HEROES OF ANNIHILATED EMPIRES |
HEROES OF ANNIHILATED EMPIRES |
Na jeseň padajú listy a do rúk hráčov množstvo nových titulov, medzi nimi aj pestrá nádielka stratégií. Nie inak tomu je aj tento rok a medzi uchádzačmi o priazeň zákazníkov je aj RTS Heroes of Annihilated Empires. Názov, poskladaný z troch kultových stratégií (Heroes of might and Magic, Total Annihilation, Age of Empires) sľubuje zaujímavý produkt. Otázne je, či sa jedná len o slaboduchého mutanta, alebo skvelý koktail namiešaný z toho najlepšieho na hernej scéne a doplnený o nové prvky.
Úvodné menu a pekné intro nenecháva nikoho na pochybách, že sa jedná o titul z fantasy prostredia, kde nebude núdza o dramatické konflikty. Kampaň, kde sa v úvode zoznámite s hlavným hrdinom Elhantom, dáva len za pravdu. Súčasne však vyvolá v hráčoch určité pochybnosti, alebo prinajmenšom zmätok. Ste totiž vrhnutý priamo do víru boja bez akejkoľvek, aspoň symbolickej výukovej misie, kde by ste si osvojili základy hry. Našťastie, herný systém je pomerne jednoduchý a ostrieľaní stratégovia si rýchlo zvyknú. Stálym problémom kampane však zostáva neprehľadnosť úloh, ktoré máte plniť a polohy kľúčových bodov, kde sa treba presunúť.
Tak to je on, vášho srdca šampión a jeho inventár.
|
Elfská osada v počiatkoch.
|
Tvorcovia nezabudli ani na lode a súboje na vode.
|
Hoci obvykle stačí nasledovať cestu, ktorá vás zavedie tam, kam treba, a občas vám poradia NPC postavy, určite sa vám aspoň z času na čas stane, že budete v kampani tápať a bezradne sa pýtať, čo ďalej. To sa stane najmä vo chvíľach, keď naďabíte na niekoľko ciest a hlavne v prvých misiách, kde ovládate jedine svojho elfského hrdinu, prípadne hŕstku bojovníkov. Ak si vyberiete zlú cestu, natrafíte na hordy nemŕtvych, ktoré vás hravo zlikvidujú, ak si vyberiete tú správnu, nájdete posily, ktoré vám výdatne pomôžu v ďalšom napredovaní. Lenže, kde môžete očakávať spolubojovníkov a kde smrtonosnú pascu, ako sa hovorí, ani srnky v lese netušia. Takže vám zostáva, spoľahnúť sa na inštinkt a poďakovať autorom za možnosť kedykoľvek ukladať hru. Ak sa s tým zmierite, kampaň si vás postupne získa, pretože má vcelku nápaditý príbeh, hoci aj na nižšej, normálnej obtiažnosti, je značne náročná. Niektoré misie sú priam extrémne ťažké a nováčikovia v oblasti stratégií ich nemajú šancu prekonať. A tak nie každý hráč si pozrie všetky komixové obrázky, ktoré odhaľujú ďalšiu časť príbehu a nedozvie sa, ako to napokon dopadlo s arogantnou hlavnou postavou a ostatnými elfmi, ktorí čelia invázii nemŕtvych.
Tvorcovia v súvislosti s hrou spomínajú prelínanie prvkov RTS a RPG. V praxi to znamená asi toľko, že titul má herný systém ako Warcraft III. Sú tu isté odlišnosti, ale jedná sa skôr o detaily, ako zásadné rozdiely. Strategická zložka spočíva vo výstavbe obydlí, kde sa produkujú pozemné a lietajúce jednotky a loďstvo. Jednotky na vyššom stupni sa vyskytujú len v jednom exemplári. Na to potrebujete rôzne suroviny (drevo, kameň, železo, kryštály, zlato, jedlo) ktoré získate z baní, zberom alebo ťažbou. Pozoruhodné je naozaj obrovské množstvo jednotiek, ktoré sa môžu stretnúť na bojisku. V konfliktoch sa môžu ocitnúť doslova stovky bojovníkov a kreatúr, podľa tvorcov teoreticky dokonca niekoľko desiatok tisíc, pričom ich vyrábate jednotlivo, nie po oddieloch. Ale hoci sortiment je pestrý, väčšina jednotiek nedisponuje žiadnymi magickými a špeciálnymi schopnosťami a môžete ich zdokonaľovať jedine vylepšením základného útoku a obrany.
RPG elementy súvisia s hrdinom, no toho si (okrem kampane) príliš neužijete. Totiž, pri voľnej hre a multiplayeri je veľmi dlhý čas „zmrazený“ a kým nastane doba, keď ho môžete ovládať, buď už oslavujete víťazstvo, alebo ste porazený. Pýtate sa, prečo je to tak? Štandardnú hru totiž začínate len s hrdinom a ten po vyvolaní robotníkov, čo vybudujú základňu, zostane viac ako tridsať minút (záleží od rýchlosti hry) ochromený a neschopný akejkoľvek činnosti. Počas niekoľkých voľných hier som sa hrdinu dožil len jediný krát a vo finále som ho už ani veľmi nepotreboval. Takže rozdiel medzi štandardným a „len RTS“ módom hry ani veľmi nepocítite. Absencia hrdinu mimo misií je síce na škodu, ale napriek tomu sa pri voľnej hre aj multiplayeri cez LAN a internet pobavíte. Otázne je, na ako dlho, pretože iba tri mapy a hry, kde víťazíte porazením nepriateľa, alebo vyšším skóre v určenom limite, vás dlho neudržia.
Hordy nemŕtvych vyrážajú do útoku.
|
Tvorcovia neskrývajú motiváciu v iných hrách, Všimnite si Sauronovo oko na vrchole sídla nemŕtvych.
|
Domovinka šikovníkov mechanikov trpaslíkov.
|
Ale vráťme sa k opisu hrdinu. V každej hre máte len jediného, môže to byť bojovník, ranger, alebo mág. Hrdina získava skúsenosti a nadobúda úrovne, pri ktorých mu prideľujete jedno z niekoľkých možných vylepšení. Jedná sa o zvýšenie poškodenia útoku, alebo jeho urýchlenie, vyšší dostrel, viac bodov života, alebo many, rýchlejšia regenerácia, lepšia obrana proti rôznym druhom poškodenia. V hre sú rozlíšené útoky tupými a bodnými, sečnými zbraňami a mágiou. Schopnosti a kúzla postavy sú pridelené už v úvode, alebo ich získate po vyplienení neutrálnych táborov a zabitím mocných kreatúr. Niektoré karty, ktorými sa aktivujú kúzla, je možné vymeniť. Ale to je skôr ojedinelé. V kampani nadobúdate špeciality aj od NPC charakterov, s ktorými vediete rozhovory. Nájdete tu také zaujímavosti, ako vyvolanie liečivého stromu, či jednotiek, reťazový blesk, ohnivá aura, vrhnutie výbušniny alebo jedovatý postrek.
Atribúty hrdinu sa vylepšujú pomocou brnení a zbraní zakúpených v obchodoch, umiestnených na mape. V niektorých môžete dostať aj odvary na doplnenie života a magickej energie. Za tieto predmety sa platí mincami, ktoré získavate v boji a sú určené len na tento účel, to znamená, že sa nepoužívajú pri výstavbe jednotiek a budov. Hrdina má určený počet životov a ak zahynie viac krát, znamená to jeho koniec a obvykle aj vašu prehru.
Heroes of Annihilated Empires ponúka štyri hrateľné frakcie:
Sú tu elfovia, ktorí na práce a výstavbu využívajú okrídlené víly. Popri elfských lukostrelcoch a kopijníkoch im výdatne pomáhajú kentauri a divožienky. Medzi unikátnymi jednotkami je jednorožec, ent, okrídlený pegas a grifin. Miesto, kde sídlia elfovia je pokryté sviežou zeleňou.
Komfort a produkciu nemŕtvych zabezpečujú nekromanceri. Základné vojsko tvoria kostlivci, ktorým vhodne kontrujú zombie, múmie a vampíri. Nájdete tu aj ducha, temnú jazdu, katapult, licha a nemŕtveho draka. Krajina, kde žijú nemŕtvi, je temná a nehostinná.
Mechanici, to sú vlastne trpaslíci a naozaj sú technicky veľmi vyspelí. Robotníci používajú pri ťažbe dreva zaujímavé motorové píly a hlavný pilier armády tvoria bradatí bojovníci s puškami. Okrem toho sa môžu spoľahnúť na troch masívnych golemov, svojskú vzducholoď a vznášadlo. Dokonca používajú aj čosi ako primitívny tank a ďalekonosné delo. Trpaslíčie územie je žlté ako púšť Sahary.
Kryo rasa je orientovaná na mágiu a využíva elementy ľadu. Robotníkmi sú gremlini, bojovníkmi snežní muži a ľadoví kúzelníci. Vhodne poslúži ľadový elementál, mamut a drak. Teritóriá kryo rasy sú posypané snehom.
Okrem toho tu nájdete neutrálne rasy, ako sú orkovia, trolovia, goblini, pavúci a kadejaká iná háveď. Zaujímavosťou je, že na čele nepriateľov neraz stoja šamani, vlajkonosiči a vodcovia a keď ich zabijete, destabilizujete zbytok tlupy, takže sa napríklad rozpŕchne, alebo je menej agresívna. AI nie je výrazná, ale ani zanedbaná, jedná sa o slušný priemer.
Hra nie je zvlášť originálna, hoci príbeh kampane je pomerne nápaditý, no celkom dobre by sa to hralo, nebyť početných chýb. Už som spomínal, nejasné ciele misií a vysokú obtiažnosť. Drobnou závadou, ktorá skôr znervózňuje, ako prekáža, je pokračovanie dabingu aj po odškrtnutí bubliny s textom. Predstavte si, že rýchlo prečítate obsah bubliny a venujete sa prichádzajúcim útočníkom a do toho vám niekoľko minút hundre starý ent, ktorý každé slovo vyslovuje pomaly a precítene! Okrem toho som mal na niektorých miestach problém so zasekávaním postáv, ich vyloďovaním a nástupom do transportného plavidla. To, že opravená útočná veža mala väčšiu odolnosť, ako bola maximálna stanovená hranica, by ani tak nevadilo, ale skutočnosť, že nestrieľala po útočníkoch dosť naštvala. Vrcholom bol reštart misie v kampani, kde sa mi stratili schopnosti a úrovne hrdinu a začínal ako nováčik. Keďže do misie vstupoval bez armády, viete si predstaviť, ako to dopadlo. Ešte že je tu ukladanie a nahrávanie hry. No, treba dúfať, že tieto závady aspoň čiastočne upraví nejaký patch.
Detail na niektoré jednotky mechanikov.
|
Ide do tuhého.
|
Víťazstvo na dosah ruky.
|
Grafika je najsilnejšou stránkou hry. Je veľmi pekná a umožňuje praktickú orientáciu v teréne a pohodlné ovládanie jednotiek. Mapa sa dá otáčať a to, že jednotky vnímate z dosť veľkej diaľky, má svoje opodstatnenie. V prvom rade, hra počíta s obrovským počtom bojovníkov a aby ste mali prehľad, je dobré sledovať ju zo značného nadhľadu. A pri čiastočnom priblížení, ktoré je k dispozícii, sa priebeh hry neúmerne spomalí a stáva sa ťažkopádnou. V každom prípade, tento grafický kabát titulu naozaj pristane. K tomu si pripočítajte dobré ozvučenie a peknú hudbu, hoci, ako som už uviedol, dabing pokračuje aj po rýchlom ukončení dialógu.
Čo dodať na záver? Heroes of Annihilated Empires je dobrá hra, hoci vďaka istým nedorobkom, mi pripadá ako beta verzia, ktorú treba ešte doladiť. Keby tvorcovia na hre popracovali ešte niekoľko mesiacov, mohlo to byť omnoho lepšie. Nejasné ciele misií, chudobná ponuka v multiplayeri a početné drobné chyby sa nedajú prehliadnuť. Napriek tomu, je to solídny pokus a fantasy stratégia na spôsob Warcraft III s masívnymi bojmi v štýle Cossacks, celkom pobaví.
Kryo rasa žije v zasneženom prostredí a bojuje aj s pomocou mamuta.
|
Žeby Eden?
|
Kryo Rasa na návšteve u nemŕtvych.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: GSC Game World Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|