Bude to znieť neuveriteľne, ale prvé práce na multiplayerovej online hre zo sveta Pána prsteňov začali už v roku 1998, teda takmer pred 10 rokmi. Od vtedy sa ale toho veľa zmenilo, Sierra (pôvodný vývojový tím) odstúpila práva Vivendi, ktorá ich neskôr pridelila Turbine, aby sme sa tento rok konečne dočkali premiéry nového virtuálneho svetu, sveta, ktorý si spracovanie do MMORPG zaslúži viac ako ktorýkoľvek iný.
Myslím, že o kvalite diel majstra Tolkiena netreba diskutovať. Knižky, ktoré si obľúbilo niekoľko generácií, filmy, ktoré povyhrávali pár Oscarov, niekoľko podarených hier. Najdôležitejšie z vymenovaného sú jednoznačne knihy, tie sú základom celej Tolkien-mánie a treba podotknúť, že právom. Preto je na mieste otázka, ako veľmi sa môže online hra priblížiť knižnému príbehu. Do sveta Stredozeme sa dostanete zhruba v čase začiatku prvej knihy trilógie (príbeh sa príliš nezaoberá udalosťami v Hobitovi) a tešiť sa môžete na všetky známe knižné/filmové postavy. Dôkazom sú Gandalf a Gimli hneď v prvom dungeone, ktorý slúži zároveň ako tutoriál. Stretnete však aj menej známych hrdinov, nezabudlo sa ani na tých, ktoré napr. filmy úplne odignorovali.
|
Prehľad trait-ov.
|
Pred tým, než sa budete môcť vrhnúť tvárou tvár nebezpečenstvám, si treba po vzore mnohých iných RPG titulov zvoliť rasu a class. Vybrať si môžete z rodu ľudí, elfov, hobitov a trpaslíkov a do vienku môže čerstvý hrdina dostať jednu z nasledovných špecializácií: Burglar (zlodej), Champion (ofenzívny bojovník), Guardian (defenzíva), Captain (ofenzíva/defenzíva), Hunter (streľba, pasce), Lore-Master (útočné a podporné kúzla) a Ministrel (liečenie). V útoku sa najväčším DPS (damage per second) môžu pochváliť Championi a Hunteri, ako to už ale býva zvykom, bez dobrej podpory a liečenia, či adekvátne „naskillovaného“ tanka sa v tuhších bojoch nezaobídu.
Prvé kroky po Stredozemi urobíte v štartovacích lokáciách, ktoré sú samozrejme pre každú rasu jedinečné. Tu sa zoznámite s questami, levelovaním, sociálnym systémom, dopravou, ekonomikou, povolaniami, systémom titulov, trait-ov a deeds-ov a ďalšími potrebnými znalosťami. Že toho je na vás naraz priveľa? Tak poďme pekne od začiatku.
|
Fanúšikovia budú iste vedieť, čo sa odohralo v tomto hostinci.
|
Questy sa delia do troch veľkých skupín. V prvej sú príbehové úlohy, t.j. úlohy, ktoré sú priamo spojené s knihou. Príbehové questy sú zoradené do tzv. Epic books, odhratie jednej kapitoly knihy vám sprístupní kapitolu ďalšiu. Poväčšine sú tieto questy dosť ťažké, preto je vhodné a dokonca odporúčané ich robiť v partii. Ďalším typom questov sú obyčajné jednorázovky typu prines, odnes, vybav, zabi, zisti, preskúmaj atď. Okrem expu (skúseností) sú zdrojom peňazí a občas aj nadpriemerne dobrých itemov (vybavenia), takže ich treba robiť čo najviac a čo najčastejšie. Poslednými úlohami, s ktorými sa môžete stretnúť, sú úlohy profesijné, teda súvisiace s vami zvolenou profesiou (viď. nižšie). Všetky questy sú prehľadne rozdelené a spísané v knihe questov, nechýba informácia o doporučenom levely na ich plnenie a tiež samozrejme ikonka informujúca, že úloha je určená pre skupinu hráčov.
|
Skilly a inventár.
|
Získanie dostatočného počtu skúsenostných bodov (exp) prináša so sebou prechod na vyšší level (horná hranica je zatiaľ 50), čo má za následok automatické vylepšenie vlastností hrdinu. Čo už ale automatické nie je, je nakupovanie nových zručností (skillov), ktoré sa u učiteľa daného povolania odomykajú práve po dosiahnutí patričného levelu. Stačí len našporiť dostatok medených (strieborných, zlatých) a lepšie kúzlo, úder či obranný postoj môžu byť vaše. Pri získavaní expu platí – čím viac je hrdina oddýchnutý, tým rýchlejšie naskakujú skúsenostné bodíky, takže hru sa oplatí sem tam aj vypnúť. Jednak pre rýchlejšie levelovanie, ale hlavne kvôli smutnému príkladu niekoľkých hráčov z Ázie, ktorí kvôli online zábave prestali vnímať reálny svet, čo sa im stalo osudným.
|
Voda je spracovaná naozaj prvotriedne.
|
Miesto tradičných HP, resp. života, je v LOTRO použitý faktor morálky. Niektoré postavy či kúzla majú schopnosť dočasne morálku (život) zvýšiť, iné (napr. Nazgul) zase psychickú pohodu trhajú na kusy a drasticky ťahajú počet HP smerom k nule. Nemusíte sa ale báť, smrť v tomto prípade so sebou nenesie takmer žiadne následky, ani stratu exp, ani nutnosť dobehnúť v duchovnej forme k telu – jednoducho umriete a vaša postava sa s chvíľkovou dezorientáciou a s trochu poškodeným inventárom znovuzrodí na najbližšom cintoríne (ktorý bohužiaľ nemusí byť doslova najbližšie). Druhou možnosťou je, ako to už býva zvykom, počkať si na hráča, ktorý disponuje oživovacím kúzlom.
Samotné kupovanie nových skillov s prechodom na nový level by po určitom čase prestalo pri vývoji postavy baviť, preto systém zlepšovania schopností obohacujú aj iné prvky. V boji úplne nepodstatným, ale oku lahodiacim, je možnosť používania titulov. Za extra odvážne kúsky hráč dostáva právo nosiť nad svojim menom hrdé pomenovania typu „Ničiteľ pavúkov“, alebo „Strážca obchodnej cesty“ a tak každý hneď vie, s kým ma dočinenia. Ďalšou formou odmeňovania sú tzv. deeds. Deeds (voľný preklad „skutky“) môžu mať rôznu podobu: objavenie určitej skrytej lokácie na mape, zabitie vopred stanoveného počtu nepriateľov jedného druhu, vyriešenie questov v danom meste atď.
|
Z profesií sa predsa len najviac trpaslíkovi hodí ťaženie minerálov.
|
Odmenou sú buď nové tituly, alebo tzv. traits. Traits sú charakterové rysy dlhodobo zvyšujúce niektorú z vlastností (+ život, + mágia, + niektorý špeciálny útok atď) hrdinu a bývajú rozdelené do niekoľkých kategórií. Základné traits sú tzv. virtue, nasledujú class (závislé od povolania), racial (od rasy) a legendary. Z každého typu traitov môže mať hrdina naraz aktivovaných len obmedzený počet kusov, pričom tento počet sa zvyšuje s narastajúcim levelom a aby to bolo ešte komplikovanejšie, nové traity vám môže do voľných slotov „namontovať“ iba NPC s charakteristikou „bard“. Výpočet možností pri levelovaní titulmi, trats a deeds ešte nekončí, ostali nám destiny points. Ich získanie je podmienené plnením questov a levelovaním, ich útrata je však hodná premýšľania. Za destiny points si totiž môžete rovnako vylepšiť niektorú vlastnosť (napríklad rýchlosť behania, zrýchlenie levelovania...), ale daná schopnosť trvá len obmedzený čas, rádovo minúty, a preto je dobré naozaj si takúto investíciu dobre premyslieť.
|
Súboj s banditmi.
|
Sociálny systém väčšiny podobných hier je založený na dočasných partiách vytvorených za účelom dokončenia jedného či viacerých ťažších questov a na guildách, trvalých spoločenstvách hráčov. Ani v tomto smere nie je LOTRO výnimkou. Partie sa tu nazývajú Fellowship a guildy Kinship. Fellowship tvorí maximálne 6 ľudí, pričom základom úspešnej skupiny je vyvážené zloženie – nemala by chýbať ani jedna z hlavných špecializácií. Kinship je beh na dlhšie trate, založiť novú gildu nie je problém, starať sa o ňu, organizovať spoločné výpravy a podporovať slabších hráčov je už tvrdší oriešok. Na mojom realme (Eldar) hralo pomenej Slovákov a Čechov, takže pre anglicky nehovoriacich hráčov môže byť užitočné pôsobenie v Kinship značný problém.
Celkovo sa dá povedať, že praví hardcore fanúšikovia LOTRO ešte len vznikajú a komunita ešte má čo robiť, aby v tomto smere dobehla konkurenciu. Tých, čo behajú zúfale po mestách, dedinách, lesoch a poliach a prosia o pomoc, je ďaleko viac než tých, čo sú pomoc schopní a ochotní poskytnúť. Hre zatiaľ chýbajú aj špecializované webové portály podrobne sa venujúce questom, mapám, NPC, itemom a podobne (jeden z tých lepších je
allakhazam), no verím, že to odzrkadľuje iba novosť hry a nie je kvalitu.
|
Questové postavy majú nad hlavami prsteň.
|
Ekonomika úzko súvisí s povolaniami. Keď vás už nebudú baviť súboje, môžete sa pokojne trénovať v tradičných remeslách – spracovanie dreva, kovu, baníctvo, krajčírstvo, študovanie histórie či ďalšie. Každé má v žijúcom, ekonomikou sa riadiacom svete svoje opodstatnenie a je len na vás, či vám je milšie pobehovanie po krajine s krompáčom alebo s knihou o dávnych artefaktoch. Povolania sa navzájom doplňujú, produkt jedného je základným materiálom pre iného a po tejto stránke nemám k LOTRO výhrady. Ťažko zarobené peniaze budete vrážať do vybavenia, magických nápojov, kupovania nových skillov, nezabudnite si však odložiť menšiu sumičku aj za nájomné kone, ktoré vás dopravia do cieľa vašej cesty oveľa rýchlejšie (takýmito „taxíkmi“ spojené sú len najväčšie mestá a dediny). Vlastného koňa si môžete kúpiť od levelu 35 a stojí nemálo finančných prostriedkov.
|
Obchodníci.
|
Súboje prebiehajú v klasickom duchu, na označený terč používate buď klasický útok, alebo nejakú špecialitku z ponúkaných schopností. Často používané útoky a kúzla sa dajú „vytiahnuť“ na lištu alebo nabindovať na klávesy. Na respawn niektorých príšer sa kvôli vysokej zaľudnenosti v štartovacích lokáciách čaká trochu dlhšie, čo však neplatí o monštrách v inštanciách. Tie sú vyhradené len pre vás a vašu partiu a vyžadujú si spoluprácu všetkých zúčastnených. Veľmi žiadaným povolaním pre takéto výpravy býva ministrel vďaka svojej schopnosti liečiť ostatných členov fellowship-u. Inštancie bývajú zväčša späté s príbehovými questami a často v nich narazíte na známu postavu či miesto z kníh.
|
Vchod do Starého lesa neveští nič dobré.
|
Keď ste sa pri vymenovaní hrateľných rás pozastavili nad tým, prečo sa nezmieňujem o žiadnych trolloch, orkoch a podobným sympatických obyvateľoch Stredozeme, muselo vám hlavou preblesknúť niekoľko otázok ohľadom PvP. Súboje hráč vs hráč sú v LOTRO vyriešené síce veľmi šalamúnsky, ale musím povedať, že mi príliš nesadli. Od levelu 10 sa totiž môžete pomocou špeciálnych červených fontániek roztrúsených po mape prevteliť do svojho zákerného alter ega a s ním bojovať v rámci jednej krajiny (kvázy uzavretý level na mape) s ostatnými hráčmi. Čo na tom, že mojim temným miláčikom sa stal roztomilý osemnohý pavúk, keď som nemohol napadnúť nepriateľa, kedy som chcel a kde som chcel.
Aspoň heslovito si vymenujme ďalšie zaujímavé vlastnosti hry. Priamo v hre je zabudovaný VoIP klient, takže odpadá nutnosť používania externých programov na hlasovú komunikáciu. Zatiaľ málo využívanou featúrou je rodinný strom, pomocou ktorého si s priateľmi môžete vytvoriť vlastnú rodinu s jednotlivými generáciami a bibliografickými údajmi. Od začiatku hrdina disponuje inventárom pozostávajúcim z piatich batôžkov, pri ich plnom zaplnení ale často dochádza k dezorientácii a márnemu hľadaniu, čo ste vlastne chceli iba vyhodiť a čo predať. Užívateľský interface trápia viaceré ďalšie mušky, dobrým príkladom je vyrábanie vecí – ak chcete vyrobiť 40 kusov čepelí, musíte 40-krát kliknúť na príslušné tlačidlo a potom začať výrobu, neexistuje nič také ako zadať do výroby maximálny počet kusov.
|
Okrem iného tam na vás čakajú oživlé stromy.
|
Naopak, v hre nechýbajú obľúbené možnosti posielania pošty, uchovávanie predmetov v bankách, zúčastňovanie sa aukcií, čarovný predmet, ktorý vás raz za hodinu dokáže vrátiť do vopred vybratej lokality atď. Cez konzolu môžete pomocou správnych príkazov prinútiť vášho avatara k plaču, smiechu, tancu či inej emócii, čerešničkou na torte je hranie na hudobných nástrojoch (lesný roh, harfa, flauta atď). Klávesnica sa v takýchto chvíľach premení na klávesy (struny) hudobného nástroja a miesto písania slúži stláčanie kláves na hranie konkrétnych tónov. Poviem vám, nie je nič krajšie ako uprostred inštancie rozveseliť partičku Angličanov známou odrhovačkou Ko-hú-tííík jáá-ra-býýý!
Veľmi silnou devízou LOTRO je bez pochyby grafika. Moderná, prepracovaná, s vysokými detailmi, kvalitnými textúrami a nádhernou vodou. Známe miesta sú vykreslené trochu inak ako vo filme, ale nič im to neuberá na ich vizuálnej príťažlivosti. Či už budete na návšteve u Toma Bombadila alebo budete prechádzať ulicami „veľkomesta“ Bree (Hůrka), bude na vás zo všadiaľ dýchať atmosféra Tolkienových románov. Pri kochaní sa prírodou vás budú obťažovať iba všadeprítomné obludy, netvory a iná háveď. Od prasiat, cez vlkov, zbojníkov, orkov, až po duchov v Barrow-downs – s tým všetkým a ešte mnohým ďalším sa budete musieť naučiť vysporiadať.
|
Štartovacia lokalita trpaslíkov vyzerá typicky trpazlíkovsky.
|
Drobnou chybou v technickom spracovaní je loadovanie interiérov. Každá, aj najmenšia miestnosť sa pri prechode z exteriérov do interiérov nahráva v sprievode loading obrazovky, výstup z miestnosti do sveta kazí rovnaký nápis a chvíľa čakania. Spomínané mestečko Bree trpí aj ďalším neduhom – lagovaním. Zrejme za to môže vysoký výskyt hráčov a tiež grafických objektov v tejto lokalite, v danej situácii pomáha zníženie detailov, prípadne rozšírenie pamäte. Celkovo je hra po hárdverovej stránke dosť náročná, zvýšené požiadavky na železo sú ale ospravedlniteľné vysokou kvalitou grafiky.
Pozorným čitateľom znalým MMORPG problematiky iste neujde, že v recenzii je niektorým atribútom hry venovaná len malá pozornosť, resp. niektoré chýbajú úplne. To pre to, že s mojim trpasličím šampiónom ešte len atakujem 20. level a na tak rozsiahlu hru je pár týždňov normálneho hrania určite málo. Preto dúfam, že tieto moje postrehy z krajiny majstra Tolkiena nie sú posledné a že vám o svojich ďalších dobrodružstvách budem môcť ešte porozprávať. The Lord of the Rings Online si to totiž určite zaslúži aj napriek drobným chybám a nedopracovaným prvkom (patche stále pribúdajú, hromada vecí sa neustále vylepšuje, na hre sa pracuje).
|
Hranie za pavúka síce chvíľu zabaví, ale PvP systém mi príliš nesadol.
|
Zrejme sa odo mňa na závere očakáva, že nad hrou vynesiem jasný ortieľ v zmysle – LOTRO je lepšia/horšia onlineovka ako WoW. Sklamem vás, napriek bodovému ohodnoteniu sa takéhoto jednoznačného vyjadrenia (zatiaľ) nedočkáte. Myslím si, že obe hry majú svoje čaro, obe hry spája viacero vecí a naopak, rozdiely v oboch tituloch by mohli teoreticky prevážiť misku váh na svoju stranu. WoW je viac „rozprávkový“, LOTRO viac „dospelý“, WoW má zastaranejšiu, ale „roztomilejšiu“ grafiku, LOTRO ešte nemá dostatočne fanboyovskú komunitu, ale už sa pomaly zobúdza a každým dňom je silnejšia.
Ak ide o to, či hru odporučiť znudeným WoW hráčom, ktorých už nebavia arény, endlevel inštancie poznajú naspamäť a hrdia sa totálne ober imba equipom, tak tu by som sa priklonil k váhavému súhlasu. Váhavému pre to, lebo po čase im môže podobnosť (niektorých prvkov) s WoW začať vadiť. Vy ostatní, ktorí uvažujete, či sa do nejakej MMORPG pustiť a svet Azeroth vás neláka, LOTRO berte všetkými desiatimi. Nebudete ľutovať!