PIXELJUNK EDEN |
PIXELJUNK EDEN |
Séria PixelJunk je na trhu krátko. Stačilo to však na to, aby si vybudovala meno strelenými ideami, okamžitou hrateľnosťou s obtiažnosťou ťažkou jak ďas. Q Games vytiahne každého polroka niečo nové. Vraj Eden, tretia hra v poradí, je poslednou z verzie 1. Autori chcú s ďalšími malými hrami určenými pre PlayStation Network zabodovať vo vyššej a dúfajme, že aj v lepšej verzii. Po autodráhe Racers a strategickej rýchlovke Monsters tu máme teraz opeľovanie (dobre čítate, opeľovanie) v Raji, teda v Edene.
Zvláštnosťou týchto, resp. akejkoľvek hry postavenej na úplne primitívnom mechanizme pochopeného do jednej minúty, je ich výdrž, resp. nekonečná hrateľnosť. Buď sú tak zábavné a točíte ich dokola, alebo ich náročnosť je tak vysoká, že vám bude trvať hodiny a hodiny, aby ste dostali svoje meno aspoň na poslednú priečku rebríčka. A keď sa to stane, vždy sa k nej vrátite a snažíte sa prekonať vlastný rekord, alebo ju jednoducho odvrhnete. Malými krokmi, po kúskoch pomaly z nej ujedáte, až sa jedného dňa možno prepracujete na koniec (to môže trvať aj mesiace) a keď sa ohliadnete späť, zistíte, že ste sa bavili, ale hre ste obetovali možno viac času než bolo zdravé.
Pekelne frustrujúci raj
Eden je niekde na pomedzí závislosť vyvolávajúcej a zbytočne frustrujúcej zábavy, ktorá potrebuje viac ako čas, vašu trpezlivosť. Vec sa má tak, že časovo obmedzené úrovne vás nútia byť neustále v pohybe a pokračovať k cieľu (nájdeniu semena Spectra) bez toho, aby ste si prostredie abstraktných záhrad s bizarnými rastlinami vychutnali a preskúmali všetky zákutia. Áno, nájdete tu kryštály na doplnenie časometra, čím si predĺžite pobyt, no po ich zobratí, zmiznú, čo znamená, že sa naháňate za nimi a zabúdate na vaše poslanie – opeľovať kvety.
Skákajúca postavička Grimp s bičíkom na hlave má schopnosť prilepiť sa k akémukoľvek povrchu a ak je biologického pôvodu (rastlina), dokáže vystreliť pavučinu a hompáľať sa na nej. Je to taký spermo-spiderman. S touto malou potvorkou zbierate peľ vypadávajúci z lietajúcich kvetov. Peľ sa zhromažďuje vo vakoch a keď sú naplnené, musíte ich svojou prítomnosťou opeliť, čím vdýchnete život novej rastline. Tá vás dostane do vyšších miest, k ďalším vakom, ku kryštálom do časometra a hlavne k semenám Spectra.
A tu prichádza k slovu ďalší prvok znepríjemňujúci hranie. Každá záhrada má 5 semien Spectra, na získanie všetkých sa sem potrebujete vrátiť päťkrát a zopakovať si celé levely odznovu. Inými slovami, po získaní prvého, level končí, po získaní druhého takisto a tak dokola. Až pri love na piate semeno Spectra sa vám odokryje úroveň v celej svojej kráse, odhalí skryté zákutia v skalách s kryštálmi a preverí vašu trpezlivosť. A verte, že pri získavaní všetkých 50 semien ju budete potrebovať na kilá.
Brutálna rajská hudba
Oveľa elegantnejšie by bolo riešenie nechať hráča v jednej záhrade, kým neopelí všetky vaky, nepozbiera všetky kryštály alebo Spectra. Q Games to vidí cez inú optiku. To však nie je všetko, vstup do záhrad je podmienený bujnou vegetáciou v hlavnom menu, ktoré je vlastne jednou z nich. S novými semenami vám tu narastú malé stromy, bujné porasty, steblá a iná flóra. Po nich sa môžete vyšplhať k novým záhradám. Bez rastlín niet cesty a tak sa budete vracať do už navštívených miest, opeľovať, zbierať, hompáľať sa dúfať, že tentoraz sa na vás usmeje šťastie a nebude si z vašeho hráčskeho umenia robiť žarty časomiera.
Technika zberu sa intenzívnym hraním vybrúsi, objavia sa prvé kombá a pozvoľné hompáľanie sa zmení na taktiku skákania z jedného stebla na druhé s využívaním skracovania pavučiny. S každou novou záhradou sa menia aj podmienky, rastliny začnú byť nepokojnejšie, ich veľkosť sa zmenší a zneistí vás pri riskantných skokoch, pri ktorých môžete skončiť až na zemi. V úrovniach sa tu a tam objavujú aj nepriatelia, ktorí vás s radosťou zhadzujú alebo vám prestrihujú pavučinu. Ich prítomnosť a hlavne ich kinetická energia sa dá aj šikovným spôsobom využiť. Kolízia vás môže pekne vystreliť tam, kde by ste sa normálne nedostali.
Hra si zapisuje vaše výkony do prehľadných rebríčkov (online/offline) a umožňuje nahrávať progres a potom ho priamo uploadovať na youtube. Už teraz sa tam nachádza pekná zbierka videí. PixelJunk Eden má ešte jednu zvláštnosť, podporuje offline multiplayer pre troch hráčov. Jeho charakteristickou vlastnosťou je, že dokáže v prvej minúte zabaviť a v ďalšej znechutiť. Dôvodom je kamera, ktorá sa koncentruje na jedného z troch Grimpov a ten zvyšok sa často ocitá mimo diania na obrazovke.
PixelJunk Eden nezostáva nič dlžná minimalistickému prístupu Q Games k prezentácii. Grafika silne evokuje ľahkú bizarnosť LocoRoco a v kombinácii s beatmi elektronickej muziky vytvára neopakovateľnú atmosféru žijúcej abstraktnej záhrady hýriacej farbami, životom. Pri sledovaní skúseného hráča sa dá veľmi príjemne relaxovať a nechať sa unášať meniacim sa koloritom sveta a množstvom lietajúcich objektov.
Vyzeralo to na oddychovku, stala sa z nej pekelne ťažká a frustrujúca cesta za opeľovaním rastlín. Q Games plánujú v dohľadnej dobe rozšíriť potenciál hernej mechaniky – opeľovania – vydaním sťahovateľného bonusu, ktorý by sa mal pohrať aj s obtiažnosťou. Dovtedy je PixelJunk Eden zábavou iba pre trpezlivých, ktorých odmení, zvyšok bude nezadržateľne mučiť časovým limitom a frustráciou z opakovanej návštevy záhrad. Akým hráčom ste vy?