SAM & MAX: WHAT'S NEW, BEELZEBUB? |
SAM & MAX: WHAT'S NEW, BEELZEBUB? |
Peklo v náboženskom ponímaní znamená miesto večného zatratenia. Inými slovami miesto, kam chodia zlí ľudia, kde je horúco a nie sú to termálne kúpele. Peklo je miesto, ale peklom môže byť aj situácia(e) alebo replika nočnej mory veľmi blízka osobe alebo celej skupine osôb. Určite, že význam slova peklo sa počas dlhých rokov a generačnej výmeny stal familiárnejším a stratil na svojej uzemňujúcej váhe, so silou utíšiť davy ako plieskajúci bič.
Satan (CEO, Hell LLC.) už raz oklamal ľudstvo, moderná doba si vyžiadala, aby boli kotle s vareným ľudským gulášom, večný plameň, čerti a horúca láva vymenené za kancelárske prostredie so všetkým, čo k tomu patrí, teda vypitou kávou, hraním Minesweepera počas práce, kamuflovanie pracovnej činnosti, zjedeným proviantom, stojacimi hodinami, nepríjemným šéfom a nezmyselnou prácou. Scenáristi Telltale Games by si za túto víziu pekla, kam dosadili polodémonické verzie známych postáv s nezameniteľným charakterom, pričom sa neboja parodovať obraz veľkej spoločnosti, zaslúžili nejakú sošku.
Výborne zachytili korporačnú politiku firiem s bandou kancelárskych krýs a vrátili na scénu takmer všetky postavy, dokonca aj tie, ktoré sa rok neobjavili v žiadnej z epizód druhej série adventúr Sam & Max. Všetko končí a v záverečnej piatej epizóde What's New, Beelzebub? to vyzerá, ako keby sa lúčili so svetom, ktorý vytvorili a ktorý im vlastne priniesol status skutočného lídra na poli epizodickej distribúcie. Uzavreli sa všetky a tým myslím všetky osudy postavičiek. Čo bolo otvorené sa zatvorilo a čo bolo zatvorené, sa otvorilo. Samozrejme, vždy sa dajú vytvoriť nové príbehy, no tu neexistujúce zadné vrátka nevytvárajú pevnú pôdu pre tretiu sériu. Možno sa vymenia komplet kulisy, možno sa zmenia celé prípady detektívov a možno príde celovečerák.
Sam a Max majú v pekle svoju vlastnú miestnosť.
|
Každý má svoju nočnú moru.
|
Už aj v hrách vedia, kam patria hry inšpirované filmami.
|
Všade dobre, v pekle najhorúcejšie
Sam a Max sa ocitajú v nezávideniahodnej situácii - v pekle. Dynamické duo naposledy pohltil bermudský trojuholník aj s odhodlaním zachrániť Bosca, miestneho vynálezcu. A to je najväčší problém aktuálnej epizódy. Pre pochopenie situácie, v ktorej sa hlavní hrdinovia nachádzajú, je potrebné odohrať predchádzajúcu časť Chariots of Dogs. Vo What's New, Beelzebub? vzhľadom na množstvo nových postáv (pre divákov druhej série) a narážok, budú mnohé situácie absolútne nepochopiteľné. Kto sleduje osudy Sama a Maxa od samého začiatku, získa množstvo kúskov do skladačky, ktorú tvoria obe série.
Získate prehľad o paranoji Bosca, predstavu o tom, kto najal súkromné očko, kto zosnoval diabolský plán o ovládnutí sveta v prvej sérii, konečne sa vykryštalizuje vzťah medzi Sybil a kamennou hlavou Lincolna a dozviete sa, či Stinkyho naozaj zabili. Časový paradox z predošlej epizódy trochu zamieša kartami, ale nie natoľko, aby ste aktuálne dianie počas 3-4 hodín hrania zbežne nepochopili. Preto, ak ste žiadnu epizódu nehrali, odporúčame sústrediť sa iba na hlavnú dejovú líniu What's New, Beelzebub?, v ktorej okrem iného bude vaším cieľom vyprovokovať Satana znížením produkcie pekla.
V hre opäť platí pravidlo troch; vyriešenie troch na sebe nezávislých logických hádaniek. Ich splnenie je nie podmienené presným poradím, no komplikuje ich množstvo lokalít a časté cestovanie medzi nimi. Problémy majú svoju logiku, ak dávate ukrutný pozor každej vetičke v dialógu, čo je sťažené počtom postáv. Aj preto prichádza vhod integrovaný pomocník, ktorý tentoraz funguje na jednotku a nenecháva vás blúdiť dlhé hodiny. V aktuálnej epizóde narástol aj počet predmetov, znovu však majú tendenciu aj po použití zostávať v inventári, aj keď ich už nebudete potrebovať. Manipulácia s nimi je však viazaná iba na kľúčové momenty, ťažisko spočíva v rozhovoroch.
Humor, korenie Sam & Max
What's New, Beelzebub je v jadre klasickou point'n'click adventúrou so skrátenou hracou dobou, v tomto prípade môžeme hovoriť o hernom sitcome. Charakteristickými črtami každej epizódy je štylizácia prostredia do jednej témy, čomu zodpovedá aj používaný humor a narážky na osobnosti alebo diela popkultúry. Scenáristi udržujú už druhý rok hry Sam & Max na špici humorných adventúr. Strelené hlášky strieda výmena názorov medzi hrdinami alebo absurdné momenty, kedy pípajúci počítač súperí so skutočným nástrojom o vernosť hranej melódie.
Humor je jednou z devíz hier Sam & Max. Či už sa jedná o dialógy alebo o mnohé situácie, vždy vás pohľad na Santu, ktorý nenávidí deti, laserové zbrane obrovského robota konvertované do podoby svetiel (search lights), aby lákali ľudí do krysieho podniku, Sam bez svojho milovaného sidekicka Maxa, alebo zachraňovanie duší z pekla, ktoré ste tam poslali, vyvolá úsmev na perách.
Po všetkých tých dobrodružstvách je veľmi ťažké odhadnúť, kam autori pošlú dynamické duo vyšetriť ďalší prípad. Jedno je však isté, ak sa tak stane, budú to mať ťažké, aby prekonali niektoré nezabudnuteľné momenty. Druhá séria teda končí, no niečo nové musí začať a tu by sa patrilo povedať, že do nového štartu by už hra potrebovala aj nový grafický kabát. Nemusí mať všetky obľúbené efekty, ktoré si tykajú s DX10, stačí len zvýšiť počet polygónov a zlepšiť textúry, ktoré na modeloch postáv vyzerajú už dosť old-school.
Hra sa vďaka tomu rozbehne aj na podpriemernej konfigurácii, dokonca aj na mojom notebooku a to už je čo povedať. Zvuková stránka nemôže inak než excelovať, známe jazzové tóny z pera Jareda Emersona sa miešajú s novými motívmi a vytvárajú výbornú pohodovú atmosféru. Dabing si udržal až do konca neuveriteľnú údernosť a je z neho cítiť emócie. Herci sa dokonale stotožnili s postavami a ich výkony presne zodpovedajú animáciám a gestikulácii na obrazovke.
Čo dodať na záver? Snáď len toľko, že humornejšiu adventúru by ste široko ďaleko hľadali márne. Telltale Games zaklincovali piatym dielom druhú sériu Sam & Max viac ako dôstojne. Nám nezostáva nič iné, len sa pred excelentnou scenáristickou prácou skloniť a vám zakúpenie celej druhej série vrelo odporučiť.
Do piatej epizódy sa dostala aj nová minihra - strieľanie horiacich potkanov.
|
Susedstvo už nie je také ako predtým.
|
Pán Satan je momentálne zaneprázdnený a neprijíma návštevy.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Telltale / GameTap / Teltale Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|