Na začiatok vám dám malú hádanku. Je to malé, ale nedá sa to zdvihnúť. Má to modrý plášť, no s pacientami Dr. Chocholouška to nemá nič spoločné. Nosí zelený list na hlave, ale marihuana to nie je. Každú minútu môže spáchať samovraždu a vám to vyčarí len úsmev na tvári. Čo je to? Ehm, nie... Uwe Boll to naozaj nie je, i keď to znie lákavo.
Lemmingovia. Títo, nazvime ich hlodavci, sa prvýkrát objavili v roku 1990. Pamätám si ten rok veľmi dobre. Svietilo slnko, lupene kvetov padali pomaly na zem a lastovičky nervózne poletovali, lebo sused behal so vzduchovkou po ulici. Ako keby tušili, že ju má nabitú. Ale nie o tom som chcel. Vtedajší hrdí majitelia Amigy sa tešili z toho, ako málo stačí k radosti hlúpučkého Lemminga a aké to je zväčša ťažké dosiahnuť. Tento paradox sa onedlho stal veľmi populárny a ako roky plynuli, pribúdali ďalšie a ďalšie pokračovania, až sa týchto krpcov predalo na tony. Preto teraz nikoho neprekvapuje, že sa Team17 po vyše šiestich rokoch od posledného vydania rozhodol znovu vzkriesiť ich zašlú slávu. Najskôr na PSP a onedlho na to prišla na rad PS2 verzia, ktorú si dnes rozoberieme.
|
Horolezecká výstroj v akcii. Zahrňuje: červenú helmu a riadnu dávku odvahy.
|
Doporučujem pred spustením hry vybaviť sa aspoň základnými potrebami pre bezproblémové a pohodlné hranie, čo zahŕňa: ginko (či už ako čaj, tabletky alebo oriešky), pohodlné kreslo, kľud (alebo ticho, či pokoj), pokiaľ nevidíte, tak okuliare a poprípade nejaké papuče. Prečo? Lebo ide zima, nie je už najteplejšie. A to ostatné preto, lebo tých 156 levelov (+20 pre EyeToy), ktoré na vás čakájú, vám uvedú mozog do pekných otáčiek minimálne na 20 hodín. Tento počet však nie je ani zďaleka konečný. S level editorom, EyeToy kamerou či podporou on-line multiplayeru sa dá vyblázniť oveľa dlhšie.
Akonáhle zasuniete DVD s hrou do konzoly, hudba a behajúce postavičky vám vnesú do izby veselú náladu plnú optimizmu a rozčarovania. U mňa to fungovalo na 100 %. Dokonca po 2 hodinách som sa pristihol, ako sa ešte stále škerím na obrazovku ako malé dieťa, nevediac prečo. Možno tým čarom a pocitom, že som sa na chvíľu vrátil v čase. Žiadna krv, temná atmosféra, zbrane či zložitý príbeh. Jednoducho zábava stojaca na nevinnosti pochodujúcich „bobríkov“ (ostatne, veková kategória 3+ hovorí za všetko). Tu majú Lemmingovia svoj prvý dobrý bodík, pretože občas padne dobre si od všetkého toho zabíjania na chvíľu oddýchnuť. Tutorial vám tu nebude chýbať, veď tu vôbec nie je potrebný. V priebehu pár levelov sa ľahko a rýchlo so všetkým zoznámite.
Celý princíp hry je založený na presune určitého počtu Lemmingov „n“ (našťastie sú skoro vždy povolené nejaké tie straty) z bodu A do bodu B v stanovenom čase „t“, pričom všetci účastníci smrteľného pochodu majú určenú rýchlosť „v“, ktorá je vždy konštantná spolu s gravitačnou silou „g“. Jednoduché, však? NIE! Nebolo by na tom nič ťažké, keby tam nebolo toľko neznámych veličín a keby ste dotyčných samovrahov neovládali iba nepriamo a navyše cez rozličné 3P (Prekážky, Priepasti, Pasce). To znamená, že vy môžte udať určitú činnosť len jednému z nich, čo následne ovplyvňuje cestu a smer celého stáda. Jednoduchá teória, ťažká prax. Postupom jednotlivými štyrmi obtiažnosťami pochopíte. Pre neznalých si dáme menší príklad.
|
Uisťujeme vás, že v tejto hre nebol žiadny z Lemmingov zranený. Teda okrem tohto jedného.
|
Predstavte si jednoduchú situáciu, že máte stádo o počte napr. 50 ks („n“ sa môže rovnať 1 až 100), ktoré sa podozrivo blíži k útesu a na jeho dolnom konci žblnká voda. I keď výhľad tam majú možno pestrý, dlho si ho neužijú, pretože plávať samozrejme nevie ani jeden z nich (ich konštantná rýchlosť teraz nehrá rolu, keďže si hru môžete kedykoľvek pauznúť Startom a v kľude všetko premyslieť). Čo teraz? Nechať ich utopiť! Jasné, ale to nie je zrovna najlepšie riešenie, keďže potom zvyčajne nasleduje reštart. Jednoduchá možnosť je tá, že dotyčnému na čele rozkážete, aby zastal a posielal všetkých naspäť. V čom je teda háčik? Daný rozkaz nemáte často k dispozícii, čo má za následok vrátenie mozgu do hlbokého bádania za honbou alternatívneho riešenia s pomocou dostupných rozkazov. Dám vám pomôcku.
- Vojak Lemming! Oboznámte tohto nového so všetkými rozkazmi, ktoré vám budem pridelovať počas celej doby, nech nie je potom prekvapený a nemohol sa vyhovárať!
- Pane, áno pane! Takže... poďte prosím so mnou.
1. rozkaz:
Horolezecká výstroj - s ňou bez problémov vyleziete po každej rovnej stene.
2. rozkaz:
Dáždnik - ten splní svoj účel hlavne pri parašutistických misiách, zoskokoch z veľkej výšky a navyše je dobrý proti dažďu.
3. rozkaz:
Bomba - veľmi praktická pri kamikaze úlohách, zatiaľ nikto ju však nevie použiť 2x.
4. rozkaz:
Stop-ka - veľmi nevďačný rozkaz, nesmiete dovoliť bratov pustiť ďalej, musia sa otočiť a vrátiť naspäť, no vy sa už odtiaľ nepohnete.
5. rozkaz:
Schody - vieme stavať každý, no len vtedy, ak nám dá veliteľ batoh s tehlami.
6. rozkaz:
Bager - tak sa dá definovať váš stav po aplikovaní tohto rozkazu, nakoľko začnete kopať do steny v horizontálnej rovine.
7. rozkaz:
Rýľ - dostanete iba vtedy, ak bude potrebné kopať do zeme vertikálnym smerom.
8. rozkaz:
Krompáč - zíde sa vždy pri šikmom kopaní.
- Výborne, vojak! Za odmenu sa teraz môžete zaradiť na koniec. Pohyb!Ako vidíte, veľa alternatívnych možností na vyriešenie nášho malého príkladu nie je. Aspoň nie zjavných, ale verte mi, dá sa to viacerými spôsobmi. Stačí len na ne príjsť. Nebudem to tu prezrádzať, potrápte sa každý sám. Konieckoncov, o tom to celé je. Treba brať ohľad na okolité prostredie a využívať jeho nerovnosti vo svoj prospech. Učiníte tak v slnečných a zelených záhradách rímskych zbohatlíkov, pokocháte sa nástennými maľbami Egypťanov (všetky z profilu, ako inak), nakuknete i do doby dinosaurov, ale aj do modernej kanalizácie s kúskami bicyklov a neprofesionálne otvorených konzerv. A v neposlednom rade uvidíte, ako to približne vyzerá v pekle s impozantnou dekoráciou - horiacou lebkou, pravdepodobne požičanou z Mortal Kombatu.
|
V tomto momente je svrbenie akéhokoľvek miesta na tele vysoko neprípustné.
|
Závada nie je vo vašich prijímačoch. Prostredí, kde sa budú naši obľúbení Lemmingovia pohybovať, nie je mnoho. Práveže naopak. Je ich málo a až tragicky často sa opakujú. V tomto vidím dosť veľkú nevýhodu, nakoľko môže ľahko nastať v priebehu hry stereotyp. Ďalšia vráska na hebkej tváričke hlodavcov je grafika. Je síce zaujímavo riešená, kde pozadie hry je 3D a terén, ktorý slúži ako hracia plocha, je už 2D s kresleným nádychom, no tvorcovia si mohli dať viac záležať (aspoň na samotných Lemmingoch). Takto hra disponuje priemerným vizuálom. Nie je to nič tragické, ale PS2 zvládne určite viac. Napriek tomu je spracovanie dostačujúce a nijako neurazí.
Čo ma naopak príjemne prekvapilo, je hudba. Jej veselosť, hravosť a návykovosť je krájateľná. Často som si hru nechal zapnutú kvôli hudbe a len tak si prikyvoval do rytmu. Jednoduché melódie sa vám až podozrivo ľahko vryjú do pamäti a občas v nich spoznáte aj nejakú tú známu melódiu (obzvlášť Kankán stojí za spomenutie, keď som si nemohol nepredstaviť samotných Lemmingov, ako sú pochytaní za ramená a tancujú do rytmu). Samotní dvojnohí hlodavci toho síce veľa nenahovoria a aj to málo sa bude stále opakovať, no s tou ich roztomilosťou v hlase vám to vadiť určite nebude. Tu sa príbuznosť s Wormsami nezaprie.
Nové pokračovanie úspešnej série samovražda-hlodavcov dorazilo i k DualShockom a konečne zasadlo do nášho čierneho zlata. Posilnení novou dávkou entuziazmu a grafiky k nám dopochodovali, aby ukázali, v čom spočíva ich pravá sila. Nie v grafike a ani v litroch krvi. Práve naopak. V detskej zábave riešiť banálne problémy Lemmingov – nezabiť sa. Zábavy a logického uvažovania si tu užijete dosť, verte mi. Tí z vás, ktorí sa ešte s nimi nestretli alebo len dávno v minulosti, kľudne si pripočítajte ku konečnému hodnoteniu +5 %. No pre tých, ktorí ich už zachránili na PSP, nevidím moc zmysel pre kúpu, nakoľko sa jedná o totožné tituly.