MEN OF VALOR: VIETNAM

MEN OF VALOR: VIETNAM

6.9

Dokáže firma 2015 s ich novou hrou prekonať svoju legendárnu prvotinu Medal of Honor? Alebo sa zaradí len medzi priemerné fps akcie?

Recenzia na PC verziu

Staré vietnamské príslovie vraví, že: „tuai peng tchi, dvong suei dong“. A presne toto príslovie, sa hodí na novú hru od 2015, Men Of Valor (MoV). A čo som tým chcel vlastne povedať? Absolútne nemám šajn. Ale niečo predsa.  Autori hry pravdepodobne tiež nevedeli, čo vlastne chcú hráčom povedať.

 

Prostredie Vietnamu zostávalo v počítačových hrách dlho nepovšimnuté. Bolo to spôsobené hlavne „americkým syndrómom“ z tejto vojny a vývojári sa báli o malý záujem a hlavne malé zisky z predaja hier založených na konflikte z vietnamskej džungle. Ak ma pamäť neklame, tak jediná staršia hra, ktorá konflikt vo Vietname zobrazovala, bol Seal Team, ale to už je taká starinka, že si ju už asi nikto nepamätá. Pred nejakým časom, ale nastala doba, keď druhá svetová vojna bola spracovaná v každej druhej FPSke a bolo sa treba rozhliadnuť po inom ložisku ziskov. Ako prvý to skúsili český Illusion Softworks a udreli klinček po rakvičke, vlastne po hlavičke. Prachy sa sypali, a tak z toho museli vytĺcť aj iní vývojári. Kto študuje pozorne Sector, tak mu pripravované hry z Vietnamu určite neušli. No a vývojári z 2015 si povedali, že už nastal čas vymeniť ich ojazdené Porsche a Ferrari a vilky s 20 izbami, na ktoré zarobili s Medal of Honor a pustili sa do Men of Valor.

 

Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam

 

Aj keď intro naladí do bojovej nálady (mimochodom veľmi dobre zvládnutá prestrelka VC a USA), nie je všetko hliník, čo sa blyští. Pre neskúsených je na začiatku k dispozícii tréning, ale predpokladám, že väčšina ľudí už dajaké FPSko hrala, takže ho preskočíme. A šups do misie. Motorom MoV je engine Unreal2 a myslím, že je to jedno z prvých použití tohto enginu v inej hre, ako U2 alebo UT. krajinka je malebná, tu stromček, tu kŕdeľ vtákov vyplašených z kríkov, tu šikmáč s kalachom. A čo treba s takým rákosníkom vo vietnamkách urobiť? Správne. Zastreliť, aby už nemohol šíriť ten hnusný komunizmus do demokratických a „správnych“ krajín sveta. K dispozícii je zaujímavý arzenál zbraní, ktorý zodpovedá zbraniam použitých vo Vietname.

Zo začiatku sa používa Thompson z druhej svetovej, ale postupne sa výbava modernizuje a pribúdajú lahôdky ako M16, AK47, sniperka alebo M60. Ďalej sú na opasku zavesené americké granáty, ale môžeme zobrať aj sovietske poprípade výbušniny. Niesť môžeme najviac 4 zbrane, pričom je jedno akého sú typu, takže kľudne sa dá bojovať so 4mi ťažkými zbraňami. Pomaly sa stáva zvykom, že druhé tlačidlo na myši slúži na lepšie zamierenie. MoV sa tiež snaží opičiť po Flashpointe, ale so zamierením sa však nedá pohybovať postavičkou, dá sa len vykláňať doprava a doľava. Myslím, že autori kľudne mohli nechať mierenie tak ako vo Flashpointe, teda že sa mohlo s mierením aj pohybovať. Tak to to, je síce mierne inovatívne, ale trochu nezvyklé. Nové oproti MoHAA je tiež liečenie. Ak dostanete zásah, dá sa tlačidlom určité množstvo zranenia vyliečiť. Rovnako zaujímavá inovácia, ale v praxi trochu zbytočná, pretože ak vás majú zabiť, tak vás aj zabijú (stačia dva, tri presné zásahy a je vymaľované) a ak prežijete, tak na bojisku je dosť lekárničiek na zahojenie.

Veci z mŕtvych nevypadávajú ako v bežných fps akciách, ale treba použiť klávesu na prehľadávanie. Stlačíte ju, 3 sekundy držíte a vualá, z výherného automatu vietnamskej výroby vyskočia náboje, zbraň alebo lekárnička. Problém tak trochu nastáva, keď dochádzajú náboje a paľba je taká hustá, že sa k telám nestihneme dostať včas a tie proste zmiznú. Ale nemusíte sa báť, žeby zmizli nadlho. Žlťáci, vlastne Vietnamci sa totiž len respawnujú do najbližších kríkov (aspoň mne to tak pripadalo) a vybehnú po vás. Ak nie su náboje, proste nasadíme bodák a pobijeme celý vietkong rukami (tzn. Instant death, mission failed). Taktiež autorom pripadalo ako zaujímavý nápad úplne vypustiť klávesu výskoku. Nechápem, čo ich k tomu viedlo. Toto predsa nie je CS. Každý kopček, každú halúzku či smietku na ceste treba dakedy obchádzať na veľké vzdialenosti.

 

Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam

 

Na AI si vyhradím samostatný odstavec. Je totiž neskutočná. Neskutočne slabá. Oproti hre Breed, kde už tak bola AI spolubojovníkov na dosť nízkej úrovni sa môže zahrabať MoV ešte 12 metrov hlbšie. Ak bude ešte niečo horšie ako AI MoV, tak narazíme na ropu. Spolubojovníci sú totiž úplne, ale úplne maximálne na ľudský exkrement. Nielenže nič nerobia a všetko musíte oddrieť sami, ale zavadzajú a ak sa strhne prestrelka medzi VC a vami, tak to vyzerá asi tak, že vy strieľate o dušu a likvidujete VC a spolubojovníci (všetci) to pália do miletičkára, ktorý stojí meter od nich a nie su schopní ho zabiť. Tomu hovorím titánové brnenie z rákosia. Aspoň, že pohyby majú ako tak naskriptované a zaseknú sa iba občas. Presný opak mierenia majú všetci VC. Nie je pre nich problém vás trafiť na 100 metrov a väčšinou strieľa všetko po vás a nie po spolubojovníkoch. A keďže sme si už povedali ako presne mieria vaši spolubojovníci, stačí aby ste prehliadli jedného vietkonga a instant death, mission failed.

 

Naozaj kruté je sejvovanie. Hra sa ukladá sama v checkpointoch počas levelu. Ak si rozdelím misiu napr. na 5 sejvov a jej dĺžka je cca 1 hodina, po zabití začínate od posledného checkpointu. Ale, ak hru vypneme, treba začať celú misiu úplne od začiatku. A ak si predstavíte, že to najťažšie je väčšinou pri konci a hráte od posledného sejvu aj 10x po 10 minútach a potom v návale zúfalstva hru vypnete, tak nabudúce si to dáte zase pekne celé odznova. Týmto chcem navrhnúť všetkým firmám so zameraním na FPS, aby to robili tak isto ako 2015 a tým zvýšili hernú dobu o 150%. Zatiaľ čo na konzolách je checkpointové ukladanie bežné a na Xbox verzii hry relatívne vhodné, na PC je to otravné. Celkovú hernú dobu odhadujem tak na 20 hodín čistého času, ale ak by prišiel opravný patch na sejvy, teda že by sa dalo sejvovať kedykoľvek, tak tipujem takých 10-15 hodín.

 

Po grafickej stránke sa MoV podaril, hlavne výbuchy sú perfektne spracované. Problém je v tom, že na samotnej džungli toho veľmi nenavymýšľate, čiže prostredie sa točí stále dokola a je dosť sterilné. Hru oživujú vložky ako plavba na hliadkovom člne alebo sypanie olova z bočného guľometu vrtuľníka. Takýchto vložiek je, ale málo a nie sú veľmi dlhé. Autori si tie najlepšie levely nechali až na samotný koniec, kedy džungľu predsa len vystrieda rozbombardované mesto a telá VC sa začínajú hromadiť na každom kroku. Prebiehanie z jedného guľometného palpostu do druhého pod neustálym bombardovaním, dobývanie ambasády, paláca a nakoniec návrat na veľké bojisko predsa len ako tak zachraňuje hru. Ak by celé spracovanie hry bolo spracované obdobne, tak by hodnotenie nedopadlo tak, ako dopadlo, pretože hru musím hodnotiť ako celok a nie len podľa poslednej tretiny hry. K celkovej atmosfére prispievajú zmeny počasia a striedanie dňa a noci, až som mal občas pocit, že je naozaj 30° C, komáre ma chcú bodnúť a svetlušky zlákať na cestu do bažín. Unreal 2 engine je špičkový, ale to neznamená, že beží len na tých najlepších mašinách. Na stredných detailoch v 1024x768 by mala hra bežať uspokojivo aj na strednej triede PC, čo je tak CPU 1500Mhz, GF5700 a 512MB ram. Zvukovo je na tom MoV veľmi dobre. Epické hrdinské melódie pri útoku striedajú etnické národné pri pochode. Zvuky zbraní sa tiež zdajú byť autentické. Zaujímavé veci sa dajú dozvedieť z loadovacích obrazoviek, kde sú rôzne postrehy alebo citáty papalášov.

 

 

Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam
Men of Valor: Vietnam

 

MoV by mal pravdepodobne z tieňa priemernosti zachrániť multiplayer, ktorý ponúka zaujímavé mapy a prostredia. Staré ruiny strateného mesta, americká ambasáda alebo polo zničené letisko s lietadlami F4 Phantom sú navrhnuté veľmi dobre a určite si nájdu svoju komunitu priaznivcov. Celkovo 16 veľmi dobre dizajnovaných úrovní. Až zostáva rozum stáť, prečo z podobných prostredí nepoužili viac aj v singleplayeri. Určite by ju do značnej miery oživili. MoV ponúka hru po internete alebo LAN a na výber až 7 rôzných povolaní: rifleman, machinegunner, tunnel rat, sniper, green baret, ranger a corpseman za US stranu.  VC strana má povolania identické, len sa inak volajú. Povolania ponúkajú množstvo kombinácii na taktizovanie. Tak napr. ranger má pri sebe okrem základnej zbrane ešte kliešte a dymovnice, ktorými sa označí miesto útoku artilérie. Tunnel rat nosí so sebou množstvo výbušnín a granátov a corpseman má M79 vrhač granátov a lekárničky.

 

Na záver asi toľko, že 2015 sa nepodarilo prekročiť svoj tieň predstavovaný MoHAA. Veľká obtiažnosť, debilná AI spolubojovníkov a veľmi, veľmi zlý spôsob sejvovania zráža hru na dno morské. Na druhej strane vyzerá veľmi dobre multiplayer a hru zachraňuje aj použitý engine, súboje v hliadkovom člne a helikoptére či posledný level hry odohrávajúci sa v meste. 


napísal fendi 18.11.2004
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Men of Valor: Vietnam
| MEN OF VALOR: VIETNAM
[25.2.2004]
6.9
Ohodnotiť
MEN OF VALOR: VIETNAM
+ unreal2 engine
+ multiplayer
+ loading screens
+ výbuchy
+ hudba
- zlá AI
- chýba výskok
- checkpointové sejvovanie
- sterilita prostredia


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Vivendi / CENEGA SK / 2015
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2004
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Forza horizon 5 (8)
Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jestli tato hra bu...
|Predam zaklad pc (cpu, mb, ram... (0)
po upgrade ponukam na predaj zaklad pc: intel i5 ...
|Black ops 6 (2)
Ako sa zbavím farebného rozlíšenia postáv v kampan...
|Nový pc - intel ultra 7 (28)
Dobry den, cely život som na počitačoch s Intel. V...
|Účet na steam (4)
Potrebujem poradiť, súrne! Predala som hru, ktorú...
|Svet, ukrajina, vojny ... (28210)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk