RETURN TO MYSTERIOUS ISLAND |
RETURN TO MYSTERIOUS ISLAND |
Tam, kde sú veľké predsudky a obavy nad výslednou kvalitou, tam sa pristupuje k hotovému projektu veľmi opatrne. The Adventure Company už neraz prekvapila herným titulom s frustrujúcou hrateľnosťou a archaickým technickým spracovaním. Môžeme sa len modliť, aby sa neopakovalo fiasko typu Crystal Key II alebo Forever Worlds a TAC siahala po čoraz kvalitnejších adventúrach, ako bola Aura: Fate of Ages.
Return to Mysterious Island (RTMI) vzbudzovala podobne ako Aura skepsu. V prípade Tajuplného Ostrova to však nebola technická stránka (aj keď aj tá krivkala na prvých obrázkoch), ale inšpirácia v knihe Tajuplný Ostrov od Julesa Vernea. Dobre vieme, ako dopadne drvivá väčšina titulov, ktoré sa snažia za každú cenu preniesť atmosféru filmu či knihy do interaktívnej podoby. Hra sa začína oháňať licenciou, čím jasne poukazuje na fakt, že kvalita sa skrýva za známe meno a na hrateľnosť sa autori vykašlali.
Príbeh predlohy: RTMI vychádza z knihy Julesa Vernea Tajuplný Ostrov, na ktorom sa ocitla pätica vojnových zajatcov a pes po úteku teplovzdušným balónom z Richmondu. Po dobu troch rokov si dokázali vďaka vedomostiam a odhodlanosti z neobývanej zeme vytvoriť nový domov. Zo stroskotancov sa stali osadníci. Z prírodných surovín postavili niekoľko budov, vypálili tehly, vyrobili si prvé zbrane, keramiku a preskúmali okolie a vnútrozemie ostrova na lodi. Tajuplný ostrov po geografickom prieskume niesol meno po prezidentovi Lincolnovi. Jeho rozloha bola obrovská a bol plný kontrastov (pripomínal mi Rhodos), na jednej strane vyprahnutá krajina a vysoké skalnaté útesy, na druhej hýril zeleňou a úrodnou pôdou. Po celú dobu boli osadníci svedkami nevysvetliteľných udalostí, ktoré vrcholili útokom pirátov a zoznámením sa s kapitánom Nemom. Vtedy sa začala ozývať sopka, ktorá pochovala telo kapitána Nema, ostrov a poslednú nádej osadníkov, novú loď.
|
|
|
Autori Return to Mysterious Island, Kheops Studios (majú na svedomí aj Crystal Key II), sa vydali však inou cestou. Mohli kopírovať dej knihy, avšak názov by nesmel spomínať návrat (Return) na Tajuplný Ostrov, pretože ho zničila sopečná aktivita. Autori si vypožičali kulisy a prostredie z knihy, zmenili niektoré udalosti a dali priestor novej postave dobrodružného charakteru, Mine. Tá sa zúčastňuje súťaže o Verneho pohár v oboplávaní Zeme. Aby každého presvedčila, že je dostatočne silná, vydáva sa na cestu sama, bez akejkoľvek pomoci posádky lode. Nečakaná búrka ju zastihne nepripravenú, loď stroskotá a jej telo je vyplavené na piesočnatú pláž neznámeho ostrova. Jediné, čo jej zostalo, je vlastný život a náramkové GPS zariadenie s telefónom a encyklopédiou. Batéria je vybitá a nemožno sa nikam dovolať.
Kheops Studios nechali z ostrova osadníkov odísť a Nemo nezostal pochovaný v ponorke, ale paradoxne v Žulovom paláci. Ostrov je celý a kapitán Nemo sa pred nežiaducou prítomnosťou lode alebo človeka poistil silovým polom, ktoré robí ostrov neviditeľným a neprepúšťa žiadne iné žiarenie dnu alebo von. Jedine silná búrka môže dočasne poškodiť pole a tak sa aj Mine podarilo dostať na breh ostrova. Hlavnou úlohou je pomôcť Mine dostať sa z ostrova a medzitým pochovať telo kapitána, aby jeho duša konečne našla pokoj.
RTMI sa v prvých minútach chová ako survival adventúra. Keďže ostrov nie je obývaný, hra je zameraná výhradne na kombinovanie predmetov a neskôr sa k slovu dostanú aj klasické logické hádanky. Survival časť ste mali možnosť odskúšať v hrateľnej ukážke, ktorá obsahovala začiatok, keď je telo Miny vyplavené na pláž. Aby sa dostala do centra ostrova a z pláže, je nutné uvoľniť zablokovanú cestu drevenými hranolmi. Mina je hladná a pokiaľ sa nenasýti, nenaberie dostatočnú silu, aby mohla prekážky odstrániť. Preto je nutné nájsť zdroj potravy. Už od začiatku dáva RTMI najavo, že hráč bude manipulovať s množstvom predmetov a následne ich kombinovať. Po prvom prieskume je jedna záložka (je ich celkom sedem) inventára zaplnená! Predmety sa hneď do inventára neukladajú, ale zostávajú nahromadené v jednom okne, čo má uľahčiť triedenie všetkých objektov do záložiek. Našťastie je tu tlačítko Auto, ktoré všetky predmety uloží, síce bez ladu a skladu, do inventára.
|
|
|
S množstvom predmetov a kombinácií súvisí nelinearita hry. K jednotlivým cieľom vedie niekoľko ciest, takisto aj k výslednej kombinácii sa je možné dopracovať niekoľkými spôsobmi. Vtáčie, korytnačie vajcia môžete vypiť alebo ich tepelne upraviť na ohni. Tu som však narazil na chybu, keď som všetky kokosové orechy otvoril balvanom, čím som prišiel o jedlo a možnosť nakŕmiť Minu. Hra sa musela spustiť od začiatku, pretože už nebolo, čo do úst. Podobne je to aj s provizórnym kamenným nožom, ktorý odporúčam šetriť, pretože sa môže zlomiť napr. na otváraní mušiel. Nôž budete využívať po celú dobu hrania. Hľadať potravu však budete iba na začiatku, čo je veľká škoda. Autori mohli rozvinúť tento prvok a oživiť hrateľnosť niekoľkými ďalšími hádankami a prekážkami ako v prípade zatarasenej cesty drevenými hranolmi. Nelinearita však spôsobuje, že sa hráčovi po chvíli hrania z desiatok predmetov zatočí hlava a bude skúšať, ktoré sa dajú medzi sebou kombinovať. Samotné kombinovanie sa deje na lište pod slotmi predmetov, kde presne viete koľko predmetov potrebujete na vyrobenie napr. rybárskeho prútu. Novovytvorené objekty môžete rozoberať a jednotlivé predmety použiť druhýkrát.
Frustráciu pri hľadaní predmetov kompenzuje relatívne malá rozloha hry, ktorá sa zamerala na repliku najdôležitejších miet po osadníkoch Lincolnovho ostrova. Prezriete si nedobytnú baštu Žulový palác, mlyn, sklad s pecou a chatku s ohradou. Osobne ma sklamala absencia komínov, prvého útočiska osadníkov, neskôr prestavané na dielne. Autori ponechali tieto budovy zubu času a budete ich postupne opravovať. Veľkou pomocou na zdanlivo neobývanom ostrove bude opica Jep (v knihe mali osadníci pomocníka Jupa), ktorej dôveru si získate jedlom a starostlivosťou. S opicou je možné kombinovať všetky predmety, čím sa točenie hlavy z množstva kombinácií nezastaví.
Celý priebeh hry je bodovaný. Za každú podarenú kombináciu, vyriešenie hádanky ste odmeňovaní bodmi a za ne dostávate bonusový materiál v podobe kolorovaných skíc v galérii hry. Každá cesta je rozlične hodnotená, rozhodovanie je len na vás, či v Nautilovi vyriešite oba mechanizmy na otvorenie dverí, ktoré vedú do rovnakej miestnosti. Za vyriešenie oboch dostanete viacej bodov, takisto aj eliminácia strážcov zakaždým inou zbraňou, prináša vyššie bodové hodnotenie.
|
|
|
Pred samotným hraním odporúčam prečítať knižnú predlohu, počas hrania narazíte na množstvo odkazov a budete môcť porovnať prácu dizajnérov a grafikov s kresbami a popisom v knihe. Neznalosť pôvodného príbehu vás ochudobní o také momenty, ako objavenie druhého vchodu do žulového paláca, cez ktorý osadníci odrezali prívod vody z jazera (v hre však nebola opätovne zvýšená hladina a nachádza sa nad vodou), Nabovu kuchyňu, natiahnuté drôty telegrafu, či hrozbu ožívajúcej sopky. Po grafických orgiách v Myst IV: Revelation musím označiť technické spracovanie RTMI za štandardné. Grafika je detailná, dokonca bez zvýšenej kompresie na predrenderovaných pozadiach avšak veľmi slabo animovaná. Väčšina obrazoviek je mŕtva. Hra neobsahuje ani tradičné renderované filmy (okrem intra a outra), ale príbeh sa rozvíja pomocou skíc a monológu Miny. Výhodou RTMI je nenáročnosť na hardvér, na plynulé hranie nepotrebujete rýchly procesor ani výkonnú grafickú kartu. V mojom prípade sa procesor Intel P4 3,4Ghz s jadrom Prescott ani raz nezadýchal a na pozadí mi mohlo aj vďaka technológii HyperThreading bežať niekoľko aplikácií naraz.
Kheops Studios modifikovali históriu knižnej predlohy a aj keď nevyužili celý potenciál ostrova, ponúka Return to Mysterious Island solídnu dávku hrateľnosti pre začínajúcich hráčov, ktorých potrápi množstvo predmetov a ťažšie logické hádanky ku koncu. Pre ostatných bude hra exkurziou na Lincolnovom ostrove s postrádaním hlbšej dejovej línie. Verne sa v hrobe obracať nemusí a možno sa niekedy na Tajuplný ostrov ešte pozrieme.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: The Adventure Company / Kheops Studio Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|