LOST: VIA DOMUS |
LOST: VIA DOMUS |
Seriál Lost vyvolal pred štyrmi rokmi ošiaľ a rozbehol tak dlho očakávané inovácie v televíznych seriáloch. Stovky miliónov divákov seriál sledujú a dalo sa očakávať, že hra na seba nenechá dlho čakať. Po troch sériách je tu a môžeme konštatovať, že je to naozaj pravá seriálová hra. Žiadny systém bežných videohier, ale titul spracovaný presne podľa seriálového štýlu. Nechýba rozdelenie na epizódy, základné prvky Lostu, flashbacky a na začiatku každej epizódy si vychutnáte zhrnutie toho, čo sa doteraz udialo.
Previously on Lost
71 ľudí a jeden pes prežili katastrofu letu Oceanic 815, lietadla, ktoré spadlo na tajomnom ostrove. Preživší, čakajúc na záchranu, sa tu pokúšajú prežiť, sú ohrozovaní obyvateľmi, a aj samotnými nebezpečenstvami ostrova. Tí odvážnejší z nich sa snažia prísť na to, čo ostrov skýva, iní sa chcú len dostať domov. Vy budete jedným zo stroskotancov a preberiete novú, v seriáli nefigurujúceho pasažiera liedadla, ktorý má svoje problémy, svoju minulosť a svoj príbeh, ktorý v hre budete spoznávať a napĺňať.
Začínate bez pamäte, bez spomienok na to, kto ste a prečo ste leteli týmto lietadlom. Všetko budete musieť odhaliť a budete to musieť odhaliť rýchlo. Niekto z lietadla po vás totiž ide a ani o ostatných rezidentoch ostrova sa nedá povedať, že by vám verili. Budete si musieť získať dôveru, Jack, Saida ani Kate a vždy priateľský Hurley vás budú brať z odstupom, pragmatický Sawyer sa na vás bude pozerať z nadhľadu a pod nohy sa vám pripletie aj niekoľko ďalších hlavných postáv a to nielen spomedzi stroskotancov. Tí druhí vás rovnako obštastnia svojou prítomnosťou.
Spolu vás čaká 7 epizód, v ktorých budete odhaľovať záhady ostrova, a aj svoju minulosť vo flashbackových scénach. Prejdete tak svoju cestu ostrovom, budete odhaľovať tajomstvá, ktoré boli rozpovedané v seriáli, odhalíte aj tajomstvá, na ktoré zvyšné osadenstvo ostrova neprišlo a hlavne budete hľadať Via Domus, teda cestu domov. Udalosti, ktoré v hre uvidíte, zahŕňajú prvé tri série seriálu.
4 + 8 + 15 + 16 + 23 + 42 = 108?
Samotný štýl hry je mimo bežných herných štandardov, mieša všetko, čo potrebuje k rozpovedaniu deja, nič zbytočne nenaťahuje ani nekomplikuje. Znamená to základné adventúrové prvky, kde sa budete rozprávať s postavami, zisťovať od nich, čo sa deje, čo si myslia a čo vedia o ich aktuálnej situácii, ale aj s čím im môžete pomôcť, alebo čo pre vás môžu spraviť oni. Okrem rozhovorov sa s niektorými postavami dá obchodovať a za rôzne ovocie a veci z lietadla nájdené v džungli môžete získať potrebné predmety ako fakle, náboje alebo pištoľ. A naozaj tie veci potrebovať budete, takže vaše nové kmeňové meno znie "zberač ovocia".
Okrem týchto adventúrových prvkov na vás čakajú prechody hustou džungľou, kde budete hľadať cestu k ďalším lokáciám v hre. Džungľa je hustá, neprehľadná, takže vašou jedinou šancou na jej prejdenie budú rôzne značky, ktoré vám tam umiestnili priatelia, aby vás previedli k potrebnému miestu, alebo vás odnaviguje aj pes. Takto budete napríklad hľadať Hatch alebo aj Black Rock. Cesta džungľou nikdy nie je jednoduchá a okrem ostreľovačov zo strany tých druhých vás bude naháňať aj čierny dym, s ktorým si počas hry užijete svoje.
Trochu napätia v hre si užijete v naháňačkových scénách, kde budete prenasledovaní nebezpečenstvom džungle a prekonávať rôzne nástrahy. Preskúmate niekoľko temných jaskýň, v ktorých si cestu musíte osvetľovať poctivo nakúpenými fakľami. Zaujímavo je spravená logická vsuvka v podobe poistkových skríň, kde musíte presne nastaviť jednotlivé rozvody napätí poistkami, ktoré predtým musíte pohľadať, alebo ich s ostatnými stroskotancami vykšeftovať. Nakoniec si síce minimálne, ale predsa zastrieľate. Bude to presne trikrát. Aj keď vám nič nebude brániť kúpiť si zbraň skôr a postrielať nepriateľov v džungli. Tí na vás občas vystrelia, ale vzhľadom na ich mušku je míňanie drahých nábojov na ich zneškodnenie zbytočné.
Oceanic 815. Prosím pripútajte sa.
Flashback
Zásadný element seriálu je prepracovaný aj do hry a to prekvapivo dobre. V každej epizóde budete mať jeden flashback, ktorý sa vám aktivuje pri kľučových slovách alebo scénach v epizóde. Spomeniete si na určitý moment, v ktorom najskôr rozmazane budete hľadať správny záber na odfotografovanie. Budete musieť nájsť presné miesto a uhol, zaostriť, zamerať fotoaparát a v presnej chvíli cvaknúť. Niekedy je trochu deprimujúce nájsť uhol, ale postupne sa dá prísť na to, čo treba presne cvaknúť. Keď tak urobíte, scéna sa vám odomkne a budete v nej môcť hľadať niekoľko veci, ktoré vám pripomenú vašu minulosť a udalosti okolo nej. Na konci scény sa vždy porozprávate s hlavnou postavou scény a zistíte, čo ste vlastne chceli.
Postupne sa dozvedáte, že sa voláte Elliot, ste fotoreportérom a išli ste po zábere svojho života. Ale okrem toho zisťujete napríklad aj to, že Locke bol pôvodne na vozíku a keďže Locke nechce, aby sa to ostatní dozvedeli, dá vám niečo na oplátku. No nebude to Locke, kto bude hlavnou postavou vo vašich flashbackoch, bude to vaša priateľka, fotoreportérka, ktorá rovnako ako vy išla po jednom príbehu. A to čo sa vlastne stalo a doviedlo vás až na tento ostrov, budete musieť odkrývať. Ako hovorí Locke - každý je na tomto ostrove z určitého dôvodu.
Fotoaparát nebude používaný len vo flashbackoch, ale aj na ostrove, môžete fotiť rôzne elemetny a odomykať tak v hre bonusy v podobe artworkov a obrázkov (na xbox360 aj body za achievementy). Napríklad jeden bonus bude odfotenie čísiel na Hatchi.
Lost Found
Technické prepracovanie hry má svoje silné, ale aj slabé stránky. Yeti engine z Ghost Recon Advanced Warfighter ponúka veľmi pekné prepracovanie džungle a exotických lokácií, trochu ale trpí na slabšom prepracovaní levelov a stereotypná džungľa je možno zaujímavá v seriáli, ale nie je presne to pravé do hry. Hlavná lokácia hry a to pláž, je trochu poslabšia a 4 - 5 postáv, ktoré tam uvidíte, je trochu málo na to, že stroskotancov by malo byť oveľa viac. Na druhej strane môžete si to tu pobehať, trochu sa zorientovať v tom, ako celá seriálová pláž vyzerá. Takisto spoznáte aj ďalšie známe lokality zo seriálu ako Black Rock, stanicu Swan, kde sa okrem zadávania čísiel do počítača dostanete aj do lokácií, ktoré seriál neukázal, rovnako aj stanica tých druhých, bude pre vás výzvou na preskúmanie.
Okrem autenticity lokalít autori dbali aj na autenticitu tvárí postáv, ktoré sú realisticky spracované a takmer všetky verné (až na Desmonda, ktorého by v hre nespoznala ani vlastná mať). Realistické nie sú len ich tváre, ale aj správanie, Locke ukáže svoju rozvážnosť, Hurley svoju dobrosrdečnosť, Kate vám toho veľa neukáže, ale Jack a Said si vás pekne podajú. Trochu škoda, že všetky postavy nenadabovali pôvodní herci, hra by tým nabrala ešte viac na zaujímavosti.
Celkové zvukové spracovanie je uspokojivé, zvučky seriálu a hudba Michaela Giacchina vás sprevádza celou hrou. Len trochu škoda, že len minimálne sa v hre objaví aj hlas hlavnej postavy. Tu nie je jasné z akého dôvodu sa tak autori rozhodli, ale postava nikdy nepovie svoje repliky pri interaktívnych rozhovoroch a odpovede druhej postavy vždy následne pôsobia dosť sucho a jednostranne. Vzhľadom na seriálový remake, by jeden čakal skôr kinematický systém rozhovorov ala Mass Effect.
Čo sa týka požiadaviek hry na PC, minimálne nastavenia hru rozhýbu aj na pomalších počítačoch (2GHz, 1GB RAM), ale zase až nie na takom spektre počítačov, ako by sa na oslovenie divákov seriálu a casual hráčov hodilo. Hlavne grafické minimum je stanovené na kartu so Shader Modelom 3.0, ktorú stále nemajú všetci a zužuje to herné publikum. Vzhľadom na konzolovú konverziu, grafika na PC ponúka len 4 základné nastavenia detailov, s ktorých si musíte vybrať. Medzi detailami však nie je výrazný rozdiel a pohľad na samotnú hru sa nezmení.
Ovládanie ako na ovládači tak aj na myši a klávesnici nie je práve najideálnejšie, ale dá sa v ňom zorientovať a zvyknúť. Tu trochu nemysleli na casual hráčov, pre ktorých optimalizovali celú obtiažnosť a jednoduchosť dizajnu hry, ovládanie mohlo byť ešte jednoduchšie, hlavne čo sa týka fotoaparátu.
Via Domus
Hra napriek priemernému hodnoteniu ponúkne presne to, čo fanúšikovia sérialu od titulu čakajú a to príbeh presne v štýle Lostu, odhalenia, ktoré by sme nečakali a na záver zaujímavé prekvapenie, kvôli ktorému by si hru mali fanúšikovia seriálu určite zahrať. Z herného hľadiska je hra trochu kratšia ale stále sa zmestí do dĺžky aktuálnych next-gen hier. Na prvé zahratie ponúka okolo 6 - 7 hodín hry, teda každú epizódu prejdete približne za rovnaký čas, ako si pozriete jednu epizódu seriálu (len namiesto reklám tu budete mať loadingy). Rovnako hrateľne titul nezapadá do bežných štandardov. Viac ako na hru, násilné vnucovanie prestreliek a predlžovanie hry nudnými elementami sa pokúša o rozmanitosť a rozpovedanie príbehu. To síce v hre nemusí sadnúť každému, ale v každom prípade pre fanúšikov Lostu je to titul, ktorý musia mať a celý prejsť.
Ak ste seriál nevideli a napriek tomu by ste sa hru rozhodli zahrať, všímajte si hlavne príbeh vašej postavy, nepozastavujte sa nad tým, prečo Sun zrazu začne hovoriť anglicky, odkiaľ sa zobral Desmond, čo to vlastne niekde v pozadí vybuchlo, prečo tí druhí zaútočíli na stroskotancov a veľa ďalších vecí, ktoré sú v hre nevysvetlené a vedia ich len diváci seriálu.
K nám sa hra dostane vo verzii s českými titulkami od CD Projektu a to v priebehu apríla.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Ubisoft / CD Projekt / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|