SUPER PAPER MARIO |
SUPER PAPER MARIO |
Stalo sa niečo nevyhnuteľné! Princezná Peach bola unesená Bowserom! Neslýchané! Obyčajne tento úkon predznamenáva nové dobrodružstvo pre obézneho inštalatéra naprieč celým Hríbikovstvom. Tentoraz je za tým oveľa viac ako prostý únos. Princezná Peach povedala „áno“ najväčšiemu zloduchovi a berie si ho za zákonitého manžela! Bez toho, aby o niečom mladomanželia a všetci prítomní vedeli, sa z veľkej nenávisti zrodí Srdce chaosu, nástroj takej sily, že vystačí na zničenie celého sveta, ktoré si privlastní záhadný gróf Blek, strojca svadobného ceremoniálu.
Blek vysaje všetkých z Bowserovho zámku a cez medzidimenzionálny portál ich pošle do svojho sídla, bezfarebnej pevnosti osídlenej zhypnotizovanými prisluhovačmi, kde budú čakať na koniec sveta, tak ako je to napísané na stránkach knihy Dark Prognisticus. Pri teatrálnom výstupe a veľkohubých rečiach sa zabudlo na jedného hrdinu – Maria. Tu by obyčajne okamžite začala záchranná misia, ale Mario nevie, kadiaľ sa vydať! Ako zázrakom sa objavuje motýlí sprievodca Pixl Tippi, ktorý ho zavedie k prorokovi do sveta na opačnej strane Hríbikovstva a vyrozpráva mu príbeh o legendárnom hrdinovi. Hrdinovi s veľkou úlohou; pozbierať osem čistých sŕdc, aby odvrátil ničivú hrozbu koncentrovaného zla.
Hopsavá RPG hra
Na hru s Mariom má Super Paper Mario komplikovaný úvod s trochou nepredvídateľnej zápletky. Rozhodne sa neoplatí preskakovať dialógy ako obyčajne, ale venovať im pozornosť, inak sa netradičná story o strelenom nápade so svadbou, konca sveta a jeho následnej záchrany štvoricou hrdinov, o ktorých by ste nikdy nepovedali, že budú niekedy spolupracovať, vytratí do stratena a zostane vám tradičná Mariovka so zbieraním mincí.
I keď by názov mohol napovedať, že Super Paper Mario nadviaže na kritikou ocenenú RPG hru z Paper Mario Thousand Year-Door, nie je to celkom pravda. Intelligent Systems zavrhli myšlienku ťahových súbojov, vývoja postáv a iných RPG prvkov, ktoré utlačila do úzadia idea vytvoriť hru pre masovejšie masy diktovaná filozofiou konzoly Wii. Hra je tak viac skákačka ako RPG. Žánrová rošáda v počiatkoch takmer neškodná evolvuje do bezbolestného stereotypu utápajúc sa v plochom dizajne a celkovej jednoduchosti.
Vždy tu bola okamžitá hrateľnosť, intuitívne logické problémy, nezameniteľný dizajn inšpirujúci k neprestajnému hraniu a vlastnosť nováčikov podržať a poriadnych hráčov odmeniť za snahu dosiahnuť nedosiahnuteľné. V Super Paper Mario nájdete pochopiteľne všetky charakteristické vlastnosti hier z továrne BigN, avšak obtiažnosť sa zjednodušila natoľko, že sa ani len nezapotíte a bez potreby dopĺňať predmety, mince či power-upy, budete prechádzať jeden level za druhým, pričom sa môžete vykašľať na obchody a dokonca aj nepriateľov.
Množstvo predmetov v obchodoch zostane nepovšimnutých a čo je najhoršie, zostanú nedotknuté a nevyskúšané! Kto by sa aj zapodieval mrazením nepriateľov, keď im môže striedavo skákať po hlavách? Podobný osud možno bude zdieľať truhlica na odkladanie predmetov, miešanie predmetov podľa receptov, hostinec na doplnenie zdravia či veštkyňa s dobrou radou na jazyku, ktorá stráca vo svete, kde okamžite viete, kam ísť, existenčnú pôdu pod nohami. Utŕžené mince sa budú v mešci množiť, nákup novej výbavy nahradil automatický upgrade levelu podľa počtu nahrabaných bodov. A čo zbieranie kariet uľahčujúcich elimináciu nepriateľov? Snáď jediný dôvod dôkladne prehrabávať každý level a presnoriť každý kút 6D prostredí.
Manipulácia s priestorom skrýva mnoho prekvapení. O tom sa môžete presvedčiť v tomto videu.
Myslite multidimenzionálne
Nie je vôbec dôležité, či bolo skôr vajce alebo kura. Základným kameňom Super Paper Mario je, podobne ako v logickom rýchliku Crush, prepínanie medzi plochým 2D a priestorovým 3D pohľadom. Manipulovanie s priestorom je kľúčom k zdolaniu nejedného problému a objavenie skrytého potrubia, plošinky, dverí či mincí. Môžu sa skrývať kdekoľvek. Aj za prepážkou, ktorá v 2D splýva so stenou. Stačí priestorom otočiť do 3D a prepážka vystúpi a za ňou nájdete schody na ďalšie poschodie, kde už na vás čaká tajný spínač. Funguje to ako papierová dioráma, ktorá svoju pravú hĺbku ukáže, až keď sa na ňu pozriete zboku.
Nie je vôbec dôležité, či bolo skôr vajce alebo kura. Základným kameňom Super Paper Mario je, podobne ako v logickom rýchliku Crush, prepínanie medzi plochým 2D a priestorovým 3D pohľadom. Manipulovanie s priestorom je kľúčom k zdolaniu nejedného problému a objavenie skrytého potrubia, plošinky, dverí či mincí. Môžu sa skrývať kdekoľvek. Aj za prepážkou, ktorá v 2D splýva so stenou. Stačí priestorom otočiť do 3D a prepážka vystúpi a za ňou nájdete schody na ďalšie poschodie, kde už na vás čaká tajný spínač. Funguje to ako papierová dioráma, ktorá svoju pravú hĺbku ukáže, až keď sa na ňu pozriete zboku.
Takýmto jednoduchým trikom autori poschovávali do jednotlivých vrstiev aj nepriateľov, dôležité cesty, postavy či dôležité informácie. Najskôr sa budete prepínať z plochého 2D do ešte plochejšieho 3D na každom kroku, ale keď zistíte, že väčšina levelov sú len prázdne duté hranoly, kde na vás nič nečaká, k manipulácii s priestorom budete pristupovať iba vtedy, keď cesta zrazu skončí alebo vás delí od dverí obrovská priepasť. A potom sú tu prípady, kedy zostanete uväznený v miestnosti s jednými dverami, cez ktoré ste prišli a jediné, čo vidíte, sú obrysy schodišťa na stene.
Po otočení do 3D zostávajú ako tapeta, nikde žiadny tajný spínač ani multidimenzionálna plošinka, ktorá by vás dostala tam, kam vedú schody. Tu sa dostáva k slovu váš motýlí spoločník Tippi s mocou zviditeľniť to, čo obyčajne nevidíte. Stačí namieriť Wiimote na obrazovku a označiť spomínané schodisko a v ďalšej sekunde už môžete po nich stúpať hore. Takýmto spôsobom sa dá dozvedieť niečo viac aj o nepriateľoch, ich slabinách, ale získať aj informáciu potrebnú na ďalší postup.
Neoceniteľná pomoc
Tippi nie je vašim jediným pomocníkom. Na cestách narazíte na ďalších kolegov (z rodiny Pixlov), ktorí vám dodajú špeciálne schopnosti, ako hádzanie objektov, kladenie bômb alebo možnosť prepnúť sa do 3D, pričom prostredie zostáva stále v 2D, čo vás spraví neviditeľných. Jednotlivé schopnosti a ich obmenu preverí dizajn úrovní a priestorové hádanky, čo do hry vháňa čerstvé nápady. Na druhej strane niektoré (levitujúca podložka) stoja v ústraní a použijete ich len sporadicky. Okrem Pixlov si môžete počas hrania meniť aj hrdinov. Maria tak vystrieda Peach s ďalekonosným dáždnikom alebo Bowser, ktorý má dvakrát taký silný útok ako zvyšok štvorčlennej partie. A kto je štvrtým hrdinom? Skúste hádať, odo mňa sa to nedozviete. Kto pozná univerzum Nintenda, príde na to veľmi rýchlo.
Manipulácia s priestorom je zábavná, neuveriteľne svieža a pritom nekladie zvýšené nároky na intuitívnu ovládaciu schému, ktorá počíta iba s horizontálne otočeným Wiimotom. Na druhej strane 3D prostredia pôsobia až príliš často demotivačne prázdne. Super Paper Mario sa snaží byť RPG behačkou v čo najjednoduchšej podobe. A to je najväčší problém tejto hry. Táto kombinácia sa stala vražednou pre potenciál postáv, počty predmetov, power-upov a všetkého toho, čo by vám malo pomáhať na ceste za záchranou Hríbikovstva. Nakoniec vám zostane iba statočný obézny inštalatér a jeho schopnosť skákať po hlavách.
Pozn: ak ste si kúpili iba teraz Wii a hrá s vami celá rodina, alebo sa stretáte s legendárnym Mariom po prvý krát, prihoďte si k finálnej známke jeden celý bod.
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
Vývoj: Nintendo / LOGUS / Intelligent Systems Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|