Secret Files Tunguska |
Tunguzka bola v čase vydania oslavovanou hrou a v súboji s vtedy vydaným Broken Swordom 4 vyšla víťazne. Čítal som na ňu samú chválu a všade som našiel pomerne vysoké hodnotenia. Tu je môj pohľad na túto hru.
PC
pridal BablAqUA 17.5.2009 o 12:46 pod používateľské recenzie
6.5
Tunguzka bola v čase vydania oslavovanou hrou a v súboji s vtedy vydaným Broken Swordom 4 vyšla víťazne. Čítal som na ňu samú chválu a všade som našiel pomerne vysoké hodnotenia. Tu je môj pohľad na túto hru.
30.6.1908. V sibírskej oblasti zvanej Tunguzka, sa miestni obyvatelia prebudili do ďalšieho normálneho dňa. Normálneho, až kým sa oblohou neprehnalo neznáme teleso, ktoré explodovalo silou 50 megaton TNT a zrovnalo so zemou 2150 km2 sibírskej tajgy. Jediný dôkaz tejto katastrofy sú vyvrátené stromy. Žiaden kráter sa dodnes nenašiel a preto sa do dnešného dňa našli stovky viac či menej pravdepodobných teórií. S ďalšou prichádza štúdio Fusionsphere so svojou adventúrou Secret Files: Tunguska.
Na samom začiatku hry sledujeme animáciu, v ktorej unesú z múzea postaršieho muža a hneď na to dostávame pod kontrolu hlavnú hrdinku hry, Ninu Kalenkov, dcéru muža, ktorého práve uniesli. Hra začína hľadaním Nininho otca, zisťovaním kto a prečo ho uniesol. Počas hry sa zoznámite aj s Maxom Gruberom, kolegom Nininho otca z múzea, za ktorého budete v určitej časti hrať tiež. Počas vyšetrovania sa však kvôli nájdeniu svojho otca bude musieť Nina namočiť do niečoho väčšieho, niečoho súvisiaceho s tunguzskou katastrofou.
Milovníci záhad, detektívok a starej školy adventúr si teda určite prídu na svoje. Tunguzská katastrofa v skutočnosti nebola nikdy objasnená, čo dáva vývojárom mnoho priestoru pre vytvorenie ich verzie príbehu. Využili celý potenciál tejto udalosti na sto percent? Jedným slovom – nie. To neznamená, že je hra zlá, no potenciál to má skrátka príliš veľký a pre začínajúce štúdio to bolo priveľké sústo. Tak hor sa do kritiky :).
Hneď prvou vecou, ktorá mi udrela do očí...vlastne do uší, je dabing. Nina je nadabovaná naozaj hrozne a aj v tých najnapínavejších situáciách je jej dabing stále rovnako upišťaný, čím mi liezol dosť na nervy. Ostatné postavy sú nadabované pomerne dobre aj keď ani Max občas „neprežíva“ situáciu adekvátne udalostiam na obrazovke. Škoda toho, lebo je to jedna z vecí, ktorá úplne zabíja atmosféru hry.
Druhou vecou je hudba. V hre som nenarazil na žiadny výrazný hudobný motív a počas hrania žiadna hudba nehrá, pokiaľ nepočítam situácie, keď sa v hre posuniete výrazne ďalej. Vtedy sa ozve zvučka, ktorá má za úlohu zdramatizovať situáciu podobne, ako tomu je napríklad v Syberii. Tá ma však na rozdiel od spomínanej Syberie nechala chladnou a posun v deji mi bol tak trochu ľahostajný. Možno aj práve pre tretiu vec, ktorá mi túto hru kazila...
Postavy. Charaktery sú nezaujímavé a sto krát videné. Absolútne neoriginálne a keď sa k nim pridá ten nevydarený dabing hlavných postáv, tak sa z nich stane akurát zbierka polygónov, ktorá pobehuje po obrazovke bez toho, aby ste tušili čo má v pláne. Nemusím snáď zdôrazňovať, že hrať za postavu, ktorá Vám je ľahostajná je nuda.
Takže si to zhrňme: priemerný dabing, hudba a charaktery. Neznie to veľmi pozitívne, no napriek tomu túto hru zachraňujú dve bravúrne zvládnuté prvky hry.
Prvou je vynikajúca hrateľnosť starej školy, ktorá pred Vás stavia úlohy, ktoré je radosť riešiť aj napriek tomu, že niekedy sú pre postup v hre potrebné dosť nelogické kombinácie predmetov, ktoré by v skutočnosti nefungovali ako napríklad keď potrebujete v Írsku získať citrón na praženú rybu, tak na dopravnú značku musíte položiť handru, vojsť do baru, kde budete počuť náraz nákladiaku. Potom vyjdete von, kde bude ležať debna, z ktorej si zoberiete citrón. A to nie je ani zďaleka všetko, prilepenie mobilu na mačku tiež nie je práve reálna možnosť odpočúvania rozhovoru vo vedľajšej miestnosti. No napriek tomu ma tá hra bavila. Ďalším spestrením hrateľnosti je označovanie hotspotov, vďaka čomu sa odbúrava pixel hunting. V hre dokonca hlavné postavy aj spolupracujú a vy sa medzi nimi prepínate kedy sa Vám zachce.
Druhou vecou je dynamické postupovanie príbehu v štýle Indianu Jonesa, ktoré Vás ohúri hlavne v prvej polovici hry. Druhá, napriek tomu, že sa blíži koncu, stráca na tempe, zaujímavosti a na konci hry si musíte odpovede na niektoré otázky hľadať sami. Je to škoda, lebo potenciál príbehu bol oveľa väčší. Pokojne sa z neho dalo vyťažiť oveľa viac a z Tunguzky by mohla byť aj tri krát dlhšia hra s prepracovanými postavami a veľkou dávkou napätia.
Napriek naozaj mnohým negatívam, ktoré som v tejto hre našiel, ma táto hra bavila. A o tom hry aj sú, majú predovšetkým baviť a Tunguzka to dokázala, aj keď v prirovnaní s filmom je to taký letný blockbuster bez duše, na ktorý po čase úplne zabudnete.
+ Hrateľnosť
+ Dynamika príbehu
+ Kooperácia postáv
- Dabing
- Hudba
- Charaktery
- Krátka hracia doba
- Hra ku koncu stráca tempo a nepodáva uspokojivý koniec
30.6.1908. V sibírskej oblasti zvanej Tunguzka, sa miestni obyvatelia prebudili do ďalšieho normálneho dňa. Normálneho, až kým sa oblohou neprehnalo neznáme teleso, ktoré explodovalo silou 50 megaton TNT a zrovnalo so zemou 2150 km2 sibírskej tajgy. Jediný dôkaz tejto katastrofy sú vyvrátené stromy. Žiaden kráter sa dodnes nenašiel a preto sa do dnešného dňa našli stovky viac či menej pravdepodobných teórií. S ďalšou prichádza štúdio Fusionsphere so svojou adventúrou Secret Files: Tunguska.
Na samom začiatku hry sledujeme animáciu, v ktorej unesú z múzea postaršieho muža a hneď na to dostávame pod kontrolu hlavnú hrdinku hry, Ninu Kalenkov, dcéru muža, ktorého práve uniesli. Hra začína hľadaním Nininho otca, zisťovaním kto a prečo ho uniesol. Počas hry sa zoznámite aj s Maxom Gruberom, kolegom Nininho otca z múzea, za ktorého budete v určitej časti hrať tiež. Počas vyšetrovania sa však kvôli nájdeniu svojho otca bude musieť Nina namočiť do niečoho väčšieho, niečoho súvisiaceho s tunguzskou katastrofou.
Milovníci záhad, detektívok a starej školy adventúr si teda určite prídu na svoje. Tunguzská katastrofa v skutočnosti nebola nikdy objasnená, čo dáva vývojárom mnoho priestoru pre vytvorenie ich verzie príbehu. Využili celý potenciál tejto udalosti na sto percent? Jedným slovom – nie. To neznamená, že je hra zlá, no potenciál to má skrátka príliš veľký a pre začínajúce štúdio to bolo priveľké sústo. Tak hor sa do kritiky :).
Hneď prvou vecou, ktorá mi udrela do očí...vlastne do uší, je dabing. Nina je nadabovaná naozaj hrozne a aj v tých najnapínavejších situáciách je jej dabing stále rovnako upišťaný, čím mi liezol dosť na nervy. Ostatné postavy sú nadabované pomerne dobre aj keď ani Max občas „neprežíva“ situáciu adekvátne udalostiam na obrazovke. Škoda toho, lebo je to jedna z vecí, ktorá úplne zabíja atmosféru hry.
Druhou vecou je hudba. V hre som nenarazil na žiadny výrazný hudobný motív a počas hrania žiadna hudba nehrá, pokiaľ nepočítam situácie, keď sa v hre posuniete výrazne ďalej. Vtedy sa ozve zvučka, ktorá má za úlohu zdramatizovať situáciu podobne, ako tomu je napríklad v Syberii. Tá ma však na rozdiel od spomínanej Syberie nechala chladnou a posun v deji mi bol tak trochu ľahostajný. Možno aj práve pre tretiu vec, ktorá mi túto hru kazila...
Postavy. Charaktery sú nezaujímavé a sto krát videné. Absolútne neoriginálne a keď sa k nim pridá ten nevydarený dabing hlavných postáv, tak sa z nich stane akurát zbierka polygónov, ktorá pobehuje po obrazovke bez toho, aby ste tušili čo má v pláne. Nemusím snáď zdôrazňovať, že hrať za postavu, ktorá Vám je ľahostajná je nuda.
Takže si to zhrňme: priemerný dabing, hudba a charaktery. Neznie to veľmi pozitívne, no napriek tomu túto hru zachraňujú dve bravúrne zvládnuté prvky hry.
Prvou je vynikajúca hrateľnosť starej školy, ktorá pred Vás stavia úlohy, ktoré je radosť riešiť aj napriek tomu, že niekedy sú pre postup v hre potrebné dosť nelogické kombinácie predmetov, ktoré by v skutočnosti nefungovali ako napríklad keď potrebujete v Írsku získať citrón na praženú rybu, tak na dopravnú značku musíte položiť handru, vojsť do baru, kde budete počuť náraz nákladiaku. Potom vyjdete von, kde bude ležať debna, z ktorej si zoberiete citrón. A to nie je ani zďaleka všetko, prilepenie mobilu na mačku tiež nie je práve reálna možnosť odpočúvania rozhovoru vo vedľajšej miestnosti. No napriek tomu ma tá hra bavila. Ďalším spestrením hrateľnosti je označovanie hotspotov, vďaka čomu sa odbúrava pixel hunting. V hre dokonca hlavné postavy aj spolupracujú a vy sa medzi nimi prepínate kedy sa Vám zachce.
Druhou vecou je dynamické postupovanie príbehu v štýle Indianu Jonesa, ktoré Vás ohúri hlavne v prvej polovici hry. Druhá, napriek tomu, že sa blíži koncu, stráca na tempe, zaujímavosti a na konci hry si musíte odpovede na niektoré otázky hľadať sami. Je to škoda, lebo potenciál príbehu bol oveľa väčší. Pokojne sa z neho dalo vyťažiť oveľa viac a z Tunguzky by mohla byť aj tri krát dlhšia hra s prepracovanými postavami a veľkou dávkou napätia.
Napriek naozaj mnohým negatívam, ktoré som v tejto hre našiel, ma táto hra bavila. A o tom hry aj sú, majú predovšetkým baviť a Tunguzka to dokázala, aj keď v prirovnaní s filmom je to taký letný blockbuster bez duše, na ktorý po čase úplne zabudnete.
+ Hrateľnosť
+ Dynamika príbehu
+ Kooperácia postáv
- Dabing
- Hudba
- Charaktery
- Krátka hracia doba
- Hra ku koncu stráca tempo a nepodáva uspokojivý koniec
napísal BablAqUA 17.5.2009
Páči sa mi!
6.5
SECRET FILES TUNGUSKA
PC
Vývoj: Deep Silver / Animation arts Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|