KOHAN II: KINGS OF WAR |
KOHAN II: KINGS OF WAR |
Dobrých stratégií nie je nikdy dosť a od istého času sa objavujú len v obmedzenom množstve, ale tohtoročná jeseň sľubuje bohatú nádielku hier uvedeného žánru. Zdá sa, že stratégovia si konečne prídu na svoje. Možno ich poteší aj pokračovanie kvalitného titulu z fantasy prostredia Kohan. Napriek tomu, že sa jedná o nadpriemerný titul, zrejme nie všetci hráči sa s ním v minulosti stretli. Ak patríte medzi nich, nemusíte ľutovať. Kohan sa vracia a prináša slušnú porciu zábavy.
Pri úvodnom menu sa pravdepodobne neubránite myšlienke na známy Blizzardovský hit. Základný dizajn hry sa totiž nápadne podobá na Warcraft 3. Ale nenechajte sa popliesť, v žiadnom prípade sa nejedná o nejaký klon obľúbeného titulu. Nový produkt obohacuje zabehnuté súčasti bežných stratégií nevšednými prvkami. Z tohoto dôvodu, pre tých, ktorí nemali to potešenie hrať prvý diel, odporúčam absolvovať tutoriál. Ostrieľaní ,,Kohanovci“ sa rýchlo rozpamätajú, pretože herný systém sa veľmi nezmenil.
Podstatou je budovanie hradov a opevnení a následné boje o moc a územie. A kde sa stavia, tam je samozrejme potrebný nejaký materiál. Ani najímanie vojska nie je zadarmo. V Kohanovi je k dispozícii päť základných surovín: kameň, drevo, železo, mana a zlato. Najjednoduchší spôsob, ako ich získať, je výstavba vhodných objektov a ich následné vylepšovanie. Napríklad už len zato, že máte hlavné sídlo, získavate pravidelný prísun zlata. Keď postavíte market, peniažky sa budú sypať rýchlejšie. Investícia do drevárenskej dielne zaručí stály prísun dreva. Po úprave na pílu sa zdvojnásobí produkcia. Ak namiesto píly zvolíte drevo-market, poklesne prísun dreva, ale zvýši sa príjem financií. Podobne to funguje so všetkými dostupnými budovami. Ich množstvo a príjmy závisia len na vašom rozhodnutí a na úrovni hlavného sídla. Základňu môžete rozšíriť vždy, keď zabezpečíte potrebný počet stavieb. U väčšiny rás za to platíte zlatom. Výhodou okrem expanzie je ohradenie okolitých objektov a väčší počet obrancov. Druhá možnosť, ako sa obohatiť, je výstavba ložísk a baní, ktoré nájdete v okolí.
|
|
|
Zatiaľ som uviedol len to, ako zvýšiť vaše príjmy a produkciu. Teraz vám predstavím význam a dôležitosť surovín. Alebo inak, popíšem vám na čo všetko ich môžete minúť. Samozrejme časť z prísunu treba investovať do výstavby. Väčšinou sa jedná o jednorázové výdavky. Ďalšie sumy sa oplatí obetovať na vývoj a vylepšenie zbraní a špeciálnych predmetov. Najdôležitejšie je najímanie a vydržiavanie vojska. Nestačí len kúpiť, mužstvu treba platiť žold. Pri údaji s aktuálnym množstvom zlata je uvedené navýšenie, to znamená počet financií, ktoré každú minútu pribudnú do vašej pokladnice, napr.1000 (+50). Veľkosť navýšenia záleží od ťažby a produkcie. Pri kúpe vojenskej jednotky sa toto číslo patrične zníži, tým sa samozrejme zmenší váš príjem. To znamená, čím viac vojska, tým menej peňazí do pokladnice. Dôležité je zabezpečiť len toľko armády, aby ste sa nedostali do mínusu. V takom prípade vám totiž bude zlato ubúdať. Navyše, keď nebudete mať z čoho vyplácať, vojakom začne ubúdať počet životov. Potom budete pre nepriateľa ľahkým sústom.
Vojenská jednotka sa (až na výnimky) môže skladať z piatich častí. Kompletné zoskupenia vytvárate v špeciálnom menu označenom ako "custom company“. Najprv vyberiete veliteľa jednotky. Ak nemáte hrdinu so špeciálnymi vlastnosťami, zodpovednosť preberie kapitán. Určíte prednú časť zoskupenia, to znamená, že zvolíte štvoricu bojovníkov alebo lukostrelcov. Túto doplníte o dvojicu ozbrojencov, ktorí sú umiestnení na bokoch celku. Napokon je tu miesto pre prvý a druhý doplnok. Je to vlastne priestor pre podporné zložky, zvyčajne najsilnejšie v jednotke. Môžete sem zaradiť mága, palatína, liečiteľa alebo vyvolávača. V prípade obliehacích strojov alebo ťažkých jednotiek je zoskupenie obvykle trojčlenné. Napr. katapult a dvaja kopijníci. Sortiment záleží od vybranej rasy, prípadne od získanej technológie. Novú technológiu získate, ak sa vám podarí dobiť špeciálne objekty umiestnené na mape. Možno sa vám zdá toto zoskupenie trochu skromné. Pravdou je, že je skôr praktické. V boji neovládate jednotlivých členov jednotky, ale celú skupinu. Keď ovládate povedzme desať jednotiek po osem bojovníkov, teda osemdesiat vojakov, oceníte jednoduchú manipuláciu počas bitky alebo presunu. Navyše, ak jednotka utrpí vážne straty, neznamená to jej koniec. Stačí ak prežije jeden člen zoskupenia a vráti sa do bezpečia domovských opevnení. Tu sa jednotka obnoví.
Okrem klasických armád využívate roty osadníkov a inžinierov. Osadníci slúžia na založenie nového sídla. To môžete postaviť len v predurčených lokalitách. Inžinieri budujú bane a lomy. Ale čo je hlavné, stavajú strážne opevnenia. V opevneniach sa nachádzajú štyria bojovníci na blízko a štyria lukostrelci. Po vylepšení strážnice sa ich počet zdvojnásobí. Automaticky útočia na blízkych nepriateľov. Najdôležitejší význam strážnych opevnení spočíva v ich zásobovacej funkcii. Okolo hlavných sídiel aj opevnení sa nachádza ochranná zóna. V nej sa všetkým priateľským jednotkám regeneruje život a dokonca sa dopĺňajú straty. V hre je k dispozícii až šesť bojujúcich strán!
|
|
|
Drauga - je impérium, ktoré má silných a dominantných bojovníkov.
Haroun - je rasa, ktorá nažíva v harmónii s prírodou a využíva jej podporu
Gauri - sú budovatelia využívajúci hlavne zložky zeme a kameňa
Human - sú samozrejme klasickí ľudia s vyváženými možnosťami a vyspelou ekonomikou
Undead - predstavuje nemŕtvu háveď, ktorá sa samočinne regeneruje
Shadow - je svojská démonická rasa, čo sa pokúša o absolútnu nadvládu
Napokon spomeniem to najdôležitejšie - hrdinov. Hrdinovia Kohanu sú najdôležitejšou súčasťou hry a kampane, rozdelenej do dvadsiatich piatich častí. Na rozdiel od obyvateľov uvedených rás sú nesmrteľní. Keď padnú, môžu byť vďaka magickému amuletu, s ktorým je spojená ich bytosť, znovu oživení (Táto súvislosť je výrazná hlavne v prvom Kohanovi). Podobne, ako vojaci získavajú skúsenosti. Padlý hrdina však prichádza o všetky svoje zručnosti a po oživení jeho vývoj začína odznova. Podľa toho, akú úlohu zastáva vo svete Kohanu, sú upravované jeho základné danosti.
Ceyah - je vyhnanec Kohanu a bojuje len za seba a nezávislosť (lepší útok, rýchlejší presun)
Council - udržuje staré zvyky Kohanu a snaží sa zjednotiť jeho hrdinov (lacnejšia výstavba)
Nationalist - sa snaží o rozvoj zašlej slávy Kohanu a neváha poskytnúť akúkoľvek obeť
(lepšie zásobovanie a detekcia, zvýhodnenie pri ničení budov)
Royalist - nažíva v harmonickom spojení s inými národmi a hľadá nové cesty pre Kohan
(vyššia obrana, lepší útok a morálka)
Fallen - je nemorálny ničiteľ všetkého a všetkých (viac životov, lepšia detekcia)
Súčasťou produktu je okrem vydarenej, ale lineárnej kampane, aj možnosť hrať samostatnú hru. Dokonca si vďaka jednoduchému a prehľadnému editoru môžete vytvoriť vlastné mapy.
|
|
|
Grafické spracovanie je na vysokej úrovni a štýlom pripomína Warcraft. Nechýba možnosť priblížiť mapu a po nastavení je možná aj jej rotácia. Kvalita má aj isté nároky a tak rozumnou požiadavkou je 1,5Ghz procesor, 64 MB grafická karta a 256 MB ram. Hra však aj výkonnejšej zostave dá v prehustených bojoch poriadne zabrať. Takže vysoké požiadavky sú oprávnené.
Kohan II: Kings Of War je dôstojným pokračovaním vydarenej hry. Od prvého dielu sa toho príliš nezmenilo, ale to nie je na škodu veci. Prečo kaziť niečo, čo dobre funguje? Výraznou inováciou je grafické spracovanie, ktoré vyžaduje rýchlejší hardware. Milovníci pôvodného Kohana nebudú sklamaní. Všetkým ostatným stratégom odporúčam vyskúšať, hra vás určite osloví.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Timegate studios
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|