METAL GEAR SOLID 3: SNAKE EATER |
METAL GEAR SOLID 3: SNAKE EATER |
Máte radi hady? Myslím teraz tie biologické. Stačí si zájsť do lesa alebo na slnkom vyhriatu lúku a dozaista na jedného z nich natrafíte. Tieto tvory sa však veľkej obľube u radov populácie netešia, aj keď vraj majú delikátne mäsko a vykonávajú viacero pre ľudstvo prospešných činností (napr. pojedanie hlodavcov). Asi sa teraz čudujete, prečo vás tu otravujem lekciami z biológie resp. zoológie. Tento úvod je ale zámerný. Existuje totiž ešte druhá skupina ľudí, ktorí naopak hada zbožňujú. Tento had je však unikátny a aj keď existuje len vo virtuálnom priestore, predstavuje vrchol vo svojom odbore. Solid Snake, ako sa tento novodobý plaz volá, je totiž hrdinom megaúspešnej série Metal Gear Solid, ktorá je právom vyhlasovaná za kráľa špionážnych akcií. A dnes je ten deň. Deň, kedy dosiahol nový Metal Gear Solid naše brehy a my sme sa samozrejme na neho dobre pripravili. Prosím, predveďte Snake Eatera!
Ako najdôležitejšiu súčasť MGS považujem rozhodne príbeh, a preto si ho rozpytváme ako prvý. Po udalostiach v Shadow Moses a na Big Shell sa rozhodli autori objasniť v MGS: Snake Eater samotný začiatok existencie Fox Houndu a Metal Gearov a tak sa v hre ocitáme v období studenej vojny, v rokoch šesťdesiatych, krátko po úspešnom atentáte na prezidenta US, J.F.K. Ak ste teda očakávali objasnenie pôvodu Patriotov, či nebodaj ich dolapenie Ocelotom (alebo duom Snake a Otacon), potom máte skrátka smolu a musíte si na konečné rozuzlenie ešte nejaký ten piatok počkať. Čo je ale isté, je to, že tretí diel MGS opäť prichádza s perfektnou dejovou líniou, kde o prekvapivé zvraty rozhodne nebude núdza.
|
|
|
Celý nadnárodný spor, ktorý môže prerásť až do ďalšieho vojnového konfliktu, začína v okamihu, kedy je z Ameriky unesený geniálny vedec na zbrane, Dr. Sokolov. Samozrejme že v tom majú prsty rusi, a tak je do boja vyslaný nový prísne tajný experiment, určený len na tie najdelikátnejšie úlohy – Jack alias Snake. Jeho výsadok na ruskom území prebehne bez väčších komplikácií a tak sa Snake vydáva po stopách vedca, ktorý je väznený kdesi v hlbinách tamojšieho lesa. Jeho skúsenosti nadobudnuté v tréningu mu však výdatne pomáhajú a tak je objavenie polohy Sokolova len otázkou niekoľkých hodín. Po samotnom stretnutí týchto dvoch identít sa však na povrch dostáva desivé tajomstvo. Tím ruských vedcov vedených samotným Sokolovom totiž skonštruoval v tajnom ruskom laboratóriu nový typ tanku, schopného odpáliť atómovú hlavicu z akéhokoľvek miesta na svete. Táto zbraň, tento Metal Gear, má tak poslúžiť ako donucovací prostriedok v rukách novej ruskej armádnej skupiny GRU, vedenej elektrizujúcim Generálom Volginom.
Aby sa situácia ešte viac vyhrotila, dlhoročná Snakeova učiteľka a trénerka The Boss sa pridáva na stranu Volgina, darujúc mu dvojicu ultramalých atómových hlavíc, schopných vyhladiť akékoľvek menšie mesto behom jednej sekundy. Volgin samozrejme dar prijíma a hneď aj jednu atómovú pumu otestuje. Tento sled udalostí pritom jasne ukazuje na útok zo strany Ameriky, takže CIA nezaháľa a krátko po neúspešnej záchrane Dr. Sokolova spúšťa novú akciu, s krycím názvom Snake Eater, ktorej cieľom je jednak eliminácia atómového tanku Shagohad, ale taktiež aj poprava zradkyne The Boss spolu s jej legendárnou skupinou The Cobras, tvorenou bojovníkmi so špeciálnymi schopnosťami (niečo ako grupa okolo Lady Fortune z MGS: Sons of Liberty).
Snake sa teda opäť vrhá do nehostinného prostredia ruských lesov, pričom aj tentokrát sa stretne s dobre známym Ocelotom a ani tentoraz nebude na bojisku sám a spoločnosť mu bude robiť atraktívna špiónka EVA. Viac už vyzrádzať nebudem (aj tak som toho vykecal už dosť), pretože by som vás okradol o všetky tie dejové zvraty, iba dodám, že príbeh je oproti MGS 2 menej komplikovaný, takže po dohraní hry už budete mať viac menej jasno, kto, s kým, kde a prečo a nebudete si musieť tak prehrievať mozogové závity, ako to bolo u predchodcu.
Príbehová linka je teda najdôležitejšiu súčasťou série MGS a aby vyznela vierohodne, na to je zapotreba perfektných dialógov a predovšetkým špičkových ingame cut-scén. Séria MGS bola odjakživa známa svojimi prepracovanými animačkami a dialógmi, a nie je tomu inak ani u Snake Eatera. Oproti predchádzajúcemu dielu mierne ubudli dialógy v comunication menu (často kritizované za svoju dĺžku), ale tento deficit autori vyrovnali pridaním väčšieho množstva už spomínaných filmečkov. A tie sú jednoducho božské! Nielenže sú plné holywoodskej akcie, kde o rôzne súboje telo na telo či slow-motion efekty nie je núdza, ale z hľadiska réžie a kamery sú tak majstrovsky zvládnuté, že aj hociktorý americký film im môže závidieť. Teda či už to bude súboj medzi The Boss a Snakom alebo záverečná naháňačka, každé in-game video vás kompletne odrovná a vždy po ich zhliadnutí budete musieť svoju čeľusť zdvíhať z poriadnej hĺbky.
Osobne som sa pristihol, ako so Snakom čistím jednotlivé sekcie lesa len kôli tomu, aby som sa dočkal nového a ešte úžasnejšieho videa. Rukou v ruke spolu s cut-scénami idú aj spomínané dialógy, ktoré su taktiež spísané na jednotku a popri vážne pojatých konverzáciách sa tu a tam stretnete aj s inteligentným humorom, ktorý niektoré obvzlášť napäté situácie príjemne odľahčí. Z chuti som sa napríklad zasmial pri rozhovore Snakea so Sigintom, špecialistom na zbrane, ktorí spolu rozoberali rýchlopalnú zbraň Patriot, ktorú má v držbe samotná The Boss. Po druhom rozohraní hry totiž tú istú zbraň dostane do vienka aj Snake (ako bonus), takže Sigint si neodpustí otázku, ako k tej hračke Snake vlastne prišiel. Podobne som sa pousmial aj pri rozoberaní nového typu ruského vrtuľníku, kde sa Sigint, Snake a šéf operácie Mj. Zero dohodnú, že ho budú volať Hind. Celkovo musím teda konštatovať, že autori opäť prekonali sami seba a prezentácia výborného príbehu tak dosahuje úroveň filmového zážitku (a niekedy ho aj dokonca prekonáva).
|
|
|
Samotné herné mechanizmy však ostali takmer nezmenené, akurát niektoré aspekty boli upravené tak, aby odzrkadľovali dobu, v ktorej sa hra odohráva. Väčšina fanúšikov predchádzajúcich dielov bude dozaista mierne rozhorčená neprítomnosťou radaru, ktorý bol doteraz neoceniteľným pomocníkom. Holt, doba v ktorej sa hra odohráva, si vybrala svoju daň a tak sa pre tentokrát budete musieť uspokojiť len s náhradnými detektormi ako sú sonar, detektor pohybu a AP senzor. Nevýhodou týchto pozičných hračiek je fakt, že okrem AP senzora ostatné z nich detekujú aj iné živé formy než človečinu, teda sústavne podávajú zavádzajúce informácie. Až strategickým prepínaním medzi všetkými pozičnými systémami je možné docieliť požadovanú presnosť a tým aj odhalenie polohy nepriateľa. To, že všetky tieto „gadgets“ vyžadujú energiu snáď ani nemusím hovoriť, iba dodám, že batérie, ktoré ju sprostredkúvajú, sa časom dobíjajú a teda nemusíte vkuse hľadať najbližší stánok za účelom kúpy nových.
Okrem vyššie spomínaných pomôcok sa počas hry dostanú k slovu aj vecičky, ako nočné a termo videnie, ďalekohľad či duo smrteľná a oživovacia pilula. Omnoho zaujímavejší je však výber zbraní, ktorý ponúka pestrý výber dobového arzenálu a na potulkách lesom sa vám bude náramne hodiť. Od rambovského noža, cez pištolky s tlmičom a útočné pušky, až po lahôdky typu RPG či sniperka SVD Dragunov, všetky menované zbrane nespočetkrát otestujete na tamojšej faune a flóre. A tu sa konečne dostávam k viacerým novinkám, ktoré rozhodne pridávajú na atmosfére a celkovej atraktívnosti hry.
Snake má totiž po novom okrem zdravotnej lišty aj stamina teplomer, ktorý mu časom a s vykonanými úkonmi rýchlo klesá. Jeho pokles pritom nie je len tak bez odozvy, ale očividne sa prejaví na rýchlosti pohybu a presnosti streľby. Na to, aby táto lišta ostala v maximálnych hodnotách, musí náš hrdina v pravidelných intervaloch prijímať potravu. Tú získava jednak z balíčkov v rôznych budovách, ale hlavne zabíjaním lesnej zveri. Tá predstavuje široké spektrum chutí, od delikátneho hada Pythóna, cez štandardne chutného krokodíla až po otrávené a vyložene nechutné veci, ako netopier či sup. S otravou žalúdka prichádza ďalšia novinka – liečenie. Snake je totiž predsa len človek, z mäsa a kostí, a tak nejaká ta rezná či tržná rana, prípadne zlomenina sa mu sem tam prihodí.
Všetky tieto zranenia však dokážete jednoducho odstrániť, a to cez menu Cure, v ktorom máte detailný prehľad o Snakovej diagnóze a teda môžete aj rýchlo konať. Každé zranenie je pritom detailne popísané, s návodom na liečbu, takže nemusíte bezhlavo skúšať všetky možné medikamenty, ktoré máte so sebou. Ďalšou a niemenej dôležitou novinkou je kamufláž. Keďže les ponúka predsa len menej možností na účinné krytie sa, autori prišli s touto novinkou, ktorá rapídne zvyšuje vaše šance na prežitie. Snake má totiž vo výbave niekoľko sád kamufláže, pričom ďalšie kúsky sa nachádzajú na rôznych miestach v hre. Vhodnou kombináciou tvárovej masky a oblečenia môže docieliť to, že si ho protivník nevšimne ani keď budú od seba vzdialení doslova centimetre. Aby bola kamufláž ešte účinnejšia, v lesoch sa nachádzajú husté trávnaté porasty, v ktorých vaša postava (samozrejme keď leží) doslova zmizne z očí.
Tieto miesta sa pritom dajú účinne využívať na novú sadu pohybov, tu nazvanú CQC (Close Quarters Combat). Ak Snakea vyzbrojíte CQC označenými zbraňami, dokáže pri nepozorovanom priblíženi sa k nepriateľovi vykonať pár nehlučných hmatov a tým obeť buď uškrtiť, použiť ako živý štít, alebo vypočúvať. V súvislosti s pohybmi však musím dodať, že mi občas vadil FPS pohľad, do ktorého sa hra väčšinou prepne, keď ste v polohe ležmo a bráni vám tak v potrebnom rozhľade, ktorý je nevyhnutnosťou v prípade, že hráte hru formou stealth. Samotní nepriatelia dostali v novom diely do vienka opäť o čosi lepšiu AI, takže už nepatrolujú len po dopredu vytýčených trasách, ale v prípade poplachu resp. zbadania niečoho podozrivého, idú inkriminované miesto ihneď skontrolovať a ak ste si mysleli, že sú totálny ignoranti, tak ste sa mýlili, pretože v prípade nájdenia kolegu v bezvládnom stave, povolávajú ihneď posily a to už potom máte veľký problém. Samotnú kapitolu by si však zaslúžili bossovia, ktorých je pomerne dosť a každý z nich predstavuje ozajstnú výzvu.
|
|
|
Superlatívmi samozrejme nešetrím ani na technickú stránku hry, ktorá dokázala vyžmýkať z konzoly PS2 totálne maximum. Prostredia, v ktorých sa pohybujete sú neuveriteľne detailné, trávička sa vo vánku kymáca sem a tam, občas vám skríži cestu divina, no skrátka dokonalá imitácia reálneho lesa. Samotné modely postav sú taktiež špičkové a s kľudom Angličana schovajú do vrecka aj väčšinu hrdinov súčasných PC titulov. O animáciach už ani nemá zmysel diskutovať, pretože podobné pohyby môžete zhliadnuť v hociktorom súčasnom filmovom trháku. Podobný vysoký štandard si drží aj dabing, hudba a zvuky. Hudobný doprovod je opäť holywoodskeho formátu a výborne dotvára už aj tak špičkovú atmosféru. Nakoniec som si ale nechal jedno ale. Ovládanie je predsa len komplikované a ak napríklad chcete účinne vystreliť zo samopalu, budete musieť stlačiť kombináciu hneď troch čudlíkov, čo ma od ergonómie poriadne ďaleko. V konečnom výsledku je však tento nedostatok len malou pehou na výsledku, ktorý je skutočne dychberúci.
Serióznu hadiu kampaň odľahčuje humorný herný mód Snake vs Monkey, kde sa Snake postaví opiciam z hernej série Ape Escape a množstvo bonusov, ktoré obsahuje európska verzia hry. Pribudli víťazné dizajny maskáčov z kampane kamufláž, nové make-upy na tvár v podobe vlajok štátov, Demo Theatre na prehranie všetkých animácií a pre hard-core hráčov je pripravená obtiažnosť European Extreme a mód Duel Mode, v ktorom sa môžu postaviť hociktorému bossovi.
Ako sa dalo očakávať, pokračovanie Metal Gear Solid vôbec nesklamalo a prináša nám minimálne takú výbornú zábavu, ako jeho predchodcovia. Úžasný príbeh spolu s perfektnou hrateľnosťou a atmosférou vás priková k telke na poriadne dlhú dobu a verte mi, že po prvom dohraní si hru s chuťou prejdete ešte raz, 2x,10x… a rozhodne vám to odporúčam, pretože taký herný zážitok sa nenaskytne každý deň.
RECENZIE HRÁČOV |
9.8
IFRIT
6.5.2006
Táto hra sa nesie v štýle stealth akcie, to v preklade znamená že budete musieť pri hraní použiť aj ...prečítať celé
|
9.8
TIDUS
30.11.2005
Hru MGS som hraval,este ako male decko.Nie,zeby som nim teraz nebol,ale bolo to v casoch,ked som hra...prečítať celé
|
9.5
PRO_GAMER
6.8.2005
Film a hra sú dve najdôležitejšie zložky, ktoré prakticky hýbu kultúrnym svetom. Zatiaľ čo film však...prečítať celé
|
9.8
PATRICK00
24.4.2005
Keď mám pravdu povedať, o histórii Metal Gearu toho veľa neviem. Vlastne o tom neviem nič. Donedávna...prečítať celé
|
9.7
ELSI
21.4.2005
I keď Bigboss napísal skvelú recenziu, tak som si nevedel pomôcť a prinášam svoj pohľad na hru......prečítať celé
|
9.8
BIGBOSS
11.4.2005
Pri vyslovení slova "METAL GEAR SOLID" (teda troch slov) si každý vybaví niečo iné. Konzolistom to z...prečítať celé
|
PS2
Vývoj: Konami / KCEJ Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|