GRAN TURISMO 5 PROLOGUE |
GRAN TURISMO 5 PROLOGUE |
Filozofiu Gran Turisma vystihuje po dlhé roky používaný slogan „Drive of your life“. Prežiť, znamená pochopiť, až potom bude jasné, prečo milióny hráčov prestávajú dýchať pri intre, slintajú blahom pri replayoch, analyzujú, skúšajú, trénujú a potom znova slintajú. Hra potrebuje čas a dozrieva každou odohranou hodinou. Čím je staršia (vyzretejšia), tým je víťazstvo sladšie a radosť o to väčšia. To ju robí extrémne príťažlivou, ale o to aj neprístupnou pre každého, kto sa bude usilovať o zmenu farby auta pred pretekom.
Checkpoint
Gran Turismo už nie dávno iba obyčajnou hrou. Je to začiatok životného štýlu; žiť pre hru a hrať pre život. Tak ako dáva, aj berie. Nič nie je zadarmo. Gran Turismo je komplikovaná a pritom tak priamočiara. Filozofiu však pochopí iba málokto. A keď sa pozerám na podpísanú knihu o Gran Turisme samotným Yamauchim, pripadám si ako votrelec, čo len škrabol povrch a nemá čo robiť medzi skutočnými jazdcami, ktorých GT ovplyvnilo.
Každý ďalší diel Gran Turisma je checkpointom na trati, kde je cieľom zážitok nebezpečne blízko realite a jeden sen o kompletnom racing simulátore. Sen fanatika a vodcu ešte zapálenejšej bandy, ktorá denne cez vzduchotechniku nasáva krásy 100 oktánových výparov. Každé Gran Turismo je tým pravým a jediným Gran Turismom. A cesta série sa zastavila práve pri Gran Turismo 5 Prologue, úvodnej ochutnávke k niečomu, čo znovu zmení životy hráčov.
Gran Turismo 5 Prologue od začiatku „nezbedníci“ označovali ako demo. Svojím spôsobom majú pravdu. Ale. Je v nej viac ako sa zdá a ďaleko viac ako si dokážu živo predstaviť. Možno aj preto v základných údajoch absentuje údaj o počte dní driny, potrebnej na uspokojenia majiteľa jednej malej garáže. Polyphony Digital prehĺbili personálnou stránkou vzťah medzi hrou a hráčom, ktorí to budú brať veľmi osobne. Bude to ich garáž, bude to ich kolekcia, bude to ich pýcha. Verím, že keby bola v hre možnosť preleštiť auto a navoskovať ho po každom preteku, tak sa o virtuálnych tátošov starajú zástupy ľudí lepšie ako o toho zaparkovaného na dvore.
Vlastná garáž
Vozový park pozostávajúci zo 70 áut (od úplne bežnej C4-ky Coupe, cez SL55, až po exotické kabrio Corvette '60 a monopost F1) sa prehľadne hromadí pod položkou My Garage. Autá sa dajú zoradiť podľa rôznych kategórií (výkon, výrobca atď), no nedomyslený je samotný výber pred plnením skúšok (eventov). Ak dopredu neviete, s akým autom vás hra pustí na štartovaciu čiaru, tak sa budete musieť vrátiť k výberu správneho, alebo navštíviť rovno dílera a príslušné auto si kúpiť. Úvodný štartovací balík kreditov vám vystačí na kúpu Focusu ST alebo Hondy Intregra Type R. Potom vám nezostáva nič iné, len virtuálnu peňaženku plniť kreditmi z víťazstiev v jednotlivých eventoch a svoju kolekciu takto rozširovať.
Systém zárobkov známy z predchodcov odmeňuje každú pozíciu na štarte podľa finálneho umiestnenia. Odmeny a ceny áut sú nastavené tak, aby ste sa snažili zdolať skúšku na zlato (najvyššia odmena), alebo aby ste sa k už zdolaným eventom vracali v inom aute a cibrili svoje jazdecké schopnosti. Hráči odrastení na arkádach, kde nové autá pribúdajú tak povediac automaticky, bude táto skutočnosť demotivujúcou. Nováčikovia budú zase potiť krv, pretože v hre absentuje autoškola. Kúpa auta vo svete Gran Turismo je malou oslavou a každé jedno si musíte jednoducho zaslúžiť. Kúpa je jednoduchá, výhra nie.
Pred samotným utratením kreditov na jedno z výkonnejších áut, si je dobré preštudovať parametre a porovnať ich so zvyškom, s ktorým si budete v nasledujúcich eventoch merať sily. Môže sa stať, že prekrásny Mustang GT bude strácať na ľavotočivom ovále Daytona 16 sekúnd na prvého vo vôbec prvom preteku muscle áut. Zarobiť si kredity napríklad na Corvette Z06, s ktorým náskok otočíte vo vlastný prospech, znamená dlhé minúty poctivého jazdenia v už zdolaných eventoch. V rozhodovaní pri kúpe auta by rozhodne pomohla testovacia jazda. GT5P obsahuje štyri triedy skúšok, každá obsahuje po 10 eventov. Rýchli matematici by si mali hodiť do kalkulačky aj úvodných 33 online eventov (ich počet sa bude rozširovať) a pre každú z 31 automobiliek jeden navyše*. Zmes rôzne obtiažnych skúšok sa nedá vydeliť počtom sekúnd na jedno kolo. Kombinujú klasický Race, Time Trial, ale aj ukrutne ťažké výzvy - predbehnúť 15 áut počas jedného kola.
AI podľa šablóny
Tienistou stránkou eventov je chovanie AI. Každá jedna skúška je vlastne predpripravenou modelovou situáciou a podľa toho sa protivníci na trati aj chovajú. Ich šablónovitosť sa dá rýchlo prekuknúť, najviac bije do očí na ovále, kde viete presne povedať, na ktorom úseku predbehnete Nissan Fairlady Z a v ktorej skupinke áut bude frčať Ferrari 430. Niekedy odhadnete presne aj farbu, pretože to je jediné, čo sa mení na autách ovládaných AI. Týmto sa eventy stávajú po častom opakovaní fádne a ničím nezaujímavé, pokiaľ na štart nepostavíte nové auto. AI jazdí čisto, nie však bezchybne. Ak si to rúbete v závese, vodič pred vami môže zazmätkovať a dať si rande s mantinelom.
Často ste svedkami súbojov v zákrutách alebo kúdolov prachu v piesku v okolí trate. Držia si svoju stopu, nie sú však natoľko tolerantní, aby brali ohľad na vašu evidentnú výhodu na vnútornej strane zákruty a uštedria vám bodíček. Vyladiť by potreboval aj penalizačný systém. Nie je spravodlivý a pridáva vám trestné sekundy aj za chyby súperov, ktorí sa o vás opreli alebo do vás ťukli (to platí aj pre online). Takisto nevie presne určiť, kedy bol váš stret s mantinelom zámerný a kedy išlo len o nevinnú výmenu farby.
V závislosti od triedy eventov prispôsobuje AI svoju agresivitu, kým v triedach C, B a A sa predbehnutí protivníci nesnažia ísť na doraz, v profi triede S vás kľudne predbehne vytunené Evo IX a môžete mať aj F40. Jazdiť čisto sa teda oplatí a riskovať iba na miestach, kde viete, že vás penalizácia neuvidí. V niektorých eventoch sa dá (pri vypnutej penalizácii) podvádzať, môžete sa kľudne oprieť o súpera a vytlačiť ho z trate von, alebo si šikanu surovo odrezať. Takéto parádičky sú povolené iba za pomoci asistentov, so zapnutou trakčnou kontrolou a s fyzikou nastavenou na Standard. Pri úrovni Professional je akákoľvek snaha o podvod potrestaná hodinami, nekontrolovateľným šmykom alebo napikovaním do mantinelov.
Auto vs vodič
Znalosť trate je len jednou z podmienok víťazstva. Druhou a tou najpodstatnejšou je bičovanie konských síl až za hranice možností ovládaného auta. Skrotenie Nissanu GT-R, Viperu alebo „rodinného“ autíčka Subaru Imprezza GTX STI vyžaduje nadľudskú koncentráciu a dlhé hodiny tréningu. Nie je to len o pedáli na podlahe, ale o jemnej práci s brzdami, využívaní vlastností auta, náhonu kolies a akcelerácie. Polyphony spravili úžasný krok vpred, čo sa týka chovania áut a samotného zážitku z jazdy znásobenej pohľadom z kokpitu. Ak mierite len na najvyššie priečky, nadišiel čas, investovať do poriadneho volantu. Gran Turismo, ako jedna z mála hier, dokáže verne preniesť zážitok z riadenia skutočného auta a takú jazdu si užijete iba s adekvátnym vybavením podporujúcim force feedback (najlepšie s modelom Logitech Driving Force Pro).
Gran Turismo 5 Prologue má v základnej výbave okrem eventov splitscreen multiplayer, obľúbený režim Arcade, Time Trial, Drift a na čo celý svet čakal, online multiplayer pre 16 hráčov. Očakávania boli možno až prehnané, Polyphony je v tejto sfére nováčikov a je to cítiť. Ponuku online multiplayeru tvoria len predpripravené eventy (rozdelené podľa obtiažnosti) bez poriadneho matchmakingu, možnosti meniť pravidlá preteku a hlasovej komunikácie. Pripravovaný update má tento nedostatok odstrániť, navyše má pridať vytváranie vlastných hier. Na druhej strane online hranie je stabilné, s viditeľnými lagmi hráčov so slabým pripojením a klasickým problémom odpájajúcich sa cheaterov, ktorí vedia deň len znechutiť. Na online sú prepojené detailné rebríčky (pre každú trať, auto, nastavenie fyziky) najlepších hráčov, odkiaľ si môžete stiahnuť ghost car a zmerať si sily s najlepšími v Time Triali alebo Drifte.
Ak je vám online ukradnutý a radšej sa venujete upravovaniu vlastností áut a do nemoty ich testujete na tratiach, poteší vás možnosť Quick Tuning, kde sa dá upraviť výkon motora, váha, tvrdosť tlmičov, rozloženie brzdného účinku, trakčná kontrola, pneumatiky prevodovka, sila ABS, svetlosť podvozku, polomer otáčania atď. Hra vám umožní uložiť si tri profily a medzi nimi prepínať počas jazdy! V hre je cítiť na každom kroku, že je robená so srdcom zapáleného fanúšika motošportu. Polyphony Digital sa nikdy netajili láskou k štvorkolesovým tátošom a ich dôkazom je aj vlastný televízny online kanál GT TV. Na tomto mieste bude postupne pribúdať video materiál (mimo iných aj ocenená relácia Top Gear od britskej BBC) súvisiaci so svetom rýchlych kolies. V dobe písania recenzie, neboli dostupné žiadne videá.
Fotorealita
Polyphony nenechali nič na náhodu a i keď je Gran Turismo 5 Prologue iba medzistupňom k plnohodnotnému piatemu dielu, nie je to vidieť na maniakálne prepracovaných modeloch všetkých áut. Či sa už jedná o exteriér alebo interiér, pripravte sa na realistické spracovanie každého jedného detailu od svetlometov, cez rôzne mrežovania, prieduchy, anténky, až po drobné nápisy, logá atď. Tak, ako ich automobilky vytvorili, previedli ich autori do presnej digitálnej podoby, čo znamená, že japonské stroje majú volant na pravej strane. Špeciálna pozornosť bola venovaná interiérom, v ktorých máte pocit, že sa môžete dotknúť jemnej kože na palubovke a pustiť si klímu či GPS navigáciu. Použité materiály, práca rúk vodiča, zrkadielka a zvuk motora evokujú jazdu v skutočnom aute, čomu pomáhajú aj dokonale vymodelované trate a práca so svetlom a tieňmi. Keď prvýkrát vbehnete do tunela na okruhu High Speed Ring a potom z neho vyjdete, oslepí vás na krátky okamih ostré denné svetlo. Na ten moment sa nezabúda.
Z ponuky šiestich tratí (High Speed Ring, Superspeedway Daytona, Fuji Speedway, Eiger Nordwand, Suzuka, London), z ktorých má každá dve verzie, vychádza ako najslabšie spracovaná práve tá londýnska. Má bližšie k realite ako ktorákoľvek iná, ale niektoré textúry nemajú správne nasvietenie a autá hlavne v tmavých pasážach nezapadajú do prostredia. Ponuka tratí uspokojí nadšencov rýchlosti, ale aj vyznávačov techniky, ktorí uprednostňujú zručnosť pred počtom koní pod kapotou. V súvislosti s traťami je nutné spomenúť aj nový ukazovateľ ideálnej stopy. Mení dynamicky farbu podľa vašej rýchlosti (z modrej na červenú) a v zákrutách ukazuje údaj o maximálnej rýchlosti.
Perfekcionalisti nepoznajú kompromisy (aj preto ešte v sérii absentuje deštrukčný model). Malé krôčiky pre Polyphony Digital budú nakoniec skokom pre celú sériu. Gran Turismo 5 Prologue nie je plnohodnotnou hrou ani demom. Plnohodnotný a nezameniteľný zážitok z jazdy vám sprostredkuje kedykoľvek v strhujúcej fotorealistickej grafike s dravým zvukom vo formáte 7.1. Za polovičnú cenu PS3 blockbusteru sa vám dostane do rúk skromná, ale obsahovo bohatá, ukážka toho, ako bude vyzerať budúcnosť série. Túto filozofiu treba pochopiť, až potom bude Gran Turismo jazdou vášho života.
*Kto nemá po ruke kalkulačku, GT5P obsahuje 104 eventov.
RECENZIE HRÁČOV |
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Slovakia / Polyphony Digital Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|