ADVANCE WARS: DARK CONFLICT |
ADVANCE WARS: DARK CONFLICT |
Dážď meteorov zmyl z povrchu zemského 90 % populácie. Všetko živé zahynulo, ale čo prežilo, začalo žiť odznovu. Očistec z nebies si zobral so sebou všetky vojenské veľmoci, zobral ľuďom nádej, strechu nad hlavami a meteory vytvorili podmienky pre nové bojiská a nových veliteľov komandujúc nové armády. Pekelná kataklyzma zmenila aj tvár série Advance Wars. Kresí za sebou čiaru, spretrhala všetky spojitosti s predchodcami a zahajuje nový začiatok tejto ťahovej stratégie.
Zmena kulís nebola nevyhnutná. Šikovne využité podmienky hre prospeli. Dospela a s ňou aj témy v dialógoch starších postáv, ktoré robia príbeh o niečo uveriteľnejší. Autori vymenili armádu detských veliteľov a nahradili ich autoritatívnou generalitou. V dialógoch už nie toľko zbytočných tém a vlastne ani čas na rozoberanie pocitov. Vyššie tempo diktované situáciou záchrannej jednotky, ktorá pátra po preživších, sa odrazila v rýchlejšiemu nástupu noviniek a dynamickejším bojom.
Zachráň sa, kto môžeš
Advance Wars: Dark Conflict (v US sa predáva s podtitulom Days of Ruin) vás zoznámi s mladým kadetom Edom (to je jediný pozostatok z detského predchodcu), ktorý sa po záchrane pridá k jednotke kapitána O'Briana. Spoločne kočujú od jednej ruiny mesta k druhej a hľadajú preživších, poskytujú im pomoc a ochranu pred rýchlo sformovanými bandami žoldnierov a dezertérov, ktorým extrémne zachutila svetovláda, deštrukcia a utrpenie nevinných. Banditi sú tým najmenším problémom „tých dobrých“. S meteorom sa objavil záhadný florálny vírus, dochádzajú zásoby jedla, pitnej vody a liekov a neustále sa menia nálady a názory spojenecký i nepriateľských veliteľov.
Nie je to len o prežití ľudí na zemi, ale aj o súboji cti, oddanosti, snahe získať srdcia dám, zdráhavej diplomacii, neochotnom obyvateľstve, arogancii, neposlúchnutých rozkazoch a iných bežných problémoch v nezávideniahodnej situácii. Do konfliktu ste vtiahnutí relatívne rýchlo a priamo v bojoch skutočne bojujete preto, čo je správne. A tu by sa hodila paralelná kampaň, kde by ste hrali za druhú „zlú“ stranu, alebo by ste hrali na striedačku. Neskutočne dlhá hracia doba by sa zdvojnásobila a vy by ste mali vystarané najmenej na pol roka. Ale nemôžeme mať všetko.
Téma hry je dospelejšia, herné mechanizmy zase zrelšie. Dominantnou časťou noviniek sú prvky kozmetického rázu priamo vplývajúc na komfort ovládania a manažovania veľkého počtu jednotiek na bojiskách. Najzásadnejšou a pri veľkých bojoch prakticky nepoužiteľnou je zoomovanie mapy. Približovanie malo znížiť počet mylných krokov spôsobených natriasaním pri cestovaní a narábaní so stylusom. Skutočnosť je taká, že jednotky sú väčšie, ale tabuľka rozkazov má rovnaké proporčné veľkosti, takže k nechceným a často fatálnym chybám dochádza naďalej, ak hru neovládate priamo cez tlačítka. Skôr by sa uživila funkcia undo limitovaná napríklad iba na pohyb alebo defenzívne činnosti ako obsadzovanie budov. Nie to však nič tragické.
Bojuje sa za každých podmienok
Vítanou zmenou je zrýchlený presun jednotiek, rýchlejšia navigácia a zvýraznené nepriateľské jednotky, na ktoré môžete zaútočiť zbraňami s ďalekým dostrelom. Uľahčia vám rozhodovanie a udržujú bitku neustále v pohybe. Možno aj z tohto dôvodu sa upustilo od dvoch frontov (na hornom aj dolnom displeji) a zbytočného zdržovania komandovania dvoch armád, tak typickej vlastnosti predchodcu. Napriek drobným zmenám si Dark Conflict udržuje vysokú návykovú hrateľnosť zábavných bitiek pozemných, vzdušných a námorných jednotiek a neustále vás zasypáva (možno až príliš rýchlo) novinkami.
Sólo kampaň tvorí séria hlavných misií, ktoré dopĺňajú nepovinné tréningové skirmish mapy. Podmienky víťazstva zostali zachované, môžete vyhrať absolútnou dominanciou, rozprášením všetkých jednotiek alebo obsadením protivníkovej budovy veliteľstva, čo je niečo ako nečakaný šach mat. Náplň misií sa strieda spolu s veľkosťou máp, čo je aj jeden z dôvodov, prečo vás stavba kampane tak ľahko nepustí. Po obrovskom ťažení prichádza drobná mapka, kde bez možnosti výroby jednotiek čelíte presile a spolu s ňou nastáva situácia - ešte jedna mapa a končím.
Väčšina misií je dobyvačného charakteru, no budete obraňovať aj dôležité jednotky, zachraňovať obete vojny, ničiť špeciálnu experimentálnu zbraň, či unikať s hŕstkou vojakov pred obrnenými tankami. Obtiažnosť nie je vysoká, nepriateľská AI je na rozdiel od tej spojeneckej menej agresívna, dokáže sa zľaknúť prichádzajúcich posíl, ktoré vyrábate, ale podniká aj riskantné výpady drahými jednotkami, aby vás nakoniec prekvapila úspešným bombardovdaním. Vie sa vzdať a keď vidí, že niet iného východiska, tak čaká paralyzovaná na svoju smrť. Používa výhody a nevyhody všetkých jednotiek, pešiakov stavia do hôr, aby mali vyššie obrané čísla a väčšiu viditeľnosť, zásobuje sa, slabšie jednotky bráni obnenými a vytvára nepriestreľné fronty. Ak je to umožnené, tak útočí zo vzduchu, zo zeme aj z vody naraz. Rushovať sa nevypláca, používa vždy inú taktiku.
Na každú zbraň existuje protizbraň. Na vrtuľníkoch si zgustnú stíhačky, na tankoch bombardéry, na pešiakoch rýchle džípy, na lietadlách protilietadlové kanóny atď. Výhra nie je podmienená výrobou nadrahších jednotiek, ale vhodným kombinovaním napríklad aj tých najlacnejších, napríklad pešiaci výzbrojení bazookami si dokážu poradiť s tankami. Medzi jednotkami narazíte na novú rýchlu motorku s možnosťou obsadzovať budovy, kanón osvetľujúc vystrelenými svetlicami bojisko, ak bojujete na mape s fog of war a APC má teraz schopnosť postaviť dočasné letisko alebo prístav pre doplnenie munície a paliva.
Nič nie je stratené
Vlastnosti jednotiek ovplyvňuje samotný terén (míňa sa palivo), počasie (viditeľnosť, mobilita) a ich útočné a obranné číslo zase stúpajúce skúsenosti za zničených nepriateľov. Táto inovácia však nemá až tak evidentný dopad na silu jednotky. Drobným zlepšovákom je systém veliteľov na palube lietadiel, lodí či tankov. Svojou prítomnosťou na bojisku ovplyvňuje jednotky v jeho blízkosti a po zničení určitého počtu jednotiek môže zoslať špeciálnu vlastnosť, ktorá napríklad pridá na mobilite alebo obrane celému vašemu vojsku. Tieto superschopnosti prichádzajú do hry relatívne neskoro, nezohrávajú až takú kľúčovú rolu ako v predchodcovi a bitku môžete vyhrať aj bez prispenia veliteľa. Dôraz je tentoraz kladený na taktiku a stratégiu, čo je len dobre.
Na každú super účinnú zbraň existuje protizbraň.
|
Vytváranie máp nebolo nikdy jednoduchšie a ešte ľahšie je ich sťahovať zo servera.
|
Veliteľ vo vozidle ovplyvňuje vlastnosti všetkých jednotiek v dosahu.
|
Pre stratégie veľmi dôležitým komponentom je multiplayer. Dark Conflict podporuje hru štyroch hráčov v hot seate cez lokálne a globálne Wi-Fi (s podporou voice chatu) iba v móde Battle na stovke máp rozdelených podľa počtu zúčastnených. Podmienky pre hru si môžete vďaka širokým možnostiam ušiť pre vlastnú potrebu. Tu nutno poznamenať, že online multiplayer nie je až taký populárny a pripojiť sa do hry vám možno bude trvať dlhšie ako nájsť kamaráta do bleskového hot seatu. Pripojenie na internet tak zostane využité iba pre publikovanie alebo sťahovanie užívateľských máp. V priloženom editore je otázkou pár minút vytvoriť nové bojisko a pochváliť sa s ním všetkým na okolo. Kartridge pojme 50 vlastných máp.
Advance Wars: Dark Conflict patrí medzi to najlepšie, čo si zo stratégií môžete na DS dovoliť. Upustenie od detinského vzhľadu sa odrazilo na dospelejšom výraze, grafika potemnela a stúpla jej kvalita čo do počtu animácií a detailov. Veľká škoda, že inovácie nekričia tak razantne, ako by sa od pokračovania očakávalo, no po hernej stránke ponúka plnohodnotný zážitok a jej bohatý obsah vám vydrží na dlhé mesiace, ak nie do vydania ďalšieho pokračovania. Takže, stratégovia do boja!
RECENZIE HRÁČOV |
DS
Vývoj: Nintendo / LOGUS / Intelligent Systems Štýl: stratégia / ťahová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|