POLDA 5 |
POLDA 5 |
Najdlhšia herná séria v histórii českých hier nesie názov Polda. Po dlhé roky sme sa stretali so „sprostým“ policajtom Pankrácom a prežívali s ním nezabudnuteľné chvíle plné humoru. Polda má za sebou dlhoročnú tradíciu na poli adventúr a séria si za tie roky stihla získať na svoju stranu množstvo fanúšikov. Od posledného dielu – Polda 4 – ktorý priniesol niekoľko radikálnych zmien (prechod k 3D a vážnejšie pojatie príbehu), ubehli takmer tri roky. Tri roky naberal Pankrác síl, aby na naše bránice zaútočil práve teraz, v hre Polda 5.
Pankrác stojí pred ďalším zapeklitým prípadom, ktorý mu doslova pristál v balíku pred domom a zazvonil na zvonec. V priloženom liste ho žiada dlhonohá bruneta (Aspoň si to o nej Pankrác myslí.) o pomoc a žiada ho o stretnutie v presnom čase na určenom mieste, ktoré mu pomôže nájsť drahý prístroj, zjavne nepochádzajúci z Tajwanu. Je to skúška pred poriadnou úlohou. Nejaké hľadanie miesta stretnutia nemôže byť problém, nie?
Policajný teleport má mimoriadny tvar i sprievodný efekt.
|
Káva v hre odštartuje jednu mimoriadnu udalosť.
|
Pri obliehaní Tróje sa naklikáte medzi obrazovkami.
|
Na prvý pohľad určite nie, ale na druhý už zistíte, že Polda 5 nebude prechádzka ružovou záhradou s občasným svrbením mozgových závitov. Obtiažnosť nie je fatálna, ani nijako frustrujúca, narazíte však na občasné nelogickosti (Vytiahnuť pružinu z rúry, ktorú by ste normálne postavili a vypadla by sama, musíte s konárom z kríku.) a zbieranie predmetov až po zistení dodatočných informácií. Sem-tam sa prikloníte k „obľúbenej“ metóde pokus-omyl alebo začnete používať všetko na všetko. Problémy sú logického charakteru, vyžadujú však viacej pozornosti (ľahko môžete prehliadnuť interaktívne miesto (napr. zem na smetisku)), inak zostanete visieť nad zdanlivo neriešiteľným problémom dlhé hodiny (napr. prepichnutie prázdneho pohárika na soche). Takisto si treba dávať pozor na časté kombinovanie predmetov v inventári. Obtiažnosť možno opísať slovami: pochádza zo starej českej školy adventúr.
To, načo isto každý čaká, je odpoveď na otázku: „Je vybavený Polda 5 humorom?“ Pravda je taká, že áno i nie. Problémy s pochopením niektorých vtipov budú mať hlavne mladší hráči. Autori sa rozhodli piaty diel spraviť dospelejším a tak na každom kroku a v takmer každom rozhovore narazíte na sexuálne narážky. Polda nešetrí nikoho, ani nadriadených, ani staršie dámy, ani seba, dokonca ani bohov. Humor je na jednej strane odvážnejší, ale na druhej mu chýba vyššia úroveň. Veľká časť je opozeraná a ďalšia zaváňa až fekalizmom.
Humor vás bude sprevádzať od začiatku až do samotného konca hlavne v dialógoch, naplnených samými dvojzmyslami. Rozhovory majú v novom Poldovi cenu zlata. Dozvedáte sa z nich potrebné informácie a je dobré po vyriešení jedného problému venovať opätovnú pozornosť všetkým postavám. Nikdy neviete, čo vypadne z takej sekretárky, teda okrem obligátneho: „Ak budem potrebovať pichnúť...“ Dialógy nehodno podceňovať aj keď sú neuveriteľne plytké a najradšej by ste ich preskočili (za túto funkciu ďakujem autorom). Postrádajú hĺbku a vždy z nich bude vytŕčať, niekedy až silený, sexuálny náboj.
Sleduj a takto mu ufiknem p... ehm, hlavu.
|
Sexuálnej revolúcii po malom incidente neunikol ani počítač.
|
Psíček spí sladko po zásahu šípom zamilovaných.
|
Scenár Poldu 5 by rozhodne potreboval poriadne prepracovať a netýka sa to iba dialógov, ale samotného výberu prostredí a predovšetkým príbehu, ktorý vlastne ani príbehom nie je. Predstavuje akýsi zlepenec úloh naprieč časom, kedy sa Pankrác (hneď po vyriešení úvodného problému) dostáva na najväčšiu vesmírnu policajnú stanicu P.R.Č.A. (Policejní Rekonstrukce Časových Abnormalit). Cestovanie v čase je teda späť. Zmeníte kolobeh udalostí pri obliehaní Tróje, zabránite použitiu radikálneho vynálezu počas 1. svetovej vojny a nakoniec skončíte v starom Egypte. Úlohy v jednotlivých časových obdobiach sú ucelené a iba jemne na seba nadväzujú. Osobne ma sklamala absencia známych postáv – agentky Mucovej a profesora Santusova – ktoré sa iba mihnú v rozhovoroch.
Z hry je cítiť, že počas vývoja došlo k niekoľkým zmenám. Odniesla si to hlavne dejová línia, ktorej chýba spád, slovo gradácia je pre ňu neznámym pojmom a zbytočne by ste tu hľadali nejaké prestrihové scény. V hre citeľne chýbajú akčné minihry, ktoré sa dokonca mali aj vo finále objaviť. Také strieľanie vojakov na hradbách alebo špehovanie ďalekohľadom by dej oživilo a hráča by Pankrác neodstavil do role diváka. Keď sme sa dostali k nedostatkom, prejdime rovno k technickému spracovaniu.
Zima Software siahli po cel-shadingu, ktorý skôr či neskôr sami vypnete. Čiernych liniek sa síce v prostrediach nezbavíte úplne, ale aspoň od nich oslobodíte herné postavy. Grafika je veľmi jednoduchá a jej úroveň kolíše každou obrazovkou. Relatívne prázdne prostredia striedajú kvalitne navrhnuté scény a tým podlamuje kolená absencia poriadnych animácií v pozadí (voda a pod.). Autori sa celkovo animáciám nevenovali, tak ako by mali. Pankrác a prakticky všetky ostatné postavy sú rozpohybované na zaplakanie. Každá činnosť je spomalená a všetko neuveriteľne dlho trvá. Po druhý krát budete autorom ďakovať za bleskový dvojklik, ktorý Pankráca doslova teleportuje na požadované miesto, kde okamžite začne manipulovať s predmetom, alebo okamžite opustí obrazovku.
Cel shading jednoducho hre neprospieva.
|
Niečo tu chýba, aha akčná minihra s ďalekohľadom!
|
Pankrác môže natiahnuť brká, ale vždy ho hra oživí pred miestom smrti.
|
Tak ako je Pankrác neodmysliteľnou súčasťou série Polda, k tejto sérii zaiste patrí aj Luďek Sobota. Tento herec sa stal už inventárom a opäť nezameniteľne dabuje hlavnú postavu. I keď v niektorých situáciách je počuť, ako keby hercovi Pankrác už liezol na nervy. Okrem Sobotu zaregistrujete aj hlasy Zdeňka Izera, Zdeňka Mahdala a iných. Dabing sa vcelku podaril, čo sa nedá povedať o titulkoch, v ktorých je kopec gramatických chýb a nesedia s hovoreným slovom. Zvuky sú veľmi nevýrazné, často sa opakujú a hudbu počas hrania ani registrovať nebudete.
Polda 5 je iný ako predchodcovia. Je dospelejší (Rodičia pozor, aby vám detváky nebehali v hre s vibrátoropalom!), je obtiažnejší, kratší a nutno dodať, že aj príliš plytký a nezaujímavý. Fanúšikovia po tejto hre isto už skočili, hráči, ktorí nemali možnosť stretnúť sa s Pankrácom v minulosti, by mali zaostriť na iné point'n'click adventúry a Poldovi sa vyhnúť oblúkom.
Ak sa neviete rozhodnúť, nepresvedčili vás ani obrázky, ani videá, skúste si na vlastnej koži demoverziu, ktorá ponúka úvod na smetisku a malú časť na vesmírnej stanici P.R.Č.A.
RECENZIE HRÁČOV |
7.3
LIAM GALLAGHER
9.1.2006
Zdravím:-). Spomínate si na meno "Pankrác" ?? ... . Jasneé,všetci hovoríte,že ano. Ved kto by vlastn...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Cenega / CENEGA Slovakia / Zima Software Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|