomto nastavení. Na výkonnejších zostavách si je možné pozapínať aj rôzne filtre a skvalitniť si tak grafiku. Zvuková stránka hry podporuje EAX, ale nemožno povedať, že by excelovala. Dabing je veľmi nevýrazný a predstavuje iba predčítaný text bez akýchkoľvek emócií.
Gooka 2 rozhodne nepatrí medzi čistokrvné adventúry. Je to bastard s niekoľkými chybami, ktorý sa výborne hrá. Medzi svetlé stránky hry patria súboje a plnenie vedľajších úloh aj keď repetívnych. S jednoduchými hernými mechanizmami osloví najmä mladších hráčov, ktorým žáner RPG nevonia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Cenega / Cenega / Centauri Productions Štýl: akčná adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|