BATTALION WARS 2 |
BATTALION WARS 2 |
„To je pre deti, nie?“ zaznelo odniekiaľ a ja som provokačnú poznámku v miestnosti ignoroval. Sedel som za kniplom bombardéra a kobercovým náletom zdravil prichádzajúce pešie jednotky nepriateľa. Áno, vyzerá to tak, ale z chuti si pri tom aj zanadávaš, odvetím a snažím sa udržať na uzde slovník expresív, keď prilietavajúci stíhač zostrelí moje posledné lietadlo a misia v zápätí končí. Nevinnosť, predurčujúca Battalion Wars mladšiemu publiku, vie prehovoriť aj drsnejším jazykom intenzívnych bitiek. Pretože toto je vojna.
Vojna hračiek
Battalion Wars 2 vychádza zo svojej predlohy – ťahovej stratégie Advance Wars, mimoriadne obľúbenej série vydávanej pre handhedly Nintenda. Na rozdiel od nej, kampaň nedokáže preniesť na plecia hráča zodpovednosť za bojujúcu stranu, ktorej farby háji. Hlavná singleplayer kampaň je zložená z piatich ťažení, ktorých žalostná krátkosť definovaná tromi – štyrmi misiami, má také rýchle tempo, že si možno ani nestihnete uvedomiť, že bojujete už za inú stranu. Z časti za to môže príbeh, resp. jeho chaotické podávanie a informačná hodnota. Raz ste v minulosti, potom zase používate superzbraň, nakoniec stojíte za barikádou, ktorú ste sa pred chvíľou snažili dobiť.
Príbeh o hľadaní superzbrane a vyvolanie konfliktu len preto, že sa niekto na niekoho zle pozrel, by sa dal prirovnať detskej hre s vojačikmi na koberci. Na zoznámenie s veliteľmi nebude čas, ani na bohatú históriu jednotlivých ostrovných štátov, ktorú si musíte doplniť z manuálu. Nebude čas na nič, pretože budete bojovať. Hlavným rozdielom medzi Battalion Wars a Advance Wars je v tom, že zatiaľ čo v AW rozmýšľate v ťahoch nad strategickým zovretím nepriateľa z viacerých strán, v BWii sa vojna odohráva vždy vo vašej bezprostrednej blízkosti, nie mimo vás.
Nemôžete ju viesť na viacerých frontoch, ani posielať svoje jednotky na dve rôzne miesta, aby ste si čistili cestu a v zápätí prekvapili nepriateľa z tyla. Takto máte neustále pred sebou prehľad, kto stojí proti vám, koho poslať do prednej línie a koho ušetriť zbytočnej a bolestivej smrti. Akcii podmienená strategická časť končí pri rozdávaní primitívnych rozkazov (stoj, bráň, nasleduj, útoč) a útočenie na protivníkove čaty tou správnou jednotkou.
Na zemi, vo vzduchu i na mori
Jednotky majú svoju hierarchiu a na každú z nich existuje protizbraň. Bolo by samovraždou posielať základných peších bojovníkov proti plameňometčíkom alebo samotný tank, aby sa vysporiadal so skupinkou s bazookami. Vo víre boja je niekedy skutočne ťažké posieľať zraniteľné jednotky za bojovú líniu a naopak. Sťažené je to aj chaosom na bojisku, kedy neviete presne určiť, po kom vlastne strieľať. To radšej do boja pošlete celý batalión a z paluby pancierovaného vozidla ho budete paľbou podporovať.
Na bojisku môžete zaujať pozíciu ktorejkoľvek jednotky a priamo ju ovládať. V jednej sekunde ničíte tank, v ďalšej kropíte transport z guľometného hniezda a o okamih neskôr ponorkou potápate krížnik. Prepínanie funguje výborne, no animácia prevteľovania mohla byť rýchlejšia, aj keď je jej účelom ukázať, kde sa bojisku budete nachádzať. Priame ovládanie a vzájomná podpora peších, vzdušných a námorných jednotiek je kľúčová pre hladké víťazstvo. Z bezpečnej vzdialenosti môžete ďalekonosnou paľbou z paluby lode otvoriť cestu pre ľahko ozbrojenú jednotku, aby obsadila pristávaciu plochu a zaistila tak prísun nových posíl.
Vrtuľníkom zase môžete zničiť generátory, pričom pešou jednotkou so stingermi zaisťujete bezpečnosť lietajúceho stroja vo vzdušnom priestore pred otravnými dolnoplošníkmi. Priebeh misií má približne rovnaký priebeh s jasne definovanými primárnymi a sekundárnymi cieľmi, čo zahŕňa obsadenie kasární na výrobu vojakov, tovární na prísun nových tankov alebo oslobodenie zajatcov, čo tiež znamená nové posily. Výrobu ani množstvo jednotiek nemáte pod kontrolou, na bojisku si musíte vystačiť s tým, čo máte.
Jedným z problémov stavby misií nie je ich rôznorodosť, pretože bojujete vo viacerých klimatických podmienkach a prostredie sa neustále mení, je to absencia checkpointov. Hlavné úlohy neustále pribúdajú, často vás postavia pred presilu a zmena novej situácie končí väčšinou reštartom. Takto musíte znovu prechádzať a dobývať tie isté územia a pokúsiť sa v záverečnej časti otočiť vojnu vo váš prospech. Akoby hra sama chcela, aby ste znovu prechádzali tie isté pasáže viac krát. Úroveň AI totiž riadne kolíše, ak útočíte z mora, nemá tendenciu sa schovať, alebo stiahnuť za hradby, kam vaše kanóny nedostrelia, inokedy si šetrí agresivitu, aby vás v ďalšej misii doslova rozprášila v úvodných sekundách. Celkovo sú však misie jednoduché a jedna zaberie približne 6 – 20 minút.
Kapitán, nemáme šťavu!
Vaše úspechy sú hodnotené známkou podľa rýchlosti, efektivity a strát. Naháňanie sa za najlepšími známkami nie je dostatočne vykompenzované bonusovým materiálom, ktorý tvoria úbohé artworky a informácie o jednotkách všetkých znepriatelených strán. O bohatom obsahu v prípade herných režimov tiež nemožno hovoriť. Krátkej kampani sekunduje iba online multiplayer, teda žiadna rýchla hra s vami definovanými pravidlami, ani splitscreen multiplayer, ktorý by jej sadol najviac. Ponuka online zahŕňa tri herné režimy (co-op, battle a assault) na 16 mapách pre dvoch hráčov. Čím vyniká, je odomykanie máp častým hraním a absenciou komunikácie pri kooperatívnom hraní, čo je v dnešnej dobe (PSN, XBL) veľmi neobvyklý jav.
Batallion Wars 2 vyzerá na papieri lákavo, ovláda sa výborne, navyše môžete ovládať ktorúkoľvek jednotku a bojisko nikdy nezíva prázdnotou. A ak áno, môžete zošrotovať objekty, preraziť ploty alebo si len tak prezerať scenériu z niekoľkých kamier (vždy však budete mať pohľad za zadkom). Rýchlu stratégiu na rozdiel od taktickejšieho vzoru rýchlo prekuknete, rovnako ako zámer autorov za detský vizuál a fiktívne štáty i veliteľov zamaskovať vážny konflikt skutočných krajín sveta.
Hre nesvedčí krátka kampaň ani chudobný obsah herných režimov. Pokiaľ patríte medzi dlhoročných fanúšikov Advance Wars (ako ja), riešením je zápožička, no ak máte v dome malého militaristu, tak Battlalion Wars 2 hlavne vďaka príjemnej ovládacej schéme ho povýši na poľného generála, ktorý sa už nikdy nebude hrať s vojačikmi na koberci.
RECENZIE HRÁČOV |
Wii
Vývoj: Nintendo / LOGUS / Nintendo Štýl: Akcia / Realtime stratégia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|