SECRET FILES: TUNGUSKA |
SECRET FILES: TUNGUSKA |
V čase vydania Secret Files: Tunguska sa Sumo Digital oháňal zlomeným mečom. Bolo evidentné, že buď ostrie zotrie konkurenciu a strhne pozornosť divákov v aréne na svoju stranu, alebo narazí na kameň a ostrie si vybije zuby. Žiaľ kováči, ako vieme, ukuli meč zo zjavne nekvalitnej ocele od starého dodávateľa. Začínajúca kováčska dielňa Fusionsphere Systems má však rovnakého dodávateľa materiálu a tým je stará pokladnica point'n'click adventúr.
Kým Brian a Gina, ale čo to trepem, George a Nico spomínajú na staré časy, Tunguska vás tam priamo zavedie. Čistokrvná, časom nepoškvrnená point'n'click adventúra je lístkom prvej triedy presne do doby, kedy archeológia nosila bič a pokrčený klobúk, Francúzske padali hráči k nohám a zvodným kukučom vás Gina zvádzala. Áno je to tak. Tunguska nestavia na už existujúcej sérii, ani nenadväzuje na žiaden vydaný titul, je však elixírom nostalgie. Čírej, priezračnej, prebúdzajúcej tie najzapadnutejšie spomienky o cestovaní po svete, o dávnych civilizáciách, o mafiánoch, o dvoch navzájom kooperujúcich postavách, konšpiráciách, únosoch, koketnej kráse. Môžem ešte ďalej spojlovať?
Vlastne, ďalej už nebudem hovoriť nič, poviem presne toľko, koľko je potrebné. Hlavnou postavou je Nina Kalenkovová a Max Gruber, kolega Nininho otca, Vladimíra. Začiatok poriadneho dobrodružstva vždy nakopne nevinne (obyčajne) vyzerajúca záhada - v našom prípade evidentný únos Vladimíra a rabovanie v jeho pracovni – po ktorej sa spúšťa zvučka: „Tu, tu, du, tú, tu, tu dú.“ Čo sa mi sem pletie Jones?
Presne na tomto mieste to všetko začína.
|
Nepripomína vám tento obrázok niečo?
|
Hra sa nebojí vyrukovať aj s napätím.
|
Kde som to len videl?
Nebudem hovoriť o zázraku z čistého neba, ani blesku z jasného pekla. Tunguska predznamenávala, že staré adventúry budú mať svoj ďalší kvalitný prírastok. Hrateľná ukážka nás v tom len utvrdila a celé to priklincovala plná verzia. Po dohraní sa však nemôžem zbaviť pocitu, že toto už predsa niekde muselo byť sfilmované, alebo som to musel už niekedy hrať. Tu by George určite utrúsil nejakú trefnú poznámku a prezlečený za PR manažéra by mi povedal, že sa mi to muselo zdať. Tunguska je iba jedna.
Ano, aj záhada okolo ktorej sa točí príbeh a poplietla tak autorov, že doslova do hry nahádzali všetko, čo sa týka píp, píp, pokusov, píp, únosu, píp, hľadania, píp, cestovania, píp. Poviem to inak. Predstavte si obrovský mixér, kam hodíte Runaway, Indiana Jones, Akty X a Broken Sword. To, čo vám z neho vypadne, bude Tunguska. Nie je to na škodu, práve naopak. Tam, kde v spomínaní na časy minulé zlyhával Angel of Death, Tunguska hrá na tie správne struny.
Tunguska je učebnicový príklad, ako sa má adventúra robiť a Fusionsphere Systems sa učili u majstrov. Svoje si však povedali aj oni a k už použitým a zaužívaným mechanizmov pridali zvýrazňovač hotspotov a ľahký systém nápovedy v denníku. Nemá v úmysle prezrádzať riešenia, skôr vám naznačí, aby ste sa lepšie pozreli na sochu, pretože jej podoba zachytená na obraze je o niečo bohatšia. A tak zájdete preskúmať obraz, potom sochu, skúsite nazrieť do inventára a zistíte, že ...
Pochybuje niekto o kvalite grafiky?
|
Max Gruber je druhá hrateľná postava.
|
Medzi hrdinami sa môžete vo vybraných situáciách ľubovoľne prepínať.
|
Podľa šlabikáru pre adventúry?
Tunguska nepatrí medzi extrémne ťažké adventúry, dokonca ani medzi tie, ktoré vás dlhé dni trápia. Jej lineárnym príbehom s logickými riešeniami na všetky problémy prebehnete po dvoch intenzívnych popoludniach. Nemôžete nikde zomrieť, nikde nemôžete zostať visieť a nikde sa nedá odbočiť. Snáď iba časť, v ktorej sa snažíte kooperáciou medzi oboma postavami ujsť z jedného zariadenia a posúvanie predmetov prevádzate cez rínu pomocou motúziku, vás dokáže „zabaviť“ na dlhšiu dobu. Je to spôsobené aj nízkou informatívnosťou hotspotov, kedy sa skutočne dozviete málo, aby ste vedeli vydedukovať, čo asi hrdina bude schopný urobiť, alebo čo od vás konkrétne chce.
Základom hry je získavanie informácií od postáv, prostredia, kombinovanie predmetov v inventári a sem-tam rozlúsknutie nejakého toho puzzlu. Inšpirácii v starších dielach sa nevyhli ani druhy prostredia. Od pokojného mesta, cez lávovo zafarbenú svätyňu, prejdete cez zlovestný močiar, pustú tajgu, až po mrazivú Antarktídu. Rýchle a krátke zastávky na ceste po svete prispievajú neustálemu napredovaniu a ťažko sa v prvej polovici od hry vstáva. Chcete pomôcť Nine, nájsť jej otca a potom zistiť, kto je za únosom a čo všetko vás ešte čaká.
Asi už tušíte, že teraz, keď som označil prvú časť hry za pútavejšiu, tak príde niečo nepekné. Každá pravda má dve strany mince. Nenechajte sa zmýliť, dobrodružstvo skutočne stojí za to. Celá záhada by si možno zaslúžila lepší príbeh a pozadie, a nie béčkovú kvalitu. Postupne sa z vážneho prípadu okoreneného úsmevnými scénkami stáva málo uveriteľná a reálna fikcia. Čo je rozhodne škoda, keďže Tunguska patrí medzi zatiaľ nevyriešené záhady sveta a teória, ktorú prekladajú (v popletenej forme) autori len sťažka uveríte. Nespochybňuje žiadne nálezy, ani nešokuje.
Tunguska vás zavedie do všetkých kútov sveta.
|
Autori mysleli aj na také detaily, ako uloženie pozície pri opúšťaní hry.
|
Na ďalšie dobrodružstvo Niny a Maxa si budeme musieť počkať do roku 2008.
|
Drobné nuansy
Za pozadím únosu Nininho otca je niečo veľké, ale hru robia zaujímavejšou drobné detaily. Stupňujúca obtiažnosť, perfektne vyriešený systém hotspotov, ktorý eliminuje pixel hunting, okamžité opúšťanie lokácií dvojklikom, zvuky v pozadí, ako prejazd lietadla z jednej strany na druhú, rýchlo akcelerujúce auto, alebo jemné animácie na detailných predrenderovaných pozadiach, ako plávajúce oblaky, či vlajúca zástava vo vetre. Nevidieť ich, ale ak sa lepšie pozriete, tak sa objavia. Sú takmer nepostrehnuteľné.
Také sú aj chybičky, ako napríklad nepopierateľný nemecký pôvod hry, ktorý dáva o sebe vedieť počas animácií ala Indiana Jones, kedy sa presúvate na mape sveta z jedného miesta na druhý. Názvy štátov a miest sú v Nemčine. Režisérovi ušli aj také detaily, ako inak orientované dvere v hre a inak v cut-scéne, Nina v motorkárskej bunde v Himalájach, či slabé animácie postáv a rozdiely v dabingu. Ako keby bol nahrávaný v dvoch štúdiach s rozličnou akustikou. V jednej vete monológu je počuť akýsi tlmený efekt a v ďalšej reverb, ktorý evidentne nepasuje k aktuálnemu prostrediu. Jednoducho počujete ozvenu. Inak je výborný, cítiť emócie a nie je zašumený. Skutočne drobnosti, ktoré možno vyzerajú, ako keby som ich hľadal naschvál. Pravda je taká, že mi samé padli do oka/uší a cielene som sa nesnažil hľadať.
Adventúra Secret Files: Tunguska prekvapila. Má v sebe všetko, na čo ste boli v dobrodružných hrách doposiaľ zvyknutí. Všetkého ale veľa škodí, čo sa trochu vypomstilo aj autorom. To nič nemení na veci, že do predaja sa dostala výborná a skvelo hrateľná adventúra, ktorá zaujme nielen fanúšikov, ale je svojou nenáročnosťou vhodná aj pre začiatočníkov na zoznámenie sa s týmto žánrom. Nevyhnutý druhý diel nás len utvrdzuje v tom, že ak Fusionsphere Systems poriadne dupnú teraz na plyn, máme tu po House of Tales ďalších rozprávačov z Nemecka , ktorí vedia ako sa poriadne adventúry robia.
RECENZIE HRÁČOV |
6.5
BABLAQUA
17.5.2009
Tunguzka bola v čase vydania oslavovanou hrou a v súboji s vtedy vydaným Broken Swordom 4 vyšla víťa...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Deep Silver / Animation arts Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|