THEATRE OF WAR |
THEATRE OF WAR |
Druhá svetová vojna je obdobie omieľané v poslednej dobe viac než dosť, čo spôsobuje nezáujem mnohých hráčov o hry s touto tematikou. Preto sa vývojári z Maddox Games rozhodli priniesť hráčom niečo, čo sa bude vymykať z bežného priemeru a bude poskytovať zábavu odlišnú od všetkých konkurenčných stratégií a simulácií na trhu hier z tohto obdobia. Ako sa im to podarilo a či vás Theatre of War niečím predsa len zaujme zistíte nižšie.
Pojem simulácia má u tejto stratégie z obdobia druhej svetovej vojny svoje opodstatnené miesto. Nejde o klasickú RTS, kde ťažíte suroviny, staviate základne, budujete jednotky a následne ich využívate proti nepriateľovi. Svojím štýlom hrania skôr pripomína klasické taktické stratégie, kde neťažíte, ani nestaviate, ale kde sa len s určitým vopred stanoveným množstvom jednotiek alebo s prípadnými posilami posielanými priebežne počas hrania snažíte splniť ciele misií. Avšak ani takéto zaškatuľkovanie vám nepomôže, aby ste si spravili obraz o Theatre of War.
ToW je skôr taktická simulácia, kde vašu taktiku ovplyvňuje ďaleko viacej parametrov, ako ste boli doteraz zvyknutí u podobnom type hry a naopak. Jeden obligátny parameter chýba, hitpointy (zdravie, alebo počet zásahových bodov). Každá jednotka môže po jednom jedinom zásahu byť zabitá/zničená, alebo len čiastočne poškodená (každý vojak či technika majú svoje zásahové zóny), čo sa ďalej prejaví na jej celkovom fungovaní.
Každý vojak má svoje meno, svoje vlastné RPG prvky ovplyvňujúce jeho schopnosti reagovať na rôzne situácie, ako napríklad využívať techniku, zbrane, viesť a podporovať ostatných vojakov a iné. Ďalej má každý svoju psychiku meniacu sa na základe diania na bojisku a ovplyvňovanú aj jeho zraneniami, čo môže spôsobiť, že v určitých situáciách sa stane napríklad ostražitejším či smelším, alebo jednoducho spanikári a utečie z bojiska. Môže k tomu dôjsť pri jeho zranení, kedy záleží na rozsahu zranenia, či sa len zníži jeho schopnosť bojovať, reagovať na príkazy, neschopnosť brániť sa, či ostane bezvládne ležať na zemi.
Pancierová päsť nenašla svoj cieľ, ale možno niekoho iného.
|
Tu sa nedá využiť už ani posádka tanku.
|
Nemecká posádka tanku má posledných pár sekúnd života.
|
Tak isto majú svoje parametre aj všetky zbrane obsiahnuté v hre. Každá jedna zbraň je definovaná svojím efektívnym dostrelom, kadenciou, rýchlosťou nabíjania, počtom nábojov v zásobníku a balistickou dráhou. K tomu majú svoju vlastnú charakteristiku aj náboje do zbraní ako úsťová rýchlosť projektilu, či v prípade veľkorážnych projektilov aj schopnosť penetrácie rôzne silného panciera na rôzne vzdialenosti (do tankových diel máte k dispozícii až 8 druhov projektilov s odlišnými vlastnosťami a určením). Keď si k tomu všetkému ešte prirátate rôzne parametre vojenskej techniky (desať parametrov len ohľadne opancierovania), vyjde vám slušné množstvo aspektov, na ktoré musíte brať zreteľ počas priebehu boja.
Kľudne môžete prísť o tank po jedinom zásahu, alebo prídete len o jeho mobilitu po zásahu do spodnej časti, čo vám znemožní jeho pohyb, ale nie streľbu. Neraz sa mi stalo, že nehybný tank som nechal stáť na mieste, snažil sa ho kryť proti pešiakom granátmi a dokázal s ním aj napriek silnému poškodeniu utŕžiť značné škody nepriateľovi. To však ešte nie je zďaleka všetko. Vy dokonca musíte brať do úvahy aj celkovú kombináciu RPG parametrov a každej jednej techniky. Ak chcete, aby vám tank fungoval čo najefektívnejšie, nemôžete do neho posadiť hocijakých vojakov, ale musíte ich vybrať podľa znalostí a umiestniť ich na post im vyhovujúcim (o to zdatnejší musia byť, ak chcú ovládať odcudzenú techniku).
Na miesto strelca je vhodné posadiť vojaka s dobrými znalosťami streľby a podobne riešiť aj miesto šoféra, nabíjača či horného strelca. Takáto kombinácia je na bojisku ihneď vidieť a vznikajú tak rozdiely medzi jednotlivými posádkami, čo spôsobí, že neraz budete v boji niektoré tanky s obľúbenou posádkou oproti iným uprednostňovať. Všetky tieto RPG prvky sú prenosné do ďalších misií a dokonca si môžete každú jednotku aj na základe získaných skúsenostných bodov postupne vylepšovať (existuje aj automatický mód) alebo si nové jednotky pred misiou dokupovať na základe získaných bodov.
Vďaka tomu, ako budete postupovať kampaňami, si môžete vytvoriť elitné jednotky, ktoré vám uľahčia postup naprieč druhou svetovou vojnou. Pripravené kampane vám umožnia prežiť boje za rôzne strany v rôznych časových obdobiach druhej svetovej vojny tak, ako sa odohrávali v skutočnosti. Na výber je kampaň za Poliakov, Nemcov, Sovietsky zväz, Spojencov (Anglicko/Amerika) a nakoniec Francúzov. Každá je vytvorená podľa historickej predlohy, čo ovplyvňuje aj ich obtiažnosť. Inak povedané, hrať za Sovietsky zväz je v prvotných fázach veľmi náročné a misie sú tvorené hlavne obrannými úlohami. Naopak, kampaň za Spojencov je ďaleko ľahšia, keďže sa začína až v období, kedy bolo nacistické Nemecko dlhou vojnou so Sovietmi vyčerpané.
Kampane sú tvorené veľmi dobre navrhnutými misiami (viac ako 40) odohrávajúcich sa na do posledného detailu prepracovaných mapách, ktorým rozhodne nechýba ta správna šťava či momenty prekvapenia i zvraty. Každá mapa je iná a treba na nej postupovať, obozretne predvídať i plánovať každý jeden krok vopred. Ak tak nespravíte, vaše ťaženie naberie rýchly koniec. Zahráte si misie, kde je potrebné dobyť určité pozície, dedinku, mesto, či len brániť nejaký strategický bod. V niektorých ide o veľkú poľnú bitku s väčším počtom jednotiek, v niektorých naopak len s komandom malého počtu vojakov infiltrovať, dobyť a obsadiť dedinku či mestečko.
Tiger... zase prídem o pár britských plechoviek.
|
Ešte nič netušiaca kolóna.
|
Taktický ústup!!!
|
Na začiatku každej z nich si môžete v rámci určitého vopred stanoveného priestoru rozmiesiť svoje jednotky a potom začať boj. Akciu si našťastie môžete kedykoľvek zastaviť a v kľude rozdať rozkazy každému jednému vojakovi, či komplet celým útvarom. V ToW naozaj pochopíte, aký má terén obrovský vplyv na taktiku. Budete dopredu analyzovať každý kopec, strom, vyvýšeninu a buďte si istí, že všetko ovplyvňuje, či budete úspešní alebo nie. Terén je aj čiastočne zničiteľný, takže stromy či múry neznamenajú pre vaše tanky žiadnu prekážku. Na druhej strane zamrzí, že vojak nedokáže preskočiť ani metrový múrik a musí ho celý obísť.
To občas kazí inak veľmi vydarenú atmosféru realistických bojov druhej svetovej vojny, kde spolu bojujú desiatky jednotiek, bojisko kropí privolaná delostrelecká paľba a k tomu všetkému sa na oblohe preháňajú stíhačky spolu s bombardérmi s ich smrtonosným nákladom. I keď je v hre spracovaných množstvo detailne a historicky verne spracovaných jednotiek (trochu mi tu chýba poľská kavaléria :-)), nemusíte sa báť, že vám v tom vznikne chaos. Všetky sú totiž prehľadne popísané v elektronickej encyklopédii.
Všetky boje pôsobia veľmi efektne, ale nanešťastie trošku zaostalo. Autori sa snažili jednotky krásne rozanimovať a detailne prepracovať chovanie i výzor techniky. Každá činnosť je kompletne stvárnená a tak uvidíte, ako vojaci nadvihnú delo, aby ho otočili v smere paľby, nabíjanie munície, zakrytie uší pri paľbe, odistenie a hádzanie granátov a iné bežné činnosti na bojovom poli. Napriek tomu však ToW vzhľadom ani zďaleka nepatrí medzi momentálnu špičku RTS. Chýbajú aj misie počas inej ako dennej doby či detailnejší deštrukčný model.
Milovníci veľkolepých hollywoodskych efektov budú sklamaní, ale naopak, realistickejšie ladení hráči so zmyslom pre detail budú spracovaním potešení. Z technického hľadiska vás nadchnú detaily ako reálne prepočítavané dráhy striel, prieraznosť rôznych povrchov pod rôznymi uhlami, viditeľnosť pre každú jednotku v každom počasí zvlášť, či dokonca prevodovka v technike a mnohé iné. To všetko spolu s nie najlepšie optimalizovaným enginom spôsobuje značné hardvérové nároky a tak si ToW vychutnajú na plné detaily len hráči so silnejšími počítačmi (pri Dual Core CPU sa fps výrazne zvýši nakoľko ho engine podporuje).
Vydarenú kulisu neľútostných bojov na poliach smrti nadpriemerne dotvára aj zvuková kulisa poskytujúca všetky zvukové efekty potrebné pre kvalitný zážitok. Tlmené salvy zdiaľky vám ihneď dajú vedieť, že nepriateľ vás má na muške, neutíchajúca paľba ručných zbraní pôsobí autenticky a krátke rázne výbuchy za ničím nezaostávajú. K tomu všetkému si ešte pripočítajte neustále nárazy projektilov o panciere, svišťanie protipancierových pästí, výkriky vojakov a máte pod sebou virtuálne bojisko.
Snáď netrafí nikoho zo svojich.
|
Pouličné prestrelky sú bežnou záležitosťou.
|
Imobilný obrnený transportér to má o chvíľu spočítané.
|
Toto virtuálne bojisko máte možnosť zdieľať aj s kamarátmi na ôsmych rôznych mapách po internete alebo lokálnej sieti. Poskytnuté mapy sú v rôznych veľkostiach a tak sa na nich môžete vyblázniť až s ôsmimi hráčmi naraz. Je na vás, či budete na nich kooperovať s iným hráčom proti inému, alebo si zahráte čistý deathmatch každý proti každému.
Toto všetko treba nejako ovládať a na to treba kvalitný interface. Ten sa podarilo autorom zapracovať veľmi dobre a v kombinácii s voľnou kamerou či nastaviteľnými pohľadmi máte vždy potrebný prehľad o bojisku. Jednoduché tvorenie skupín, ich označovanie, rýchle rozdávanie rozkazov, či vždy dostupné potrebné informácie pre rozhodovanie napomáha k sprehľadneniu tejto miestami komplexnej hry. Aj napriek prehľadnému a intuitívnemu ovládaniu je pre vás pripravená séria tréningových misií, kde sa naučíte vaše jednotky ovládať dokonale.
Ich umelá inteligencia patrí k tým lepším a nezvykne pridávať prácu. Skôr naopak. Ak vydáte rozkazy spolu so špecifikáciami, ako sa majú vykonať, všetky jednotky sa snažia prispôsobiť situácii i terénu a podľa toho sa aj chovajú (napríklad vojak pod paľbou si ľahne k zemi a kryje sa automaticky, vojaci, čo prežijú zničenie tanku, sa snažia vyskočiť a utekať od neho čo najďalej a podobne).
Kvalít Theatre of War je veľa, ale či si získa vaše srdce, závisí od toho, čo od tohto titulu očakávate. Ak patríte medzi hráčov hľadajúcich rýchlu strategickú akciu plnú efektov, obľubujete stavanie základní, ťaženie surovín či následnú výrobu, radšej hľadajte inde. Ak však patríte medzi hráčov hľadajúcich realistickejšie spracovaný taktický titul, nepohrdnete dávkou presnej histórie, či trochu miestami náročnejšou obtiažnosťou, určite u ToW strávite nejednu noc plnú zábavy i napriek tomu, že vás neohromí grafickým spracovaním.
Trafí, netrafí? Ja len toľko, že netrafil.
|
Svoje si užijete aj v povestnej ruskej zime.
|
Nemusí byť ani zima, aby z tejto formácie behal mráz po chrbte.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 1C Company / CENEGA / 1C: Maddox Games Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|