HEARTS OF IRON 2 |
HEARTS OF IRON 2 |
Vojna a hlavne obdobie druhej svetovej vojny je bežnou súčasťou mnohých stratégií. Obvykle sa jedná o hry, kde hráč prevezme kontrolu armády na bojisku a pokúša sa prelomiť nepriateľské línie. Hearts of Iron 2 sa na druhú svetovú vojnu pozerá z celoplošného hľadiska a prináša odlišný pohľad a aj herný zážitok, ako konkurenčné tituly. Svojim spôsobom je tento titul jedinečný, ale či je aj dostatočne zábavný, je otázne. Podrobnejšia analýza ukáže, aká je pravda.
Celý projekt sa vlastne skladá z niekoľkých zložiek. Pre úspešné zvládnutie hry je dôležité osvojiť si každú z týchto súčastí. Boj, produkcia, výskum a diplomacia, to všetko sa treba najprv naučiť a potom úspešne aplikovať v praxi. Zanedbať ktorúkoľvek zložku sa neoplatí, pretože počas vojnového ťaženia sa to skôr či neskôr vypomstí. Odporúčam absolvovať prehľadné výukové misie, v opačnom prípade pravdepodobne nezvládnete značne náročné spravovanie štátu a vojsk.
Celé ťaženie sa vlastne odohráva na svetovej mape, kde sú zvýraznené jednotlivé územia, vojská a základné údaje o provinciách. Podrobnejšie informácie a riadenie štátu prebieha pomocou tabuľkového systému, kde hráč volí rôzne alternatívy, aby zabezpečil politický, hospodársky a vojenský rast. Všetky procesy prebiehajú v reálnom čase. Hráč má možnosť kedykoľvek pozastaviť priebeh hry a pritom zabezpečiť ďalší priebeh produkcie, výskumu či bojov. To je veľmi užitočné, pretože celková situácia je často neprehľadná a takto získa hráč dostatočný priestor na zorientovanie.
|
|
|
Boje v Hearts of Iron 2 sú veľmi frekventované, napriek tomu skôr symbolické. Dôraz je kladený viac na získavanie nových jednotiek, ich preskupovanie a zásobovanie, ako na samotnú akciu. Jednotky sa zobrazujú na mape vo forme symbolov a jednoduchých figúrok. Po kliknutí na tieto označenia, sa v ľavej časti obrazovky zobrazí prehľad o stave vojska. Zaradenie, sila, obranyschopnosť a organizácia, alebo ak chcete morálka určujúca efektívnosť v nasledujúcom boji. Nad zoznamom divízií je portrét veliteľa, ktorý komanduje všetky zobrazené jednotky. Velitelia získavajú skúsenosti a prinášajú bonusy pre svoje mužstvo. Je možné udeliť im vyššiu hodnosť a tým zlepšiť ich efektívnosť, predovšetkým pri vedení väčších vojenských celkov. V prípade nespokojnosti sa dajú okamžite nahradiť iným dôstojníkom, podľa uváženia hráča.
Po kontakte s nepriateľskými jednotkami nasleduje boj, ktorý je možné len nepriamo ovplyvniť. Hráč presunie na miesto potýčky jednotky z okolia a očakáva počítačom generovaný výsledok. Po víťazstve získava konfliktnú oblasť, pri prehre sa jednotky stiahnu na bezpečné územie. V prípade, že hráč vyvolá útok, okrem určenia bojujúcich jednotiek usmerňuje taktiku a koordinuje postup. To znamená, určí hlavný bojujúci prúd, podporné sily, ktoré dopĺňajú hlavný útok, prípadne stanový presný čas a dátum ofenzívy. Pri presune vojsk loďou, alebo lietadlom treba rozdeliť posádku a koordinovať výsadok a vyloďovanie. Jednotkám je možné priraďovať misie, ktoré predstavujú plánované akcie, ako napr. opakované nálety nad danou oblasťou, alebo zabezpečenie územia podľa stanovených kritérií.
Nové jednotky sa získavajú za suroviny a zdroje, ktoré sa produkujú a upravujú v továrňach. Tie sa vyskytujú v každej oblasti a budujú sa podľa pokynov hráča. V tabuľke produkcie potom hráč volí zameranie požadovaného vojska (pozemné, vzdušné, letecké) a konkrétne jednotky, o ktoré má záujem. Je možné určiť väčšie množstvo požiadaviek a potom stanoviť postupnosť realizácie, podľa dôležitosti. Na tomto mieste sa koordinujú aj zásobovacie konvoje a určujú priority hráčom kontrolovaného štátu, tzn. do akej miery je uprednostňovaná výroba nových jednotiek, produkcia surovín, vývoj a zásobovanie.
|
|
|
Prístup k novým technológiám a jednotkám sa získava prostredníctvom výskumu. Najprv treba určiť vývojové tímy. Môže ich byť až päť súčasne. Sú na rôznej úrovni a majú výhody pri bádaní v niektorých odvetviach. Tieto faktory ovplyvňujú úspešnosť vývoja a preto treba vyberať s rozvahou. Nasleduje voľba oblasti a potom priamo technológie. Je možné vylepšovať pešie, letecké, vzdušné jednotky a ich funkcie, vynájsť nové brnenie alebo sa zamerať na výskum tajných zbraní. Každý tím môže pracovať na inom projekte. Novinky sa získavajú postupne, v istom logickom slede. Nie je možné získať všetky vylepšenia, orientácia na výskum v jednej oblasti obmedzí výskum v inej. Presná voľba je na pleciach hráča.
Napokon je tu diplomacia. Hráč má k dispozícii nielen prehľad o vlastnom štáte, ale aj základné údaje o ďalších mocnostiach. Určuje politické a spoločenské priority vo svojej veľmoci, ako je príklon k ľavicovej či pravicovej politike, podpora alebo zamedzovanie voľného trhu a pod. Uvedené skutočnosti je možné meniť, podľa toho, či je ich aplikácia výhodná, alebo spôsobuje vnútorné konflikty a problémy s inými štátmi. Nechýba tu tabuľka s vládnymi ministrami. Tí prinášajú určité zvýhodnenia v priradenej oblasti. Podľa potreby môžu byť nahradení vhodnejšími kandidátmi.
Ostatné svetové štáty sú zoradené podľa vojnového zaradenia, alebo polohy na kontinentoch. Bolo nepríjemné vidieť pri vojnovom ťažení v r.1939 v sekcii nacistov, po boku Nemecka slovenský štát... Hráč môže zasielať ostatným mocnostiam výzvy, požiadavky a diplomatické návrhy. Ich obsah a funkcia závisí od politiky a celkového vzťahu, aký má krajina k danému štátu. Je jasné, že vzťahy so znepriatelenou krajinou nebudú ružové a obmedzia sa len na minimálnu diplomaciu. Naopak spriatelené krajiny skôr umožnia prechod vojsk cez ich územie a ochotne akceptujú obchodné návrhy.
|
|
|
Hra obsahuje aj multiplayer, čo je pri takomto type hry trochu prekvapujúce. Hráči majú možnosť spoločne ovládať vybraný národ a určovať jeho ďalšiu stratégiu. K dispozícii je hra po lokálnej sieti, ale aj na internete. Zaoberať sa grafickým spracovaním v tomto prípade asi nemá veľký význam. Hra je v podstate statická, tvorená len svetovou mapou a množstvom tabuliek. Technický dizajn čiastočne oživujú fotografie dobových osobností, technológií a vojenských jednotiek. V pozadí znie sympatická hudba, ktorá oživuje trochu kŕčovitú atmosféru hry. Predpokladám, že na tento titul bohato postačí 800MHz procesor, 128 MB RAM a bežná grafická karta.
Hearts of Iron 2 je stratégia so širokými taktickými možnosťami. Prezentuje sa prepracovaným historickým, politickým a technologickým vývojom spoločnosti v období druhej svetovej vojny. Nanešťastie je to na úkor celkovej hrateľnosti a titul sa stáva dosť zložitou záležitosťou. V podstate sa jedná o akýsi vojnový manažment a nie o klasickú vojnovú hru. Určite to nie je zlý titul, ale svojim poňatím značne neatraktívny pre väčšinu bežných počítačových hráčov. Hardcore stratégovia a nadšenci druhej svetovej vojny si to určite užijú plnými dúškami.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: KOCH Media / Paradox Entertainment Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|