HAMMER & SICKLE |
HAMMER & SICKLE |
Píše sa rok 1949. Od skončenia druhej svetovej vojny už ubehol nejaký ten čas a obyčajní ľudia sa začínajú pomaly spamätávať z najväčšej katastrofy v dejinách. Svet sa postupne vracia do zabehaných koľají, zničené mestá znova vyrastajú do svojej pôvodnej podoby, ľudia sa učia usmievať a tešiť sa zo života. Lenže politické a vojenské špičky majú na povojnové usporiadanie sveta iný názor a tak sa z niekdajších spojencov v boji proti fašizmu stávajú nepriatelia. Nie otvorení a priami, ale skrytí a utajení. A tak začína studená vojna. Dve najväčšie globálne mocnosti - Amerika a Rusko - sú neustále v pohotovosti. Stačí najmenší prešľap jednej či druhej strany a z mieru ostane len krátka spomienka, ktorá čoskoro zanikne v oslnivej žiare výbuchov atómových bômb.
Nárazníkovou zónou medzi alianciou vedenou Spojenými štátmi a Matkou rusou v pevných rukách Josifa Vissarionoviča sa stáva Nemecko. To si po vojne niekdajší spojenci rozdelili na dve zóny, v ktorých panuje nedôvera a strach. Najväčšiu zásluhu na tom majú špióni. Tí sa snažia o „komančoch“ alebo „kapitalistoch“ získať čo najviac informácií a neboja sa pri tom používať neštandardné metódy. Do tejto oblasti, kde sa nedá veriť ani vlastnému susedovi a zaspávať treba s pištoľou pod vankúšom, je vyslaný mladý ruský dôstojník Fedor. A práve v tomto momente začína príbeh hry Hammer and Sickle (HaS) od ruského vývojového štúdia Nival Interactive.
Nival patria na scéne herných vývojárov medzi ostrieľaných zálesákov. Ich rukami prešli tituly ako Battle Mages, Etherlords, Blitzkrieg alebo Silent Storm. Práve Silent Storm (SS) zožal medzi fanúšikmi veľký ohlas, lebo svojim spracovaním a hrateľnosťou sa veľmi priblížil ku klasikám UFO a Jagged Alliance. Strategický, fyzikálny a grafický engine SS umožnil vytvorenie návykovej ťahovej stratégie s výbornou hrateľnosťou a príťažlivou grafikou. Krátko po úspechu SS sa na trhu objavilo jeho priame pokračovanie s názvom Sentinels. Potom sa Nival na čas odmlčal, aby minulý rok oznámil rovno dve hry fungujúce na SS engine – Hammer and Sickle a Nightwatch.
Mestečko Gaffburg
|
Vo väzení je otupno
|
Týmto vláčikom Harry Potter nepocestuje
|
Už prvé zverejnené obrázky z HaS nasvedčovali, že autori opäť siahnu po úspešnom motíve druhej svetovej vojny. Tentokrát sa dej neodohráva priamo počas bojov s Nemeckom, ale krátko po ich skončení. Nedobrovoľný špión Fedor dostáva úlohu zistiť viac o tajnej skupine rebelov vedenej istým Vaclavovom. Jeho nájdenie je prekvapivo otázkou pár (herných) minút, pretože Fedor sa hneď na začiatku hry stáva svedkom jeho popravy. Vysielačkou teda dostáva zmenené pokyny. Má zistiť, kto stojí za útokom a či Rusku hrozí nebezpečenstvo zo strany spojencov. Ako Fedor postupom času zisťuje, nebezpečenstvo hrozí nielen Rusku, ale celému svetu, pretože iná tajná organizácia, Thor Hammer, resp. jej odnož Sentinels, chystá prostredníctvom fingovaných útokov presvedčiť obe svetové mocnosti, že sú pod priamym útokom a začať tak tretiu svetovú vojnu.
Na takúto neľahkú úlohu (okrem hlavnej dejovej línie je možné hrať tzv. „custom scenario“, multiplayer úplne absentuje) by jeden, aj keď špičkovo vycvičený a ruskou zimou preverený vojak nikdy nestačil. Preto sa k Fedorovi pripojí niekoľko spolubojovníkov rôzneho pôvodu, pohlavia, presvedčenia, náboženstva a hlavne povolania. Naraz tak budete môcť ovládať skupinku 6 vojakov, z ktorých každý sa postupom času môže stať expertom vo svojom obore. Tých je v hre iba niekoľko: vojak, sniper, inžinier, granátnik (oproti SS chýba doktor). Klasické schéma získavania skúseností na základe úspešnosti v hraní ostáva nezmenené aj v tejto hre. So stúpajúcim počtom experience bodov sa jednotlivé postavy dostávajú na ďalší a ďalší level, pričom pri každom takomto prechode postava získava jeden bod, ktorý sa dá vložiť do niektorej špeciálnej vlastnosti. Vlastnosti sú odvodené od povolania; sniper disponuje presnejším zameriavaním alebo dlhším dostrelom; inžinierovi sa zvyšuje šanca pri odomykaní zámkov alebo zneškodňovaní pascí.
Teraz, keď ste oboznámení s dejom a základnými princípmi, poďme si povedať, ako sa HaS hrá. V podstate sú zachované všetky taktické a strategické prvky pôvodného Silent Stormu. S vašou partiou sa po nahraní hernej obrazovky môžete v real-time móde pohybovať po mape, rozprávať sa s NPC, nakupovať zbrane atď. Akonáhle však zbadáte nepriateľa (alebo nepriateľ zbadá vás), hra sa prepne do ťahového módu. Tu nastávajú klasické plánovacie orgie, kedy s ohľadom na akčné body jednotlivých charakterov musíte uvážiť ďalší pohyb, krytie sa, streľbu či používanie predmetov. Po „preinvestovaní“ všetkých akčných bodov vašich postáv nasleduje kolo nepriateľa, kedy sa len (väčšinou) nečinne prizeráte pohybom a akciám počítača. Musím vás upozorniť, aby ste pri štarte hry resp. pri voľbe obtiažnosti mali na pamäti, že pri akejkoľvek vyššej obtiažnosti ako easy si nebudete môcť ukladať a nahrávať pozície počas bojov a teda sa nebude dať používať obľúbená taktika „Hm, teraz som ho netrafil, dám quickload a skúsim znova“. Po zlikvidovaní všetkých nepriateľov sa hra opäť prepína do real-time módu, kedy môžete ošetriť ranených a pozbierať výstroj nepriateľa. Špeciálne kvôli odstráneniu zdĺhavého pobehovania po mape a zbierania súperových zbraní existuje funkcia „LOOT“. Tá umožňuje okamžite pozbierať vybrané veci na celej mape jednoduchým drag-and-drop systémom.
Vzdaj sa, komanč!
|
Inventár a skilly
|
Nie, toto nie je obrázok zo Sims
|
Zásadný rozdiel medzi HaS a SS je v podávaní, resp. napredovaní príbehu. Zatiaľ čo v SS ste sa stále vracali na základňu, kde vám boli prideľované nové misie, v HaS ste odkázaní na „adventúrne“ vypytovanie sa NPC postáv a plnenie questov. Nové lokácie sa odkrývajú na globálnej mape a presun medzi nimi je záležitosťou jedného kliknutia. Aj keď to môže znieť jednoducho, v priebehu hry sa stáva, že presne neviete, za kým máte ísť a tak neostáva nič iné, len navštíviť všetky miesta a porozprávať sa so všetkými postavami. Tento nový questový prvok do hry prináša veľké plus a ním je nelinearita. Môj prvý kontakt s HaS skončil po cca 1,5 hodine. S nemým úžasom na tvári som sledoval záverečné titulky a neustále si opakoval „Toto nemôže byť pravda!“. Áno, hodina a pol mi stačila, aby som vyvolal tretiu svetovú vojnu. Druhý pokus už skončil optimistickejšie (samozrejme záchranou sveta), pričom herný čas odhadujem na 8 - 10 hodín. Nelinearita sa podpisuje aj pod viaceré možnosti plnenia questov. Sfalšované doklady si môžete kúpiť či ukradnúť, alebo sa na nich jednoducho vykašlete a cestu si prestrieľate (a potom už len čítate, ako ste zapríčinili nukleárnu katastrofu :-)).
Ďalšie dva elementy, ktoré vplývajú na celkovú hrateľnosť sú peniaze a čas. Peniaze slúžia nielen na nakupovanie zbraní, munície, granátov, lekárničiek a pod., ale tiež na podplácanie úradníkov, kupovanie si informácií či liečenie členov tímu. Hlavným zdrojom financií je predaj vojenského materiálu po padlých nepriateľoch (pozor, ak pri zbieraní vecí v snahe veľkého zárobku príliš preťažíte svoje postavy, rapídne im klesne počet akčných bodov). Peniažky sa ale dajú zarobiť aj inak. Čo takto vydierať obchodníka s kradnutými umeleckými predmetmi pochádzajúcimi priamo z rúk fašistov? Čas je v kombinácii so striedaním dennej doby dobrým sluhom, ale zlým pánom. Niektoré úlohy sa dajú vykonať rýchlejšie a jednoduchšie pod rúškom tmy, no noc má negatívny vplyv na mierenie a streľbu (pri levelovaní sa našťastie dá odomknúť vlastnosť, ktorá umožňuje lepšie videnie za tmy), iné zas majú časový limit, do kedy ich je potrebné splniť. Do hry preto pribudla možnosť spánku, ktorý jednak slúži na rýchle preskakovanie hodín/dní, ale jeho sekundárny účinok je aj liečenie postáv. Posteľ je zároveň prostriedkom, ako si vybrať zloženie tímu, keďže k dispozícii je viac ako 6 herných charakterov.
K najintenzívnejšiemu zážitku z hrania patria samozrejme boje. Počas nich je potrebné dbať nielen na zásoby munície, ale aj na stav zbraní (z opotrebovaním majú tendenciu sa kaziť). Presnosť i účinok streľby je ovplyvnená levelom postavy a jej momentálnym zdravotným stavom, typom použitej zbrane, režimom streľby (jeden výstrel bez mierenia alebo s mierením, krátka dávka, fullauto), postavením v teréne (streľba zo stoja, z kľaku alebo ležmo) a krytím súpera za prekážky. Tu sa naplno prejavuje SS engine, ktorý umožňuje rôzne „psie kúsky“. Ak napríklad vidíte s jednou vašou postavou nepriateľa na poschodí budovy a druhá vaša jednotka stojí na prízemí pod cieľom, môžete súpera zlikvidovať streľbou cez podlahu. Nechýba možnosť útoku na nepriateľa len podľa sluchu alebo náhodné zásahy odrazenými projektilmi. Zachovaný ostal fantastický hitbox systém. Pri mierení si za cenu zníženia percentuálnej šance na úspech môžete pomocou numerických kláves vybrať, do ktorej časti chcete nepriateľa trafiť. Platí, že jedna rana priamo do hlavy = na 99 % istá smrť.
Čo by to bolo za hru bez levelu v kanáloch
|
Zátarasy, tanky, zákopy... 2. SV ako vyšitá
|
S týmto malým krásavcom sa neradno zahrávať
|
Grafickú stránku hry má taktiež na starosť engine použitý v Silent Storm a rovno si povedzme, je to vidieť. Identické modely postáv, takmer identické prostredia, identické textúry. Samotné grafické spracovanie aj napriek relatívne staršiemu enginu stále spĺňa vysoké nároky. K tomu prispieva dokonalý fyzikálny model umožňujúci zničenie takmer všetkého, vrátane stien budov, nábytku, zbraní atď. Negatívne pocity vo mne vzbudzovala hudba. Znelka z úvodného menu navodzuje atmosféru luxusnej reštaurácie s klavírom, až sa vám chce vyrieknuť čarovnú formulku „já bych si dal taky to médium“. Naproti tomu počas bojov hrajú prím tvrdé gitarové rify a la Sepultura, čo niekomu síce môže vyhovovať, ale pre mňa to do druhej svetovej vojny vyslovene nezapadá.
Na úplný záver som si nechal menej vydarené aspekty hry. Najhlavnejším z nich je prílišná podoba s pôvodným SS. Hammer and Sickle pôsobí skôr ako datadisk (bez Panzerkleinov) než ako samostatná hra. O tom svedčí aj takmer nulová obmena zbraňového arzenálu, prílišná vizuálna podobnosť a rovnaká sada prostredí. Väčšia inklinácia k RPG a adventúram síce poteší, ale žánrový prechod nie je dokonale zvládnutý a potreboval by viac popracovať (napr. lepší žurnál). Pochváliť musím strategický engine a výbornú hrateľnosť, ktorá z neho vyplýva. Tiež ma potešili humor, ktorého zmysel zjavne autorom nechýba. Fedor sa rád predstavuje krycím menom Michael Schumacher, pozorným hráčom neujde narážka na kultový film Mrázik atď.
Pre fanúšikov ťahových stratégií je Hammer and Sickle jasná voľba, ale treba rátať s tým, že počas hrania budú mať napriek všetkým inováciám pocit „Hm, toto tu už raz bolo“. Viac šancí na celosvetový úspech preto dávam druhému pripravovanému titulu od Nival, Nightwatch. Fantasy prostredie v spojení s výbornou knižnou predlohou a už toľkokrát spomínaným enginom by mohli priniesť do hry všetky elementy, ktoré HaS chýbajú.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Novik&Co/Nival Interactive Štýl: stratégia / ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|