COMMAND & CONQUER 3: TIBERIUM WARS |
COMMAND & CONQUER 3: TIBERIUM WARS |
Keď sa povie GDI a NOD, ostrieľaní stratégovia určite zbystria pozornosť, pretože vedia, že je reč o legende Command & Conquer. Obľúbená herná séria už dlhé roky prináša jedinečné tituly, ktoré (až na výnimky) dosahujú veľké uznania v očiach hráčov, ale aj kritiky. Máme tu rok 2007 a ďalší Command & Conquer. Bude mať také známky kvality, na aké sme zvyknutí?
Hoci niektoré tituly zo série riešia sovietsko-americké konflikty, najčastejšie sa v hrách vyskytujú, už v úvode spomenuté frakcie, GDI a NOD bojujúce o dominantné postavenie vo futuristickom svete. Aj najnovší prírastok sa zaoberá spormi medzi svetovou alianciou národov a bezohľadnou fanatickou organizáciou a len mimovoľne si môžeme domýšľať, či je návrat legendy súčasne propagáciu boja proti neustále rastúcemu terorizmu.
Tak či onak, táto myšlienka tu je a cítite ju najmä v prvej kampani za GDI, ktorá ponúkne slušnú porciu misií rozdelených do piatich aktov, podľa toho, či sa odohráva v Spojených štátoch, Východnej Európe či iných častiach zemegule. Potrebné inštrukcie získavate od skúseného generála a jeho šarmantných podriadených dám prostredníctvom filmových video sekvencí. O nich ale až neskôr. Svoju úlohu pri tom zohráva aj istý slizký politik. Budete musieť vypudiť zločincov z obsadených miest, ničiť ich základne a napokon zaútočiť na hlavné sídlo, aby bolo od nich raz a navždy(?) pokoj. Zatiaľ čo úlohy prvej kampane pojednávajú o oslobodzovacom boji, ťaženie za opozičné Bratstvo NOD vám poskytne pôžitok z ničenia a destabilizácie svetového hospodárskeho systému. Úlohy vám zadáva sám veľký vodca Kane, prípadne jeho asistentka a nižší veliteľ. Bin Ládin by si s ním určite rozumel. Vlastne, kto vie, či Kane nebol jeho vzorom, veď tento plešatý „típek“ sa, hoci len v hre, ale predsa, ocitol na výslní skôr ako bradatý mohamedán.
Hoci najväčšia pozornosť je venovaná bojom GDI verzus NOD, vo chvíli keď konflikt kampaní vrcholí a zdá by sa, že koniec vojny je blízko, do hry vstupuje tretia strana. Sú to mimozemšťania zvaní Scrin a tí nemajú zľutovanie s nikým. Boj o budúcnosť ľudstva tak nadobúda nový rozmer a dosť suchopárne ťaženia sa stávajú živšími. Aj tak je však škoda, že obidve kampane sú lineárne a postupujete v prísnom slede od jednej misie k druhej. Väčšina úloh kampaní požaduje zničenie nepriateľskej základne, alebo vybraných budov. Pri tom máte niekedy možnosť výstavby, ale veľmi často ste odkázaní na obmedzenú skupinku jednotiek, prípadne skromné posily. Niekedy treba obsadiť daný objekt, alebo zastaviť nepriateľský konvoj, to je však často náplň nepovinných, vedľajších zadaní. Ciele misií sú vyznačené na minimape žltými značkami a na bojisku vás navádzajú šípky zodpovedajúcej farby. Navyše ciele sú zdôraznené krátkymi vstupmi s komentárom.
Tiberium - zelené zlato.
|
Letectvo GDI ničí rýchlo a efektívne.
|
NOD má obranné štruktúry, ktoré sa regenerujú, kým nezničíte zdroj.
|
Výstavba a produkcia je (s drobnými odchýlkami) notoricky známa z iných RTS. Zdroj príjmov predstavuje jediná surovina - zelené, prípadne vzácnejšie modré tibérium. Ťaží sa pomocou mechanických zberačov, ktoré ho odvážajú do rafinérií. Potom už môžete stavať vojenské štruktúry na produkciu pechoty (môžete ju umiestniť aj do budov), vozidiel a letectva, pričom však treba dbať na dostatok energie z elektrární. Nechýbajú obranné veže a aktivovateľné súčasti s menším efektom (privolanie posíl, ochranné štíty, slabšie devastačné zbrane) a superzbrane ako je seizmický lúč, atómová či tibériová bomba alebo priestorová trhlina. Výstavba prebieha pomerne zdĺhavo, pretože súčasne môžete stavať len toľko objektov, koľko máte výrobných hál a konštrukčných plošín (obvykle 1-3 štandardné a rovnaký počet obranných štruktúr). Samozrejme, jednotlivé budovy, patričné vylepšenia jednotiek a výzbroj strán sa líšia.
GDI má dominantné pozemné jednotky. Vhodne sa uplatnia odstreľovači a lietajúca pechota, z vozidiel najmä mamutie tanky a APC transportéry, ktoré s posádkou granátnikov majú slušný efekt pri útoku na všetky druhy jednotiek aj budovy. Vzdušné sily síce predstavujú len dve rôzne lietadlá, ale s ich pomocou pomerne ľahko absolvujete väčšinu misií.
NOD má asi o tretinu lacnejšie jednotky, ale tomu zodpovedá aj ich nízky efekt. Navyše plameňometné tanky, samovrahovia a iné pozemné sily väčšinou musia útočiť z tesnej blízkosti a často padnú skôr, ako sú schopné zabojovať. Zaujímavosťou sú útočné veže, ktoré sa stavajú vždy v trojici a regenerujú sa dovtedy, kým nezničíte ich zdroj. Výhodou frakcie je možnosť zneviditeľniť budovy a niektoré jednotky. Napriek tomu sa jedná o najslabšiu frakciu. Prejavuje sa to najmä v kampaniach. Zatiaľ čo misie za GDI sú často banálne ľahké aj na vysokej obtiažnosti, málo efektívne sily bratstva vyžadujú podstatne viac zručnosti a potu.
Scrin disponujú pestrým sortimentom letectva, kde nechýbajú nosiče stíhačov, ale rozhodne majú silné aj pozemné zložky. Účinnosť útokov sa znásobí po vývoji energetických štítov. Mimozemšťania majú pekný dizajn a dokážu vytvoriť teleportačnú bránu na rýchly prenos jednotiek na bojisku, ako aj privolať veľkú materskú loď, ktorá je však zúfalo neefektívna.
Základňa GDI v plnej kráse.
|
Práve sa aktivovala superzbraň, ktorá tu narobí slušnú paseku.
|
Kampaň je lineárna a za splnené misie získavate medaile. Na najťažšej obtiažnosti takéto zlaté!
|
V hre nájdete niekoľko menších vychytávok, napríklad možnosť leteckého transportu v podstate všetkých pozemných jednotiek osobným transportom (GDI, NOD) alebo zregenerovanie a ovládnutie niektorých zničených nepriateľských strojov pomocou inžinierov. Žiadne skutočné inovácie tu však neobjavíte. V praxi to znamená, že nemáte problém zorientovať sa v hre, na druhej strane však ostrieľaní stratégovia budú pociťovať deficit originality. Príležitostní hráči budú ale rozhodne nadšení, napokon titul má výbornú atmosféru a dizajn a jedná sa o harmonický a dobre fungujúci celok.
Ku komfortu rozhodne prispievajú aj filmové sekvencie, ktoré už neodmysliteľne patria k hrám Command & Conquer. Vystupujú v nich známe osobnosti amerických filmov a seriálov (Battlestar Galactica, Lost Dr. House - Tricia Helfer, Josh Holloway, Jennifer Morrison, Billy Dee Williams, Grace Park, Michael Ironside, Joe Kucan) a ich výkon je naozaj na úrovni. Interiéry by však mohli vyzerať o niečo lepšie a obsah videí je dosť nudný a neoživia ho ani usmievavé tváričky sexi žien, ktoré sa sem-tam mihnú v zábere. Jednoducho videá postrádajú hravosť, sú chmúrne, bez fantázie, obsahujú len fakty a chýba im život. Najviac ma sklamali videá na konci kampane, ktorým chýbala akákoľvek pompéznosť a boli naozaj úbohé. To všetko však hovorím v súvislosti s videami z predošlých hier Command & Conquer, ktoré boli rozhodne vydarenejšie. Napríklad koketovania s agentkou (tuším sa volala Tania) v Red Alert 2 bolo naozaj silnou motiváciou, ktorá mi v C&C 3 absolútne chýba. Prízvukujem však, že v porovnaní s inými konkurenčnými titulmi tieto videá stále pôsobia nadpriemerne.
Kampane hry som prijal rozporuplne, niektoré mapy boli vyslovene slabé, obtiažnosť nevyvážená, ťažké scenáre sa prelínali s úplne jednoduchými, ale našli sa aj zaujímavé momenty a misie, ktoré som si naozaj vychutnal. Podobne podivná je aj počítačová inteligencia. Jednotky niekedy reagujú rozumne a strieľajú aj počas presunu. Inokedy sa správajú ako malomocní, napríklad neraz majú problém dostať sa čo najkratšou cestou na miesto určenia a robia zbytočné obchádzky. V tejto fáze som bol na vážkach až do chvíle, keď som preskúmal ďalšiu ponuku titulu. Voľná hra so sériou priemerných máp, kde ide o prosté zničenie súpera je v podstate v poriadku. Na boj proti počítačovým oponentom netreba veľa. Čo ma však zaskočilo, to isté som našiel aj v menu multiplayeru. Okrem rýchlosti hry a základných parametrov nemáte žiadnu možnosť voľby, multiplayer v hre je akoby len preto, aby bol. Nie je pochýb o tom, že pobaví, ale určite mohol byť aj oveľa pestrejší.
Budovy a jednotky mimozemšťanov majú zaujímavý dizajn.
|
Medzi pechotou NODu nájdete aj shadow team, ktorý poletuje vzduchom ako Batman.
|
Videá sú oproti konkurencii nadpriemerné, ale v C
|
Po technickej stránke spĺňa hra všetky predpoklady. Engine nie je úplne najmodernejší, ale vďaka rôznym efektom a precíznosti vývojárov hra vyzerá skvele a rozbeháte ju aj na slabších počítačových zostavách. Najmä spracovanie krajiny a svetelné efekty sú podarené. Hudba je kvalitná, ozvučenie na úrovni. Grafika je rozhodne veľké plus produktu a výrazne zlepšuje jeho atmosféru. Najväčší dojem na mňa spravili naháňačky s mimozemskými vzdušnými silami v temných ruinách mesta počas dažďa. Áno, takto má vyzerať apokalypsa!
Mnohí hráči argumentujú tým, že hra nemusí obsahovať inovácie, aby dosiahla slušnú kvalitu. Je to pravda a preto má Command & Conquer 3 také vysoké hodnotenie, ako tu vidíte. Na to, aby však hra dosiahla méty najvyššie, potrebuje ešte niečo naviac, niečo, čo ju pozdvihne nad ostatné tituly, čo nemá každá druhá hra a to sú nové nápady. A tie v tomto prípade budete hľadať márne. Spoločnosť Westwood, ktorá vyvíjala predošlé tituly série Command & Conquer, si to uvedomovala a preto tvorila hity. Komerčná Electronic Arts, ktorá prebrala štafetu, na to však pozabudla a vytvorila konkurencieschopnú, precízne spravenú, ale nie unikátnu hru. Rozhodne však stojí za kúpu a ak vás zvlášť očarila, odporúčame vám kúpu špeciálnej verzie s názvom Command & Conquer: Tiberium Wars - Kane Edition, kde nájdete exkluzívne tapety na pracovnú plochu, 5 extra multiplayerových máp, 3 skiny pre jednotky a ďalšie bonusy.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
ACE
29.5.2007
„Západ Slnka, tak dlho som si ho už nevšimol. Taká samozrejmosť je teraz taká vzácna. Škoda, že si t...prečítať celé
|
PC
Xbox 360 Vývoj: EA / EA LA Štýl: stratégia / realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|