EVIL DEAD: REGENERATION |
EVIL DEAD: REGENERATION |
Tak dni sa nám postupne krátia, zima (a vtáčia chrípka) sú za dverami. Najlepší čas sadnúť si za počítadlo a zahrať nejakú gamesku. Tento krát sa do mojich pokrivených rúk dostal survival horor, ktorého meno pamätníci B-čkových hororov určite majú vrytý motorovou pílou do pamäti. Evil Dead je názov tohto skvostu a jeho kvalitu dokazuje aj fakt, že je predlohou už štvrtého pokračovania hry (na PC len druhé pokračovanie). Vývoja sa chopilo štúdio Cranky Pants pod taktovkou THQ. Predchádzajúci Evil Dead: Hail to the King im síce veľmi nevyšiel, ale možno je to tentoraz inak.
I never believed in ghosts
Hra sa pohráva s alternatívnym koncom filmu Evil Dead 2: Dead by Dawn, kedy sa Ash (tak sa volá hlavný hrdina) cez otvorenú dimenzionálnu bránu dostáva do minulosti. Hra ale pokračuje v našej dimenzii (v blázinci) a tak má s filmom spoločný len úvodný level v chatke v horách. Ak ste to ešte nepostrehli z okolitých obrázkov, tak sa jedná o typický survival horor, ako napr. Resident Evil, Silent Hill alebo Tomb Raider (sorry, ale posledné časti sú fakt horor) s tým, že obsahuje minimum logických úloh a prekážok. A to že sa tu nachádzajú úlohy typu prepnúť páku, stlačiť gombík, za logickú a ani za prekážku nepovažujem. Ash sa teda ocitol v blázinci a ani v najmenšom netuší, čo s jeho knihou (kniha mŕtvych) zamýšľa šialený doktor a riaditeľ tohto ehm... sanatória. Do všetkého sa zamieša právnička, ktorá sa snaží nášho hrdinu pochopiť a pomôcť mu, nepodarený experiment a tak trochu divne sa správajúci ošetrovatelia s penou u huby. Naštartujte píly!
Dobrý, zlý ......
|
....a škaredý
|
348,349,350 zubov. Ok, môžte mi ju zabaliť.
|
Hail to the king
Áno, píla je to o čo tu beží. Ash totiž o pravú ruku prišiel a miesto nej má namontovanú motorovú pílu. Okrem nej má k dispozícii ešte plameňomet, harpúnu a ku konci hry aj silnejšiu verziu motorovej píly. S harpúnou si užijete najviac zábavy. Stačí len zamerať, vystreliť, pritiahnuť a rozštvrtiť. K dispozícii sú aj palné zbrane, ako pištoľ, obligátna brokovnica a trubkový raketomet. Trocha malý arzenál, ale plne postačujúci. V survival hororoch býva nepísaným pravidlom, že nábojov do zbraní je väčšinou málo a treba vážiť každú strelu. Nie však v ED. Autori totiž náboje vypustili úplne. Ash teda v trenírkach nosí asi dve tony výbušnín a kovu. Trochu škoda. Hra mohla pri nedostatku nábojov/benzínu dostať iný rozmer a bolo by treba uvažovať, čo na koho použiť. Nepriatelia sa však nedajú zabiť len niekoľkými ranami zo zbrane, ale treba ich doraziť špeciálnym úderom na záver, pri ktorom efektne odletujú končatiny a hlavy. Niekedy je to taký frmol, že ani nestíhate jedného doraziť a už sa na vás rútia dvaja ďalší.
Groovy
Ako terče vám budú podskakovať rôzni nemŕtvi a mŕtvi. Väčšinou na vás stoja rady ako na knihu Nory Mojsejovej (čiže tak traja či štyria). Tuhšie zombie dávajú zabrať a občas treba byť rýchlejší ako hrušky s mliekom. Celkovo som narátal asi tak osem typov nepriateľov plus závereční bossovia, ktorí strážia dimenzionálne brány a na každého platí iná taktika. Sú vcelku rozmanití a treba kombinovať rôzne zbrane a Sama (hneď vysvetlím), aby ste ich porazili. Pri nedostatku zdravia sa dajú rozbíjať debničky, kde je občas nejaké schované. Keďže postupne prituhujú aj príšery, zbiera Ash z mŕtvych okrem zdravia aj nejaké žlté guličky (asi duše), ktoré nabíjajú špeciálny rage mód. Ash sa tak na pár chvíľ dokáže premeniť na zlého Asha a rozsievať tak smrť ešte "Rýchlejšie a kvalitnejšie™". Tento mód sa ale míňa rýchlejšie ako značkové krabicové víno u občanov bez stáleho bydliska a treba sa zasa spoliehať na silu „motorovej“. Občas narazíte aj na špeciálne podstavce, kde sa dá zvýšiť hladina zdravia a rage módu.
Jednotlivé úrovne sú koncipované obdobe ako v iných podobne zameraných hrách. Čiže čakajte obligátny cintorín, katakomby, baňu a bažiny. Okrem toho je tu level v chatke, meste, blázinci, lese, prístavnom doku a v inej dimenzii. Plus asi štyri samostatné úrovne s bossmi. Proste tak akurát, než sa začnete nudiť v jednom prostredí.
That’s what u get when messing with the king
Aby ste počas hry neboli sami, prichádza na pomoc malý Sami. Profesor Karnbi vám na pomoc proti zlu pridelí malého pomocníka Sama. Všetko by bolo v poriadku, keby nebol Sam tak trochu mŕtvy a tak ho budete používať na tie najšpinavšie práce. Zavadzia niekde debna dynamitu? Ostreľujú vás nepriatelia slizom zo striech? Potrebujete len tak z chuti niekoho zabiť? Sam vždy dobre poslúži. Uvediem príklad priamo z hry. Prídete k oceľovej bráne a jediná cesta sa zdá byť cez ventilačnú šachtu nad bránou. Tak ako obvykle Sama nakopnete do zadku a dúfate, že bránu z druhej strany otvorí. Na druhej strane však nie je žiadna kľučka a Sam sa navyše sťažuje, že vnútri to nejako divne zapácha. Po bližšom preskúmaní zistíte, že je to pravdepodobne nejaký druh výbušného plynu. Sam sa začne nervózne obzerať. Chcelo by to niečo zapáliť a kopnúť dovnútra! Sam ešte viac znervóznie. No a keď o chvíľu na to nájdete plameňomet, je Samovi všetko jasné. Je zapálený, odpálený a mŕtvy. Už zase mŕtvy. Môžete ho zabiť koľko krát chcete, ale vždy sa verne vráti naspäť. Sam má vôbec smolu, keď vám pomáha.
Nenormálne náročné kombo
|
Nie, to vzadu nie je Bruce Lee
|
Operácia sa podarila, len pacient zomrel
|
Na špeciálnych spotoch sa dá Ash prepnúť na Sama a dostane sa tam, kam by sa Ash nespratal. Otvorí dvere, potiahne páku, pustí ventiláciu v zamorenej bani, alebo vie zozadu skočiť na krk veľkým obludám a kočírovať ich. Pritom samozrejme zašľapuje svojich nemŕtvych spolubojovníkov a pomáha tak proti presile. Nakoniec Sam po vykonaní svojej psej povinnosti pre Asha aj tak skončí nejakou tragickou smrťou. Rozmelie ho ventilátor, spadne naňho hák, uškvarí elektrina alebo Ash. Jeho primárnou úlohou je ale zatváranie dimenzionálnych brán, ktoré otvoril posadnutý doktor. Vtipný je moment, keď zatvára jednu z takýchto brán a pri inkantácii si miesto posledného slova zívne (ak si pamätáte, tak niečo podobné spravil aj Ash v Army of Darkness). Miesto toho, aby sa brána zatvorila, začne pohlcovať všetko okolo. V každom druhom leveli sa nachádza strážca brány (nie boss), ktorý vás pustí len vtedy, ak mu prinesiete tri duše. Tieto duše vie absorbovať len Sam a počas transportu späť ku strážcovi ho treba s Ashom ochraňovať. V hre sa teda tento moment objavuje veľa krát a mierne zmenenie úloh by nebolo na škodu. Už pri druhom strážcovi začne byť zbieranie duší, neustála smrť krehkého Sama, opätovné zozbieranie duší z pôvodného miesta a spätný transport riadne otravný.
Time to get junior’s bottle
Sám režisér Sam Raimi držal ochrannú ruku nad týmto projektom ako supervising producer a na nahovorenie postáv si prizval svojich dvorných hercov Brucea Campbella (Ash) a Teda Raimiho (Sam). Nahovorenie je teda kvalitné a čo je dôležitejšie, je hlavne vtipné a zábavné. Slovné prestrelky medzi Ashom a Samom na niektorých miestach skrátka nemajú chybu. Hlavne scénka, kde Sam povie, že má Asha rád a ten mu to oplatí, ako inak zabitím. Hudba sa snaží pôsobiť tajomne a hororovo, a hrá len v niektorých miestach (chvalabohu). Väčšinou je mŕtvolné ticho. Hudobné vyjadrenie autora by som prirovnal najlepšie k dvanásť sekundovému prdu o troch oktávach. Autor sa síce snažil, ako mohol, ale vyšiel mu z toho pekný exkrement. Aspoň, že sa zvuky podarili. Smiech s mumlaním mŕtvych sú strašidelné a hrozné (v dobrom slova zmysle).
Technické prevedenie je samozrejme výborné, teda ak by sme boli v roku 2001. Dnešným počítadlám „rúluje“ už trocha iná grafika. Port z konzol sa proste nezaprie, ale na druhej strane to pôjde dobre aj na staršom hardvéri. Grafika sa dá označiť ako dostačujúca a nejaký ten vyskakujúci polygón alebo kockatý strom môžeme ignorovať. Trocha problém je, že na niektorých miestach sa dá prepadnúť cez textúru do vzduchoprázdna a treba začať hrať od posledného sejvu (že by umelé zdvihnutie hernej doby?). Stalo sa mi to však len asi dvakrát počas celej hry a save pointy nie sú zase až tak ďaleko od seba. ED používa fyziku Havok aj keď ju používa asi len na 50%. Keď už rýpem... hra sa odmietala spustiť v rozlíšení vyššom ako 800x600 a keď sa aj zadarilo, tak šla len v rohu okna (stále 800x600) a zbytok čierny. Ale nevylučujem technické problémy na mojej strane.
Párty bulemikov
|
sééjf
|
Trojka vpravo hore kaz
|
Menšie výhrady by som mal aj k ovládaniu na klávesnici + myš. Niekedy by sa hodilo použiť aj palec na nohe, ale ak máte kvalitný gamepad s veľa tlačidlami a analogmi, tak ste za vodou. Na gamepade sa mi zase zdala neprimerane slabá spätná väzba (čo sa vyriešiť dalo) a hlavne nastavená nepresne a divne na rôzne akcie (čo už sa vyriešiť nedalo).
Aj keď sa zdá, že hra má dosť nedostatkov, vyhráva jednoznačne hrateľnosť a humor. Ash so Samom sú skvelá dvojka a veľmi dobre sa dopĺňajú. Zamrzí opakovanie niektorých úloh a slabšia technická stránka. Herná doba neprekročí v žiadnom prípade 10 hodín a hra samozrejme nemá multiplayer. Evil Dead: Regeneration je násilná hra a nie je určená pre deti. Krv tečie potokom tak, ako sa u hry podľa B-čkových hororov sluší a patrí. Ak ste fanúšikmi Evil Dead ako ja, tak si kľudne prirátajte ešte 10% k finálnemu verdiktu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS2 Xbox Vývoj: THQ / Crank Pants Games Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|