ZAOSTRENÉ NA PLAYSTATION 3 |
ZAOSTRENÉ NA PLAYSTATION 3 |
Pokiaľ nevyhráte jackpot, nenarazíte si modelku, alebo sa nestane tragédia, z koľají bežného života vás nič nevyvedie. Aj po 12 mesiacoch si kľudne môžete povedať, že všetko ide po starom. O PlayStation 3 sa to povedať nedá. Ak sa ohliadneme späť, tak môžeme povedať, že v začiatkoch išlo o drkotajúcu húsenkovú dráhu, pričom k pohodliu cestujúcich neprispieval fakt, že cieľ (svetová dominancia v predajoch) sa vzďaľoval bez ohľadu na to, že to z kabíniek vyzeralo, ako keby ste sa z východiskovej stanice ani nepohli. Taký vertigo efekt.
Modré marketingové peklo
PlayStation 3 bola uvedená v Európe 23. marca za 599€ (vtedy 20 990,- Sk). Oproti zvyšku sveta išlo o štvormesačné meškanie spôsobené nízkou výrobnou kapacitou, za ktorú mohol nedostatok modrých diód do Blu-ray mechaník, na ktorú sa v nasledujúcich mesiacoch strhla vlna ostrej kritiky a uštipačnej irónie. Zlé jazyky sa tak radi otierali o veľkohubý marketing kormidelníka-vizionára Kena Kutaragiho, ktorý krátko po launchi systému odstúpil z pozície výkonného riaditeľa.
Dlhoročne budovaný imidž továrne na zábavu bol nenaplnenými sľubmi a vysokou uvádzacou cenou sťahovaný do kanála. Zo značky PlayStation 3 sa stala bublina, ktorá čakala na to, kým ju niečo, alebo niekto, neprepichne a nevytiahne zase tam, kam patrí – na výslnie po boku 100 miliónových sestier PSone a PS2, čomu neprajníci absolútne neverili a mali vždy po ruke pripravené zaručené argumenty. Novozvolený prezident Kaz Hirai (predtým výkonný riaditeľ SCEA) mal pred sebou neľahkú úlohu, vyviesť „potápajúcu sa platformu“ z búrky nenávisti a zakotviť v pokojných vodách komerčného úspechu.
Osamotenému 40 GB modelu budú sekundovať špeciálne (výhodné filmové/herné) balenia. |
(Ne)kompatibilné modely
„Launch PlayStation 3 v CZ a SK bol vyhodnotený ako mimoriadne úspešný. Vsadili sme hlavne na PR, kedže sa jednalo o významnú udalosť a tento krok sa úkazal ako správny. Určite tomu pomohol aj vydarený polnočný predaj v Prahe a v Bratislave, pričom sa oba zaradili medzi tie najvydarenejšie v rámci celého PAL teritória,“ spomína na štart PS3 u nás Andrej Dula, marketing manažér pre Čechy a Slovensko. Pre našinca 21 fialových predstavovalo obrovskú investíciu do herného systému, ktorý viditeľne za konkurenciou zaostával v niektorých aspektoch. Vzhľadom na vtedajšie ceny samostatných Blu-ray prehrávačov a uvádzacie ceny PS2 a PSone bola koncová cena PS3 počas launchu stanovená správne, zákazník to však videl inak.
„Krátko po uvedení nebola situácia ideálna, kedže na PS3 nevychádzalo dosť zaujímavých titulov, toto sa podarilo zmeniť až v poslednom kvartáli a hry ako Heavenly Sword, Warhawk, Ratchet & Clank a Uncharted a samozrejme aj tituly od tretích strán tento nedostatok odstránili.“ S týmto komentárom sa presúvame v období, kedy spiaca princezná upadla do stavu pripomínajúceho kómu, čakajúc na princa v blyštiacom brnení, ktorý by krásku prebudil a ona by rozpučala do nepredstaviteľných rozmerov. „Momentálne je PS3 vo výbornej kondícii, základňa majiteľov sa rozrastá hlavne vďaka vianočným predajom a 40GB verzii, ktorá sa výhodnou cenou stala atraktívnou pre širší okruh zákazníkov v Čechách a na Slovensku.“
Očakávané zníženie ceny na 13 990,- Sk a uvedenie nového 40 GB modelu na trh v októbri sa zapísali do novodobých dejín ako neustále sa zväčšujúca snehová guľa, ktorá spôsobí lavínu, čo prinieslo aj pozitívne výsledky v koncoročných predajoch, ako aj zvýšenému dopytu po čiernom monolite. V obchodoch sa začali objavovať aj rôzne špeciálne balenia (extra SIXAXIS, dve hry atď.) a v tejto tradícii Sony mieni pokračovať aj tento rok (plánujú sa balenia aj s filmami). Prvým takýmto balíkom bude už čoskoro balenie spolu s hrou Gran Turismo 5 Prologue.
Vojna nekončí
Keď príde na multimédiá, PS3 nemá konkurenciu. |
Víťazstvo Blu-rayu vo vojne HD formátov bolo bodkou za vojenským ťažením "Všetci vs PS3". Sony spokojne môže uzatvoriť túto kapitolu, už nebojuje na toľkých frontoch ako na začiatku, no zďaleka nemá ešte vyhrané. Dohnať náskok konkurencie a boj o zákazníka je behom na dlhú trať, nedá sa jasne hovoriť o jednoznačnom víťazovi, i keď favorita (svojho koňa) má každý. Sony tratila v začiatkoch hlavne na exkluzívnych tituloch a neschopnosti dodať potrebné vývojárske nástroje na produkciu hier, čo samozrejme okamžite využila konkurencia. Korunovaným kráľom titulov, ktoré tratili akúkoľvek exklizivitu a stali sa multiplatformovými, je GTA IV, zlomový bod, ktorý rozhodne o kúpe jedného alebo druhého (Xbox360) systému, minimálne do júnového vydania Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots.
Odpovede na otázky, či išlo o neochotu uplácať, alebo len orientáciu na nové značky a sústredenie síl na inovatívny gameplay hlásaný Sony Worldwide Studios, sa už nedozvieme. Phil Harrison, doterajšia tvár Sony a kľúčový človek pri komunikácií s vývojármi a publishermi opustil firmu po 16 rokoch a naordinoval si neuskutočniteľný plán - postaviť na nohy Atari. Komerčne najúspešnejím „harrisonovým“ titulom je MotorStorm, z tejto hry sa predalo viac ako 3 milióny kópií, čím sa stala najpredávanejšou hrou na platforme PS3.
Výhliadky do budúcna
Ako najlacnejší Blu-ray player na trhu má šancu PS3 prilákať nových zákazníkov. |
Nejasnú budúcnosť vystriedala jasne definovaná cesta vydláždená novou generáciou hier, nových značiek a horúcich pokračovaní aj za cenu straty exkluzivity. Komplikovaný vývoj zmenilo skrotenie výkonnej beštie, ktoré si vyžiadalo čas. Skepsu vymenil veľavravný úškrn a mávnutie rukou. Počiatočný risk priniesol potrebné ovocie a značka PS3 naberá na sile ako nikdy predtým. Môžete vziať jed na to, že rok 2008 zmení tvár herného biznisu, tak ako ten predošlý.