AIR CONFLICTS |
AIR CONFLICTS |
Kto, čo , prečo
Nie nie, nebojte sa, žiadne stabilizátory potrebovať nebudete. Air Conflicts by sa totiž mohlo stať synonymom pre jednoduchý a pohodlne ovládaný letecký simulátor. Drvivú väčšinu času si vystačíte s myškou, ktorou hravo skrotíte ktorýkoľvek z ponúkaných lietajúcich strojov. Z kláves raz za čas použijete iba tri – jedu pre bombardovací pohľad, druhú pre pridanie a tretiu pre ubratie plynu. Pod vplyvom týchto (a samozrejme aj ďalších) faktov by som mal teda poopraviť niektoré svoje predchádzajúce vyjadrenia. Air Conflict nie je simulátor, ale čistokrvná arkáda. Všetky aspekty hry sú jasne koncipované s ohľadom na intuitívnosť a instantnú hrateľnosť. Rovnako rýchlo ako ovládanie, vám vojde do krvi aj fyzikálny model, správanie sa lietadiel vo vzduchu, základné pravidlá leteckých súbojov či bombardovania, dokonca ani prípadné pristátie nie je na rozdiel od iných podobných titulov nočnou morou. Pri manévrovaní neuvidíte žiadne pohyby výškovky alebo smerovky, do vzduchu sa z letiska dostanete automaticky po stlačení zodpovedajúcej klávesy, zameriavací kríž sčervená, ak vaša ďalšia salva zasiahne nepriateľa. Piloti s nalietanými tisíckami hodín (či už virtuálnymi alebo reálnymi) iste ohrnú nos, ale toto nie je hra určená pre nich.
Anglický...
|
... nemecký...
|
... a ruský stíhač.
|
Angláni, fritzkovia aj boľševici
Kampaň ponúka 3 národnosti, ktorých symboly budete s hrdosťou nosiť namaľované na krídlach. Stoický pokoj Angličana využijete pri vzdušnej vojne o Britániu, súbojoch nad africkou púšťou alebo na pobreží Francúzska, kde budete podporovať vylodenie spojeneckých vojsk. Matku Rus budete brániť v treskúcej zime roku 1939, s nemeckými jednotkami uskutočníte vojnový plán „Blitzkrieg“ a iné známe scenáre. Každá z troch národností vám ponúkne tri kampane, ktoré sa samozrejme líšia misiami a sú náležite odlíšené aj po vizuálnej stránke (oceán, pobrežie, púšť, zasnežená krajina...).
Kampane môžeme s prižmúrením jedného oka označiť za dynamické. Úspech alebo neúspech v aktuálnej misii ovplyvní sprístupnenie nasledujúcich úloh. Zatiaľ čo v ostatných podobne ladených hrách musíte pre ukončenie kampane splniť každú misiu, tu tomu tak nie je. Jednak za to môže spomínaný dynamický systém misií, a jednak zaujímavý element vo forme „životov“ reprezentovaných lietadlami. Na začiatku ťaženia máte v hangári určitý počet lietadiel, ktorý sa mení podľa toho, ako sa vám darí zvládať nástrahy tmavomodrého sveta. Po úspešnej misii zväčša „vyfasujete“ nové lietadlo, naopak, ak ho počas náletov rozbijete, logicky vám z hangáru zmizne. Existuje aj tretia možnosť – ťažko poškodené lietadlo sa dá zachrániť, ak s ním včas doletíte do exit zóny. Mechanici vám ho opravia, dozbroja a bude na vás čakať na runway-i pri nasledujúcom štarte.
Misie ako také ponúkajú rôzne variácie jedinej témy, nájdi a znič nepriateľa. V zásade sa dajú rozdeliť do dvoch skupín na dogfightové a bombardovacie. Zatiaľ čo tie prvé sa zameriavajú na súboje vzduch-vzduch, v bombardovacích prekvapivo bombardujete pozemné ciele. Nepríjemnou vlastnosťou Air Conflicts je, že hoci sú typy misií pomenované rôzne (Air Superiority, Interdiction, Air Support atď. pre stíhače, Strategic Bombing, Tactical Bombing pre bombardéry) v podstate je náplň všetkých levelov rovnaká, čo vyúsťuje do stereotypu, ktorý neskôr môže prerásť až do nudy. Po vzlietnutí sa na radare vyznačia vzdušné aj pozemné ciele, kvôli lepšej orientácii sú rovnakou farbou označené aj priamo na hernej obrazovke.
Nepriateľské stroje nalietavajú v celých húfoch, zopár stihnete vždy zostreliť v priamom čelnom súboji, potom sa stačí otočiť a pár výstrelmi dokonať dielo skazy. Problematické sú bombardéry, ktorých zadné guľomety dokážu za pár sekúnd posunúť ručičku ukazovateľa poškodenia do nepríjemne červenej sféry. Pár misií vám bude stačiť na to, aby ste „vychytali“ správanie lietadiel a naučený postup môžete smelo aplikovať neustále. Práve takto vzniká zmieňovaný efekt nudy. Dala by sa hravo zahnať niekoľkými neotrelými nápadmi, vysádzanie parašutistov alebo fotenie strategických objektov ma napadli hneď ako prvé, takto si musíme vystačiť aspoň s menením počasia a dennej doby, nočné bombardovania za žiary vyhľadávacích reflektorov patria k tomu najzábavnejšiemu, čo vo vyše 200 misiách zažijete.
Tento to už má spočítané.
|
Námorníci na ponorke by sa mali začať čím skôr modliť.
|
Eskortovanie spojeneckých vojsk.
|
Snáď netreba opisovať, ako veľmi sú takéto jednoduché tituly zábavné pri hre viacerých hráčov. Bolo by veľkým mínusom, keby oba vývojové tímy so skratkou 3D v názve multiplayer do hry nezakomponovali. Našťastie sa tak ani nestalo. S reálnymi protivníkmi si budete môcť zmerať sily v dvoch režimoch, Deatmatch a Team Deatmatch, pričom nastaviť si môžete rôzne režimy počasia, dennej doby a pár iných parametrov.
Nočnú oblohu osvetľujú lúče svetlometov.
|
Vyzerá to na peknú trmu vrmu.
|
Ani maskovanie tankom nepomôže.
|
Pôvabné lietadlá v nepôvabnej krajine
Najkrajšie spracovanými modelmi sa v hre môžu pochváliť samozrejme lietadlá. Sú stvárnené pomerne verne, pochváliť sa môžu aj kvalitnými textúrami a výborným nasvietením. Horšie je na tom krajina a modely objektov, tankov, ponoriek a vlastne všetkého okrem lietadiel :-). Zem tvorí fľakatá textúra piesku, snehu, trávy či iného rovnorodého materiálu, kde tu sa mihne strom alebo extrémne low-poly budova potiahnutá low-res textúrou. Niekoľkokrát som sa prichytil, ako si vyhmkávam hudobný motív z úvodného menu a ani zvyšok ponúknutej vojenskej muzičky rozhodne nikoho neurazí.
Tak ako?
Milovníci ozajstných simulátorov, ani len neuvažujte o kúpe tohto titulu. Vy k šťastiu potrebujete úplne iné veci, než na ktoré sa zamerali v 3D People. 10 minútové predštartové prípravy ani 300 stranový manuál potrebovať nebudete, najmodernejší joystick a koženú leteckú kuklu so smiešnymi okuliarmi môžete kľudne nechať odpočívať v šuplíku. Air Conflict je určený pre úplne inú skupinu ľudí. Zaujať môže tých, ktorí chcú nasadnúť do stíhača, behom pár sekúnd byť vo vzduchu a už ládovať dávky olova do nepriateľov. Jednoducho, rýchlo a intuitívne. Aj druhá skupina ľudí sa však musí vysporiadať s nie príliš podarenou grafikou všetkého ostatného okrem lietadiel, opakujúcimi sa misiami (aj keď s inými názvami) či rýchlo sa prikrádajúcim stereotypom, ktorý hrozí už po pár hodinách hrania. Akí by sme to ale boli národovci, keby sme sa cez drobné nedostatky nepreniesli a po dlhom čase si neužili ďalšiu slovenskú hru. Veď, čo je doma, to sa počíta.
Takmer idilický západ slnka.
|
WTF?
|
Útok za pomoci rakiet.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Slovenské hry Vývoj: Frogster / 3DDivision - 3DPeople Štýl: Šport Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|