HARD TRUCK: APOCALYPSE |
HARD TRUCK: APOCALYPSE |
Výbuch jadrovej bomby nie je veľmi príjemná vec. Keby nebodaj naraz vybuchlo takýchto bômb viac, jednalo by sa o absolútnu katastrofu a zrejme by to znamenalo začiatok konca ľudstva ako takého. Podobná myšlienka nedávala pred niekoľkými rokmi spávať scénaristom z Interplay a my sme sa vďaka nim mohli ponoriť do postapokalyptického sveta v legendárnom Falloute. Rovnakej hernej atmosféry založenej na zobrazení sveta po atómovej vojne by sme sa mali podľa slov autorov do sýtosti nabažiť aj v titule Hard Truck: Apocalypse (HTA). Netešte sa, použité prostredie je jediný styčný bod s Falloutom, inak tieto dve hry nemajú absolútne nič spoločné. Ba čo viac, každá ide absolútne inou cestou a zatiaľ čo Fallout si svoj chodníček vyšliapal až k dverám herného neba, HTA skončí niekde v nebezpečnej blízkosti pekelných plameňov. Prečo? Všetko vysvetlíme.
Niekoľko rokov po tom, čo na zemský povrch dopadli posledné bomby (pozadie vojny nie je známe) sa ľudská spoločnosť znova začína predierať k svojim pôvodným zvyklostiam. Vznikajú dediny a mestá, ľudia začínajú spoznávať niektoré z pokročilých predvojnových vynálezov a snažia sa vďaka nim prežiť. Na druhej strane sú samozrejme odpadlíci, ktorí nemajú čas ani chuť zarábať na živobytie poctivým spôsobom. Stávajú sa z nich cestní piráti, postrach všetkých obchodných karaván a menších, slabo ozbrojených osád. Do tohto sveta sa narodil aj náš hrdina, farmár, ktorý do svojich 18. narodenín netušil nič o okolitom svete. Presne v deň dovŕšenia plnoletosti dostáva od svojho otca do daru starú rozheganú dodávku a náklad vyžadujúci neodkladné doručenie. Tým sa spúšťa celá lavína udalostí - hrdina sa vracia na vypálenú a zničenú farmu, umierajúci otec mu prezradí, že jeho biologický stvoriteľ bol najznámejší objavovateľ všetkých čias Ivan Go a dá mu niekoľko tipov, kde by mal začať hľadať. Mladík sa okamžite rozhodne vypátrať, kým vlastne je a či sú legendy o jeho otcovi pravdivé. Nasadne do svojej dodávky a...
S týmto vrakom ďaleko nezájdete.
|
Nákupná obrazovka.
|
Do sýtosti si užijete aj cestovania a bojovania v noci.
|
...už z nej nikdy nevysadne. HTA je totiž akčná hra s prímesou adventúry, ktorej hlavnou a jedinou náplňou sú nákladné autá. Všetky činnosti v hre sú natrvalo spojené s autom. V aute cestujete medzi lokáciami, v aute obchodujete, v aute bojujete, v aute zomierate. Nie je možné z neho vystúpiť, nie je možné len tak zastať na ulici a s niekým si pokecať. Zvyknite si na 3rd person pohľad kamery na zadné časti vašeho vehikla, budete ich sledovať počas celej hry. Ako som už naznačil, gameplay môžeme rozdeliť do troch rovín – cestovanie (objavovanie), obchod a boj.
Cestovanie je alfou a omegou celej hry. Tam, kam chcete ísť, sa musíte jednoducho dostať po vlastných kolesách. Herný svet je rozdelený do niekoľkých samostatných levelov, medzi ktorými môžete (dokonca musíte) prechádzať tam a späť, pričom prekonávané vzdialenosti nepatria medzi tie najkratšie. Prostredie v počiatočnej fáze hry naozaj spĺňa predstavy postapokalyptického sveta. Široké, ale úplne prázdne planiny, sa striedajú s malými hlúčikmi stromov, sem tam sa popri ceste mihne rozbombardovaný panelák alebo cestná značka pripomínajúca doby dávno minulé. Takýto prázdny dizajn sa čoskoro opozerá a tak je len dobre, že neskôr zavítate aj do dažďového pralesa, jazernej krajiny, či oblasti veľmi podobnej Francúzsku. Veľké otvorené priestranstvá so „stovkami“ kilometrov ciest na prvý pohľad predstavujú výzvu pre každého tvrdého truckera, bohužiaľ v tomto prípade sa nanešťastie zase raz potvrdzuje, že pravdivý je až pohľad druhý. Ten nám predvedie, že dlhé cesty sú síce fajn, ale ak sa na nich nezabezpečí dostatočná zábavnosť a rozptýlenie, tak sa putovanie zmení na utrpenie. Utrpenie a nudu.
Toto obrovské mínus snáď najlepšie zdokumentuje príklad. V pokročilejšom štádiu hry budete musieť s diskom zdedeným po otcovi navštíviť tajomnú Oracle, pretože len ona jediná vie dekódovať jeho obsah. Oracle sľúbi, že vám pomôže, ale ako to už býva, najprv musíte urobiť niečo vy pre ňu. Prvou úlohou je zničenie kovového monštra v priľahlej osade. No problemo. Za pár minút sa vraciate aj s hlavou prerastenej modlivky. Ďalšou úlohou je aktivovanie troch pamäťových modulov. To zaberie viac času, pretože na všetky tri miesta sa musíte dostať po svojich (kolesách) a manuálne zapnúť obelisky. Lenže samotný akt cestovania je neuveriteľne nudný, stačí držať šípku dopredu a na správnych miestach odbáčať. Okolité prostredie je absolútne nezáživné, nie je sa na čo pozrieť, nie je nič, čo by vás nejakým spôsobom zabavilo. Aspoň akou-takou náplasťou by mohli byť súboje s nepriateľmi, lenže v tejto fáze hry už budete disponovať veľmi slušným arzenálom takže, ak aj náhodou raz za 5 minút stretnete nepriateľa, jeho zničenie bude otázkou jedného, maximálne dvoch výstrelov.
Počítačom riadené auto nedokáže obísť záterasy. Všimnite si tiež levitujúci kameň.
|
Údery budete rozdávať...
|
...ale aj prijímať.
|
Ok, aktivujete tri moduly (jeden z nich je zhodou okolností tam, kde ste pred 10 minútami zabili robotického bossa), ale Oracle nemá stále dosť. Treba ísť do vlakového depa a doniesť odtiaľ dva artefakty. Znova štartujete motor a vydávate sa stokrát prejdenou cestou. Po X ďalších nudných a bolestivých minútach dorazíte na stanicu, získate čo potrebujete a s nepríjemným pocitom sa vraciate späť. Ukáže sa, že nepríjemný pocit mal svoje opodstatnenie. Oracle disk odkódovať nedokáže, potrebuje k tomu šifru, ktorá sa nachádza... hádajte kde. Ak tipujete, že niekde v blízkosti, veľmi, ale veľmi sa mýlite. Dešifrovací disk je ukrytý v dome Ivana Go, ktorý je vzdialený CELÉ 4 LEVELY DOZADU, takže vás čaká najmenej 20 minút rovnako úmornej a obernudnej cesty. Nebudem už ani hovoriť, že po príchode do domu svojho otca hľadaný disk nenájdete…
Netvrdím, že na HTA mi vadia questy. Nie, to vôbec nie. Niektoré sú dokonca (trocha) zábavné a je ich skutočne dostatok, pretože okrem nosného príbehu pomáhate riešiť aj každodenné problémy obyčajných ľudí. Tie kopírujú štandardné bočné questy známe z iných hier – ochrana karavány, zničenie piráta ciest, odvoz materiálu atď. Mne vadí, že autori si neuvedomili strašnú (prepáčte, že to slovo používam tak často) NUDU, ktorá celé hranie sprevádza. Jednoduchým zásahom do herného kódu mohli pridať možnosť rýchleho presunu, alebo mohol byť po splnení zdĺhavejších questov ponúkaný automatický návrat na miesto určenia. Práve nuda vytvorená potrebou neustáleho cestovania na veľké vzdialenosti bude podľa môjho názoru pre väčšinu z vás neprekonateľnou prekážkou, vďaka ktorej túto hru po pár hodinách hrania s nechuťou odinštalujete.
V povojnovom svete si dopravca so slušne veľkým nákladným priestorom môže ľahko zarobiť pekný peniaz. Stačí zistiť, čo sa v ktorom meste vyrába a naopak, v ktorom sídle majú danej komodity málo. Typov tovarov je neúrekom, od lacného kovového odpadu, cez olej, víno, až po elektroniku a vzácne knihy. Pri obchodovaní platia základné ekonomické pravidlá; ak budete neustále nakupovať jeden druh tovaru, jeho cena stúpne. Ak ho budete často predávať, naopak, zníži sa dopyt a tým pádom aj cena. Zarobené peniaze treba investovať do nákupu benzínu a opravy nákladiaku. Keď ušetríte čosi navyše, z obchodov na vás volajú nové komponenty alebo zbrane pre vášho 4/6/8 kolesového miláčika. No a keď sa podarí naozaj dobrý obchod, môžete začať myslieť na zakúpenie úplne novej mašinky.
5tržalka za 10 rokov.
|
Džungľa je jedna z krajších lokácií.
|
Netešte sa, priamo s postavou hrať nebudete. Toto je záber z cut-scény.
|
Zbrojenie a autotuning patria k tým lepším stránkam hry. V ponuke nájdete vyše 30 typov zbraní rozdelených podľa typu na projektilové, explozívne, energetické atď. Rotačné guľomety, raketomety, plazmové delá, míny, maxibrokovnice a iné zaujímavé kúsky si podľa určitých obmedzení môžete navešať na karosériu auta, zlinkovať do samostatných skupín (skupina 1 - guľomety, skupina 2 – energetické...) a s úspechom použiť proti všetkým, ktorí sa vám opovážia postaviť. So zbraňami sa autori vyhrali (kiež by rovnakú energiu venovali aj iným aspektom hry) a budete musieť myslieť aj na také drobnosti, ako opotrebovanie kvérov alebo sa rozhodovať medzi rôznymi variantmi toho istého guľometu na základe toho, či vám viac vyhovuje silnejšia prieraznosť alebo vyššia kadencia streľby.
Chudobnejší je sortiment autotuningových doplnkov. Dá sa prikúpiť modul na zvýšenie akcelerácie, spresnenie mierenia, rozšírenie palivovej nádrže a pár iných, ktorými môžete zmeniť štatistiky svojho auta. Najradikálnejšou zmenou je samozrejme výmena starého trucku za nový. Vyberať si treba na základe štýlu hrania. Niekto preferuje menšiu dodávku, niekto gigantický kolos s obrovskou úložnou plochou, ale menším počtom pozícií pre zbrane. Zaobstaraním nákladiaku a jeho osadenie doplnkami a zbraňami možnosti úprav nekončia. Vymeniť sa dá ešte zvlášť kabína (od nej záleží výkon motora, rýchlosť a ovládateľnosť) a zvlášť korba (úložný priestor, pancier, zbrane), takže do značnej miery si môžete auto prispôsobiť presne podľa vlastných predstáv.
Strety s nepriateľom sú čistou akčnou záležitosťou. Zatiaľ čo klávesmi WASD ovládate smer a rýchlosť auta, myškou zameriavate a strieľate. Pri rozmiestňovaní a linkovaní zbraňových systémov treba mať na pamäti, že guľomet ukotvený na ľavej zadnej časti auta nedokáže strieľať pod pravé predné kolesá a podobne; to či sa konkrétna zbraň na danú pozíciu dokáže zamerať oznamuje farebné označenie na pravej strane obrazovky. Model poškodzovania odvádza dobrú prácu, po viacerých zásahoch vidíte poprehýbané plechy, dym valiaci sa z motora či uvoľnené kolesá. Po zničených nepriateľoch ostávajú na zemi balíčky, ktoré obsahujú zbrane alebo ich vybavenie. Predávaním lupu sa dá zarobiť rovnako dobre ako obchodovaním, ale vzhľadom na to, že každé auto v hre patrí do nejakej frakcie (piráti, obchodníci, baníci, druidi), rozmyslite si pred útokom, či si práve tento klan chcete poštvať proti sebe.
Pustá, smutná krajina.
|
Ešte že je celá táto karavána "zelená"
|
Žeriavoidný boss má jedno slabé miesto.
|
Vozidlá hrali hlavnú úlohu aj v pracovnej náplni grafikov. Jednoznačne je im venovaná najväčšia pozornosť a oplývajú relatívne detailnou a kvalitnou grafikou. Modely síce nemôžeme porovnávať s tými, ktoré sa vyskytujú v top závodných hrách, ale spomedzi ostatných grafických elementov (prostredie, postavy, objekty) vychádzajú ako jasný víťaz. Na opačnom konci pomyselného rebríčka sa nachádzajú práve objekty, ako obyčajné domy alebo skaly; low-poly grafika s opakujúcimi sa nekvalitnými textúrami vládnu svetu HTA. Nekvalita exteriérov je zrejme zapríčinená tým, že sa naraz vykresľujú pomerne veľké plochy, ale napr. Battlefield 2 si aj s týmto problémom hravo poradil. Hudbu odporúčam vypnúť čo najskôr, ako to bude možné. Je neuveriteľne otravná a vôbec sa nehodí k takémuto typu hry. Posledná výčitka smeruje k umelej inteligencii. Počítačom riadené autá sa veľmi radi zasekávajú o prekážky a ani v boji vám nie sú dôstojným protivníkom.
Prvé screenshoty z Hard Truck: Apocalypse vyzerali viac ako nádejne. Prepracované modely nákladných áut v kombinácii s tonami ťažkých zbraní a to všetko zasadené do postapokalyptického sveta sľubovali nápadité a zábavné hranie. Čo ale screenshoty neukázali, je obrovská porcia nudy, ktorá putovanie po zničenom svete sprevádza. Zaujímavý nápad ostáva pochovaný a nad jeho hrobom stojí s diaboľským úškrnom na tvári postava s nápisom "Som skoro nudnejší ako šach". Nedá sa nič robiť, fanúšikom ťažkých ozbrojených strojov odporúčam vrátiť sa k niektorej klasickej mechovke a milovníkom nukleárneho spadu zase k Falloutu. V oboch prípadoch sa budete baviť oveľa lepšie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Nival Interactive / Targem Games Štýl: racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|