AXIS & ALLIES |
AXIS & ALLIES |
Ďalšia vojnová stratégia na obzore. Tentoraz sa pod RTS z druhej svetovej vojny Axis&Allies podpísala firma Atari. Obstojí nová hra v tvrdej konkurencii? V súčasnosti je jednotkou v tejto oblasti Codename Panzers. Má Axis&Allies šance na úspech a dokáže zaujať hráčsku verejnosť? Bližší pohľad na aktuálnu novinku vám prezradí viac.
Už pri úvodnom menu je zrejmé, že sa nejedná o žiadnu podradnú záležitosť. Na pozadí sa premietajú pôsobivé zábery, ktoré prezentujú vojenskú silu dominantných mocností v druhej svetovej vojne. Postupne sa zobrazí nacistické Nemecko a Japonsko, proti ktorým stoja Spojené štáty Americké, Veľká Británia a Rusko. Hra vám umožní viesť vojská všetkých uvedených štátov.
Na rozdiel od vojnových hier ako je Blitzkrieg alebo Codename Panzers, v novom produkte nenajímate vojsko bezprostredne pred začiatkom misie. V hre funguje známy systém získaj suroviny, postav budovy, najmi jednotky a bojuj. Sú tu však isté inovácie a doplnky, ktoré v stratégiách založených na takomto princípe, nájdete skôr výnimočne. Napríklad zdroje potrebné na výstavbu neťažíte ani nezískavate z elektrární, alebo generátorov. Prísun nevyhnutných financií, zásoby munície, oleja a vyššiu kapacitu armády zabezpečujú vojenské a úžitkové objekty. V Hlavnom štábe si zakúpite prepravné vozidlá, ktoré sa priamo na bojisku rozložia a tak vzniknú rôzne základne a podporné budovy. Jednotlivé základne môžu ovládať niekoľko príbuzných vojenských skupín, ktoré tvoria spoločnú divíziu. Napríklad základňa prvej pešej divízie môže koncentrovať dva tímy pešiakov, protitankový tím, družstvo plameňometčíkov a skupinku inžinierov. Tankovú divíziu tvoria samozrejme zoskupenia tankov a ťažkých bojových vozidiel atď. Bojovú skupinu obvykle tvoria štyria až deviati muži alebo vozidlá. Niekedy sú tieto skupiny zmiešané, ale vždy sa najímajú ako jeden celok. Napríklad, keď najmete základnú pešiu jednotku, získate čatu, ktorú tvorí veliteľ, šesť mužov s ľahkými strelnými zbraňami a dvaja guľometčíci. Špeciálnou skupinou sú inžinieri. Dokážu opraviť poškodené budovy, ale čo je dôležitejšie, stavajú bunkre, artilériu a protilietadlovú obranu. V boji nikdy neovládate jednotlivcov, ale celú skupinu. Ak chcete súčasne viesť väčšie celky, jednoducho označíte vybrané skupiny myšou alebo pre združenie divízie použijete príkaz v príslušnej základni.
|
|
|
Tímy, ktoré utrpeli väčšie straty, niekedy zutekajú z bojiska, pretože im poklesne morálka. Zvyčajne sú opäť bojaschopné po doplnení stavu. Liečenie a nové prírastky sa realizujú automaticky, keď jednotky dosiahnu zásobovaciu zónu. Jedná sa o ochranné pole, koncentrované v okolí vlastných budov. Podmienkou rozšírenia zásobovacej zóny je výstavba skladov a zásobární, ktoré sa prelínajú a tvoria pomyselný celok. Základne postavené mimo túto oblasť sú nefunkčné a nemôžu najímať nové jednotky. Je to ako v realite. Keď je továreň v oblasti, kde nie je zabezpečený prísun materiálu, nemá z čoho vyrábať. Nápad so zásobovacím poľom bol prvýkrát použitý vo fantasy hre Kohan, ale vhodne sa uplatnil aj vo vojenskej stratégii.
Okrem pozemných vojsk sú k dispozícii aj letecké jednotky, nechýbajú stíhačky, bombardéry a výsadkárske lietadlá. V niektorých prípadoch je možné využívať dokonca lode. Osvedčené tímy získavajú hodnosti a príslušné vylepšenia. Situácia na bojisku sa dá zvrátiť vhodným využitím špeciálnych operácií, je to súbor bonusových akcií a jednotiek, ktoré môže hráč priebežne využívať počas celej hry. Takto sa dá privolať devastačný bombardér alebo skupina tankov, či dočasne zvýšiť obrana a útok vybraných jednotiek.
Axis&Allies má bohaté herné možnosti. Hráčovi jednotlivcovi ponúka dve kampane, dobyvateľské ťaženie a samostatné herné mapy. Kampane rozdelené podľa bojových strán. Prvá sleduje bitky spojeneckých vojsk, druhá nacistické mocnosti. Misie sú rekonštrukciou historických bojov, môžete sa zúčastniť reálnej tankovej bitky v Kursku alebo útoku na Berlín. Vítanou pomocou sú počítačom riadení spojenci, ktorým môžete určovať ciele v boji.
Dobyvateľské ťaženie alebo dejiny druhej svetovej vojny trochu inak. Takto by sa dal vhodne nazvať druhý herný mód. V podstate sa jedná o obdobu dobíjania sveta ako je to v hrách Total War. Na začiatku si zvolíte mocnosť a veliteľa, s ktorým sa pokúsite o úspech vo vojne. Výber vodcu ovplyvní ponuku špeciálnych operácií. V menu nechýbajú významné osobnosti dejín, napr. u "amíkov“ dominujú generáli Arnold a Eisenhower; matičku Rus môžete brániť pod vedením maršala Koneva alebo Zhukova; Nemecko môže ovládnuť Zem pod velením poľného maršála Rommela atď. Potom sa zobrazí svetová mapa s prehľadom situácie v roku 1941. S vojskami, ktoré kúpite za príjmy z vašich území dobíjate nové územia a snažíte sa poraziť súperov obsadením hlavných miest. Pri konflikte s nepriateľom môžete prenechať výsledok boja počítaču alebo samostatne vediete priebeh operácie. Aj tu staviate budovy a jednotky, ale vaše možnosti sú obmedzené podľa sortimentu útočiacich/brániacich vojsk.
|
|
|
Aj keď dobíjanie sveta sa zdá na prvý pohľad najzaujímavejšou zložkou hry, v skutočnosti má výrazné nedostatky. Zatiaľ čo kampane majú rôznu náplň misií a sú dobre vyvážené, dobíjanie je iba bezhlavou elimináciou súpera. Nevíťazí sa taktikou, ale početnosťou. Veľkým problémom je obrana území, kde chýba časový limit na udržanie pozícií. Mne sa napríklad stalo, že som viac ako hodinu odporoval silnejšiemu súperovi. Nemohol som ho poraziť, ale úspešne som odolával jeho útokom. Územie som stratil len preto, že som nemal chuť stráviť tam nekonečné množstvo času a obranu som vzdal. S poľutovaním konštatujem, že tento mód autori zbabrali.
Pri samostatných mapách si vyberáte herný scenár alebo náhodne generovanú mapu, k tomu nepriateľov, prípadne spojencov a úroveň AI. Podobné možnosti ponúka aj multiplayer, pričom môžete hrať po lokálnej sieti a internete. Vítaným doplnkom je aj kvalitný a jednoduchý editor.
Grafické spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Sprievodné animácie a dizajn pôsobia veľmi elegantne. Pekne spracované jednotky a pri nich doplnkové portréty v štýle Starcraftu nemajú chybu. Čiernobiele dobové filmy pri dobyvateľskom ťažení sú nevšedným klenotom, ktorý len dotvára celkovú precíznosť grafikov. K tomu slušné ozvučenie a štýlová hudba. Čo sa týka technického spracovania, hra si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Autormi odporúčaná zostava znie na CPU 1500 Mhz procesor, 256 Mb RAM, 64 Mb grafická karta.
|
|
|
Axis&Allies je celkom príjemné prekvapenie tejto sezóny. Autori sa prezentujú prvotriednou grafikou a slušnou hrateľnosťou. Nevyhýbajú sa ani novým nápadom, najmä možnosti pre jedného hráča sú naozaj pestré. Pri porovnaní s konkurenciou hra určite obstojí, ale rozhodne nemá šancu prekonať Codename Panzers. V každom prípade, milovníci RTS by túto záležitosť nemali obísť bez povšimnutia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Atari / sevenM / Timegate studio Štýl: stratégia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|