ARMIES OF EXIGO |
ARMIES OF EXIGO |
Fantasy príbehy sú po tituloch z obdobia druhej svetovej vojny zrejme najobľúbenejším námetom tvorcov stratégií. Aj Armies of Exigo patrí medzi tituly, ktoré čerpajú z ríše fantázie a mytológie. V tomto období je trh priam presýtený stratégiami a nový produkt má tvrdých konkurentov. Silnými oponentmi podobného razenia sú predovšetkým Rome: Total War a hlavne LOTR: Battle for Middle-Earth. Nový projekt patrí k najočakávanejším tohtoročným RTS. Uvidíme, do akej miery splnil očakávania.
Úvodný dojem z hry je veľmi pozitívny. Pekne spracované intro a dizajn sľubujú kvalitný zážitok, ale neraz po technickej stránke vydarený titul trpí nedostatkom inovácií a slabou hrateľnosťou. Takýto dojem som nadobudol aj u Armád Exiga, keď som hral prvé misie kampane. S povzdychom som konštatoval, že príbeh je silne ovplyvnený filmovým spracovaním Pána prsteňov. Autori hry sa márne pokúšajú túto skutočnosť zakryť mierne upravenou zápletkou. U mnohých súčasných titulov je príbeh obmedzený na zjednotenie dobra a elimináciu dominantného zla. Takže nad kopírovaním legendy som napokon chápavo prižmúril oči.
Kto vydrží sedieť pri tejto hre dostatočne dlho, zistí, že obsahuje viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Je pravda, že prvá z troch bojujúcich strán RÍŠA neponúka žiadne prekvapenia. Klasická ťažba surovín a výstavba pomocou sedliakov, najímanie pešiakov, jazdy a magických jednotiek v príslušných budovách a zvyšovanie populácie pomocou obytných domov. Bolo to tu už toľkokrát, až to začína byť nudné. Ďalšie dve rasy sú nepomerne zaujímavejšie.
|
|
|
Základný princíp je síce totožný, ťažba dreva, zlata, diamantov a výstavba, ale je tu mnoho nevšedných inovácií. Napríklad BARBARI zvyšujú populačný limit chovom boronov. Sú to zvieratá, nie však podobné baranom, ale skôr bizónom. Okrem spomínanej prvotnej funkcie dokážu útočiť na nepriateľov. Dokonca na nich jazdia lovci-orkovia, ktorí vrhajú na súpera smrtiaci bumerang. Bojovník so sekerou môže odložiť zbraň v zbrojnici a byť použitý ako bežný robotník. V prípade potreby si znovu vyzdvihne výzbroj a môže bojovať.
Aj PADLÍ majú svoje výnimočné možnosti. Táto rasa je v podstate spolok inteligentných mutantov, väčšinou na báze hmyzu. Budovy stavajú na špeciálnom podklade a na výstavbu používajú takzvaných vyvolávačov. Hoci toto je jediná činnosť, ktorú vyvolávači dokážu, majú veľký význam pri množení populácie. Po nadobudnutí ovládacej formy sa znehybnia a umožnia zvyšovanie ďalších prírastkov. V prípade potreby sa vrátia do pôvodného stavu, ale stratí sa aj ich pozitívny vplyv. Takýchto nenápadných, ale určite povšimnutia hodných noviniek, tu nájdete podstatne viac.
Priebeh expanzie a boja je notoricky známy. Rozširovanie základní a zvýšená ťažba surovín, potom boj a vyhladenie nepriateľa kúzlami, pozemnými a vzdušnými jednotkami. Tak ako je dej hry obdobou Pána prsteňov, rozčlenenie bojujúcich strán a mnohé jednotky mi výrazne pripomínali hru Warcraft III. Napríklad pôvabná Dryáda, do ktorej som sa takmer zaľúbil, má ochranné kúzla a vyvoláva lesného medveďa. V spomínanom Warcraft je Druid, čo má podporné čary a nadobúda medvediu formu. Žeby podobnosť čisto náhodná? Nemyslím.
Za zmienku stojí, že boje sa odohrávajú aj v podzemí, kam sa postavy dostávajú určenými vstupmi. Povrch sa dá podľa potreby prepínať z jedného terénu do druhého. Bojujúce jednotky získavajú skúsenosti a náležité bonusy. Niekedy objavia špeciálne predmety, ktoré sa neskôr dajú využiť, najčastejšie sú to liečivé odvary. Zobrazia sa v hornej časti obrazovky a hráč ich môže podľa potreby použiť na vybranú jednotku. Bojovníci sa dajú zgrupovať do väčších skupín, čo tiež nie je nič nové, ale tieto menšie celky sa môžu zoskupiť do ďalších superskupín. To môže byť praktické pri zabezpečení obrany skromnejšími armádami a následnom veľkom útoku v plnej bojovej sile.
|
|
|
Okrem rozsiahlej kampane ponúka titul možnosť hrať voľnú hru, kde si hráč zvolí počítačového protivníka a ľubovoľnú mapu. Dôležitou súčasťou je hra pre viacerých hráčov. Opäť s možnosťou využiť počítačového súpera. K dispozícii je niekoľko desiatok slušne navrhnutých máp. Zaujímavou možnosťou pre jedného alebo dvoch hráčov je možnosť hrať šachovú partiu s figúrkami, ktoré predstavujú jednotky všetkých troch rás. Bohužiaľ pri šachu proti AI sa objavujú výrazné technické chyby. Napríklad, keď som uhral šachovú remízu, počítač nevedel, čo má robiť a nedokázal rozumným spôsobom ukončiť hru. A takýchto nedostatkov som objavil niekoľko. V každom prípade, snaha bola.
Súčasťou Armies of Exigo je aj editor, takže hráč má možnosť vytvárať vlastné scenáre. Určite poteší možnosť realizovať sa a hrať v zrozumiteľnej češtine. Tentoraz sa o preklad nepričinila žiadna lokálna firma, ale priamo autori, ktorí zaradili túto reč do skupiny alternatívnych jazykov použiteľných na hru. Určite to poteší.
Grafika je slušná a je nepochybne plusom celej hry. Dobre spracované prostredie a jednotky nemajú výrazné nedostatky a portréty zobrazené po aktivovaní jednotky, sú naozaj roztomilé a čarovné. Zvlášť elfky sú skutočne rozkošné. Kampaň je doplnená veľmi pôsobivými filmovými sekvenciami opäť v štýle firmy Blizzard. Hudba je príjemná, zvuky dostačujúce. Aj keď autori udávajú ako minimum CPU 1,5 Ghz, 384 MB Ram a grafickú kartu minimálne Radeon 8500 alebo GF3, predpokladám, že skutočné nároky sú podstatne nižšie a skromnejšie.
|
|
|
Splnila hra Armies of Exigo všetky očakávania? Obávam sa, že nie. Titul sa prezentuje peknou grafikou a výbornými filmovými sekvenciami, ale hre chýba nejaká výrazná inovácia. Hoci drobných originálnych doplnkov je mnoho a hra je nepochybne zábavná, je to len opakovanie nespočetne krát použitých herných princípov. Chcelo by to nejaký významný oživujúci prvok, ktorý by z herne priemernej veci urobil absolútnu jednotku. Tak, ako sa to podarilo skvelej hre LOTR: Battle for Middle-Earth. Hoci Armies of Exigo nie je tým, čo by mohlo byť, stojí za vyskúšanie a v konkurencii obstojí so cťou.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: EA / sevenM / Black Hole Games Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|